De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Op dit moment krijgt een beginneling als ik wel schrik dat de bodem van het vat nog niet bereikt is voor de hele heisa.
Maar ik heb al wat bijgekocht. Niet echt veel, maar toch bijgekocht.
Maar ik heb al wat bijgekocht. Niet echt veel, maar toch bijgekocht.
Zorg er steeds voor dat het risico dat je neemt met je portefeuille niet groter is dan het risico dat je kan nemen! Hou er rekening mee dat de aandelenmarkt* met 50% kan dalen en dat je ook na een reeks jaren nog op verlies kunt staan.
*Individuele aandelen of niet breed gediversifieerde fondsen kunnen dieper dalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Thanks. Dat is hier ingecalculeerd. Ik denk dat ik aan het andere uiterste van het spectrum zit.
Als zoiets (wat je beschrijft) gebeurt, betekent het geen aderlating voor mij.
Anderen gaan dat misschien niet wijs vinden maar het grootste gedeelte van wat ik bezit zit in onroerend goed, daarna spaarrekeningen en slechts een klein deel (een paar procent) in aandelen en fondsen.
Anderen gaan dat misschien niet wijs vinden maar het grootste gedeelte van wat ik bezit zit in onroerend goed, daarna spaarrekeningen en slechts een klein deel (een paar procent) in aandelen en fondsen.
Updates kunnen maar beter over de hele lijn positief zijn of je wordt afgeslachtF5 Networks Non-GAAP EPS of $2.89 beats by $0.11, revenue of $687M beats by $8.92M
...
F5 slides 14% as earnings beat contains supply-chain warning
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik beschouw mezelf ook een beginner. Vastgoed vind ik nog zo slecht niet, spaarrekening hangt ervan af. En fondsen hebben dikwijls een prijzige kostenstructuur. Een beleggingsstrategie op voorhand vastleggen is ook heel belangrijk vind ik, alle scenario's incalculeren.
Ik was zelf aan het verschuiven van spaarrekeningen naar aandelen / fondsen.
Maar nog niet lang begonnen.
Als ik nu zie hoe beweeglijk (vooral naar beneden) de markten zijn, denk ik dat ik dat compartiment laag ga houden. Voor altijd.
Dat is mijn gevoel erbij. Ik sla niet in paniek aan het verkopen maar omgekeerd, omdat je nooit weet of we nu aan de bodem zitten, koop ik geen grote aantallen bij.
De eerder beschreven taktiek : bij een daling van 10 procent heb ik wat bijgekocht.
Als het ooit tot 25 procent zou dalen koop ik opnieuw wel wat.
Bij 50 procent daling ook maar ik hoop dat we nooit zover meer komen.
Maar nog niet lang begonnen.
Als ik nu zie hoe beweeglijk (vooral naar beneden) de markten zijn, denk ik dat ik dat compartiment laag ga houden. Voor altijd.
Dat is mijn gevoel erbij. Ik sla niet in paniek aan het verkopen maar omgekeerd, omdat je nooit weet of we nu aan de bodem zitten, koop ik geen grote aantallen bij.
De eerder beschreven taktiek : bij een daling van 10 procent heb ik wat bijgekocht.
Als het ooit tot 25 procent zou dalen koop ik opnieuw wel wat.
Bij 50 procent daling ook maar ik hoop dat we nooit zover meer komen.
Buying the dip is een strategie die je -statistisch gezien- heel slechte resultaten zal opleveren. Je moet al echt in zeer specifieke situaties zitten om er een voordeel uit te halen, en die situaties zijn zeldzaam.
(Ik mag geen links plaatsen, dus ga naar YouTube, en typ in: pensioncraft don't buy the dip.)
Een daling van 50% maak je gemiddeld een 3 a 4-tal keer mee in je leven. Hopen dat het niet meer voorkomt lijkt me dan ook naief.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 26 januari 2022, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Prachtig bedrijf, prachtige technology (ik werk er al jaren mee), maar gewoon écht duur...
Goldman Sachs heeft daarnet bekendgemaakt dat de FED meer dan 4 renteverhogingen plant in 2022 (5 of 6 )!
Als dit de waarheid blijkt,en straks bevestigd wordt op de FED-meeting, dan gaan we de komende dagen ons mogen vasthouden aan de takken van de bomen...
Als dit de waarheid blijkt,en straks bevestigd wordt op de FED-meeting, dan gaan we de komende dagen ons mogen vasthouden aan de takken van de bomen...
Ik zit hier niet te bibberen hoor, integendeel. Voor mij mag het nog lager gaan zelfs, al mijn posities zijn voor de LT en ik heb er nog een aantal op mijn lijstje die ik zou willen bijtanken.lop schreef: ↑26 januari 2022, 02:07Als je de signalen had gezien zou je al lang voordien ingegrepen hebben .
Hoe lang zeg ik al niet dump groeiaandelen en koop waarde in de plaats .
Denk dat dit al een 4 tal maanden zal zijn .
Mijn portfolio die 100% aandelen is heeft een YTD van -1,14% .
En op 1 maand +0,07%
Kun je zelfs geen daling noemen .
Mijn voorbeeld portefuille staat op -1.58%
Als je teveel betaald voor aandelen is het normaal dat je in de klappen deelt .
Koop nooit aandelen aan die handelen met een premie .
Zoek deze die handelen met een korting en veilig zijn .
Dan moet je niet zitten bibberen bij een daling .
Denk dat iedereen eens goed moet nadenken over de 1 ste regel van beleggen .
Mijn reactie was gewoon om aan te duiden dat een daling van 80% wel degelijk een impact kan hebben.
En dat mijn port in de "klappen" zou delen, vind ik maar normaal aangezien alle indexen dalen. En die klappen vallen ook nog goed mee. Zoals je zelf zegt, dit is (voorlopig) slechts een rimpeling op LT.
Moest uw port min of meer toch stand houden dezer dagen, dan is dat door een zekere strategie. Maar door die strategie ga je in groene perioden in het verleden (en misschien in de toekomst) het dan waarschijnlijk ook een stuk minder doen dan de markt.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Als je portefeuille stand houdt, dan betekent dat mogelijk dat je minder tech hebt dan de indexbeleggers (voor de duizendste keer: dit is niet "de markt").
(wat zelfs geen steek houdt, je kan hier eigenlijk bijna geen uitspraak over doen, het is geval per geval...)
In mijn port is het bijvoorbeeld vooral dat omdat ik vorig jaar beslist heb om in te stappen in defence-aandelen. (op een prachtig moment)
De beslissingen die ik neem zijn gewoon logisch, iedereen weet dat het ongezond is om zoveel in tech te zitten als bijvoorbeeld IWDA...
Dus nee, ik denk niet dat je kan zeggen dat als je portefeuille nu stand houdt , je het vroeger slechter deed. (bij mij is dat toch niet het geval....)
Het is zoals we al heel lang zeggen: indexbeleggen doet het goed in stierenmarkten en dat is het dan ook. In een berenmarkt zou ik geen indices willen bezitten, dan is individuele aandelen gewoon superieur.
Je bent VEEL flexibeler en dat is exact wat je nodig hebt om schade te beperken.
(wat zelfs geen steek houdt, je kan hier eigenlijk bijna geen uitspraak over doen, het is geval per geval...)
In mijn port is het bijvoorbeeld vooral dat omdat ik vorig jaar beslist heb om in te stappen in defence-aandelen. (op een prachtig moment)
De beslissingen die ik neem zijn gewoon logisch, iedereen weet dat het ongezond is om zoveel in tech te zitten als bijvoorbeeld IWDA...
Dus nee, ik denk niet dat je kan zeggen dat als je portefeuille nu stand houdt , je het vroeger slechter deed. (bij mij is dat toch niet het geval....)
Het is zoals we al heel lang zeggen: indexbeleggen doet het goed in stierenmarkten en dat is het dan ook. In een berenmarkt zou ik geen indices willen bezitten, dan is individuele aandelen gewoon superieur.
Je bent VEEL flexibeler en dat is exact wat je nodig hebt om schade te beperken.
Je moet niet wakker liggen van wat beurs-diehards denken over jouw strategie.Lelleken schreef: ↑26 januari 2022, 09:05 Thanks. Dat is hier ingecalculeerd. Ik denk dat ik aan het andere uiterste van het spectrum zit.
Laat hen maar bibberen en beven over wat er hen met hun assets kan overkomen.
Onroerend goed (vooral gronden) genereert mogelijkerwijze minder opbrengsten maar de gemoedsrust die het bezit ervan oplevert, is onbetaalbaar. Bovendien meen ik dat jouw strategie een veel betere bescherming biedt tegen geldontwaarding en zeker tegen een echt serieuze crash tot nagenoeg 0%.
Ik zou nu ook niet een groot percentage van mijn 'net worth' op een spaarrekening laten verdampen (als je natuurlijk absoluut gezien wat waard bent en geen grote uitgaven hebt gepland in de nabije toekomst).
Vastgoed brengt natuurlijk ook wel wat op, 3-5 procent ROI en wat waardevermeerdering geeft toch ook 5-7 procent of meer.
Vastgoed brengt natuurlijk ook wel wat op, 3-5 procent ROI en wat waardevermeerdering geeft toch ook 5-7 procent of meer.
Dat zegt Goldman Sachs al een tijdje, dus dit is waarschijnlijk al ingecalculeerd door de markt en zal hoogstwaarschijnlijk (nog) niet bevestigd worden door de FED zelf.
Een groter risico lijkt mij dat de FED meteen de rente met een half procent zou verhogen, zoals sommigen denken (vrezen).
Had ze op mijn watchlist gezet als 'undisrupted' in de 2020 crash maar jammer genoeg niet gekocht. Toch mooi verdubbeld sindsdien.Jebus4life schreef: ↑26 januari 2022, 10:14Prachtig bedrijf, prachtige technology (ik werk er al jaren mee), maar gewoon écht duur...
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash