Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Wc van het station , je hebt daar trouwen gratis wifi om te posten op spaargids ookodbc schreef: ↑23 januari 2022, 14:43Appartement?Timoootjex schreef: ↑23 januari 2022, 14:34 Ik moet zeggen ik woon klein en de verwarming is dit jaar(en vorig seizoen) nog niets eens aangeweest en het is comfortabel warm. Gewoon leuk dat de andere mijn plekje verwarmen
Of in den bak?,
Ik kom uit, voor afgelopen maand december, aan 4,9 kWh per dag en 5,2m³ gas per dag
Deze waarden zullen wel geen algemene referentie zijn.
Wonen in een HOB gericht naar zuid-oost
We hebben geen zonnepanelen edm, ik geloof daar niet in. Als ik hier zo rondkijk in ons woongebied - regio meetjeslandse kreken - en zie de meeste daken (bijna 98%) zo zwartgeblakerd als resultaat wat het weer allemaal met zich mee brengt vraag ik me af wat de opbrengst van zonnepanelen is na 3 à 5 jaar zonder deze te (laten) reinigen.
Champignons. Veel Champignons. Om toe te voegen aan het vlees. Zo verbruik je minder vlees.
Hier geen gas in een OB gericht naar zuid-west. Alles samen circa 12 kWh/dag (winter!). Wp, wpBoiler en al de andere santeboetiek.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Een aangename temperatuur is voor iedereen anders. Verwarming staat nog steeds niet aan en het is nu een aangename 18,5 graden. Net even op een p lek geweest waar het 22 gr was en dat voelde benauwd aan. Toilet bezoek deed ik vroeger altijd op het werk (besparing papier en water). Ik doe nu dagelijks een fietstochtje van 80-100 km en na afloop is een koud bad een groot genot voor mij.
Dagelijks een "fietstochtje van 80-100 km", dat is spartaans voor mij. Good on you.Brembos schreef: ↑23 januari 2022, 15:38 Een aangename temperatuur is voor iedereen anders. Verwarming staat nog steeds niet aan en het is nu een aangename 18,5 graden. Net even op een p lek geweest waar het 22 gr was en dat voelde benauwd aan. Toilet bezoek deed ik vroeger altijd op het werk (besparing papier en water). Ik doe nu dagelijks een fietstochtje van 80-100 km en na afloop is een koud bad een groot genot voor mij.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Om een beetje on topic te blijven:
Wij 'besparen' door zo veel mogelijk de fiets te gebruiken voor korte verplaatsingen (<15km) en geen tweede auto aan te schaffen.
Ook onnodige aankopen worden vermeden bvb geen printer/scanner in huis, dat gebeurt op het werk. GSM en powerbanks werden op het werk opgeladen voordat er sprake was van fulltime thuiswerk.
Vakantie hoeft ook niet in een 4*/5*-hotel aan de andere kant van de wereld. Iets avontuurlijks in de Benelux of richting Oost-Europa trekken kan eens zo plezant zijn.
Vergelijken, vergelijken en nog eens vergelijken is ook een aanrader bij grote aankopen of werkzaamheden. Daar zit volgens mij het grootste besparingspotentieel. En wat je zélf doet, doe je beter! Je vindt alles op YouTube
Abonnementen zijn tot een minimum herleid en aan domiciliëringen doen wij ook niet mee. Zo heb je tenminste een zicht op wat je allemaal betaalt per maand/jaar.
Wij 'besparen' door zo veel mogelijk de fiets te gebruiken voor korte verplaatsingen (<15km) en geen tweede auto aan te schaffen.
Ook onnodige aankopen worden vermeden bvb geen printer/scanner in huis, dat gebeurt op het werk. GSM en powerbanks werden op het werk opgeladen voordat er sprake was van fulltime thuiswerk.
Vakantie hoeft ook niet in een 4*/5*-hotel aan de andere kant van de wereld. Iets avontuurlijks in de Benelux of richting Oost-Europa trekken kan eens zo plezant zijn.
Vergelijken, vergelijken en nog eens vergelijken is ook een aanrader bij grote aankopen of werkzaamheden. Daar zit volgens mij het grootste besparingspotentieel. En wat je zélf doet, doe je beter! Je vindt alles op YouTube
Abonnementen zijn tot een minimum herleid en aan domiciliëringen doen wij ook niet mee. Zo heb je tenminste een zicht op wat je allemaal betaalt per maand/jaar.
Goedkoper, zuiniger, slimmer dan odbc ? Dat kan natuurlijk niet!
Een nieuwe A+++ warmtepomp van 4kW voor 550 euro, dat wil ik nog wel eens zien?! Die 2500 euro zal ik snel terugverdienen. 7kWh verbruik en 35kWh warmte, 28kWh gratis.
Ranter the 2nd schreef: ↑23 januari 2022, 13:13Dit is ook hetgeen dat in me opkomt.
17 tot 18,5 graden, blijkbaar wassen/douchen met koud water.
Gezellige besparingen allemaal....
Ok, als het uit noodzaak is...tot daar aan toe.
Maar als je enig comfort kan permitteren, snap ik niet dat je zo kan leven.
Spaarzaam en gierigheid liggen in mijn ogen toch dicht bij elkaar.
Soit, ieder zijn meug.
Spaarzaam of gierig...
Vorig jaar alles eens goed onder de loep genomen : zelden gebruikt abonnement opgezegd, herziening in combinatie met terugbetaling lening, verzekering gegroepeerd
En constant prijzen vergelijken, gratis bestaat nog steeds en je koopt iets enkel wanneer het in promo staat, niet wanneer je het nodig hebt (couponnen in combinatie promo op promo)( tijd die je in dat laatste steekt is beperkt, effe een fb-pag raadplegen met de superkoopjes van t moment), alle beetjes helpen....(overschot aan maaltijdcheques worden op t einde van t jaar doorverkocht )
Vakantie plannen wanneer vluchten goedkoop zijn...
en maandelijks voldoende opzij zetten.
Spaarzaam of gierig zeker....