Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Betreft verwarmen! Hou luchtvochtigheid tussen 45 en 55 %
Zet nachtverlaging niet te laag, in dag bij warme uitgezette lucht van 21 Gr. drukt die een weg naar buiten via spleten en te groot verschil in temperatuur door nachtverlaging zal de binnenlucht krimpen en zal koude buitenlucht via spleten naar binnen vloeien.
En die lucht moet smorgens terug mee opgewarmd worden.
PS. Bij Oudere woningen
Zet nachtverlaging niet te laag, in dag bij warme uitgezette lucht van 21 Gr. drukt die een weg naar buiten via spleten en te groot verschil in temperatuur door nachtverlaging zal de binnenlucht krimpen en zal koude buitenlucht via spleten naar binnen vloeien.
PS. Bij Oudere woningen
Ik begin me spontaan een idee te vormen en krijg gelijk een flashback naar de jaren dat Patrick uit Gent nog onder ons was.
Vergeet niet te leven, met hopen geld op je spaarboek als je dood bent , ben je dus niks..
Haha, lucht krimpt inderdaad bij afkoelen maar hoeveel energie is er nodig om dat volume verschil op te warmen? En weegt dat op tegen de winst van de temperatuur verlaging? -> Uiterraard niet.odbc schreef: ↑23 januari 2022, 11:55
In een ruimte met luchtvolume van pakweg 135m³ zal bij afkoelen van 21°C naar 15°C ongeveer 3m³ lucht van buitenaf worden aangezogen.
=135m³-((135m³/(273+21))*(273+15))=2,75m³
1m3 lucht weegt 1,2kg en de soortelijke warmte van lucht is ca 1kJ/kg.K
=3m³*1,2kg*6K*1kJ/kgK/3,6=6Wh
Om 3m³ lucht op te warmen van 15°C naar 21C° heb je 6Wh of 0,006kWh nodig, aan een kost van €0,5/kWh komt dat op 0,003 euro per dag.
Lijkt mij duidelijk dat dit een non besparing is. Trouwens een gezonde woning moet voldoende verlucht worden, dat verversingsvolume is vele malen groter dan de 3m³ per dag veroorzaakt door afkoelen.
Interessant cijfer, 7kWh / dag -> 210kWh / maand
Zoals vermeld zal dit amper op basis van eventuele zonnepanelen kunnen gebeuren.
Als ik dit gewoon vergelijk met mijn verbruik (vorig jaar januari / februari) zat ik op 150m³ / 170m³ gas (ik zit op een gelijkaardige 50 / 60m² woonoppervlakte die ik verwarm). Prijskaartje hiervan was €75 / €80. Diezelfde 210kWh zou mij €60 aan elektriciteit gekost hebben.
Maar je hebt de meerprijs van de warmtepomp die je mee in rekening moet nemen. Ik kan al die prijzen niet, maar we spreken hier vaak al snel over enkele duizenden Euro.
Als ik het bekijk op de variabele prijzen van nu zou die 210kWh aan elektriciteit nu ongeveer €100 kosten, die 150m³ aan gas €230.
Met de pre explosie van de energieprijzen was het voordeel van een warmtepomp €80 / jaar (4 maand lang dat verbruik op 1 jaar). Dat lijkt me amper tot niet terug te verdienen als je de meerprijs van een warmtepomp erbij gaat nemen.
Met de explosie van de energieprijzen is het duidelijk dat de gas prijzen fel meer zijn geklommen als de elektriciteit want het voordeel van de warmtepomp is €500 / jaar. Dit is wel terug te verdienen.
Alles valt of staat dus met hoe de prijzen van energie zullen evolueren, maar het is wel even een interessante vergelijking.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dit is ook hetgeen dat in me opkomt.
17 tot 18,5 graden, blijkbaar wassen/douchen met koud water.
Gezellige besparingen allemaal....
Ok, als het uit noodzaak is...tot daar aan toe.
Maar als je enig comfort kan permitteren, snap ik niet dat je zo kan leven.
Spaarzaam en gierigheid liggen in mijn ogen toch dicht bij elkaar.
Soit, ieder zijn meug.
Wie nog geniet van saldering (terugdraaiende teller) betaalt enkel de prosumententaks als verwarmingskost. Wie nog over een vast contract beschikt van enkele maanden terug zit ook nog goed. Kortom het is onmogelijk om vandaag te vergelijken of een keuze te maken op basis van huidige prijzen. Dus best geen overhaaste beslissingen nemen en zwaar investeren in een andere verwarming, wie weet wat de prijzen over een paar maand of een jaar gaan zijn.
-
- Full Member
- Contacteer:
Om on topic te blijven :
De auto zelf poetsen ipv naar de (self-)carwash.
Uiteraard geen bijzonder grote besparingen, maar aan zoiets kan ik dan geen geld aan uitgeven.
De auto zelf poetsen ipv naar de (self-)carwash.
Uiteraard geen bijzonder grote besparingen, maar aan zoiets kan ik dan geen geld aan uitgeven.
Volledig correct, er zijn zeer veel factoren die te overwegen zijn.vortex schreef: ↑23 januari 2022, 13:13Wie nog geniet van saldering (terugdraaiende teller) betaalt enkel de prosumententaks als verwarmingskost. Wie nog over een vast contract beschikt van enkele maanden terug zit ook nog goed. Kortom het is onmogelijk om vandaag te vergelijken of een keuze te maken op basis van huidige prijzen. Dus best geen overhaaste beslissingen nemen en zwaar investeren in een andere verwarming, wie weet wat de prijzen over een paar maand of een jaar gaan zijn.
Je hebt de factoren die je vandaag weet (1 jaar terug was het een slechte zaak als je geen terugdraaiende teller had, vandaag is het te overwegen waard).
Wat je niet weet is wat de toekomst zal doen. Gaat de prijs van elektriciteit naar beneden? Gaat de overheid elektriciteit niet meer aanzien als een belastingbrief? Gaat de prijs van gas naar beneden? Gaat de overheid mensen die op gas verwarmen gaan afstraffen? Gaat de overheid piekverbruik op elektriciteit toelaten? Gaat een afschakelplan effectief in voegen gaan bij al die elektrische toestellen? ...
Zoveel onbekende factoren, geen wonder dat mensen dan conservatief zijn en daar moet de overheid niet verrast om zijn. Een simpele gaswandketel is dan de goedkoopste optie.
Mijn grootouders zijn zelfs supercontent met het feit dat ze nog een stookolietank hebben steken. Die hebben in het midden van Corona (met de zeer lage prijzen) hun beide tanks laten vullen. Ze waren vroeger boeren en hebben dus 2 grote tanks en kunnen nu waarschijnlijk 5 tot 7 jaar lang met hun goedkoop gevulde tanks.
En om terug on topic te komen:
Meer naar het werk gaan, dan verbruik je geen verwarming, elektriciteit en water bij je thuis
Wat ik vorig jaar heb gedaan om besparen? Eigenlijk enkel mijn mutualiteit buiten gegooid en overgestapt naar HZIV.
Maar er zijn al zoveel dingen die ik al doe uit pure gewoonte (vooral de frequente terugkerende dingen zoals broodje kopen, nutteloze abonnementen afnemen, een goedkope internet leverancier nemen,...).
Mijn ouders heb ik (eindelijk) kunnen overtuigen om hun analoge tv buiten te gooien en vervangen door VRT Nu / VTM Go / goplay + Chromecast (analoge tv moest toch weg van Telenet). Ze krijgen er meer voor terug vergeleken met analoge tv en het kost hen niets (je moet natuurlijk wel internet hebben).
Ze hebben ook Telenet buiten gegooid ten gunste van Scarlet (gratis activatie / installatie promo). Kost een paar euro meer, maar wel met een fel hoger download volume (wat dan nodig was voor dat extra streaming gebruik). Een onbeperkte formule bij Telenet is waanzinnig duur.
Misschien wel een tip: bij de opzeg van Telenet kreeg ik de promo van Telenet (om toch maar te blijven) om hun One formule te nemen voor een permanente korting van €10 "levenslang". Hier was ik niet op ingegaan want ze waren nog steeds fel duurder dan Scarlet en de Scarlet installatie was eigenlijk al voltooid.
Maar het kan een idee zijn. Als je nu denkt aan One te nemen, eens bellen en doen alsof je wil vertrekken. Misschien bieden ze het aan een permanente korting aan
Vergelijken is interessant, maar moeilijk. Mijn 7 kWh/dag is wel bij constante aanwezigheid. Mijn vrouw komt uit de tropen, is meestal thuis en wil het aangenaam warm in huis (en gelijk heeft ze).
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
PS. Mijn A+++ 4kW warmtepomp koste 2500 euro geplaatst.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik moet zeggen ik woon klein en de verwarming is dit jaar(en vorig seizoen) nog niets eens aangeweest en het is comfortabel warm. Gewoon leuk dat de andere mijn plekje verwarmen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat is zo verleidelijk voor die broodjes of voor toch een lekker drankje onderweg te kopen haha. Maar als je op dat weekbasis optelt dan is dat erg veel. Zal daar nu ook veel meer proberen op te letten maar is niet simpel.
Appartement?Timoootjex schreef: ↑23 januari 2022, 14:34 Ik moet zeggen ik woon klein en de verwarming is dit jaar(en vorig seizoen) nog niets eens aangeweest en het is comfortabel warm. Gewoon leuk dat de andere mijn plekje verwarmen
Of in den bak?,