De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
RGiskard schreef: ↑21 januari 2022, 07:58Dit wordt alleen via breadth grafieken bekeken. Al die automatische markettiming indicatoren die zeiden dat je uit de markt moest, werken ook allemaal via breadth indicatoren. Om terug in te stappen reageren ze te traag. Je kan beter hun dieptepunten bestuderen. Trouwens dat artikel komt al maanden te laat.Bron: De Tijd, "Nasdaq 10 procent onder piek? De schade is veel groter"
Heeft iemand hier mooie data of grafiekjes over? Mogelijks ook bij de amdere grote indexen?
Ik was al op de hoogte dat dit speelde, maar zou het ook graag eens in cijfers zien.
Maar Afhganistan bestaat nog als land denk ik. Nepal, Hong Kong en Taiwan zijn ondertussen Chinese provincies.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Het merendeel van de aandelen presteren minder dan de indexen waartoe ze behoren. Dit is zo in opgaande, kabelende en neergaande markten De verdeling van de rendementen is geen normaalverdeling.RGiskard schreef: ↑21 januari 2022, 07:58Bron: De Tijd, "Nasdaq 10 procent onder piek? De schade is veel groter"Netflix, Zoom Video en de gratis beursapp Robinhood zijn maar enkele voorbeelden van aandelen die tientallen procenten verloren sinds november (zie grafiek). Dat de zwaargewicht Apple sinds de novemberpiek nog met 3 procent is aangedikt, houdt de Nasdaq-sterindex relatief overeind en verhult de ravage bij honderden kleinere techaandelen. Ook twee andere Nasdaq-oudgedienden, Intel (+8%) en Cisco Systems (+11%), noteren nog stevig boven het peil van 19 november.
'De hardst getroffen sector is software, met een terugval van 34 procent sinds de piek', legt Quirien Lemey uit.
Heeft iemand hier mooie data of grafiekjes over? Mogelijks ook bij de andere grote indexen?
Ik was al op de hoogte dat dit speelde, maar zou het ook graag eens in cijfers zien.
Dit is een van de redenen waarom het moeilijk is om met stockpicking de juiste aandelen te selecteren die beter doen dan hun index.
https://www.investopedia.com/articles/s ... cation.asp
Zoek ook op kurtosis en skewness.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Vooral Taiwan is daar een element waar twee sterk verschillende meningen worden aangehouden binnen of buiten de provincie.
Binnen Taiwan denkt men er heel anders over..
Al bij al is de daling sinds Nieuwjaar maar een slappe bedoening. Waar is de goede oude tijd in 2020 toen de beurzen op sommige dagen 5% verloren?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Binnen de technologiesector zijn er diverse individuele aandelen die meer dan 10% gedaald zijn, terwijl er ten opzichte van een halve maand geleden helemaal niets fundamenteels veranderd is.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik merk het alleszins wel aan mijn portefeuille. Ik had de voorgaande anderhalve jaren langzaamaan wat winst opgebouwd, maar die is ondertussen sinds begin januari vrijwel volledig verdampt. Nog enkele slechte dagen en ik sta op verlies... Niet dat ik daarvoor mijn slaap zal laten.
Dat is het hem juist, Yaris.
Deze dalingen van 0,5% per dag zijn niet genoeg om de kleine belegger de stuipen op het lijf te jagen, want die denkt 'Ach, vanaf morgen gaan we terug stijgen'.
Maar als in mei - juni blijkt dat 'vele kleintjes toch een grote maakt' zullen we pakweg -50% sinds Nieuwjaar staan.
Allemaal wel heel interessant dat dat zo is.B7H4long schreef: ↑21 januari 2022, 10:45 Het merendeel van de aandelen presteren minder dan de indexen waartoe ze behoren. Dit is zo in opgaande, kabelende en neergaande markten De verdeling van de rendementen is geen normaalverdeling.
Dit is een van de redenen waarom het moeilijk is om met stockpicking de juiste aandelen te selecteren die beter doen dan hun index.
https://www.investopedia.com/articles/s ... cation.asp
Zoek ook op kurtosis en skewness.
Maar ik had graag een beetje van een factcheck gedaan op het artikel van de tijd, en ben dus geïnteresseerd in welke mate de stelling dat big tech de nasdaq 'boven water' houdt, terwijl de rest kopje onder gaat, klopt.
En daarom had ik gehoopt hier cijfermateriaal te vinden. Het alternatief is dat ik zelf de koersen van de individuele aandelen moet zitten opvragen, om zelf wat grafiekjes te plotten. Maar da's allemaal zinloos als iemand met veel meer expertise het al voor me gedaan zou hebben
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
S&P500 mogelijk steun op 200 daags gemiddelde.
Begrijp de verbazing en het gemor van sommigen niet.
Wat horen we al jaaaren aan één stuk?
De beurzen stijgen door de geldprinters van de centrale banken die op overdrive staan.
De Amerikanen (de meest actieve) stoppen er nu gedwongen mee. Dus 1+1=2. Beurzen gaan achteruit!
Wacht tot de ECB er ook mee ophoudt.
ECB waarschuwt al 2 jaar voor terugval van beurzen (ook voor vastgoedprijzen,trouwens).Heb dat hier op het forum verschillende malen die waarschuwing gepost.
En gek genoeg,kreeg ik van een paar mensen,de reactie:"voor mij is het een signaal om bij te kopen".......
Zucht...
Wat horen we al jaaaren aan één stuk?
De beurzen stijgen door de geldprinters van de centrale banken die op overdrive staan.
De Amerikanen (de meest actieve) stoppen er nu gedwongen mee. Dus 1+1=2. Beurzen gaan achteruit!
Wacht tot de ECB er ook mee ophoudt.
ECB waarschuwt al 2 jaar voor terugval van beurzen (ook voor vastgoedprijzen,trouwens).Heb dat hier op het forum verschillende malen die waarschuwing gepost.
En gek genoeg,kreeg ik van een paar mensen,de reactie:"voor mij is het een signaal om bij te kopen".......
Zucht...
Een maand zoals deze toont dus het nut van een stabiel gedeelte in je portefeuille
24%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik heb vorige week vrijdag besloten om maar wat aandelen EDF (electricite de france) te kopen omdat ze een klap kregen omdat Macronke herverkozen moet geraken (volgens mij dus niet recurrent en geen invloed op lange termijn)...
Onze Belgische regering zal EDF en Engie wel stutten met kercentrales die open gaan blijven tegen een veel hogere prijs dan wanneer ze dat jaren geleden beslist zouden hebben
op 1 week tijd naar nog eens -10% en vandaag (exact 1 week na aankoop) op -5.76%. Ik ben benieuwd waar we gaan staan tegen de zomer....
Onze Belgische regering zal EDF en Engie wel stutten met kercentrales die open gaan blijven tegen een veel hogere prijs dan wanneer ze dat jaren geleden beslist zouden hebben
op 1 week tijd naar nog eens -10% en vandaag (exact 1 week na aankoop) op -5.76%. Ik ben benieuwd waar we gaan staan tegen de zomer....