Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
het is al even aan de gang dat het gedeelte besparingstips relatief "kalm" is. Meestel klassieke besparingstruken hebben de meeste mensen ondertussen al toegepast (verwarming wat lager, isoleren, van telecom provider veranderen, etc etc)
op gezins en individueel niveau valt er niet veel meer te rapen vrees ik.
Wel valt er nog een en ander te optimaliseren via deeleconomie. Alleen moet je dan met eerdere gezinnen gaan samenwerken en dat is in Vlaanderen relatief onbekend/onbemind maar heeft wel een enorm potentieel ...
op gezins en individueel niveau valt er niet veel meer te rapen vrees ik.
Wel valt er nog een en ander te optimaliseren via deeleconomie. Alleen moet je dan met eerdere gezinnen gaan samenwerken en dat is in Vlaanderen relatief onbekend/onbemind maar heeft wel een enorm potentieel ...
Er zijn er die al redelijk ver gaan in die deeleconomie en hun vrouw of vent delen.
Duurzame goederen altijd tweedehands kopen of in de kringloopwinkel. Ik heb deze maand reeds 495 euro uitgegeven en verwacht rond de 700 euro te eindigen.
Nog iemand beparingstips ? Ik heb de eerste maand van dit jaar € 776.80 uitgegeven.Verwarming staat al 2 weken uit , temperatuur daalt niet onder de 18 graden. Heb het aantal autokilometers kunnen beperken tot 128 km en de fierskilometers verhoogd naar 1500 km. Ook de kringloopwinkel ontdekt maar nog niets aangekocht. Ben van plan om zoveel mogelijk tweedehands te kopen.
Doet ge die 50 kilometer per dag nog met een ouderwetse Harley-Trapperson?
In de kou zitten doe ik niet al kost de aardprijs nog het dubbele ,leef maar ene keer.Brembos schreef: ↑1 februari 2022, 10:18 Nog iemand beparingstips ? Ik heb de eerste maand van dit jaar € 776.80 uitgegeven.Verwarming staat al 2 weken uit , temperatuur daalt niet onder de 18 graden. Heb het aantal autokilometers kunnen beperken tot 128 km en de fierskilometers verhoogd naar 1500 km. Ook de kringloopwinkel ontdekt maar nog niets aangekocht. Ben van plan om zoveel mogelijk tweedehands te kopen.
Vergeet niet te leven. Of is je doel de rijkste man op het kerkhof te worden?
Dat is zeer individueel. Wat voor de ene voelt als een "opoffering", kost een ander totaal geen moeite.elibar schreef: ↑1 februari 2022, 12:04In de kou zitten doe ik niet al kost de aardprijs nog het dubbele ,leef maar ene keer.Brembos schreef: ↑1 februari 2022, 10:18 Nog iemand beparingstips ? Ik heb de eerste maand van dit jaar € 776.80 uitgegeven.Verwarming staat al 2 weken uit , temperatuur daalt niet onder de 18 graden. Heb het aantal autokilometers kunnen beperken tot 128 km en de fierskilometers verhoogd naar 1500 km. Ook de kringloopwinkel ontdekt maar nog niets aangekocht. Ben van plan om zoveel mogelijk tweedehands te kopen.
Als we allemaal hetzelfde zijn/doen, dan zijn we niet beter dan mieren
18 graad voelt voor mij comforabler aan dan 20 graad. Ik ben ook lid van de Brabantse ijsberenclub overigens.
Op verwarming in mijn woning zal ik NOOIT besparen door de temperatuur instelling te verlagen. We staan nu reeds op het randje van een aangename gevoelstemperatuur; nl. 23,5 gr. C overdag en 22 ‘s nachts.
Overdag zal ik mij wel buitenshuis verwarmen door te wandelen op mijn landerijen. De weg ernaar toe leg ik af met mijn mild hybrid SUV die na opwarming 5,5 tot 6,5 liter dieselolie per 100km verbruikt. Om mijn rijcomfort te verhogen heb ik een versie met verwarmbaar stuur + zetels.
Diegenen die zich al het hedendaags beschikbaar comfort willen ontzeggen, doen maar. De zaken liggen natuurlijk anders als diezelfden niet over de nodige financiële middelen beschikken om zich een en ander te veroorloven. Maar een aantal van hen blaast hier en bij andere gelegenheden hoog van de toren bewerende dat zij zo “vrekkig” zijn uit “groene” en andere klimaat naïeve overwegingen. Laat ze maar doen! Als ze denken daarmee hun hemel te verdienen, het weze hen gegund.
Overdag zal ik mij wel buitenshuis verwarmen door te wandelen op mijn landerijen. De weg ernaar toe leg ik af met mijn mild hybrid SUV die na opwarming 5,5 tot 6,5 liter dieselolie per 100km verbruikt. Om mijn rijcomfort te verhogen heb ik een versie met verwarmbaar stuur + zetels.
Diegenen die zich al het hedendaags beschikbaar comfort willen ontzeggen, doen maar. De zaken liggen natuurlijk anders als diezelfden niet over de nodige financiële middelen beschikken om zich een en ander te veroorloven. Maar een aantal van hen blaast hier en bij andere gelegenheden hoog van de toren bewerende dat zij zo “vrekkig” zijn uit “groene” en andere klimaat naïeve overwegingen. Laat ze maar doen! Als ze denken daarmee hun hemel te verdienen, het weze hen gegund.
Nou, mieren doen het nochtans beter dan mensen. Ze werken altijd samen en vernietigen hun leefomgeving niet.
- relativity
- Hero Member
- Contacteer:
Ik bespaar vaak door te kiezen voor de voordeligste verpakking:
- sauzen (looksaus, bearnaise,...) in glas en geen plastic "top down-flessen"
- bepaalde dranken in glazen flessen
Als ik de wasmachine opzet en een bepaald programma selecteer, laat ik mijn handdoeken 2 keer spoelen in plaats van de voorgeselecteerde 3 keer. Dit scheelt op jaarbasis een hoop water.
Tevens kies ik ook de gepaste temperatuur.
In de woonkamer gebruik ik lampen, die je kan dimmen; gezellig en voordeliger.
Ik vergelijk jaarlijks mijn verzekeringen, energie, telecom,...
Ik laat mij niet vangen aan promo's die uiteindelijk duurder uitkomen (een gsm met een abo) en lees altijd contracten en kleine lettertjes na, vooraleer ik iets teken.
- sauzen (looksaus, bearnaise,...) in glas en geen plastic "top down-flessen"
- bepaalde dranken in glazen flessen
Als ik de wasmachine opzet en een bepaald programma selecteer, laat ik mijn handdoeken 2 keer spoelen in plaats van de voorgeselecteerde 3 keer. Dit scheelt op jaarbasis een hoop water.
Tevens kies ik ook de gepaste temperatuur.
In de woonkamer gebruik ik lampen, die je kan dimmen; gezellig en voordeliger.
Ik vergelijk jaarlijks mijn verzekeringen, energie, telecom,...
Ik laat mij niet vangen aan promo's die uiteindelijk duurder uitkomen (een gsm met een abo) en lees altijd contracten en kleine lettertjes na, vooraleer ik iets teken.
Al gedacht aan een regenwaterput? Zo is het water gratis voor WC en wasmachine bijna het ganse jaar door.
Hier in de tuin ligt 30 m3 waar niets mee gedaan wordt.
Je moet op een Algemene Vergadering eens vragen daar iets nuttigs mee aan te vangen ...... bvb pomp plaatsen.
Klagen, klagen dat het water duur is doen ze wel.
Estate Guru believer.