cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Er is wel een belastingsvoordeel voor investeringen in iets als alterfin.be
Algemeen is de regel voor nieuwe opstartende vennootschappen die nog geen 250000 euro hebben opgehaald.DeJos schreef: ↑20 januari 2022, 15:16 Voor welke cooperaties is onderstaande belastingsvermindering geldig?
U kunt een belastingvermindering krijgen als u investeert in:
een startende kleine onderneming (Tax Shelter start-up) en/of
een klein groeibedrijf (Tax Shelter scale-up)
De belastingvermindering bedraagt:
30 % of 45 % van het bedrag dat in een startende kleine onderneming is geïnvesteerd (afhankelijk van het soort onderneming)
25 % van het bedrag dat in een klein groeibedrijf is geïnvesteerd
U ontvangt elk jaar een attest van de onderneming of van de beleggingsinstelling die als intermediair optreedt. Vermeld in vak X, II. van uw aangifte het bedrag dat recht geeft op de vermindering.
Binnen de groenestroom coöperatieve heb ik het alleen opgemerkt bij MegaWattPuur.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ha idd.
Was ik vergeten omdat ze het nogal "ingewikkeld" maken ...
(edit: eigenlijk "halveren" ze tax-shelter ...)
https://megawattpuur.be/investeren/Is tax shelter van toepassing?
Tax shelter is van toepassing. Maar niet op alle aandelen, we willen zo veel mogelijk coöperanten van dit fiscale voordeel laten genieten. Daarom is het enkel van toepassing op het 2e, 4e, 6e, 8e en 10e aandeel dat u koopt.
Koopt u bijvoorbeeld vijf aandelen, dan vallen er twee onder tax shelter. Koop u twintig aandelen dan vallen er vijf (het maximum) onder tax shelter.
Voor elk tax shelter aandeel krijgt u een eenmalige belastingvermindering van 45% van uw investering.
Voor meer info over tax shelter: financien.belgium.be
Wat ik trouwens ook niet terugvind daar, is wat het maximum aantal aandelen per cooperant is ...
Edit: wordt blijkbaar vermeld tijdens de inschrijvingsprocedure:
In totaal kan je max 40 aandelen kopen waarvan dus max. 5 aandelen met tax shelter.
Als je interesse hebt in Tax Shelter is het inderdaad zaak om even te verifiëren per coöperatieve of TS nog van toepassing is. Sommigen bieden TS aan voor alle inschrijvingen, anderen voor een deel (bv 5 aandelen kopen waarvan 1 met TS voordeel). Je kan ook altijd even kijken op Lita.co die geregeld nieuwe bedrijven (vaak ook met sociale impact of ecologisch) in portefeuille hebben/aandelen aanbieden, doch dat is niet altijd in een coöperatieve vorm.
De volgende coöperatieve heeft nog wel TS voordeel:
WattArdenne - https://wattardenne.be/devenir-cooperateur/taxshelter/ tot 22 juni 22
Noot: voor een aantal van de waalse coöperatieven zijn aandelen eenvoudig te verwerven via een gezamelijk platform CoopHub, waar je via 1 site voor elke coöperatieve kan zien hoeveel aandelen je hebt etc. Op zich zou zoiets voor de Vlaamse coops ook wel een erg goed idee zijn, kwestie van de administratie wat te vereenvoudigen
Heet van de pers: op 2 februari 2022 nieuwe kapitaalsoproep van Beauvent. (https://www.beauvent.be/BMCC/) Helaas enkel voor niet-coöperanten, de "anciens" vallen dus nog even uit de boot, al geven ze wel aan dat ze nadien nog een grotere oproep doen waar ook bestaande coöperanten kunnen op intekenen (net zoals in 2021).
De volgende coöperatieve heeft nog wel TS voordeel:
WattArdenne - https://wattardenne.be/devenir-cooperateur/taxshelter/ tot 22 juni 22
Noot: voor een aantal van de waalse coöperatieven zijn aandelen eenvoudig te verwerven via een gezamelijk platform CoopHub, waar je via 1 site voor elke coöperatieve kan zien hoeveel aandelen je hebt etc. Op zich zou zoiets voor de Vlaamse coops ook wel een erg goed idee zijn, kwestie van de administratie wat te vereenvoudigen
Heet van de pers: op 2 februari 2022 nieuwe kapitaalsoproep van Beauvent. (https://www.beauvent.be/BMCC/) Helaas enkel voor niet-coöperanten, de "anciens" vallen dus nog even uit de boot, al geven ze wel aan dat ze nadien nog een grotere oproep doen waar ook bestaande coöperanten kunnen op intekenen (net zoals in 2021).
Dan had ik het toch juist dat ik, vorig jaar een site was tegengekomen betreffende dit topic. Dat was deze. Ik denk dat ik de link toen nog in het p2p topic het geplaatst.
Super,daar hoopte ik op. Bedankt om te delen!ServMe schreef: ↑20 januari 2022, 21:28 Heet van de pers: op 2 februari 2022 nieuwe kapitaalsoproep van Beauvent. (https://www.beauvent.be/BMCC/) Helaas enkel voor niet-coöperanten, de "anciens" vallen dus nog even uit de boot, al geven ze wel aan dat ze nadien nog een grotere oproep doen waar ook bestaande coöperanten kunnen op intekenen (net zoals in 2021).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat is die 1 site dan ?ServMe schreef: ↑20 januari 2022, 21:28 Noot: voor een aantal van de waalse coöperatieven zijn aandelen eenvoudig te verwerven via een gezamelijk platform CoopHub, waar je via 1 site voor elke coöperatieve kan zien hoeveel aandelen je hebt etc. Op zich zou zoiets voor de Vlaamse coops ook wel een erg goed idee zijn, kwestie van de administratie wat te vereenvoudigen
Ik zou liever 1 site zien waar je informatie kan vinden over alle coops.
Hoeveel aandelen van welke coop ik heb, kan ik zelf ook wel bijhouden.
Ik denk dat het deze is https://www.coophub.eu/
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, die had ik ook gevonden ... zie niet direct het nut (of wat ServMe suggereerde).
Lijkt me eerder een overbodige tussenlaag die een graantje wil meepikken...Vous êtes une coopérative?
vous faites appel aux citoyens pour financer vos projets?
Focalisez votre temps sur vos projets,
pas sur la gestion administrative des coopérateurs
En dan alleen in't Frans... gaan de franstaligen zich meer gaan profileren nu UK de EU heeft verlaten ?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Wie als franstalige Belgische coöperatieve (zetel: Arlon) zelf de moeite niet doet om een Nederlandstalige versie van de site aan te bieden, valt bij mij bij voorbaat al af.
Het toont voor mij aan dat ze zich enkel op franstalige coöperanten richten en dus niet op nederlandstalige potentiële nieuwe coöperanten ...
Het toont voor mij aan dat ze zich enkel op franstalige coöperanten richten en dus niet op nederlandstalige potentiële nieuwe coöperanten ...
Laatst gewijzigd door VincentVega op 22 januari 2022, 09:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bwa ...VincentVega schreef: ↑21 januari 2022, 12:21 Wie als franstalige Belgische coöperatieve (zetel: Arlon) zelf de moeite niet doet om een Nederlandstalige versie van de site aan te bieden, valt bij mij bij voorbaat al af.
Het is wellicht niet abnormaal dat die coops zich (enkel) richten tot de "lokale" bevolking.
De Vlaamse dus in't Nederlands en de Waalse dus in't Frans.
Als ze een 2de taal zouden toevoegen, dan brengt dat natuurlijk extra kosten met zich mee.
En ik van hun was (zowel de Vlaamse als de Waalse) zou ik dan eerder Engels toevoegen
Coophub.eu is de software toepassing voor zover ik kan zien, de cooperatieve maakt daar gebruik van (vb: coophub.ventsdusud.be) doch het komt allemaal wel samen. Ben er ook nog niet helemaal van overtuigd dat alle mogelijkheden ten volle gebruikt worden, je kan bv de AV verslagen van de verschillende coops zo op 1 plaats terugvinden. Helaas is het niet echt "modern" qua layout en gebruiksgemak.
EarthNvstr1 schreef: ↑21 januari 2022, 19:05Bwa ...VincentVega schreef: ↑21 januari 2022, 12:21 Wie als franstalige Belgische coöperatieve (zetel: Arlon) zelf de moeite niet doet om een Nederlandstalige versie van de site aan te bieden, valt bij mij bij voorbaat al af.
Het is wellicht niet abnormaal dat die coops zich (enkel) richten tot de "lokale" bevolking.
De Vlaamse dus in't Nederlands en de Waalse dus in't Frans.
Als ze een 2de taal zouden toevoegen, dan brengt dat natuurlijk extra kosten met zich mee.
En ik van hun was (zowel de Vlaamse als de Waalse) zou ik dan eerder Engels toevoegen
Inderdaad, men richt zich in de eerste plaats op de lokale bevolking en de beheerders van de cooperatieve(n) of sites zijn vermoedelijk ook niet (echt/vlot) meertalig, dat blijkt vaak ook uit de communicatie. Een van de coops die meertalig info geeft, is Courant D'air, daar is het Frans en Duits, doch dat is ook logisch door hun locatie.
Global gezien ziet men weinig meerwaarde om cooperanten uit verschillende landsdelen en talen te gaan aantrekken, het is echt een "onder de kerktoren" gebeuren al denk ik dat er daar ook wel verandering in komt door samenwerkingen met vlaamse coops.
Dat is trouwens ook een mogelijkheid, in een vlaamse coop investeren die op zijn beurt participeert in een waalse coop of project. Voorbeeld: Bronsgroen (VL) en HesbEnergie (WAL).
Over het algemeen is de info nu ook weer niet zo complex dat de taal echt een struikelblok vormt als investeerder, tenminste in mijn ervaring.
rescoopv.be voor vlaanderen geeft een overzicht en linksEarthNvstr1 schreef: ↑20 januari 2022, 22:50 Ik zou liever 1 site zien waar je informatie kan vinden over alle coops.
rescoop-wallonie.be voor Wallonië
Anders moet je zelf iets opzetten hé EarthNvstr1? Je lijstje van coops met de basis info en misschien welke coops samenwerken etc, kwestie van onbewust niet indirect teveel eieren in 1 mandje te leggen... Lijkt we wel een fun project, doch waarschijnlijk snel een hele klus om up te date te houden.
Ik hou het bij een spreadsheet met de naam, link naar hun website en wat cijfers (aantal aandelen/investering, welke return, wat hun focus is (PV, water, wind, combinatie etc)), niets te moeilijk.
Indien deze coöperatieve voor het overige een goede optie is (en mits enige talenkennis), zou ik me daardoor niet laten afschrikken.VincentVega schreef: ↑21 januari 2022, 12:21 Wie als franstalige Belgische coöperatieve (zetel: Arlon) zelf de moeite niet doet om een Nederlandstalige versie van de site aan te bieden, valt bij mij bij voorbaat al af.
...
Persoonlijk vind ik dit een kinderachtige reactie: geld is geld en kent geen communautair talenprobleem.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het is inderdaad een platform waar cooperaties gebruik van kunnen maken voor hun aandeelhoudersadministratie.ServMe schreef: ↑22 januari 2022, 00:27Coophub.eu is de software toepassing voor zover ik kan zien, de cooperatieve maakt daar gebruik van (vb: coophub.ventsdusud.be) doch het komt allemaal wel samen. Ben er ook nog niet helemaal van overtuigd dat alle mogelijkheden ten volle gebruikt worden, je kan bv de AV verslagen van de verschillende coops zo op 1 plaats terugvinden. Helaas is het niet echt "modern" qua layout en gebruiksgemak.
Samenwerking tussen REScoop Wallonië en een partner van Frankrijk, vandaar wellicht (voorlopig enkel) in't Frans.
Voor de cooperant is het dan ook een centrale plaats (voor de cooperaties die eraan meedoen dan toch).
Momenteel maken 4 Waalse coops er gebruik van: https://coophub.rescoop-wallonie.be/register/be-nl
Het ziet er wel naar uit dat het gedeelte voor de cooperanten wel reeds voorzien is in 't Nederlands, vermits alvast toch de registratie pagina Nederlands ondersteunt.