Holdings
TIP
Re: Holdings
Pieter, ik kan u niet helemaal volgen. Zoals Vincent zegt hierboven: “Goodwill is de prijs die je betaalt voor de kennis, klanten, merken, octrooien etc. die je bij een overname van een bedrijf meekrijgt.” Hoe kan dat in een holding zitten? Het kan zijn dat er goodwill staat op de balansen van hun bedrijven/deelnemingen. Maar in de holding zelf zit toch geen goodwill? De premie tav NAV zou ik in ieder geval toch geen goodwill noemen.
Reteip is het omgekeerde van Pieter.Barryke schreef: ↑25 januari 2022, 13:05 Pieter, ik kan u niet helemaal volgen. Zoals Vincent zegt hierboven: “Goodwill is de prijs die je betaalt voor de kennis, klanten, merken, octrooien etc. die je bij een overname van een bedrijf meekrijgt.” Hoe kan dat in een holding zitten? Het kan zijn dat er goodwill staat op de balansen van hun bedrijven/deelnemingen. Maar in de holding zelf zit toch geen goodwill? De premie tav NAV zou ik in ieder geval toch geen goodwill noemen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Kort samengevat: EQT is geen holding zoals Sofina maar een beheersmaatschappij, andere criteria.KarelL schreef: ↑20 januari 2022, 21:32 Ik keek vandaag eens naar de laatste balans van EQT en zag daar voor 836m goodwill staan. 836m goodwill op 3.892m totale assets is 21%, lijkt me heel veel? Als ik naar de balans van Sofina kijk, is daar geen spoor van goodwill te zien. Is dit een reden om EQT te mijden? Goodwill zou (deels) 'gebakken lucht' kunnen blijken na verloop van tijd.
EQT: https://cdn.sanity.io/files/30p7so6x/eq ... 2a3f70.pdf
Sofina: https://www.sofinagroup.com/wp-content/ ... g-2020.pdf
EQT beheert fondsen voor derden, dit tegen een vette vergoeding.
De bedrijven die ze kopen staan dan ook niet op hun eigen balans, maar op de balans van diegenen die investeren in die fondsen (bv. Brederode)
De AuM (Assets under Management) zijn 73 miljard, heel veel meer dan hun eigen balans van 3,9 miljard.
De eigen activa van zo'n type bedrijf stelt niet veel voor, een beetje zoals een advocatenkantoor dat als activa kantoormeubilair en kopieermachines heeft. De echte waarde zit in de kennis/het verdienpotentieel van de advocaten, maar die vind je niet op de balans.
Zo'n type bedrijf waardeer je dus niet op basis van de balans (behalve dan de evt. schulden), maar wel op basis van de management fees die ze kunnen opstrijken
Goodwill en intangible assets zijn een niet onaanzienlijke 1.5 miljard, heel sterk gestegen
Blijkbaar door de overname van een andere beheerder lees ik.
Daar gaan ze dus veel meer voor betaald hebben dan het "meubilair en kopieermachines", daarom dus die lucht op de balans.
Een holding zoals Sofina gebruikt typisch een heel ander systeem voor zijn boekhouding:
waardering participaties aan de marktwaarde
Akkoord.
Uiteindelijk draait het om wat beleggers 'willen' geven voor een bedrijf en wat verkopers 'willen vragen'.
'Verwachtingen' van toekomstige winst zitten al dan niet ook al in de prijs inbegrepen maar dit zijn verwachtingen gezien de toekomst niet te voorspellen is. Daarom dat de theorie van efficiënte markten ook niet opgaat gezien de beurs vooral op emotie en 'schattingen' draait.
Waardebeleggers kijken of een aandeel ondergewaardeerd is, kopen dat aan en blijven erin zitten tot de naar hun mening intrinsieke waarde is bereikt. Om dan weer te verkopen en in te kopen als er weer een onderwaardering bestaat. Maar uiteindelijk lees ik her en der verschillende manieren om tot intrinsieke waardering te komen dus het is geen exacte wetenschap. Actieve beleggers die speculeren gaan al helemaal op in 'geloven dat' of 'gokken dat' :p
Dus in de idee van 'goodwill' kan ik mij ergens wel een beetje vinden.
De daad bij het woord voegend ben ik gisteren ingestapt in Indutrade voor 224 SEK. Dat is ruim 20% onder de toppen van vorig jaar, maar nog altijd een stuk duurder dan een jaar geleden.
Ik denk, maar dat is natuurlijk meer glazen-bol-werk, dat Indutrade en Investor tot de top 10 van 2022 gaan behoren
Ik hoop dat je gelijk hebt, want Investor is één van mijn grootste posities.
Ik heb lagere verwachtingen van GBL, maar heb toch net bijgekocht voor € 93 want ze hebben mooie bedrijven in portefeuille en de prijs is laag.
Koersexplosie Tramways du Var et du gard en een nieuwe recordkoers.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik heb eigenlijk geen enkele holding in mijn portefeuille, maar overweeg nu toch in te stappen in Softbank na me ingelezen te hebben in het verhaal rond ARM + het me een alternatief lijkt om (deels) in Alibaba te investeren. Probleem is dat ik zo'n holding (en dan zeker zo'n monster als Softbank...) me typisch tegenhoudt is omdat ik al snel door de bomen het bos niet meer zie door alle participaties die ze hebben...
Iemand die me een suggestie kan geven waar je best begint? Ik zou gokken dat je start met een oplijsting te maken van alle bedrijven/participaties van de holding en dan de NAV te beginnen bepalen (maar dit doen van de grootste x aantal bedrijven, tot daar aan toe, maar voor elk bedrijf, dat is niet weinig werk ^^).
Momenteel redeneer ik dat ARM (of het nu via een spin-off of uiteindelijk toch naar Nvidia gaat) nog steeds minimaal 40 miljard waard is (en 100% in handen is van Softbank); tel je daar dan hun stake in Alibaba bij en je komt al best ruim boven hun huidige market cap. Dan spreken we nog niet over de huidige buyback van 8 miljard dat value zou moeten creëren + het enorme pak andere bedrijven waar ze inzitten...
Lijkt me zelfs al een gevalletje "if it sounds to good to be true", dus ik mis ongetwijfeld iets heel belangrijk (behalve natuurlijk het erg duidelijke China risico).
Iemand die me een suggestie kan geven waar je best begint? Ik zou gokken dat je start met een oplijsting te maken van alle bedrijven/participaties van de holding en dan de NAV te beginnen bepalen (maar dit doen van de grootste x aantal bedrijven, tot daar aan toe, maar voor elk bedrijf, dat is niet weinig werk ^^).
Momenteel redeneer ik dat ARM (of het nu via een spin-off of uiteindelijk toch naar Nvidia gaat) nog steeds minimaal 40 miljard waard is (en 100% in handen is van Softbank); tel je daar dan hun stake in Alibaba bij en je komt al best ruim boven hun huidige market cap. Dan spreken we nog niet over de huidige buyback van 8 miljard dat value zou moeten creëren + het enorme pak andere bedrijven waar ze inzitten...
Lijkt me zelfs al een gevalletje "if it sounds to good to be true", dus ik mis ongetwijfeld iets heel belangrijk (behalve natuurlijk het erg duidelijke China risico).
Mijn suggestie is om Softbank eens goed te vergelijken met Prosus en dan (vooral) ook eens goed te kijken naar de waardering van deze twee holdings.Jebus4life schreef: ↑27 januari 2022, 17:16 Lijkt me zelfs al een gevalletje "if it sounds to good to be true", dus ik mis ongetwijfeld iets heel belangrijk (behalve natuurlijk het erg duidelijke China risico).
Dank voor de feedback allen. Duidelijke uitleg el perro, dat verschil in structuur was me niet duidelijk.el perro schreef: ↑25 januari 2022, 13:59Kort samengevat: EQT is geen holding zoals Sofina maar een beheersmaatschappij, andere criteria.KarelL schreef: ↑20 januari 2022, 21:32 Ik keek vandaag eens naar de laatste balans van EQT en zag daar voor 836m goodwill staan. 836m goodwill op 3.892m totale assets is 21%, lijkt me heel veel? Als ik naar de balans van Sofina kijk, is daar geen spoor van goodwill te zien. Is dit een reden om EQT te mijden? Goodwill zou (deels) 'gebakken lucht' kunnen blijken na verloop van tijd.
EQT: https://cdn.sanity.io/files/30p7so6x/eq ... 2a3f70.pdf
Sofina: https://www.sofinagroup.com/wp-content/ ... g-2020.pdf
EQT beheert fondsen voor derden, dit tegen een vette vergoeding.
De bedrijven die ze kopen staan dan ook niet op hun eigen balans, maar op de balans van diegenen die investeren in die fondsen (bv. Brederode)
De AuM (Assets under Management) zijn 73 miljard, heel veel meer dan hun eigen balans van 3,9 miljard.
De eigen activa van zo'n type bedrijf stelt niet veel voor, een beetje zoals een advocatenkantoor dat als activa kantoormeubilair en kopieermachines heeft. De echte waarde zit in de kennis/het verdienpotentieel van de advocaten, maar die vind je niet op de balans.
Zo'n type bedrijf waardeer je dus niet op basis van de balans (behalve dan de evt. schulden), maar wel op basis van de management fees die ze kunnen opstrijken
Goodwill en intangible assets zijn een niet onaanzienlijke 1.5 miljard, heel sterk gestegen
Blijkbaar door de overname van een andere beheerder lees ik.
Daar gaan ze dus veel meer voor betaald hebben dan het "meubilair en kopieermachines", daarom dus die lucht op de balans.
Een holding zoals Sofina gebruikt typisch een heel ander systeem voor zijn boekhouding:
waardering participaties aan de marktwaarde
Ik herbekijk het eens.
Softbank is wel meer gediversifieerd dan one trick pony Prosus. Prosus probeert wanhopig om posities in andere bedrijven op te bouwen, zie hun Just Eat-debacle. Het risico bestaat dat die wanhoop zich vertaalt naar een slechte/ veel te dure overnames (totaal andere sector, maar zie: bpost/ radial).dreamy schreef: ↑27 januari 2022, 20:29Mijn suggestie is om Softbank eens goed te vergelijken met Prosus en dan (vooral) ook eens goed te kijken naar de waardering van deze twee holdings.Jebus4life schreef: ↑27 januari 2022, 17:16 Lijkt me zelfs al een gevalletje "if it sounds to good to be true", dus ik mis ongetwijfeld iets heel belangrijk (behalve natuurlijk het erg duidelijke China risico).
Eigenlijk benoem je zelf de voornaamste risico's: China en hun kolossale omvang. Bovendien hadden ze verleden maand een "klein" cashflow probleem, waardoor een fonds ze snel wat miljarden moest lenen.
Desondanks zou ik er graag een positie in opbouwen, maar niet voor enorme bedragen. Mijn broker (bolero) aanvaardt enkel telefonische orders met een minimum van 5000 euro voor de nikkei. Dus ik weet niet welke broker jij gebruikt Jebus4life, maar toegankelijkheid kan dus ook een probleem zijn.
Prosus heeft toch geen belang in Alibaba?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ik ben ook een Bolero gebruiker en wist niet van die beperking (dat is voor een startbedrag idd behoorlijk stevig (voor mij toch)). Je hebt ook de "sftby" ticker op de Amerikaanse beurs, het is me niet duidelijk of die sponsored of unsponsored is, maar qua liquiditeit en correlatie lijkt me er geen probleem (maar geen ervaring in of het eigenlijk best te vermijden is een (un)sponsored aandeel te kopen ipv het origineel).Stijn227 schreef: ↑28 januari 2022, 08:36Softbank is wel meer gediversifieerd dan one trick pony Prosus. Prosus probeert wanhopig om posities in andere bedrijven op te bouwen, zie hun Just Eat-debacle. Het risico bestaat dat die wanhoop zich vertaalt naar een slechte/ veel te dure overnames (totaal andere sector, maar zie: bpost/ radial).
Eigenlijk benoem je zelf de voornaamste risico's: China en hun kolossale omvang. Bovendien hadden ze verleden maand een "klein" cashflow probleem, waardoor een fonds ze snel wat miljarden moest lenen.
Desondanks zou ik er graag een positie in opbouwen, maar niet voor enorme bedragen. Mijn broker (bolero) aanvaardt enkel telefonische orders met een minimum van 5000 euro voor de nikkei. Dus ik weet niet welke broker jij gebruikt Jebus4life, maar toegankelijkheid kan dus ook een probleem zijn.
Op welke basis heb je gekocht want bij mijn weten is daar geen NAV van bekend.