Digitale meters GAS / ELEC
Re: Digitale meters GAS / ELEC
Ja rekenen is hier voor iemand zijn sterkste punt niet, 4000 kwh bijbetalen!! en 3500kwh injectie dan is er nog altijd 4500 kwh in zelfverbruik wat meer dan 50% is.
Dus, mijn verbruik is 8500 kwh
PV installatie brengt jaarlijks 8000 kwh op.
Mijn jakuzzi moet op 38 Gr blijven en IR cabine werkt ook niet op 24 v
Luxe kost geld en als andere daar voor betalen is dat mooi meegenomen.
Dus, mijn verbruik is 8500 kwh
PV installatie brengt jaarlijks 8000 kwh op.
Mijn jakuzzi moet op 38 Gr blijven en IR cabine werkt ook niet op 24 v
Luxe kost geld en als andere daar voor betalen is dat mooi meegenomen.
Dacht dat je mss jezelf als voorbeeld ging noemen ...odbc schreef: ↑18 januari 2022, 11:24 [font=]Iemand die max 4000 kwh verbruikt[/font], leg een installatie van 10kwp en verkoop die overtollige stroom.
Voordeel van dergelijke installatie is dat die bij bewolkt weer nog altijd uw vaste sluimerverbruik dekt en je kan 2 a 3 zwaar verbruikers gelijktijdig opzetten als zon schijnt.
Bij Eneco hebben ze mooie aanbieden met huisbatterij.
Zou toch snel zijn want die prijzen schieten ook de hoogte in door vraag /aanbod en gebrek aan grondstoffen.
Ik begin te vermoeden dat hij een % krijgt per aangebrachte nieuwe klant bij Eneco en DAS Rechtsbijstand (zijn ander stokpaardje waarvoor hij gratis reclame maakt op dit forum)pukkie007 schreef: ↑18 januari 2022, 18:21Dacht dat je mss jezelf als voorbeeld ging noemen ...odbc schreef: ↑18 januari 2022, 11:24 [font=]Iemand die max 4000 kwh verbruikt[/font], leg een installatie van 10kwp en verkoop die overtollige stroom.
Voordeel van dergelijke installatie is dat die bij bewolkt weer nog altijd uw vaste sluimerverbruik dekt en je kan 2 a 3 zwaar verbruikers gelijktijdig opzetten als zon schijnt.
Bij Eneco hebben ze mooie aanbieden met huisbatterij.
Zou toch snel zijn want die prijzen schieten ook de hoogte in door vraag /aanbod en gebrek aan grondstoffen.
Deze zijn totaal onwetend in deze kwestie.
Na aandringen: voor hen blijft de electrciteitsprijs hetzelfde, andere aspecten zijn niet hun bevoegdheid.
Ik heb een reversible airco, 5 kw, die ik gebruik om 's ochtends snel op temperatuur te zijn in de winter in 1 kamer. 5 Kw. Op de warmste zomermaanden ook als airco. Hier was ik eerst bang van. Maar wij koken volledig electrisch. Meermaals per maand staan er meerdere kookplaten op + oven + soms frituur.
Denk dus dat een peikvebruik koken gedurende 15 min toch wel eens per maand veel hoger zal liggen dan verbruik airco...
En er zijn maanden dat de airco niet aan gaat maar we hebben de gewoonte iedere maand meermaals te eten.
Wat betreft de simulator:
- vraagt naar warmtepompen, boilers, enz. Niets over elektrisch koken?
- bij afdrukken naar pdf wordt enkel het resultaat afgedrukt niet de ingevoerde parameters.
Erg 'vreemd' het gebrek aan transparantie.
Maar als die 5kW verwarmingscapaciteit heeft betekend niet dat hij zoveel elektrisch verbruik heeft. Als het een A++ of A+++ is zal het verbruik eerder 1.2 a 2 kW zijn. Dus dat is nog niet zo'n groot probleem. Gewoon niet tegelijk een andere grote verbruiker opzetten
Ter info, die van mij heeft A+++ label en kan 4,& kW verwarmen, het opgenomen vermogen is echter 850 watt.
Ter info, die van mij heeft A+++ label en kan 4,& kW verwarmen, het opgenomen vermogen is echter 850 watt.
Je bedoelt voor de netbeheerder, en voor de leverancier.Piepenolleken schreef: ↑17 januari 2022, 15:02 Ik zie ook voordelen aan die digitale meter.
Ben ik de enige ?
Verlicht mij met de voordelen voor de consument, ik zie ze niet.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Een paar , los uit de mouw geschud :
- Maandelijkse afrekening wordt mogelijk (geen voorschot, wel afrekening)
- Als ooit dag en nachttarief wat gunstiger wordt, opnieuw, heb je ineens de meter er al voor. Ik had dat vroeger niet !
- Voor de gasmeter : die meet nu veel preciezer en kan een klein verlies detecteren waar je dat met de vroegere meter vaak niet kon
- Nooit meer thuis moeten blijven voor meterstandopneming
Ik beweer niet dat het systeem zonder nadelen is.
- Maandelijkse afrekening wordt mogelijk (geen voorschot, wel afrekening)
- Als ooit dag en nachttarief wat gunstiger wordt, opnieuw, heb je ineens de meter er al voor. Ik had dat vroeger niet !
- Voor de gasmeter : die meet nu veel preciezer en kan een klein verlies detecteren waar je dat met de vroegere meter vaak niet kon
- Nooit meer thuis moeten blijven voor meterstandopneming
Ik beweer niet dat het systeem zonder nadelen is.
Dag en nachtmeter verdwijnt in de plaats komt iets anders, dynamische afname met digitale meter.
Er zullen tijdvakken aangeboden worden voor goedkopere afname.
Salderen of digitalemeter is afhankelijk voor wat u de stroom gebruikt.
Het doel van mijn PV installatie is nu verschoven naar max rechtreeks verbruik en injectie wordt verkocht aan zeer gunstige prijs.
Ik ben daar niet alleen in, meerdere op site ZONSTRAAL bevestigen dit ook.
Er zullen tijdvakken aangeboden worden voor goedkopere afname.
Salderen of digitalemeter is afhankelijk voor wat u de stroom gebruikt.
Het doel van mijn PV installatie is nu verschoven naar max rechtreeks verbruik en injectie wordt verkocht aan zeer gunstige prijs.
Ik ben daar niet alleen in, meerdere op site ZONSTRAAL bevestigen dit ook.
Distributietarieven worden vastgelegd door de vreg,
en die tarieven gebruiken voor laagspanningsklanten kWgem MP
Is dus gemiddelde van de maandpieken, maar een maandpiek is wel minimum 2,5 kWhttps://www.vreg.be/sites/default/files/Tariefmethodologie/2021-2024/tariefmethodologie_reguleringsperiode_2021-2024_v3.pdf schreef: kWgem MP
De gemiddelde maandpiek afname, uitgedrukt in kW. Dit wordt berekend als het
rollend gemiddelde van de 12 laatste maandpieken152 afname waarbij, in geval
een maandpiek kleiner is dan 2,50 kW, voor de betreffende maand een
minimumwaarde van 2,50 kW in rekening wordt genomen.
De VREG kiest de waarde van 2,50 kW vanuit de netdimensionering, nl. uit een
gelijktijdigheid in de afnames van 0,25 op het laagspanningsnet153 toegepast op
het meest voorkomende vermogen van 10 kVA.
....
kWMP
De maandpiek afname, uitgedrukt in kW. Het is het maximale afgenomen actieve
kwartiervermogen in de netfacturatiemaand.
152 Indien er nog geen twaalf maanden verlopen zijn, bijvoorbeeld na de vervanging van een klassieke meter door een
digitale meter, is de gemiddelde maandpiek het gemiddelde van de sinds de plaatsing beschikbare maandpieken.
153 https://www.vreg.be/sites/default/files ... 3.2012.pdf slide 5.
Dus 5kW en 0kW geeft gemiddeld (5+ 2.5)/2 = 3.75kW
Heb een simulatie laten maken van 2021 en alle piek vermogens van elke maand werd op jaarbasis het gemiddelde genomen als kw piekvermogen.
Meer is het niet.
Meer is het niet.
De digitale meter levert deze data: P1 en S1 poort.E10ne schreef: ↑17 januari 2022, 13:10 Wat interessanter wordt naar de toekomst is het piekkwartuurverbruik. Heb je de mogelijkheid met die digitale meters dit mee te volgen? Ergens zou je 2 signalen moeten hebben: signaal 1 met een zeker gewicht, bevoorbeeld één puls per kWh en signaal 2 wanneer het kwartuur wijzigt. Met deze info zou je kunnen bijsturen door aan- en/of afschakelen van verbruikers.
https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... meter-slim
Is net bedoeling van digitale meter: verbruik bijsturen, aanpassen aan productie/net
Zal wel nog even duren eer mogelijkheden ten volle gebruikt worden, maar de meter is het begin.
Laatst gewijzigd door el perro op 20 januari 2022, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Die poorten zijn nu al beschikbaar om stuurmodulle aan te koppelen.
Is al operationeel.
Een batterij aan te koppelen of sturing om stroom van PV rechtreeks te nemen of dynamische goedkoop aangeboden stroom te verbruiken.
Wanneer PV veel stroom produceert een huishoudtoestel aan te sturen enz...
Die sturingen zijn al te koop om te gebruiken op die poorten.
Is al operationeel.
Een batterij aan te koppelen of sturing om stroom van PV rechtreeks te nemen of dynamische goedkoop aangeboden stroom te verbruiken.
Wanneer PV veel stroom produceert een huishoudtoestel aan te sturen enz...
Die sturingen zijn al te koop om te gebruiken op die poorten.
Ik deed eens een simulatie, iedere maand 2.5kw neem ik als basis, dan komt het er bij mij op neer dat per extra 2.5kw/maand ongeveer 100€ extra kost is. Dus bij 10kw is het dan al 300€ extra tov 2.5kw (bij gelijk verbruik). Ik heb een verbruik ingegeven van 2000 dag & 1500 nacht.
Prijs bij 2,5kw is 945€, bij 5kw komt het op 1084€, bij 10kw is het 1283€ dat is 35% meerprijs (tov de 2.5kw)
Prijs bij 2,5kw is 945€, bij 5kw komt het op 1084€, bij 10kw is het 1283€ dat is 35% meerprijs (tov de 2.5kw)