Belastingen cryptomunten België
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Belastingen cryptomunten België
In België wordt je belast op inkomen en op beleggingen die niet zouden gedaan worden door een "redelijke en voorzichtig persoon' (goede huisvader).
Als je kan bewijzen dat het geen inkomen is en een 'redelijke en voorzichtige' belegging is hoef je geen belasting te betalen. Toen er nog speculatieve belasting was werd alles dat je minder dan een jaar 6 maand hield beschouwd als speculatie. Nu is de regeling vooral bepaald door de intentie. Kijk ook naar de rulings om te zien vanaf wanneer daar 'buy en hold' word aanvaard.
Edit: duur speculatietaks, zie hieronder.
Als je kan bewijzen dat het geen inkomen is en een 'redelijke en voorzichtige' belegging is hoef je geen belasting te betalen. Toen er nog speculatieve belasting was werd alles dat je minder dan een jaar 6 maand hield beschouwd als speculatie. Nu is de regeling vooral bepaald door de intentie. Kijk ook naar de rulings om te zien vanaf wanneer daar 'buy en hold' word aanvaard.
Edit: duur speculatietaks, zie hieronder.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 24 oktober 2021, 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
In mijn gedacht was het 6 maanden.
Volgens wikipedia ook:
Volgens wikipedia ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/SpeculatietaksDe speculatietaks is een belasting die door beleggers moet betaald worden wanneer zij beursgenoteerde aandelen binnen de eerste zes maand na aankoop weer verkopen. Op de gerealiseerde meerwaarde bij de verkoop moet er dan 33% belasting worden betaald.
- PotjeVickx
- Newbie
- Contacteer:
Wat als je bijvoorbeeld 6 BTC verkoopt (6 x 51500 = 309.000€) dan zou deze 'ene' asset -als goede huisvader- ook een weerspiegeling moeten zijn van uw totale portefeuille.
Wat als je een controle hebt? Ga je dan niet moeten bewijzen als 'goede huisvader' dat uw portefeuille er een is van minstens 7 mooie cijfers om nog te kunnen bewijzen dat een positie van 309.000€ in een speculatieve belegging 'redelijk en voorzichtig' was?
Zoiets ja.PotjeVickx schreef: ↑24 oktober 2021, 18:39Wat als je bijvoorbeeld 6 BTC verkoopt (6 x 51500 = 309.000€) dan zou deze 'ene' asset -als goede huisvader- ook een weerspiegeling moeten zijn van uw totale portefeuille.
Wat als je een controle hebt? Ga je dan niet moeten bewijzen als 'goede huisvader' dat uw portefeuille er een is van minstens 7 mooie cijfers om nog te kunnen bewijzen dat een positie van 309.000€ in een speculatieve belegging 'redelijk en voorzichtig' was?
Als je het een "speculatieve belegging" noemt dan is er zelf weinig twijfel denk ik.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen:PotjeVickx schreef: ↑24 oktober 2021, 18:39Wat als je bijvoorbeeld 6 BTC verkoopt (6 x 51500 = 309.000€) dan zou deze 'ene' asset -als goede huisvader- ook een weerspiegeling moeten zijn van uw totale portefeuille.
- wat je *zelf* (en bij uitbreiding "men") ziet als "goede huisvader" handelingen
- wat de fiscus ziet als "goede huisvader" handelingen
- wat een rechter/rechtbank ziet als "goede huisvader" handelingen
Je voorbeeld heeft geen enkele waarde, vermits je enkel stelt dat je 6 BTC verkoopt.
Je zegt niets over wanneer (aan welke prijs) je die 6 BTC hebt gekocht en hoeveel % dat toen was van je totaal belegbaar vermogen.
Edit:
Als dat 1% van je belegbaar vermogen was, dan kan je n.m.i. verdedigen dat dat een "goede huisvader" handeling was.
Als dat 50% van je belegbaar vermogen was, dan lijkt het mij niet verdedigbaar dat dat een "goede huisvader" handeling was.
Maar dat is maar mij "idee", uiteindelijk is wat van belang is wellicht enkel wat de fiscus er van vindt en wat de rechtbank er van vindt.
Ook de frequentie en termijn is belangrijk :EarthNvstr1 schreef: ↑24 oktober 2021, 19:33Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen:PotjeVickx schreef: ↑24 oktober 2021, 18:39
Wat als je bijvoorbeeld 6 BTC verkoopt (6 x 51500 = 309.000€) dan zou deze 'ene' asset -als goede huisvader- ook een weerspiegeling moeten zijn van uw totale portefeuille.
- wat je *zelf* (en bij uitbreiding "men") ziet als "goede huisvader" handelingen
- wat de fiscus ziet als "goede huisvader" handelingen
- wat een rechter/rechtbank ziet als "goede huisvader" handelingen
Je voorbeeld heeft geen enkele waarde, vermits je enkel stelt dat je 6 BTC verkoopt.
Je zegt niets over wanneer (aan welke prijs) je die 6 BTC hebt gekocht en hoeveel % dat toen was van je totaal belegbaar vermogen.
Edit:
Als dat 1% van je belegbaar vermogen was, dan kan je n.m.i. verdedigen dat dat een "goede huisvader" handeling was.
Als dat 50% van je belegbaar vermogen was, dan lijkt het mij niet verdedigbaar dat dat een "goede huisvader" handeling was.
Maar dat is maar mij "idee", uiteindelijk is wat van belang is wellicht enkel wat de fiscus er van vindt en wat de rechtbank er van vindt.
- termijn: aankoop en verkoop binnen 6 maanden wordt als speculatie beschouwd —> speculatietaks
- frequentie: regelmatig aan- en verkopen valt niet onder beheer als goede huisvader —> divers inkomen (33%) of beroepsinkomen (belast aan gewone tarieven PB) afhankelijk van de “hoogte” van de frequentie. Er zijn geen aantallen bepaald, regelmaat of frequentie is dus een interpreteerbaar en subjectief begrip.
Er circuleert een lijst van rulings over crypto. Bekijk die eens.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
-
- Full Member
- Contacteer:
Zou men het gebruik van een hardware wallet als een punt in u nadeel bekijken? Dat is een van die vragen om een ruling aan te vragen. Not your keys not your coins, etc. 45 transacties over bijna 4 jaar.
Denk het niet hardware walletjes veiliger. Bij hardware walletjes heb jezelf de private Keys in handen. Ze gaan dan wel vragen of je de overdracht van de exchange wallet naar hardware wallet kan bewijzen.
De aanschafwaarde van uw gratis airdrops is de marktwaarde op datum van toekenning van elke tranche. Of de waarde die in het aanboddocument staat moest die onderdeel zijn van het initiële pakket zoals bij een spac. Bijvoorbeeld 15€/unit bestaande uit 2 crypto van 7€/st en 1 aidrop 1€. Moesten ze beslissen dat het speculatie is dan betaal je belasting op verschil tussen verkoop en aanschafwaarde.
Zouden ze beslissen dat het een soort dividend of interest is dan 30% rv op die airdrops bij verkrijging.
Die airdrops trekken op de toekenning van gratis aandelen waarbij de belofte niet belastbaar is maar wel de toekenning van het gratis aandeel. Als die toekenning niet gebeurde onder de vorm van een kapitaalverhoging (incorporatie belaste reserves in kapitaal). Daarop betaal je dan 30% roerende voorheffing. In uw geval is elke airdrop trache in 2021 en 2022 dan een toekenning (lot) met eigen aanschafwaarde. Per lot hou je dan de aankoop/toekenning en verkoopprijs bij.
De bestaande rulings zijn zeker een goede basis.
Maar vraag best een ruling voor je specifieke situatie aan dan weet je het zeker.
De aanschafwaarde van uw gratis airdrops is de marktwaarde op datum van toekenning van elke tranche. Of de waarde die in het aanboddocument staat moest die onderdeel zijn van het initiële pakket zoals bij een spac. Bijvoorbeeld 15€/unit bestaande uit 2 crypto van 7€/st en 1 aidrop 1€. Moesten ze beslissen dat het speculatie is dan betaal je belasting op verschil tussen verkoop en aanschafwaarde.
Zouden ze beslissen dat het een soort dividend of interest is dan 30% rv op die airdrops bij verkrijging.
Die airdrops trekken op de toekenning van gratis aandelen waarbij de belofte niet belastbaar is maar wel de toekenning van het gratis aandeel. Als die toekenning niet gebeurde onder de vorm van een kapitaalverhoging (incorporatie belaste reserves in kapitaal). Daarop betaal je dan 30% roerende voorheffing. In uw geval is elke airdrop trache in 2021 en 2022 dan een toekenning (lot) met eigen aanschafwaarde. Per lot hou je dan de aankoop/toekenning en verkoopprijs bij.
De bestaande rulings zijn zeker een goede basis.
Maar vraag best een ruling voor je specifieke situatie aan dan weet je het zeker.
Kan fiscus je transacties volgen op Bitvavo?
Heb heel wat transacties gedaan. Telkens op het verkeerde moment ingekocht.
Nu break even en geld laten storten op privé rekening.
Kan fiscus hier iets mee?
Heb heel wat transacties gedaan. Telkens op het verkeerde moment ingekocht.
Nu break even en geld laten storten op privé rekening.
Kan fiscus hier iets mee?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, de fiscus zou (eventueel via fiscus NL) alle transacties van Belgische klanten kunnen opvragen bij Bitvavo nagaan wie wel/niet (on)terecht het nodige (correct) heeft aangegeven.
1) Informatie fiscus:
Gegevens over een buitenlandse rekening kunnen terecht komen bij de fiscus via CRS mechanisme.
Weet niet of dat voor een cryptorekening zoals Bitvavo ook geldt/al gebeurt.
Indien je die rekening al had in 2020, kan je kijken bij My Minfin - Mijn documenten
of er zo een CRS document is.
Die CRS is trouwens ook maar heel summiere gegevens (bv. rekeningstand januari/december, totale verkopen)
maar kan wel een onderzoek triggeren van de fiscus en dan vraagt de fiscus alle details op.
2) Belastbaar:
Als je geen winst maakte valt er ook niks te belasten.
En uit uw uitleg te horen was uw tussenstand de vorige jaren negatief -> ook dan niet.
Iets beter verwoord:
Stel je valt met je transacties onder regime "diverse inkomsten"
De fiscus kijkt enkel naar gerealiseerde winsten/verliezen, dus geen papieren winsten/verliezen.
Stel verder dat je in 2020 netto verlies maakte (dus verkocht met verlies), en in 2021 dat verlies goedmaakte
Dat verlies in 2020 is niet bruikbaar voor uw aangifte: diverse inkomsten 0 dat jaar
Dan netto verlies in 2020 kan je wel 5 jaar meenemen
In 2021 heb je winst, maar door de aftrek van verlies 2020 blijft er geen belastbare basis over:
2021: diverse inkomsten opnieuw 0
Als de volgorde omgekeerd is, dus eerste jaar winst en tweede jaar verlies
Moet je eerste jaar belasting betalen op die winst, en ben je dus slechter af.
Je hebt dan wel een overdraagbaar verlies uit tweede jaar te gebruiken voor evt. "diverse" winsten de volgende 5 jaar.
Zie voor diepere discussie:
Stel je valt met je transacties onder regime "diverse inkomsten"
De fiscus kijkt enkel naar gerealiseerde winsten/verliezen, dus geen papieren winsten/verliezen.
Stel verder dat je in 2020 netto verlies maakte (dus verkocht met verlies), en in 2021 dat verlies goedmaakte
Dat verlies in 2020 is niet bruikbaar voor uw aangifte: diverse inkomsten 0 dat jaar
Dan netto verlies in 2020 kan je wel 5 jaar meenemen
In 2021 heb je winst, maar door de aftrek van verlies 2020 blijft er geen belastbare basis over:
2021: diverse inkomsten opnieuw 0
Als de volgorde omgekeerd is, dus eerste jaar winst en tweede jaar verlies
Moet je eerste jaar belasting betalen op die winst, en ben je dus slechter af.
Je hebt dan wel een overdraagbaar verlies uit tweede jaar te gebruiken voor evt. "diverse" winsten de volgende 5 jaar.
Zie voor diepere discussie:
en vervolg thread
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Accounting aangemaakt in 2021. Kleine investeringen gedaan tot €500. Vanwege slechte aan- en verkopen €450 verlies. In 2022 heb ik mijn resterende €50 laten uitbetalen en eind januari 1k geïnvesteerd.
Deze heb ik nu laten uitbetalen vanwege de toch veel onduidelijkheden bij de fiscus naar belastingen toe...
Tot op heden nog niks gemeld bij de fiscus.
Volgens mij ook niet nodig gezien er geen meerwaarde is?
Worden of moeten deze accounts trouwens gemeld worden?
Accounting aangemaakt in 2021. Kleine investeringen gedaan tot €500. Vanwege slechte aan- en verkopen €450 verlies. In 2022 heb ik mijn resterende €50 laten uitbetalen en eind januari 1k geïnvesteerd.
Deze heb ik nu laten uitbetalen vanwege de toch veel onduidelijkheden bij de fiscus naar belastingen toe...
Tot op heden nog niks gemeld bij de fiscus.
Volgens mij ook niet nodig gezien er geen meerwaarde is?
Worden of moeten deze accounts trouwens gemeld worden?