De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Hier volg ik. Laatste tijd meer REITs, consumer stapels ETFs, dividend ETFs, ... blijven bijkopen (ipv www indexen) omdat het duidelijk was dat tech de www indexen te hoog aan het duwen was.
Beschouw dit als een poging om te indexen in niet-tech.
Wél blijven aankopen (dus niet uit de markt), maar beetje berekende gok over in welke onderliggende assets.
De posities IWDA en andere indexen die ik al had, gewoon gehouden uiteraard, en zal die gewoon aanhouden. Schrijf ik zeer brede indexen af? Neen, als die dalen ga ik met plezier weer meer indexen aankopen. De hele brede markt oprapen na een zware correctie of crash is een droom.
Maar door even uit te zoomen (en als je vrees hebt voor crash), kan je uw (DCA-)aankopen meer richten op assets die minste kans heeft om hard te dalen in komende periode. Als je een crash verwacht (of de kans elke dag groter wordt), waarom niet wat tilten naar bepaalde sectoren die minder hard mee crashen?
https://novelinvestor.com/sector-performance/
Stel dat er geen crash komt: geen probleem.
Consumer staples gemiddelde: 10.67%, versus SP500 gemiddelde: 10.66%
Wel, IWDA is het gemiddelde van wat alle beleggers samen doen (ivm vrij verhandelbare aandelen van de ontwikkelde markten)
Dus 'iedereen' heeft 'gemiddeld' beslist om 'zoveel tech aan te houden'
Tja, je publiceert je portefeuille niet, we zullen het dus niet weten.
Indexbeleggen volgt de index, bij brede passieve indexen dus de markt, de opgaande markt en de neergaande markt.Aerolla schreef: ↑26 januari 2022, 11:01 Het is zoals we al heel lang zeggen: indexbeleggen doet het goed in stierenmarkten en dat is het dan ook. In een berenmarkt zou ik geen indices willen bezitten, dan is individuele aandelen gewoon superieur.
Je bent VEEL flexibeler en dat is exact wat je nodig hebt om schade te beperken.
Er zijn individuele aandelen die beter doen dan de index/markt en er zijn aandelen die slechter doen dan de index/markt.
Er zijn beleggers die beter doen dan de index/markt en er zijn beleggers die slechter doen dan de index/markt.
Bij passieve indexen heb je weinig kosten, bij flexibel beheer met individuele aandelen zullen de kosten oplopen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Aerolla schreef: ↑26 januari 2022, 11:01 Het is zoals we al heel lang zeggen: indexbeleggen doet het goed in stierenmarkten en dat is het dan ook. In een berenmarkt zou ik geen indices willen bezitten, dan is individuele aandelen gewoon superieur.
Je bent VEEL flexibeler en dat is exact wat je nodig hebt om schade te beperken.
Is toch ook mijn ervaring. Het op LT kloppen van IWDA of gelijkaardige indexen gebeurt omdat de dalingen beperkter zijn en niet zozeer het beter doen bij stijgingen. (wel de stijgingen min of meer volgen, vertrekkende ve hoger niveau na dalingen)B7H4long schreef: ↑26 januari 2022, 15:47 Indexbeleggen volgt de index, bij brede passieve indexen dus de markt, de opgaande markt en de neergaande markt.
Er zijn individuele aandelen die beter doen dan de index/markt en er zijn aandelen die slechter doen dan de index/markt.
Er zijn beleggers die beter doen dan de index/markt en er zijn beleggers die slechter doen dan de index/markt.
Bij passieve indexen heb je weinig kosten, bij flexibel beheer met individuele aandelen zullen de kosten oplopen.
Wat oa meespeelt is dat ik de cashpositie ook aanzie als een 'aandeel-investering', dit houdt al deels de daling tegen.
Verder heb je met indexen ook nooit een voordeel van spreads of anomalieën ect.
Ik heb een putoptie gekocht om mijn aandelengedeelte te beschermen voor 3 maanden tegen een daling van meer dan 10%. Niet zo kostelijk en een veel betere nachtrust Als Jerome iets verkeerd zegt... We zitten op vlak van technische analyse op make it or break it punt op dit moment van schrijven. Powell gaat dus de richting bepalen. S&P500 is echt aan het dansen op het 200 daags gemiddelde.
ETF's zorgen echt wel voor veel nieuwe opportuniteiten voor individuele aandelen.
Ik heb een leuk voorbeeld aandeel hiervoor in port: Intuitive Surgical (marktleider voor operatierobots), het is een tech-aandeel, maar het heeft 0,000% lange termijn schulden en superveel cash op de balans (veel te veel, maar het vindt eigenlijk niks nuttig om het aan uit te geven).
En dividend willen ze blijkbaar niet uitkeren
Bij rentestijgingen daalt het tesamen met de techaandelen, want het is geen klein bedrijf, zit serieus in wat ETF's voor grote percentages. en mensen denken: rentestijging is slecht voor tech, dus alle tech moeten afgestraft worden.
Nu, gezien de schuldenlast en cashpositie van dit bedrijf, is een rentestijging net goed voor het bedrijf, maar zo ver denken de mensen niet in eerste instantie . (het heeft toch geen schulden, dus waarom zouden ze zich iets aantrekken van de rente...)
Niet dat ik wil zeggen dat je dat aandeel moet kopen (los dat het een goed aandeel is ^^), maar het valt me elke keer op.
Ik heb een leuk voorbeeld aandeel hiervoor in port: Intuitive Surgical (marktleider voor operatierobots), het is een tech-aandeel, maar het heeft 0,000% lange termijn schulden en superveel cash op de balans (veel te veel, maar het vindt eigenlijk niks nuttig om het aan uit te geven).
En dividend willen ze blijkbaar niet uitkeren
Bij rentestijgingen daalt het tesamen met de techaandelen, want het is geen klein bedrijf, zit serieus in wat ETF's voor grote percentages. en mensen denken: rentestijging is slecht voor tech, dus alle tech moeten afgestraft worden.
Nu, gezien de schuldenlast en cashpositie van dit bedrijf, is een rentestijging net goed voor het bedrijf, maar zo ver denken de mensen niet in eerste instantie . (het heeft toch geen schulden, dus waarom zouden ze zich iets aantrekken van de rente...)
Niet dat ik wil zeggen dat je dat aandeel moet kopen (los dat het een goed aandeel is ^^), maar het valt me elke keer op.
En wat heeft jouw voorbeeldje te maken met ETF's?
Trouwens de grote tech aandelen in IWDA hebben bijna allemaal goede cashposities/balansen dacht ik dus waarom is het dan een probleem om deze te bezitten?
Jerommeke was in vorm vanavond.
Hij vindt de US arbeidsmarkt ijzersterk ... dus kan de FED er wel een dikke lap op gegeven om de US inflatie van 7% naar 2% terug te brengen ... met eerst dichtdraaien van de geldkraan ... dan een paar rake renteverhogingen ... en als toemaatje nog wat geld uit de markt dweilen.
Wanneer hij wat voor hoeveel 'gaat doen ''zullen jullie dan wel zien' ... onzekerheid troef dus voor 'de markt'.
Tot slot heeft hij nog in mooie woorden gezegd dat 'de markt (even) zijn gat kan kussen'.
Hij vindt de US arbeidsmarkt ijzersterk ... dus kan de FED er wel een dikke lap op gegeven om de US inflatie van 7% naar 2% terug te brengen ... met eerst dichtdraaien van de geldkraan ... dan een paar rake renteverhogingen ... en als toemaatje nog wat geld uit de markt dweilen.
Wanneer hij wat voor hoeveel 'gaat doen ''zullen jullie dan wel zien' ... onzekerheid troef dus voor 'de markt'.
Tot slot heeft hij nog in mooie woorden gezegd dat 'de markt (even) zijn gat kan kussen'.
wat ik vooral onthouden heb is dat hij de inflatie nu wel echt een probleem vindt en dat de "gradual pace" waar hij altijd van sprak, misschien niet zo gradueel zal zijn. 50 basispunten in één keer is een optie. Dat is nieuw volgens mij en duidt toch op wat ongerustheid over de inflatie.
Ik vond het een goed advies van B7H4Long hoor.dhalluinR schreef: ↑26 januari 2022, 11:09 Je moet niet wakker liggen van wat beurs-diehards denken over jouw strategie.
Laat hen maar bibberen en beven over wat er hen met hun assets kan overkomen.
Onroerend goed (vooral gronden) genereert mogelijkerwijze minder opbrengsten maar de gemoedsrust die het bezit ervan oplevert, is onbetaalbaar. Bovendien meen ik dat jouw strategie een veel betere bescherming biedt tegen geldontwaarding en zeker tegen een echt serieuze crash tot nagenoeg 0%.
Niet meer beleggen dan je kan missen. In tegenstelling tot mensen die gaan lenen om op re beurs te beleggen, dat bestaat ook. Of beleggers die moeten verkopen omdat ze het geld echt hard nodig hebben, maar dan op die manier verlies maken.
Ieder zijn ding.
Bij mij zit er wat verkrotting op één eigendom en dat blijft staan voor als ik eens wil beginnen aan het verbeteren van de situatie of verkopen.
Een ander eigendom wordt verhuurd.Ik vrees voor de last op lange termijn maar ik kan nog altijd verkopen als de last komt of te groot wordt.
Het is niet echt een keuze geweest om onroerend goed te verwerven als belegging. Het is gewoon gebeurd. Wonen en werken,.. en al eens van huis veranderen. Iets erven. Je weet hoe dat gaat.
Ik zou nog graag investeren in een Tiny House met grond erbij maar dat is iets voor later misschien.
Geldontwaarding is toch iets waar we ons tegen moeten beschermen, denk ik.
Maar als je elke maand wat huur krijgt en je eigendom wordt ook meer waard, is de winst op lange termijn snel zeker.
Eigenlijk wil ik alles opleven tegen de tijd dat ik deze wereld verlaat maar dat is zo moeilijk programmeerbaar he :-)
Van Bolero; Wist je dat:
...het gemiddelde Nasdaq100-aandeel aan 25 keer de verwachte winst noteert? Dit is het laagste niveau sinds mei 2020, waar wel nog steeds 30% hoger dan het tienjarige gemiddelde.
Interessant voor de belegger in Nasdaq 100 ETF
...het gemiddelde Nasdaq100-aandeel aan 25 keer de verwachte winst noteert? Dit is het laagste niveau sinds mei 2020, waar wel nog steeds 30% hoger dan het tienjarige gemiddelde.
Interessant voor de belegger in Nasdaq 100 ETF
Orpea: iemand die het aandurft?
Reputatieschade zal wel aanzienlijk zijn, naamsverandering is uiteindelijk toch zo duur niet denk ik, eerste positie 38.8.
Reputatieschade zal wel aanzienlijk zijn, naamsverandering is uiteindelijk toch zo duur niet denk ik, eerste positie 38.8.
Dat vind ik een aantrekkelijk idee. Heb al dikwijls overwogen om zoiets te kopen voor mijn polder-weiland.
De wetgeving in dat verband is heel streng dus berg ik dat idee maar op.
Anderzijds is er in mijn geval als “landbouwer” een andere mogelijkheid,
die ik ooit wel eens ten uitvoer kan brengen.
Nieuw probleem: waar zet ik mijn verkooplimiet? Want het gaat, imho, een hobbelig jaartje worden.
Any thoughts? Het hoeft niet specifiek over dit aandeel te gaan.
Ik hanteer voor mezelf in de basis een idee van +10 procent + nog 1 of 2 procent voor kosten + 2 procent per jaar dat ik er mee opgescheept zit.
Of als ik het aandeel echt beu zou zijn omdat het niet 'beweegt' : +2 procent om de kosten eruit te halen en het kan weg
Ik heb nog geen enkele van die limieten kunnen bereiken by the way. Behalve met fondsen maar aangezien de kosten daar hoger zijn moeten ze wat meer opbrengen.
Eerder +10 en +5 procent voor de kosten.
Of als ik het aandeel echt beu zou zijn omdat het niet 'beweegt' : +2 procent om de kosten eruit te halen en het kan weg
Ik heb nog geen enkele van die limieten kunnen bereiken by the way. Behalve met fondsen maar aangezien de kosten daar hoger zijn moeten ze wat meer opbrengen.
Eerder +10 en +5 procent voor de kosten.
Na 10% verkopen? Dan zal je toch vaak veel rendement missen in de toekomst.
Asml gekocht aan 300 of Lotus aan 3500, ik had al gevloekt moest ik ze op 10% verkocht hebben.
Asml gekocht aan 300 of Lotus aan 3500, ik had al gevloekt moest ik ze op 10% verkocht hebben.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)