De Beurs vandaag
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: De Beurs vandaag
Toch weer schitterend. Twee weken geleden op vrijdag een pakketje EDF gekocht. Vorige week vrijdag op -10%, vandaag op -4%. Toch zalig die beurs
LVMH met straffe resultaten. Het bedrijf blijft groeien als een kool. Mooi kwaliteitsaandeel met nog veel potentieel.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Binnen Iwda zal er bij de volgende herschikking toch ook wel een verschuiving gebeuren van Tech naar Value ?B7H4long schreef: ↑26 januari 2022, 15:47Wel, IWDA is het gemiddelde van wat alle beleggers samen doen (ivm vrij verhandelbare aandelen van de ontwikkelde markten)
Dus 'iedereen' heeft 'gemiddeld' beslist om 'zoveel tech aan te houden'
Tja, je publiceert je portefeuille niet, we zullen het dus niet weten.
Indexbeleggen volgt de index, bij brede passieve indexen dus de markt, de opgaande markt en de neergaande markt.Aerolla schreef: ↑26 januari 2022, 11:01 Het is zoals we al heel lang zeggen: indexbeleggen doet het goed in stierenmarkten en dat is het dan ook. In een berenmarkt zou ik geen indices willen bezitten, dan is individuele aandelen gewoon superieur.
Je bent VEEL flexibeler en dat is exact wat je nodig hebt om schade te beperken.
Er zijn individuele aandelen die beter doen dan de index/markt en er zijn aandelen die slechter doen dan de index/markt.
Er zijn beleggers die beter doen dan de index/markt en er zijn beleggers die slechter doen dan de index/markt.
Bij passieve indexen heb je weinig kosten, bij flexibel beheer met individuele aandelen zullen de kosten oplopen.
Dat wordt niet herschikt.
IWDA houdt van de ~1500 grootste bedrijven qua free float market cap een positie aan ifv die market cap.
Enige dat herschikt kan worden is een bedrijf dat gedropt wordt en dan door een ander vervangen.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
een tracker wordt toch ook herschikt ? weliswaar niet zoveel als een actief fonds, maar ze willen die index toch kunnen blijven volgen ?
Die index is op dezelfde metriek gebaseerd dus die volgen ze zonder ingrijpen ook.
Bij SWRD, als ik sorteer op de grootte binnen de ETF en de kleinste posities beschouw, zitten er bij de kleinste 50 stocks maar 3 bedrijven uit de IT sector.
Dus de kans dat er veel IT bedrijven uit de holdings threshold vallen lijkt eerder klein.
Dus de kans dat er veel IT bedrijven uit de holdings threshold vallen lijkt eerder klein.
Ik word op mijn wenken bediend. In zijn nieuwste artikel over Silgan schrijft de 'doctor' over een koersdoel van 60$.
Dat geeft me al een aardig idee.
Voor het geval hij hier niet meer meeleest, zal ik hem ginder de groeten doen van SG.
rebalancing : quarterly
https://www.ishares.com/uk/individual/e ... -en-gb.pdf
Via morningstar meen ik toch ook te concluderen dat de portefeuille af en toe wordt aangepast :
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... entType=FE
Trouwens bedrijven droppen en vervangen is toch ook een rebalance...
Het percentage in Information technologie is op morningstar anders dan in de factsheet, 20,83 tov 23,61
Of welk stuk van uw uitleg begrijp ik niet ? (misschien iets te cryptisch ?)
Je impliceert met je post dat er herschikkingen gebeuren in een passief index fonds, wat nogal lijkt op actief management.
Dus ik verduidelijk dat de index bestaat uit alle bedrijven volgens free float market cap gesorteerd, en de ETF's die deze index willen volgen nemen daaruit doorgaans de ~1500 grootste posities.
Het enige dat ze zouden kunnen doen is de posities vervangen in het bottom segment. Voor alle andere posities gebeurt er doorgaans niets. Die hun market caps fluctueren met de wijzigende beurskoersen waardoor de blootstelling van de ETF aan bijvoorbeeld IT organisch wijzigt, zonder actief ingrijpen.
Dus ik verduidelijk dat de index bestaat uit alle bedrijven volgens free float market cap gesorteerd, en de ETF's die deze index willen volgen nemen daaruit doorgaans de ~1500 grootste posities.
Het enige dat ze zouden kunnen doen is de posities vervangen in het bottom segment. Voor alle andere posities gebeurt er doorgaans niets. Die hun market caps fluctueren met de wijzigende beurskoersen waardoor de blootstelling van de ETF aan bijvoorbeeld IT organisch wijzigt, zonder actief ingrijpen.
En de datums van deze informatie is verschillend.
Het % van Information Technology is gedaald omdat de aandelenprijzen van deze bedrijven gezakt zijn, en dus de market cap van deze bedrijven is gezakt. Het fonds heeft essentieel nog hetzelfde aantal aandelen.
Vorige zomer heb ik geprobeerd om uit te leggen hoe indexfondsen in principe werken. Je kan dat lezen n deze thread: indexfondsen-hoe-werken-ze-in-principe- ... ml#p513183
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Snap echt niet dat men iets als IWDA hier "wijd gespreid" durft te noemen.
Ten eerste is die market cap gewogen. De top 10 alleen is al bijna 1/5de van die ETF dus waar zit dan de reële "spreiding"? Het gemiddelde van de markt zou je per definitie alleen kunnen hebben met een equal weight tracker. Met IWDA beleg je in feite vooral in de winnaars van de afgelopen jaren dus bij verschuiving naar andere nu nog kleine of nieuwe bedrijven ga je dat serieus voelen met IWDA door die market cap weighting.
Daarnaast zit die IWDA "wereld" tracker ondertussen al voor bijna 70% in VS aandelen zit dus waar is dan de geografische spreiding?
Ten eerste is die market cap gewogen. De top 10 alleen is al bijna 1/5de van die ETF dus waar zit dan de reële "spreiding"? Het gemiddelde van de markt zou je per definitie alleen kunnen hebben met een equal weight tracker. Met IWDA beleg je in feite vooral in de winnaars van de afgelopen jaren dus bij verschuiving naar andere nu nog kleine of nieuwe bedrijven ga je dat serieus voelen met IWDA door die market cap weighting.
Daarnaast zit die IWDA "wereld" tracker ondertussen al voor bijna 70% in VS aandelen zit dus waar is dan de geografische spreiding?
Laatst gewijzigd door Nikki01 op 28 januari 2022, 17:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Televisietip voor vanavond:
VTM 20u35, The Masked Singer, met The Fat Lady.
VTM 20u35, The Masked Singer, met The Fat Lady.
Die bedrijven hebben elk hun geografische spreiding natuurlijk. Apple verkoopt niet enkel in de USA etc.
Daarnaast hebt ge uiteraard een punt dat 'spreiding' relatief is.
Ik dacht dat geografische spreiding inhieldt dat je in bedrijven van meerdere landen belegt. Met 70% in de VS kan je IWDA moeilijk nog een "wereld" tracker noemen. Stel dat bvb de komende jaren Europa beter zou doen ga je daar nauwelijks iets van voelen met IWDA. Eurozone is amper 10% ofzo.