De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Klopt, maar voor de lange termijn zijn logaritmische grafieken ook de enige goede weergave.
Alleen daarmee kun je dalingen en stijgingen in het (verre) verleden goed vergelijken met de situatie nu.
Alleen daarmee kun je dalingen en stijgingen in het (verre) verleden goed vergelijken met de situatie nu.
Zeker en vast, maar ik vind dat die altijd een disclaimer verdienen.
De gemiddelde lezer leest geen aslabels
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Misschien zitten we nog maar aan het begin van de daling. Rente en inflatie die blijft doorzetten en waarde aandelen die ook mee kopje onder gaan, daarnaast nog wat Corona die lelijk huishoudt en Rusland die de boel gaat opschudden. Een gevaarlijke cocktail die kan leiden tot een helse daling komende periode.
Of er wordt paniekvoetbal gespeeld op de beurzen. Binnenkort stabiliseren rente en inflatie en groeiaandelen worden weer gretig opgepikt. Beurzen veren komende periode weer helemaal op en rijgt weer de ATH's aan elkaar.
Ik ga op geen 1 van de 2 gokken. Ik blijf in de markt en ga mijn cash gespreid inzetten.
Of er wordt paniekvoetbal gespeeld op de beurzen. Binnenkort stabiliseren rente en inflatie en groeiaandelen worden weer gretig opgepikt. Beurzen veren komende periode weer helemaal op en rijgt weer de ATH's aan elkaar.
Ik ga op geen 1 van de 2 gokken. Ik blijf in de markt en ga mijn cash gespreid inzetten.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Ik gok op een tussenvorm van 1 en 2. De verhoging van inflatie en rente zou inmiddels al behoorlijk ingeprijsd moeten zijn en de coronapandemie zou langzaam maar zeker onder controle moeten raken. Voorlopig blijft het TINA, dus zullen de koersen wel redelijk standhouden, maar een grote stijging zit er volgens mij niet meer in dit jaar. We will see...
Ik blijf ook in de markt. Met uitzondering van eentje zijn mijn overige posities voor de lange termijn.
Maar ik koop geen nieuwe aandelen aandelen meer aan.Ik heb al mijn limietorders (gelukkig) ingetrokken Het enigste wat ik nog doe is mijn maandelijkse aankoop in ETF.
Als je gewoon eens naar de Shiller PE Ratio kijkt. Die staat op bijna 38 voor de Amerikaanse aandelen. In 2000 stond deze op 44. In normale omstandigheden zou dit rond 16 moeten zijn.
Iedereen lijkt Evergrand al vergeten te zijn,also er niks aan de hand is. Ondertussen verergert de situatie. Wanbetalingen stappelen zich op waardoor andere bedrijven ook in problemen komen. Deze week kwam ook naar buiten dat een eerste Chinese bank stilaan in problemen komt hierdoor. Het lijkt een scenario zoals in 2007-2008. Alleen dan in Azië ipv in Amerika. Hopelijk zijn onze banken deze keer eens slim geweest en hebben ze geen verpakte rommelkredieten gekocht.
Inflatie en voornamelijk een rentestijging zie ik als de minst uitgesproken zaken voor een crash.
Ik heb vorige jaar als eens gezegd dat ik een crash verwacht wanneer de centrale banken het gratis geld terug uit de economie gaat trekken.En wat is de fed nu juist van plan? Juist ja... 2022 gaat een woelig jaar worden.
Jullie vergeten te vermelden dat het niet meer vroeger is...
Vroeger had men geen lage rente en voortschrijdend inzicht en fouten uit het verleden om uit te leren
Vroeger had men geen leger particuliere beleggers, en beleggingsapps, maar moest je telefoneren naar de bank in het beste geval.
En toen ging men te voet op de beursvloer rondlopen met een papiertje in plaats van met de computer.
Dat alleen al verandert waarderingen, je mag gewoon niet vergelijken met het verleden, want we leven niet in het verleden...
Welkom in het nieuwe normaal
Ik verwacht geen crash en ik durf zelfs overwegen dat we misschien nooit nog een zware crash zullen meemaken in ons leven.
Door de hedendaagse technologie, staat de beurs de dag na een eventuele crash alweer op zijn oorspronkelijk niveau... (of er vlak onder).
Want hoeveel debielen zie je niet juichen als hun aandelen dalen, omdat ze dan kunnen bijkopen en denken dat ze een goede zaak deden?
Anderzijds, wat ik wel verwacht is zeer lange periodes van kleinere constante dalingen en dat de inflatie kloppen op de beurs niet meer triviaal zal worden voor lange periodes.
Vroeger had men geen lage rente en voortschrijdend inzicht en fouten uit het verleden om uit te leren
Vroeger had men geen leger particuliere beleggers, en beleggingsapps, maar moest je telefoneren naar de bank in het beste geval.
En toen ging men te voet op de beursvloer rondlopen met een papiertje in plaats van met de computer.
Dat alleen al verandert waarderingen, je mag gewoon niet vergelijken met het verleden, want we leven niet in het verleden...
Welkom in het nieuwe normaal
Ik verwacht geen crash en ik durf zelfs overwegen dat we misschien nooit nog een zware crash zullen meemaken in ons leven.
Door de hedendaagse technologie, staat de beurs de dag na een eventuele crash alweer op zijn oorspronkelijk niveau... (of er vlak onder).
Want hoeveel debielen zie je niet juichen als hun aandelen dalen, omdat ze dan kunnen bijkopen en denken dat ze een goede zaak deden?
Anderzijds, wat ik wel verwacht is zeer lange periodes van kleinere constante dalingen en dat de inflatie kloppen op de beurs niet meer triviaal zal worden voor lange periodes.
Dan ziet de toekomst er terug mooi uit.
- gedaan met indexbeleggen.
- terug naar individuele aandelen.
- geen buy and hold meer, maar buy and sell.
I'm in !
- gedaan met indexbeleggen.
- terug naar individuele aandelen.
- geen buy and hold meer, maar buy and sell.
I'm in !
Ik heb nochtans al goede zaken gedaan door bij te kopen wanneer aandelen daalden bv tijdens de covid crash.
De meesten zullen met daytraden en in individuele aandelen beleggen de markt niet verslaan, ook niet in een low-return environment. Als aandelen de inflatie niet meer zullen verslaan is het misschien beter om alles gewoon direct uit te geven .
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat dacht ik ook
EarthNvstr1 schreef: ↑3 januari 2022, 23:44 Het jaar is mooi begonnen, maar ik ga echter wel uit van een turbulent 2022.
Unilever doet officieel geen hoger bod op consumententak GSK. Niet ondenkbaar dat we binnen paar dagen weer fors hoger staan.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
De Nasdaq heeft vandaag weer 1,15% verloren en is nu officieel in correctie met een daling van 10,7% tegenover zijn record van 19 november 2021.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ge zou toch denken dat Dirk2 ons op tijd zou inlichten, niet dus
Toch al een lichte vorm van onrust in de tent, lees ik hier.
Wat gaat dit volgende week woensdagavond - donderdag zijn, om nog maar te zwijgen van in mei - juni.
Wat gaat dit volgende week woensdagavond - donderdag zijn, om nog maar te zwijgen van in mei - juni.