cooperatieve aandelen
TIP
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: cooperatieve aandelen
Dat wist ik ook wel, dat ze een administratieve tool aanbieden voor de administratieve rompslomp die gepaard gaan met het beheren van een coöperatieve.EarthNvstr1 schreef: ↑25 januari 2022, 13:18Echter... coophub is geen cooperatie.VincentVega schreef: ↑25 januari 2022, 12:02 Wie zich nationaal of internationaal profileert, de betreffende coöperatieve heeft een site met extensie .eu en geeft aan zich op België (dus ook Vlaanderen) en Frankrijk te richten en ambities te hebben voor gans Europa, zou toch beter meerder taalversies op hun site aanbieden (NED/ENG/...)
Het is een administratieve tool voor cooperaties.Vous êtes une coopérative? Vous faites appel aux citoyens pour financer vos projets?
Focalisez votre temps sur vos projets, pas sur la gestion administrative des coopérateurs
Maar dat sluit niet uit dat CoopHub zelf ook een coöperatieve is ... Lees anders zelf hun missie maar (in het Frans, kan geen probleem zijn):
CoopHub EU est une toute jeune société coopérative européenne qui s'inscrit dans le mouvement de réappropriation citoyenne de l'énergie et a vocation à s'ouvrir à d'autres acteurs coopératifs et citoyens qui fleurissent dans notre société en transition. Basée à Arlon (BE), ses fondateurs/partenaires sont des fédérations de coopératives présentes en [glow]Belgique et en France[/glow].
Laatst gewijzigd door VincentVega op 25 januari 2022, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Klopt niet, ze richten zich WEL op België (en ook op Frankrijk). Zie maar naar hun missie in mijn vorige post ...EarthNvstr1 schreef: ↑25 januari 2022, 13:18 Het richt zich (voorlopig enkel) tot Franstalige cooperaties in Wallonië en Frankrijk (die zich enkel richten tot Franstaligen), het richt zich dus niet tot België.
- 4 Waalse: ...
- 4 Franse: ...
Mogelijks/vermoedelijk zullen ze later hun doelgroep uitbreiden en dan zullen ze wellicht ook de nodige extra talen ondersteunen waar nodig.
Er is trouwens wel een registratiepagina in het Nederlands aangemaakt maar dat wist je al ... want heb jij zelf niet het volgende geschreven?
Het ziet er wel naar uit dat het gedeelte voor de cooperanten wel reeds voorzien is in 't Nederlands, vermits alvast toch de registratie pagina Nederlands ondersteunt.
Blijkbaar niet dus ... enkel de registratie pagina is in't Nederlands.
Tijdens de registratie kan je als taal enkel Frans of Duits selecteren.
Daarna is het platform enkel in 't Frans en de mails die ze uitsturen zijn ook in 't Frans.
Maar voor wie een lettertje Frans kan lezen ... de functionaliteit ziet er wel ok uit.
Soit, een mooi en prijzenswaardig inititatief ... maar enkel voor franstalige Belgen en Fransen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ha, inderdaad.VincentVega schreef: ↑25 januari 2022, 14:18 Maar dat sluit niet uit dat CoopHub zelf ook een coöperatieve is ... Lees anders zelf hun missie maar (in het Frans, kan geen probleem zijn):
CoopHub EU est une toute jeune société coopérative européenne qui s'inscrit dans le mouvement de réappropriation citoyenne de l'énergie et a vocation à s'ouvrir à d'autres acteurs coopératifs et citoyens qui fleurissent dans notre société en transition. Basée à Arlon (BE), ses fondateurs/partenaires sont des fédérations de coopératives présentes en [glow]Belgique et en France[/glow].
Dan zullen ze hun hele platform wel van Nederlands voorzien wanneer de eerste Vlaamse coop wil aansluiten ...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Dat is natuurlijk een redenering van de kip en het ei. Wie was er het eerst?EarthNvstr1 schreef: ↑25 januari 2022, 14:28Ha, inderdaad.VincentVega schreef: ↑25 januari 2022, 14:18 Maar dat sluit niet uit dat CoopHub zelf ook een coöperatieve is ... Lees anders zelf hun missie maar (in het Frans, kan geen probleem zijn):
Dan zullen ze hun hele platform wel van Nederlands voorzien wanneer de eerste Vlaamse coop wil aansluiten ...
Je kan moeilijk Vlaamse coöperatieven aantrekken met je platform als je geen informatie of geen internetsite in het Nederlands hebt ... enfin, toch niet met communautaire, "kinderachtige" taalpuriteinen zoals ik
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Work in progress ...VincentVega schreef: ↑25 januari 2022, 14:40Dat is natuurlijk een redenering van de kip en het ei. Wie was er het eerst?EarthNvstr1 schreef: ↑25 januari 2022, 14:28
Ha, inderdaad.
Je kan moeilijk Vlaamse coöperatieven aantrekken met je platform als je geen informatie of geen internetsite in het Nederlands hebt ... enfin, toch niet met communautaire, "kinderachtige" taalpuriteinen zoals ik
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Niet direct geïnteresseerd.JulusCesar schreef: ↑24 januari 2022, 19:33 Je kan ook eens kijken naar dit; vastgoed voor mensen die onze steun verdienen.
https://inclusieinvest.be/documenten/folder.pdf
Neemt niet weg dat "die mensen" misschien wel onze steun verdienen, maar dat mag dan voor mij via een andere weg/middel.
Het hangt er maar vanaf wat je onder ethisch catalogeert natuurlijk, maar ik heb bv. Inclusio in port.JulusCesar schreef: ↑24 januari 2022, 19:33 Ha en wat ha je op de beurs doen nu het solden zijn ? ook iets met ehtische motivatie.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Blijkbaar voor "slechts" 150.000 EUR ... max. 1 aandeel per nieuwe cooperant.ServMe schreef: ↑20 januari 2022, 21:28 Heet van de pers: op 2 februari 2022 nieuwe kapitaalsoproep van Beauvent. (https://www.beauvent.be/BMCC/) Helaas enkel voor niet-coöperanten, de "anciens" vallen dus nog even uit de boot, al geven ze wel aan dat ze nadien nog een grotere oproep doen waar ook bestaande coöperanten kunnen op intekenen (net zoals in 2021).
(ik ben ooit ook begonnen met 1 aandeel ...)
Wel begrijpbaar dat ze hun aantal cooperanten wat omhoog willen krijgen.
Beauvent is volgens mij de Vlaamse REScoop met het hoogste gemiddeld geïnvesteerde bedrag per cooperant...
Hoe groot is de kans om later van 1 aandeel naar 10 te gaan? (ervaringen uit het verleden?)
en over hoeveel tijd?
Ik ben niet van plan om 5 jaar 'bezig' te zijn met 1 aandeel.
en over hoeveel tijd?
Ik ben niet van plan om 5 jaar 'bezig' te zijn met 1 aandeel.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mijn eerste stapje in deze wereld: net 1 aandeel Beauvent gekocht.EarthNvstr1 schreef: ↑31 januari 2022, 22:33Blijkbaar voor "slechts" 150.000 EUR ... max. 1 aandeel per nieuwe cooperant.ServMe schreef: ↑20 januari 2022, 21:28 Heet van de pers: op 2 februari 2022 nieuwe kapitaalsoproep van Beauvent. (https://www.beauvent.be/BMCC/) Helaas enkel voor niet-coöperanten, de "anciens" vallen dus nog even uit de boot, al geven ze wel aan dat ze nadien nog een grotere oproep doen waar ook bestaande coöperanten kunnen op intekenen (net zoals in 2021).
(ik ben ooit ook begonnen met 1 aandeel ...)
Wel begrijpbaar dat ze hun aantal cooperanten wat omhoog willen krijgen.
Beauvent is volgens mij de Vlaamse REScoop met het hoogste gemiddeld geïnvesteerde bedrag per cooperant...
Done !ServMe schreef: ↑20 januari 2022, 21:28 ... op 2 februari 2022 nieuwe kapitaalsoproep van Beauvent. (https://www.beauvent.be/BMCC/) Helaas enkel voor niet-coöperanten, ...
(met dank aan 'ServMe' )
Coöperatieve aandelen zijn mijn inziens inherent voor de lange termijn (vaak is uitstappen pas mogelijk na een bepaalde periode (1j, 3j 5j, soms zelfs 10j) en dan dikwijls enkel in de eerste 6 maanden van het jaar. Check de statuten van de coöperatieve in kwestie voor details), dus je mag deze zeker niet vergelijken met beursgenoteerde aandelen.
Alles hangt af van de kapitaalsoproepen en die hangen dan weer af van de projecten die men opstart en kan realiseren. Ik weet van een aantal kapitaalsoproepen van beauvent waar iedereen kon op inschrijven dat deze erg snel volstort waren. Snel en aandachtig zijn is dus de boodschap als je wil inschrijven, doch tegelijk: leg niet al je eieren in één mand. Het knappe werk van EarthNvstr1 geeft een goed overzicht van andere alternatieven.
Voorbeeld:
Een Beauvent oproep in November 2021 van 2,5 millioen euro was volledig onderschreven op 35 uur tijd.
Een Beauvent oproep in December 2020 van 1 millioen euro was volledig onderschreven in 30 minuten tijd.
Laatst gewijzigd door ServMe op 2 februari 2022, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Voor de lange termijn inderdaad, maar wel een mooie diversificatie van je portefeuille.
Toen ik deze morgen inschreef, had ik ook verwacht dat dit erg snel zou volgestort zijn.
Maar zojuist ben ik nog eens gaan kijken, en het "intekenformulier" staat momenteel nog altijd open.
Het is slechts voor 250 €, maar volgens de Algemene Voorwaarden van Beauvent is het altijd de bedoeling dat er eerst een 1ste inschrijving voor 250 € moet gebeuren, alvorens men later kan bijkopen.
Dus ben ik dan ook van plan om er later bij te kopen, zodra er een volgende mogelijkheid komt (mooie aanvulling voor mijn Ecopower en ArgenCo).