Holdings
TIP
Re: Holdings
Ik denk dat u niet helemaal begrijpt wat goodwill wilt zeggen. Ik raad u aan het eens in te tikken bij google. Wie zijn “wij” trouwens altijd? Uw man en u?
Nee, "wij" dat is Jozefien1969 alleen. Ik zou eens moeten opzoeken hoe ze dat in de psychologie noemen.
Beter wij, dan altijd ik..ik..
KBC schat de NAV na de cijfers van 20 januari op 310 euro. Hierop zijn ze bereid een premie van 25% te betalen en verhogen ze het koersdoel naar 390 euro.laeka schreef: ↑21 januari 2022, 10:03Hou er rekening mee dat deze premie gevoelig aan het stijgen is door de recent dalende beurzen vooral de groeibeurs Nasdaq kent moeilijke tijden. Ik schat dat de NAV nu in de buurt te vinden is van de 300 euro. Passen we hierop een korting van 10 a 20% toe dan komen we al gauw maar in de koopzone van 270 euro a 240 euro terecht.
Nu is diene Byju's het paradepaardje. Zou al 50 miljard dollar waard zijn in de zomer vorig jaar was dat nog maar 20 miljard dollar. Mij niet gelaten want via Prosus zit ik hier ook in.
-
- Newbie
- Contacteer:
Wij koning der belgen?
Bron Test-Invest.
Tegenwoordig zou D’Ieteren ±215 EUR waard zijn. Maar gezien de weinige synergieën tussen de divisies en de vrij lage liquiditeit van de niet-beursgenoteerde belangen ramen we het eerder op maximum 183 EUR. Daar bijna ¾ hiervan te danken is aan de waardering van het riskante Belron, neemt u best uw winst.
VERKOPEN.
Tegenwoordig zou D’Ieteren ±215 EUR waard zijn. Maar gezien de weinige synergieën tussen de divisies en de vrij lage liquiditeit van de niet-beursgenoteerde belangen ramen we het eerder op maximum 183 EUR. Daar bijna ¾ hiervan te danken is aan de waardering van het riskante Belron, neemt u best uw winst.
VERKOPEN.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb gemerkt dat de waarderingen van Belron enorm verschillen. Blackrock is uiteraard niet achterlijk maar ik ga zelf ook het nodige opzoeken.
bedankt voor de feedback.
bedankt voor de feedback.
The HUT group (Sofina) nog maar eens meer dan 19% naar beneden vandaag.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Oke,
Barry(ke), Wellicht weet ik praktisch gezien wél wat “goodwill” betekent. Maar wellicht is de theoretisch beschrijving mij onduidelijk. Uw verwijzing naar Google gaf ook al geen oplossing dus hoor ik graag uw definitie. Verder is ‘wij’ niet mijn man; die kijkt wel uit! Maar wellicht zijn er nog enige buurvrouwen cq mannen, honden en katten waarmede wij kunnen overleggen.
Verder helpen wij gaarne Yaris en Ama:
https://www.nkvk.be/post/cultuurverschi ... geschikten.
Vandaag gingen onze lange termijnaandelen serieus omlaag dus hebben we ''wat'' bijgekocht.
Barry(ke), Wellicht weet ik praktisch gezien wél wat “goodwill” betekent. Maar wellicht is de theoretisch beschrijving mij onduidelijk. Uw verwijzing naar Google gaf ook al geen oplossing dus hoor ik graag uw definitie. Verder is ‘wij’ niet mijn man; die kijkt wel uit! Maar wellicht zijn er nog enige buurvrouwen cq mannen, honden en katten waarmede wij kunnen overleggen.
Verder helpen wij gaarne Yaris en Ama:
https://www.nkvk.be/post/cultuurverschi ... geschikten.
Vandaag gingen onze lange termijnaandelen serieus omlaag dus hebben we ''wat'' bijgekocht.
Inderdaad, Sofina bijna op -20% YTD, de slechtste leerling van mijn klas (enkel YTD-gewijs). In de gaten te houden om bij te kopen.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Helemaal niks tegen Jozefien, ik lees haar posts wel graag :-) maar 2 mogelijkheden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pluralis_majestatis
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pluralis_modestiae
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Blijkbaar enige onenigheid over wat "goodwill" inhoudt?
Wat is "goodwill"?
"Goodwill" betekent letterlijk" welwillendheid". Het is een term die in het boekhouden wordt gebruikt als de waarde van een onderneming hoger is dan de huidige balanswaarde (bezit - schuld). Goodwill ontstaat vaak bij een overname van een bedrijf. Je hebt overigens ook "badwill". Er wordt dan minder betaald voor een bedrijf dan de balanswaarde bij een overname. Goodwill is de prijs die je betaalt voor de kennis, klanten, merken, octrooien etc. die je bij een overname van een bedrijf meekrijgt.
Goodwill is eigenlijk gewoon wat je objectief gezien teveel hebt betaald. Bij de overname van een café gaat het om wat je extra betaalt voor "den durpel" (of anders gezegd, voor het (vaste) cliënteel).
Een onderneming met 21% van het balanstotaal aan goodwill? Lijkt me tricky ...
Ikzelf zou liever hebben dat er meer materiële activa op de balans staan dan immateriële activa zoals goodwill. Materiële activa (zoals bv. een gebouw) hebben een zeker waarde en die is vrij goed te bepalen, immateriële activa zoals "goodwill" hebben dat niet. Het is enkel waard wat iemand anders bereid is er voor te betalen. Vandaag is dat bv. 1 miljoen euro, mogelijk is het morgen 0 euro waard ...
Wat is "goodwill"?
"Goodwill" betekent letterlijk" welwillendheid". Het is een term die in het boekhouden wordt gebruikt als de waarde van een onderneming hoger is dan de huidige balanswaarde (bezit - schuld). Goodwill ontstaat vaak bij een overname van een bedrijf. Je hebt overigens ook "badwill". Er wordt dan minder betaald voor een bedrijf dan de balanswaarde bij een overname. Goodwill is de prijs die je betaalt voor de kennis, klanten, merken, octrooien etc. die je bij een overname van een bedrijf meekrijgt.
Goodwill is eigenlijk gewoon wat je objectief gezien teveel hebt betaald. Bij de overname van een café gaat het om wat je extra betaalt voor "den durpel" (of anders gezegd, voor het (vaste) cliënteel).
Een onderneming met 21% van het balanstotaal aan goodwill? Lijkt me tricky ...
Ikzelf zou liever hebben dat er meer materiële activa op de balans staan dan immateriële activa zoals goodwill. Materiële activa (zoals bv. een gebouw) hebben een zeker waarde en die is vrij goed te bepalen, immateriële activa zoals "goodwill" hebben dat niet. Het is enkel waard wat iemand anders bereid is er voor te betalen. Vandaag is dat bv. 1 miljoen euro, mogelijk is het morgen 0 euro waard ...
Laatst gewijzigd door VincentVega op 25 januari 2022, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Goodwill voor een holding, bij beursgenoteerde participaties toch compleet nonsense, daarvan weet je altijd de marktwaarde.
Ze gaan toch de klanten van het overgenomen bedrijf niet overnemen?
Of gaat het om herevaluatie van de waarde van private equity?
Wordt bij de berekening van de NAV rekening gehouden met die goodwill?
Veel vragen, doet mij denken aan Real Soft indertijd.
Ze gaan toch de klanten van het overgenomen bedrijf niet overnemen?
Of gaat het om herevaluatie van de waarde van private equity?
Wordt bij de berekening van de NAV rekening gehouden met die goodwill?
Veel vragen, doet mij denken aan Real Soft indertijd.
In die marktwaarde kan ook een deel goodwill zitten.
De holding ís de gecombineerde balans van zijn posities, niet louter een NAV vehikel.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash