Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Ik heb ook een verwarmbaar stuur ,, nooit gebruikt , en zetels voor en achter maar gebruik de zetelverwarming alleen maar wanneer ik naar de frituur ga en de friet warm wil houden. 5.5 l op 100 km is wel erg veel ,zelfs voor zo'n onaerodynamische kubusvormige auto. Mijn vroegere Lada Niva SUV verbruikte inderdaad nog meer.Ik voel me prima bij 18 gr , na een week zonder verwarming is de temperatuur even gezakt naar 17.5 gr maar door mijn warme persoonlijkheid intussen terug gestegen naar 18.5 gr. Verbruik aardgas vandaag : 0.2 m3dhalluinR schreef: ↑1 februari 2022, 15:15 Op verwarming in mijn woning zal ik NOOIT besparen door de temperatuur instelling te verlagen. We staan nu reeds op het randje van een aangename gevoelstemperatuur; nl. 23,5 gr. C overdag en 22 ‘s nachts.
Overdag zal ik mij wel buitenshuis verwarmen door te wandelen op mijn landerijen. De weg ernaar toe leg ik af met mijn mild hybrid SUV die na opwarming 5,5 tot 6,5 liter dieselolie per 100km verbruikt. Om mijn rijcomfort te verhogen heb ik een versie met verwarmbaar stuur + zetels.
Diegenen die zich al het hedendaags beschikbaar comfort willen ontzeggen, doen maar. De zaken liggen natuurlijk anders als diezelfden niet over de nodige financiële middelen beschikken om zich een en ander te veroorloven. Maar een aantal van hen blaast hier en bij andere gelegenheden hoog van de toren bewerende dat zij zo “vrekkig” zijn uit “groene” en andere klimaat naïeve overwegingen. Laat ze maar doen! Als ze denken daarmee hun hemel te verdienen, het weze hen gegund.
Wij zijn door gebruik van regenwater van 45 m³ per jaar naar 18 m³ per jaar waterverbruik gegaan.
Op regenwater zit de WC en de wasmachine (gebruiken een koolstoffilter als laatste stap).
Dat is 27.000 liter per jaar minder!
De put is 10 m³, wordt ook gebruikt voor de tuin, en is nog nooit leeg geweest.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Waterverbruik is bij mij ook minimaal. Ik gebruik ook regenwater om mij te wassen , voor het toilet enz
Betreffende regenwater:
Bij mijn alleenstaande landelijke woning (sommigen noemen dat villa) die ik 45 jaar geleden bouwde, had ik twee regenwaterputten van elk 6.000 liter + zeer oude grondwaterput (zgn steen put). Ik was toen nog niet aangesloten op het leidingwaternet. Wasmachine, 2 wc’s, buiten kraan en badkamer stonden op regenwater. Al de rest op grondwater.
Het water werd toen binnengebracht dmv 2 elektrisch aangedreven “stork”pompen die me toen 50.000 BEF kostten. Na minder dan 10 jaar gaven die de geest en liet ik vervangen door goedkope pompen. Intussen liet ik mij aansluiten op leidingwater gezien de mogelijke contaminatie van grondwater door nitrieten.
Ik heb niets tegen het gebruik van zoveel mogelijk regenwater, wel integendeel. In mijn twee nieuwe appartementen kunnen we ook gebruik maken van regenwater.
Toch een belangrijke opmerking: er wordt hier altijd uitgegaan van besparingen op leidingwater faktuur wat correct is. Anderzijds wordt de extra kost van regenwater stelselmatig genegeerd alsof dat peanuts zijn. Niets is minder waar! Zelf heb ik de berekening nog niet gemaakt maar ik
ben er van overtuigd als je alle kosten die het gebruik van regenwater veroorzaakt, meeneemt dat dit laatste geen besparing oplevert maar wel degelijk een zware meeruitgave.
Bij mijn alleenstaande landelijke woning (sommigen noemen dat villa) die ik 45 jaar geleden bouwde, had ik twee regenwaterputten van elk 6.000 liter + zeer oude grondwaterput (zgn steen put). Ik was toen nog niet aangesloten op het leidingwaternet. Wasmachine, 2 wc’s, buiten kraan en badkamer stonden op regenwater. Al de rest op grondwater.
Het water werd toen binnengebracht dmv 2 elektrisch aangedreven “stork”pompen die me toen 50.000 BEF kostten. Na minder dan 10 jaar gaven die de geest en liet ik vervangen door goedkope pompen. Intussen liet ik mij aansluiten op leidingwater gezien de mogelijke contaminatie van grondwater door nitrieten.
Ik heb niets tegen het gebruik van zoveel mogelijk regenwater, wel integendeel. In mijn twee nieuwe appartementen kunnen we ook gebruik maken van regenwater.
Toch een belangrijke opmerking: er wordt hier altijd uitgegaan van besparingen op leidingwater faktuur wat correct is. Anderzijds wordt de extra kost van regenwater stelselmatig genegeerd alsof dat peanuts zijn. Niets is minder waar! Zelf heb ik de berekening nog niet gemaakt maar ik
ben er van overtuigd als je alle kosten die het gebruik van regenwater veroorzaakt, meeneemt dat dit laatste geen besparing oplevert maar wel degelijk een zware meeruitgave.
Als er veel zijn die regenwater gebruiken, zal de kost van het leidingwater wel gaan stijgen, omdat de watermaatschappy niet uit zijn kosten komt.; Zoveel is zeker..
Een pomp en degelijke filters.
Het om de x jaar reinigen van slib in de put.
En ertegen kunnen dat de wc pot met de jaren soms een kleurtje krijgt.
Estate Guru believer.
De kleur van de wc pot is voor mij totaal niet belangrijk
Mijn pomp is 20 jaar oud en werkt nog steeds perfect. Filter heb ik nog nooit vervangen. Ik reinig die wanneer ik de put kuis. Het reinigen van de put is een uurtje of twee werk. Om dat te doen heb ik een dompelpomp van 30 euro gekocht die ook al die tijd al probleemloos werkt
En aan mijn wc pot is niets mis. De kleur is nog steeds dezelfde als toen ie nieuw was 20 jaar geleden dus. Geen idee dus over welke kosten jullie het hebben.
Mijn honden drinken altijd regenwater en zijn nooit ziek dus zal de waterkwaliteit best ok zijn.
Is het een handpomp?
Enig idee van het jaarverbruik in euro?
Amai, dat is zuinig. Is dat voor een gezin met kinderen als ik mag vragen?reteiP schreef: ↑3 februari 2022, 12:52Wij zijn door gebruik van regenwater van 45 m³ per jaar naar 18 m³ per jaar waterverbruik gegaan.
Op regenwater zit de WC en de wasmachine (gebruiken een koolstoffilter als laatste stap).
Dat is 27.000 liter per jaar minder!
De put is 10 m³, wordt ook gebruikt voor de tuin, en is nog nooit leeg geweest.
Wij gebruiken dik 50 m3 per jaar. Nochtans ook een put van 10 m3.
Dat regenwater gebruiken we voor wc, wasmachine en tuinkraan. De put geraakt wel elke zomer leeg. De voorbije hete zomers werd het regenwater wel behoorlijk gebruikt voor de tuinplanten. ik hoop nu wel dat dit geen 30.000 liter was.
De kinderen gebruiken soms het bad, maar nu ook niet 2-3 keer per week.
Verder letten we toch wel op ons watergebruik... Dacht ik...
Ergens toch room for improvement... te bekijken.