Corona-virus.
Re: Corona-virus.
Ik ben vorige week al niezend en snotterend gaan werken. Al mijn collega's kwamen constant bij mij staan in de hoop 10 dagen te kunnen thuisblijven. Jammer voor hen was mijn test negatief en is geen van hen ook beginnen niezen.
Tegen niezen en snotteren bestaat medicatie. Zelfs tegen hevige hoestbuien ... Indien je het niet in huis hebt, bel je even naar je huisarts en vervolgens haal je het medicijn op bij je vaste apotheker. Hier zijn we dan toch op vooruit gegaan.
Nu enkel nog de tussenpersoon, de huisarts, er van tussen halen. Wat is nog zijn toegevoegde waarde in dit proces?
Risicoconatct -> thuis blijven , het werk kan wel even wachten dan . Het kerkhof ligt vol met onmisbaren.
Gelukkig valt de visite en het remgeld al weg . Gewoon bellen en zeggen welk medicijn hij online voor moet schrijven. Een beetje je weg kennen in medicatie-land is een plus.
Brembos zal altijd wel ergens een risico-contact hebben, echt of virtueel. Anderen, zoals Charles, moeten daardoor een tandje bijsteken. Een tandje is op zich niet erg, wel als het steeds voor dezelfde types is waar je voor opdraaft. Het helpt ook dat 'ze' van hogerhand zien wat er gebeurt en men met bonussen wil werken. Ik heb er al naar hun vakbond weten lopen omdat ze geen Sinterklaas- of Nieuwjaar gekregen hebben. De baas zou dat kadootje aan huis moeten brengen, ofwa !?
Dat was het al lang. Er komt stilaan verbetering in. En dat is al heel wat in dit landje. ( Mijn punt )
Ik kom elke 3 weken bij mijn apotheker. Daar staan toch vaak figuren tussen die best wel eens bij de dokter langsgaan. Die wanen zich precies in een boetiek: kan ik dat eens proberen, deze vond ik minder, dat lijkt ook een leuke, ... Djeezes!
Dus voor Charles en mij geen voorschriften meer. Zet onze medicatie maar klaar bij het eerste postpunt.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik ben wel pro huisarts.
Maar voor een verkoudheid moet je de huisarts niet lastigvallen, dan kan je gewoon wat Rhinospray en paracetamol halen bij de apotheker zonder voorschrift.
Maar voor een verkoudheid moet je de huisarts niet lastigvallen, dan kan je gewoon wat Rhinospray en paracetamol halen bij de apotheker zonder voorschrift.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Een digitale of telefonische huisarts die vanop afstand iets voorschrijft of een echt fysiek doktersbezoek?? That is the question! Het eerste heeft totaal geen nut: ik kan aan de telefoon even komedie spelen en dan krijg ik iets voorgeschreven dat enkel op recept verkrijgbaar is. Kan ik net zo goed rechtstreeks naar de apotheek gaan …pukkie007 schreef: ↑18 januari 2022, 21:57Dat was het al lang. Er komt stilaan verbetering in. En dat is al heel wat in dit landje. ( Mijn punt )
Ik kom elke 3 weken bij mijn apotheker. Daar staan toch vaak figuren tussen die best wel eens bij de dokter langsgaan. Die wanen zich precies in een boetiek: kan ik dat eens proberen, deze vond ik minder, dat lijkt ook een leuke, ... Djeezes!
Dus voor Charles en mij geen voorschriften meer. Zet onze medicatie maar klaar bij het eerste postpunt.
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 19 januari 2022, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Daarom, met alle "coronacijfers" rond besmettingen en ziekenhuisbezetting zou je toch verwachten dat een aantal contraproductieve beperkingen wegvallen. Mondmaskers voor schoolkinderen, supporteren bij (jeugd- en amateur-) sport. Misschien zelfs de beperkingen voor evenementen, horeca, telewerken, winkelen, recreatiezalen,... Vrijdag overlegcomitévortex schreef: ↑15 januari 2022, 09:11 (...) In principe zou de veel besmettelijkere omikron de delta variant eveneens kunnen verdrijven op voorwaarde dat immuniteit tegen omikron ook voldoende immuniteit tegen delta oplevert en dat omikron genoeg vrijheid krijgt om het aantal vatbare mensen laag genoeg te krijgen. Vermits we hier met een virus zitten met zeer hoge R waarde gaat de immuniteit (of omikron besmettingsdraad) boven de 90% moeten zitten, het zal dus zaak zijn om die contact beperkingen zo snel als mogelijk weer te lossen zodat iedereen de kans krijgt om omikron door te maken.
O, en voor wie denkt dat het na omikron voorbij is (MvR), niet te vroeg victorie kraaien, er zullen sowieso nog varianten ontstaan, of die allemaal zo vriendelijk als omikron gaan zijn, valt nog te bezien. Een mutatie die dicht tegen de delta variant ligt en ook nog longontsteking veroorzaakt valt niet uit te sluiten.
Ook in ons land wordt het momenteel al sterk aanbevolen, of zelfs verplicht in sommige ziekenhuizen.
Voorbeelden:
-In ASZ ziekenhuizen (Wetteren, Aalst, Geraardsbergen):
-in OLV ziekenhuizen (Asse, Ninove, Aalst):We bevelen het dragen van een FFP2-masker (geen ventiel) sterk aan binnen onze ziekenhuizen.
Mogelijk binnenkort ook op andere locaties, zoals openbaar vervoer?FFP2 mondmasker (zonder ventiel) verplicht voor patienten, begeleiders en bezoekers. Stoffen maskers
zijn niet toegelaten.
Ik vermoed dat FFP2-maskers binnenkort de norm worden. Je ziet een evolutie: stoffen maskers - > chirurgische maskers - > FFP2-maskers.Nefertari schreef: ↑19 januari 2022, 13:58Ook in ons land wordt het momenteel al sterk aanbevolen, of zelfs verplicht in sommige ziekenhuizen.
Voorbeelden:
-In ASZ ziekenhuizen (Wetteren, Aalst, Geraardsbergen):-in OLV ziekenhuizen (Asse, Ninove, Aalst):We bevelen het dragen van een FFP2-masker (geen ventiel) sterk aan binnen onze ziekenhuizen.Mogelijk binnenkort ook op andere locaties, zoals openbaar vervoer?FFP2 mondmasker (zonder ventiel) verplicht voor patienten, begeleiders en bezoekers. Stoffen maskers
zijn niet toegelaten.
FFP2-maskers bieden de beste bescherming en hebben dat altijd al gedaan. Alleen waren ze voordien nog vrij duur in aankoop en in onvoldoende aantallen geproduceerd om zomaar door iedereen gebruikt te worden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Toch niet vergeten dat FFP2-maskers een heel stuk oncomfortabeler zijn.
En gaan we straffere maskers dragen voor een virusvariant die veel minder ziekmakend is ?
Op de lange termijn, met het oog op groepsimmuniteit, en als bescherming tegen de veel ziekmakerende Deltavariant en eventuele mogelijk andere varianten, denk ik dat we wat out of the box zouden moeten denken en deze variant goed laten woeden. Als binnen een paar weken de cijfers flink zakken, zouden we best versoepelen om Omicron opnieuw goed te laten circuleren.
Op het aantal ziekenhuisopnames kunnen we moeilijk afgaan, er dient dringend onderscheid gemaakt te worden tussen opname met Covid en opname omwille van Covid. Mijn kennis (verpleegkundige op Covidafdeling) zegt dat meer dan de helft van de patiënten op haar afdeling er ligt voor een andere reden, en slechts door de screening ontdekt is. Patiënten zijn opgenomen voor appendicitis, nierkoliek, depressie enz. maar liggen wel op de Covidafdeling. Allemaal "ziekenhuisopnames voor Covid".
Ja, zo is het niet moeilijk dat de cijfers stijgen.
En gaan we straffere maskers dragen voor een virusvariant die veel minder ziekmakend is ?
Op de lange termijn, met het oog op groepsimmuniteit, en als bescherming tegen de veel ziekmakerende Deltavariant en eventuele mogelijk andere varianten, denk ik dat we wat out of the box zouden moeten denken en deze variant goed laten woeden. Als binnen een paar weken de cijfers flink zakken, zouden we best versoepelen om Omicron opnieuw goed te laten circuleren.
Op het aantal ziekenhuisopnames kunnen we moeilijk afgaan, er dient dringend onderscheid gemaakt te worden tussen opname met Covid en opname omwille van Covid. Mijn kennis (verpleegkundige op Covidafdeling) zegt dat meer dan de helft van de patiënten op haar afdeling er ligt voor een andere reden, en slechts door de screening ontdekt is. Patiënten zijn opgenomen voor appendicitis, nierkoliek, depressie enz. maar liggen wel op de Covidafdeling. Allemaal "ziekenhuisopnames voor Covid".
Ja, zo is het niet moeilijk dat de cijfers stijgen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Eerlijk gezegd ben ik - brildrager - nog steeds niet helemaal mee waarom FFP2 maskers minder confortabel zouden zijn als de standaard 'blauwtjes'.
Beide zijn goed verdraagbaar binnen. Maar als ik op cathyberxiaanse wijze een mondmasker moet dragen buiten en/of tijdens fysieke inspanning, dan beslaat bij zo'n chirurgisch mondmasker mijn bril volkomen. Ik zie dan niets meer en een trap af gaan wordt ronduit gevaarlijk.
Natuurlijk beslaat mijn bril niet bij een FFP2 masker. Als die zou beslaan, dan draag ik mijn mondmasker niet correct.
Qua draagconfort wint het FFP2-masker het. Zou ik dan blji zijn als het overal wordt verplicht ? NIet bepaald. Ten eerste is het wel degelijk veel duurder. 50 centimes in plaats van 6 centimes. Da's toch de moeite ! Ten tweede kan het minder lang worden gedragen. Een blauwtje kan ik in zijn etui opbergen. Twee dagen later kan ik het dan alsnog 30 seconden dragen in het traject van de deur van het café naar mijn stamtafel. Dat kan ook met een FFP2. Maar dat stink inmiddels. Lijkt me niet helemaal gezond...
(En ten derde heb ik blauwtjes bij de Jumbo en de Action gehamsterd....)
Ik hoop dus, dat men in België gewoon voort gaat met de huidige regels. Blauwtjes verplicht. En als men in een hoogrisicosituatie een FFP2-masker wil, dan mag men dat.
Beide zijn goed verdraagbaar binnen. Maar als ik op cathyberxiaanse wijze een mondmasker moet dragen buiten en/of tijdens fysieke inspanning, dan beslaat bij zo'n chirurgisch mondmasker mijn bril volkomen. Ik zie dan niets meer en een trap af gaan wordt ronduit gevaarlijk.
Natuurlijk beslaat mijn bril niet bij een FFP2 masker. Als die zou beslaan, dan draag ik mijn mondmasker niet correct.
Qua draagconfort wint het FFP2-masker het. Zou ik dan blji zijn als het overal wordt verplicht ? NIet bepaald. Ten eerste is het wel degelijk veel duurder. 50 centimes in plaats van 6 centimes. Da's toch de moeite ! Ten tweede kan het minder lang worden gedragen. Een blauwtje kan ik in zijn etui opbergen. Twee dagen later kan ik het dan alsnog 30 seconden dragen in het traject van de deur van het café naar mijn stamtafel. Dat kan ook met een FFP2. Maar dat stink inmiddels. Lijkt me niet helemaal gezond...
(En ten derde heb ik blauwtjes bij de Jumbo en de Action gehamsterd....)
Ik hoop dus, dat men in België gewoon voort gaat met de huidige regels. Blauwtjes verplicht. En als men in een hoogrisicosituatie een FFP2-masker wil, dan mag men dat.