De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Veel bedrijven verkopen geaggregeerde data voor statistisch onderzoek. Bij brokers zal dat niet anders zijn.
Dat is survivor bias. Ik kan vandaag 1000 actieve fondsen lanceren, en je dan binnen 10 jaar een fonds geven dat het beter deed dan de msci world.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
20 uur per week is overdreven vind ik
Je moet het gewoon beetje volgen en dan bedoel ik vooral macro-economie en het nieuws.
In de studie van een indivueel aandeel, kan je in een klein uurtje doen en je hoeft dat zelfs niet wekelijks te doen.
Maar heb je eigenlijk niet nodig, vind ik toch
Je moet het gewoon beetje volgen en dan bedoel ik vooral macro-economie en het nieuws.
In de studie van een indivueel aandeel, kan je in een klein uurtje doen en je hoeft dat zelfs niet wekelijks te doen.
Als een van de grote vermogensbeheerders zo'n onderzoek doet op hun effectenrekeningen ga ik ervan uit dat het representatief is.Nikki01 schreef: ↑29 januari 2022, 19:40Nee. Ten eerste heeft men niet zomaar inzage in alle effectenports. Maar best ook eerlijk gezegd. Daarnaast kan het best zijn dat veel fondsen dat niet doen maar zoals anderen hier reeds gezegd hebben, beleg dan alleen in actieve fondsen die dat wel kunnen. Ik kan je genoeg voorbeelden geven van actieve fondsen die over 10 jaar - dus een ganse economische cyclus met alles van groei tot expansie - en zelfs langer beter doen dan de msci world.
Het is niet moeilijk om naar het verleden te kijken en te bepalen wat beter deed dan het gemiddelde.
Enkel beleggers met een teletijdsmachine of een DeLorean hebben hiervan voordeel.
Ik ben benieuwt naar je fondsen voor de komende 10 jaar.
Spijtig dat je niet meedoet met de oefening rond de voorbeeld portefeuilles :-)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Opnieuw een uitstekende video met veel data en grafieken!
Is de markt momenteel duur of goedkoop? Een verrassend antwoord:
https://www.youtube.com/watch?v=tdGVSycca0E
Is de markt momenteel duur of goedkoop? Een verrassend antwoord:
https://www.youtube.com/watch?v=tdGVSycca0E
20 uur overdreven ? zeker niet , in het cijferseizoen zal je zelfs niet toekomen met uw 20 uur .Aerolla schreef: ↑29 januari 2022, 20:28 20 uur per week is overdreven vind ik
Als je van alles op de hoogte wil zijn de uiteenzetting van de cijfers duurt meestal al langer dan 1 uur dan heb je zelf nog niks bekeken .Als je deze ter plaatse wilt volgen ben je zelf al een hele dag kwijt .Dan weet je nog de visie niet van andere beheerders enz
Waarom zou een fonds anders beheerd worden door 2 à 3 man denk je terwijl er maar een vijftigtal aandelen inzitten .
Deze beheerders zijn er niet om de kosten de hoogte in te jagen alleen hoor
Daar kan ik wel inkomen. Ik heb daar wel enige bewondering voor, voor de mensen die nauwgezet hun onderzoek doen en de jaarverslagen van x aantal jaar doornemen om de beweging van de koers te begrijpen. Zoveel cijfertjes, zoveel ratio's, zoveel extra info en externe info. Dat is al bijna een fulltime job op zichlop schreef: ↑29 januari 2022, 20:23Omdat de meeste beleggers de kennis niet voor hebben denk dat als je 10 beleggers heeft er hooguit 1 weet waarin hij werkelijk belegd . Denk dat ik met die 10% eindelijk nog te veel zeg .
Je zou moeten navragen wie de jaarverslagen bekijkt bij de doorsnee belegger die x aantal aandelen heeft u achterover zou vallen.
Actieve fondsen waar wel een ervaren manager aan het hoofd staat heeft dan het nadeel van de kosten en de beperkingen waardoor het zeer moeilijk wordt om nog een ETF te verslaan .
Voor de meesten blijft beleggen via etf dus het interessantst .
Aan de andere kant als je dagdagelijks uw bedrijven en de stand van de economie volgt heb je maar een succes percentage van 50% nodig om een etf te verslaan .
Maar zie weinig mensen dagelijks enkele uren de tijd nemen om hun bedrijven op te volgen dus is het logisch dat de doorsnee belegger niet in staat is om het rendement van een etf te benaderen .Nog niet te vergeten dat de eerste 10 jaar als leerproces mag worden beschouwd waarbij uw fouten ook geld kosten .
En eerlijk gezegd zou je als je met een kleine portefeuille zit en uw tijd verrekend werken voor centiemen .
En mensen met grote portfolio's willen meestal de tijd niet nemen of het risico en betalen liever extern iemand .
Vandaar ook het grote succes van etf's , want het gemiddelde is bijlange niet slecht .
Maar voor iemand die het als hobby graag doet en de tijd heeft is het niet zo moeilijk om een etf te verslaan zoals ze laten uitschijnen . Maar laat me stellen dat dit toch een hobby is die je 20 uur kost per week aan lezen en opzoeken
Zelf lees ik ook heel veel. Maar dan vooral macro-economisch, gezien ik een ETF belegger ben. Nu net een aantal boeken over China gelezen en nu een boek over India begonnen. Voor mijn interesse in de EM
Kwestie van mijn focus ook op EM te leggen en na Ray Dalio's portefeuille te hebben bekeken:
Zijn IEMA/EMIM goede alternatieven voor VWO/EEM/IEMG? Een etf die voor EM de FTSE index volgt mis ik nog wel.
Zijn IEMA/EMIM goede alternatieven voor VWO/EEM/IEMG? Een etf die voor EM de FTSE index volgt mis ik nog wel.
Zéér sterke update (brief aan shareholders) van Horizon Kinetics. Maar echt goed gezind word je er niet van.
https://seekingalpha.com/article/448288 ... 021-letter
https://seekingalpha.com/article/448288 ... 021-letter
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik ook, recent een boek over China, en nu over Rusland.
Maar als ETF-belegger zou je je beter helemaal niets aantrekken van macro-economie laat staan geopolitieke events.
De effecten op beurskoersen zijn totaal niet in te schatten, en op langere termijn zijn ze zelfs irrelevant. Koop elke maand (kwartaal, semester,...) een ETF no matter what en kijk niet om.
Het is plezant om te lezen, maar meer informatie leidt niet noodzakelijk tot betere beleggingen, hoe contra-intuitief het ook lijkt.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Nu maar eens kijken of de S&p500 de zone 4540-50 kan bereiken of dat de daling terug wordt hervat.
Cijfers van Alphabet (deze avond), Meta (morgenavond) & Amazon (donderdag) zullen dan cruciaal zijn
Microsoft, Apple & Tesla kwamen al met een 'beat'.
Als ik met niet vergis is dat de 'top 6' in de S&P500.
Maar tegenspraak, zelf al leidt dat tot twijfel, is nuttig.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Donderdag en vrijdag nog wat SAP bijgekocht. Koers was gedaald na publicatie goede jaarresultaten. Hun interne doelstelling van €8 miljard vrije kasstroom tegen 2025 werd, na een tijdlang opgeschort geweest te zijn, opnieuw een officiële guidance.
Spijtig dat de koers niet gezakt is tot €100 want dat is een ideaal instapniveau met - volgens mij - zicht op een CAGR-rendement van 15%.
Mijn gemiddelde instapprijs is nu €111,29.
Oprichter en voorzitter Hasso Plattner heeft vrijdag voor €100 miljoen aandelen gekocht tegen €107,65 p/a. Voor hem is dat natuurlijk wel kleingeld. De CFO spendeerde deze voormiddag ruim €100000.
Straks nabeurs earnings van Alphabet, AMD en PayPal...
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
-
- Newbie
- Contacteer:
Alphabet komt (alweer) met sterke cijfers. Nabeurs koers +9%. Verder kondigen ze 20/1 stock split aan.