Beheer whitelist domiciliëringen via selfbanking ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Newbie
- Contacteer:
Beheer whitelist domiciliëringen via selfbanking ?
Standaard hanteren banken voor zichtrekeningen het principe van blacklisting waarbij men als rekeninghouder expliciet kan opgeven welke schuldeisers in de toekomst geblokkeerd zijn van alle betalingen via domiciliëring. Dit is dus niet gewoon het laten schrappen van een bepaald mandaat, maar ook het starten van nieuwe mandaten voor betreffende schuldeisers.
Een weinig gekende doch verplicht te ondersteunen functionaliteit bij verwerkers van domiciliëringen (banken dus) is het opteren voor een zogenaamde whitelist met schuldeisers. Dit maakt het onmogelijk voor een willekeurige schuldeiser om een mandaat te starten op je rekening, zelfs al heb je hen daarvoor ooit een toestemming gegeven op papier of digitaal bij aankoop van een product of dienst. Het is dan noodzakelijk dat je bijkomend zelf bij de bank de desbetreffende schuldeiser laat 'whitelisten' alvorens een mandaat kan worden aangemaakt.
referenties naar deze regelgeving :
- [www].europeanpaymentscouncil.eu/what-we-do/sepa-direct-debit
Het zou echter veel handiger zijn indien deze functionaliteit gewoon beheerd kan worden via selfbanking of app. Bij Argenta is de grap dat dit vroeger wel degelijk aanwezig was in de homebank omgeving, maar sinds de vernieuwing ervan (2-3 jaar geleden ?) werd de mogelijkheid geschrapt. Daarom moet elke wijziging nu dus steeds met medewerking van het kantoor
Mijn vraag is nu : kent iemand een (Belgische) bank die de mogelijkheid biedt om zelf online alle instellingen betreffende black/whitelisting per rekening te beheren ?
Een weinig gekende doch verplicht te ondersteunen functionaliteit bij verwerkers van domiciliëringen (banken dus) is het opteren voor een zogenaamde whitelist met schuldeisers. Dit maakt het onmogelijk voor een willekeurige schuldeiser om een mandaat te starten op je rekening, zelfs al heb je hen daarvoor ooit een toestemming gegeven op papier of digitaal bij aankoop van een product of dienst. Het is dan noodzakelijk dat je bijkomend zelf bij de bank de desbetreffende schuldeiser laat 'whitelisten' alvorens een mandaat kan worden aangemaakt.
referenties naar deze regelgeving :
- [www].europeanpaymentscouncil.eu/what-we-do/sepa-direct-debit
- eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32012R0260And finally, in the SDD Core scheme, any individual has the right to ask their PSP to add an extra layer of control. The payer can ask their PSP to block collections on their accounts through the use of whitelists or blacklists of billers, ..
Tot zover de theorie. In praktijk is het niet evident om voor een rekening deze whitelist functie te laten activeren. Ik heb het bij Argenta wel kunnen bekomen, mits heen-en-weer sturen van de nodige documenten. Ook voor het toevoegen of schrappen van schuldeisers dient steeds een getekend document te worden bezorgd (gelukkig kan bij mijn kantoor alles via email van een gescand exemplaar). Wel een beetje extra rompslomp dus, maar ik heb het graag over voor het gerust gevoel en de controle over mijn rekeningen die erdoor bekomen wordt. Tenslotte heb je ook niet elke maand nieuwe schuldeisers toe te voegen.Het is belangrijk maatregelen te nemen om het vertrouwen van betalingsdienstgebruikers in het gebruik van dergelijke diensten, in het bijzonder voor automatische afschrijvingen, te versterken. Deze maatregelen moeten betalers in staat stellen om hun betalingsdienstaanbieders op te dragen de automatische afschrijvingen te beperken tot een bepaald bedrag of een bepaalde periodiciteit en om witte of zwarte lijsten van begunstigden op te stellen.
Het zou echter veel handiger zijn indien deze functionaliteit gewoon beheerd kan worden via selfbanking of app. Bij Argenta is de grap dat dit vroeger wel degelijk aanwezig was in de homebank omgeving, maar sinds de vernieuwing ervan (2-3 jaar geleden ?) werd de mogelijkheid geschrapt. Daarom moet elke wijziging nu dus steeds met medewerking van het kantoor

Mijn vraag is nu : kent iemand een (Belgische) bank die de mogelijkheid biedt om zelf online alle instellingen betreffende black/whitelisting per rekening te beheren ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Beheer whitelist domiciliëringen via selfbanking ?
Interessant om weten. Ik zoek echter een oplossing als particulier, dus geen professionele rekening voorbehouden aan bedrijven en zelfstandigen. Het is me niet duidelijk of uw afbeelding gemaakt werd met een zakelijke rekening ?
De regelgeving betreffende domiciliëringen is ook gevoelig anders voor B2B. Als ik me niet vergis is het bvb niet mogelijk om bij B2B mandaten een betaling binnen de 8 weken eenzijdig te annuleren.
Dus graag oplossingen binnen het aanbod voor normaal, particulier gebruik.
Laatst gewijzigd door kabouterklus op 29 januari 2022, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Het prentje is voor een particuliere rekening.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dus bij BNPBF lijkt dit vlot instelbaar. Niet mijn favoriet maar voorlopig wel enige op de shortlist.
Het verantwoord ook deels de iets hogere kostprijs voor hun zichtrekening.
Bedankt voor de info!
Het verantwoord ook deels de iets hogere kostprijs voor hun zichtrekening.
Bedankt voor de info!
Laatst gewijzigd door kabouterklus op 29 januari 2022, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Trouwens, bij Kerkrade geen mogelijkheid om met zo een whitelist te werken.
Bij Keytradebank kan je online uw domicileringen eventueel blokkeren per toegekend mandaat
Het aanmaken, wijzigen of stopzetten van een SEPA Direct Debit mandaat kan enkel via de leverancier, niet via de bank. Toch zijn er ook via de website van Keytrade Bank een aantal mogelijkheden.
Uit te voeren betaling: Via de beveiligde website van Keytrade Bank kan u enkele dagen op voorhand zien dat een betaling via SEPA Direct Debit zal worden uitgevoerd.
Terugbetaling: U heeft de mogelijkheid om online een terugbetaling aan te vragen. Stel dat een leverancier te veel geld van uw rekening haalde om een bepaalde factuur te betalen. SEPA Direct Debit laat u toe tot 8 weken na de uitvoering van de betaling de terugbetaling te vragen. Die terugbetaling vindt meteen plaats.
Wel is het aangewezen contact op te nemen met de leverancier om tot een akkoord te komen over de som die wel moet worden betaald en de manier waarop u die betaling zal uitvoeren.
Zwarte lijst: Een andere mogelijkheid die SEPA Direct Debit biedt is het aanmaken van een zwarte lijst. U kan onder andere aangeven dat u voor een bepaalde leverancier SEPA Direct Debit weigert (voor 1 of meerdere mandaten die u aan die leverancier gaf) of u kan voor SEPA Direct Debit betalingen een beperking invoeren qua bedrag (bijvoorbeeld: voor leverancier ABC mag een SEPA Direct Debit betaling nooit meer dan 120 EUR bedragen, ). U heeft zelfs de mogelijkheid om voor 1 of meerdere zichtrekeningen geen enkele SEPA Direct Debit betaling meer toe te staan.
https://www.keytradebank.be/nl/support/faq/
Naargelang de status van een bepaalde betaling via SEPA Direct Debit heeft u een arsenaal aan mogelijkheden om zelf tussenbeide te komen, indien nodig. Die mogelijkheden tot wijziging via de website van de bank zijn:
Betaling éénmalig weigeren : u bent van mening dat deze geplande betaling incorrect is en wenst deze betaling te weigeren. Dat is mogelijk tot zolang de SEPA Direct Debit betaling niet is uitgevoerd. Dit heeft geen impact op eventuele andere betalingen voor dezelfde leverancier. Die zullen nog steeds worden uitgevoerd.
Terugbetaling aanvragen : een betaling via SEPA Direct Debit die reeds werd uitgevoerd was onterecht/incorrect? Binnen de 8 weken na de uitvoering van die betaling kan u online de terugbetaling aanvragen.
Bedrag betaling limiteren: voor leverancier ABC staat u geen SEPA Direct Debit betalingen toe groter dan een door u opgegeven bedrag. Dit slaat enkel op het mandaat in kwestie. Heeft u voor dezelfde leverancier nog andere mandaten gegeven, dan heeft deze limitering op die andere mandaten geen invloed.
Betaling blokkeren (recurrent): voor een bepaald mandaat van leverancier ABC staat u met deze instructie geen enkele SEPA Direct Debit betaling meer toe. Heeft u voor dezelfde leverancier nog andere mandaten gegeven, dan heeft deze blokkering op die andere mandaten geen invloed. De SEPA Direct Debit betalingen die daar uit voortvloeien zullen wel nog worden uitgevoerd.
Schuldeiser blokkeren (recurrent): voor leverancier ABC staat u voortaan geen enkele SEPA Direct Debit betaling meer toe. Dit slaat op alle mandaten die u aan deze leverancier heeft gegeven.
Alle SEPA Direct Debits blokkeren: op een bepaalde zichtrekening staat u voortaan geen enkele SEPA Direct Debit betaling meer toe.
Annulatie van uw verzoek: u weigerde een betaling of vroeg de terugbetaling van een SEPA Direct Debit betaling? Tot zolang uw verzoek tot weigering of terugbetaling niet definitief door Keytrade Bank is verwerkt kan u er nog de annulatie voor aanvragen. Eenmaal uw verzoek wél definitief is verwerkt kan uw instructie niet meer ongedaan gemaakt worden. In dat geval moet u zich tot de leverancier richten.
Het aanmaken, wijzigen of stopzetten van een SEPA Direct Debit mandaat kan enkel via de leverancier, niet via de bank. Toch zijn er ook via de website van Keytrade Bank een aantal mogelijkheden.
Uit te voeren betaling: Via de beveiligde website van Keytrade Bank kan u enkele dagen op voorhand zien dat een betaling via SEPA Direct Debit zal worden uitgevoerd.
Terugbetaling: U heeft de mogelijkheid om online een terugbetaling aan te vragen. Stel dat een leverancier te veel geld van uw rekening haalde om een bepaalde factuur te betalen. SEPA Direct Debit laat u toe tot 8 weken na de uitvoering van de betaling de terugbetaling te vragen. Die terugbetaling vindt meteen plaats.
Wel is het aangewezen contact op te nemen met de leverancier om tot een akkoord te komen over de som die wel moet worden betaald en de manier waarop u die betaling zal uitvoeren.
Zwarte lijst: Een andere mogelijkheid die SEPA Direct Debit biedt is het aanmaken van een zwarte lijst. U kan onder andere aangeven dat u voor een bepaalde leverancier SEPA Direct Debit weigert (voor 1 of meerdere mandaten die u aan die leverancier gaf) of u kan voor SEPA Direct Debit betalingen een beperking invoeren qua bedrag (bijvoorbeeld: voor leverancier ABC mag een SEPA Direct Debit betaling nooit meer dan 120 EUR bedragen, ). U heeft zelfs de mogelijkheid om voor 1 of meerdere zichtrekeningen geen enkele SEPA Direct Debit betaling meer toe te staan.
https://www.keytradebank.be/nl/support/faq/
Naargelang de status van een bepaalde betaling via SEPA Direct Debit heeft u een arsenaal aan mogelijkheden om zelf tussenbeide te komen, indien nodig. Die mogelijkheden tot wijziging via de website van de bank zijn:
Betaling éénmalig weigeren : u bent van mening dat deze geplande betaling incorrect is en wenst deze betaling te weigeren. Dat is mogelijk tot zolang de SEPA Direct Debit betaling niet is uitgevoerd. Dit heeft geen impact op eventuele andere betalingen voor dezelfde leverancier. Die zullen nog steeds worden uitgevoerd.
Terugbetaling aanvragen : een betaling via SEPA Direct Debit die reeds werd uitgevoerd was onterecht/incorrect? Binnen de 8 weken na de uitvoering van die betaling kan u online de terugbetaling aanvragen.
Bedrag betaling limiteren: voor leverancier ABC staat u geen SEPA Direct Debit betalingen toe groter dan een door u opgegeven bedrag. Dit slaat enkel op het mandaat in kwestie. Heeft u voor dezelfde leverancier nog andere mandaten gegeven, dan heeft deze limitering op die andere mandaten geen invloed.
Betaling blokkeren (recurrent): voor een bepaald mandaat van leverancier ABC staat u met deze instructie geen enkele SEPA Direct Debit betaling meer toe. Heeft u voor dezelfde leverancier nog andere mandaten gegeven, dan heeft deze blokkering op die andere mandaten geen invloed. De SEPA Direct Debit betalingen die daar uit voortvloeien zullen wel nog worden uitgevoerd.
Schuldeiser blokkeren (recurrent): voor leverancier ABC staat u voortaan geen enkele SEPA Direct Debit betaling meer toe. Dit slaat op alle mandaten die u aan deze leverancier heeft gegeven.
Alle SEPA Direct Debits blokkeren: op een bepaalde zichtrekening staat u voortaan geen enkele SEPA Direct Debit betaling meer toe.
Annulatie van uw verzoek: u weigerde een betaling of vroeg de terugbetaling van een SEPA Direct Debit betaling? Tot zolang uw verzoek tot weigering of terugbetaling niet definitief door Keytrade Bank is verwerkt kan u er nog de annulatie voor aanvragen. Eenmaal uw verzoek wél definitief is verwerkt kan uw instructie niet meer ongedaan gemaakt worden. In dat geval moet u zich tot de leverancier richten.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dit is absolute basisfunctionaliteit die je echt bij elke bank ter beschikking hebt. De vraag betreft echter specifiek een whitelist functie waarbij ongekende schuldeisers steeds worden geblokkeerd, zonder dit individueel te moeten instellen.
Ik vermoed dat El Perro hier reeds Keytrade bedoelde.
Het komt alleszins overeen met de hierboven geplaatste copy-paste van hun FAQ (> Banking > SEPA Direct Debit: Europese domiciliëring)
Laatst gewijzigd door kabouterklus op 30 januari 2022, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Idd Keytrade bedoelde ik, spellingscontrole die op hol sloeg.
Buiten BNPPF, Keytrade en Argenta geen toegang tot bankplatformen, dus andere opties kan ik u niet bezorgen.
Vroeg me wel af waarom je een whitelist verkiest boven een blacklist, met 8 weken de tijd om eventuele problemen/fouten er uit te filteren.
Whitelist is toch extra administratie.
Zelf wel nog nooit problemen ondervonden/blacklist moeten gebruiken.
Slechte ervaringen?
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik bekijk het eigenlijk andersom ; zonder whitelist ben je afhankelijk van regelmatige controle. Aangezien ik een aparte rekening gebruik voor allerlei vaste kosten waarvan de meeste via domiciliëring worden betaald, wens ik daar buiten de eenmalige toestemming voor nieuwe schuldeisers niet te vaak meer naar te kijken.
Er gaat gewoon elke maand een vast bedrag naartoe welk berekend is om jaarlijks alle betalingen op die rekening te dekken, Behalve een occasionele handmatige betaling van een jaarlijkse afrekening/slotfactuur ben ik er weinig mee bezig. Op die manier blijven routine betalingen weg van mijn zichtrekening wat helpt om daar het overzicht op te behouden.
En inderdaad, ik heb reeds slechte ervaringen met bedrijven die iets te geniepig zijn in bestelvoorwaarden waardoor ze meteen ook een mandaat op je rekening aan mogen maken.
Laatst gewijzigd door kabouterklus op 31 januari 2022, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.