Digitale meters GAS / ELEC
Re: Digitale meters GAS / ELEC
Wegens vraag groter dan aanbod schiet binnenkort de prijs van pellets naar omhoog en is iedereen die pellets stookt weer de pineut. In paniek nu een pelletkachel kopen is wellicht niet de beste oplossing voor stijgende energieprijzen.
Ik zou daarbij nooit een kachel kopen die ook elektriciteit nodig heeft. Vroeger had ik een cassette die warme lucht blies. Als de stroom uitviel moest ik stoppen met stoken anders geraakte de kachel oververhit... Dat wil je dus niet.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
En dan vergeten we nog de fiscale belasting van pellets die er zit aan te komen. Het is geen geheim dat de overheid plannen heeft om stoken met hout en pellets te gaan belasten. Beiden zijn niet heel milieuvriendelijk (fijn stof, co2 …) en dus vatbaar voor een soort van milieutaks.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Wij lezen de digitale meter online uit via een app op onze smartphone.
Dit met homewizard; een klein bakje van 30 euro dat je stopt in de digitale meter.
Je ziet dan in realtime verbruik, indien zonnepanelen ook het overschot...
Dit met homewizard; een klein bakje van 30 euro dat je stopt in de digitale meter.
Kan gratis met Fluvius app.
Is zeer nauwkeurig, enkel met 1 dag vertraging.
Is zeer nauwkeurig, enkel met 1 dag vertraging.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Als je jouw verbruik nauwkeurig wil beheren en regelen, dan lijkt me een realtime toepassing toch wel noodzakelijk.
Voor de real time betaal je dan 30 euro.
Voordelen van real time is dat je eventueel kan ingrijpen, na een dag is dat natuurlijk te laat.
Voordelen van real time is dat je eventueel kan ingrijpen, na een dag is dat natuurlijk te laat.
Dat Homewizard P1 meter bakje kan je ook uitlezen met domotica software zoals Home Assistant of Domoticz, en aan de hand van wat je zonnepanelen produceren, apparaten automatisch aan en uitzetten.
Of bvb vanaf de 2de helft van volgend jaar, als het capaciteitstarief ingevoerd wordt, bepaalde verbruikers even uitschakelen als er teveel ineens verbruikt wordt.
bvb de thermostaat van je warmtepomp automatisch even wat lager zetten, of je boiler voor sanitair warm water even uitzetten als je gaat koken, en daarna terug naar normaal brengen, om op die manier vermijdt je hoge verbruikspieken en een hogere faktuur door je piekverbruik te beperken.
Of bvb vanaf de 2de helft van volgend jaar, als het capaciteitstarief ingevoerd wordt, bepaalde verbruikers even uitschakelen als er teveel ineens verbruikt wordt.
bvb de thermostaat van je warmtepomp automatisch even wat lager zetten, of je boiler voor sanitair warm water even uitzetten als je gaat koken, en daarna terug naar normaal brengen, om op die manier vermijdt je hoge verbruikspieken en een hogere faktuur door je piekverbruik te beperken.
Is geen sturing dat moet je zelf handmatig realiseren.
De app van Fluvius is om mijn gegevens bij te houden van verbruik en piekvermogen , real time hoeft niet, ik weet wat mijn toestellen verbruiken.
Als je op Café zit een zon schijnt kan je met uw app ook niks aansturen of je moet naar huis lopen.
Dat ga ik nog wel aanschaffen een sturing voor verbruikers.
Volgens mij heeft fluvius geen app...?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Voor de toekomstige plannen voor facuratie op basis van piekbelasting lijkt me onmiddellijk ingrijpen (real time) in plaats van 1 dag later wel vrij essentieel ...
Wij hebben sinds kort zonnepanelen & batterij met daarbij app (ook website) waarop je realtime verbruik kan zien, dit is wel superhandig.JulusCesar schreef: ↑23 januari 2022, 18:38 Wij lezen de digitale meter online uit via een app op onze smartphone.
Fluvius gebruik ik zo niet meer, al heb ik wel eens gekeken naar piekverbruik in vorige maand om zo'n idee te hebben hoeveel het was voordat we dat in de gaten hielden.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Maar steeds met 1 dag vertraging en niet realtime ...
Dit is wat ons te wachten staat, maar kan je dit/deze werkwijze nog normaal noemen?VincentVega schreef: ↑24 januari 2022, 09:07Voor de toekomstige plannen voor facuratie op basis van piekbelasting lijkt me onmiddellijk ingrijpen (real time) in plaats van 1 dag later wel vrij essentieel ...
We hebben het hier wel over ons privé-wonen, geen onderneming.
Koken, wassen, edm zijn toch basisbehoeften?
Er zal wel iemand goed mee zijn, met deze beslissing.
Maar dat de vreg er zou zijn om de consument te beschermen, hier geloof ik echt niet in.