Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Geen flauw idee maar veel zal het niet zijn. Ik heb vorig jaar qua elektriciteit in totaal ongeveer 2350 KW/h per jaar verbruikt. Dit jaar zal dit sowieso minder zijn gezien de grootste verbruiker, mijn zoon, het nest verlaten heeft en we nu nog met 2 overschieten. Ik heb geen zonnepanelen.
Dat zijn echt getallen om verlegen van te worden.
Alles is hier elektrisch, geen zonnepanelen of warmtepomp en voor een gezin van 3 gaan we over de 12.000 kwh ...
Straks gaan we nog met 2 verder, maar veel besparing verwacht ik niet. We weten waarvoor we werken.
Alles is hier elektrisch, geen zonnepanelen of warmtepomp en voor een gezin van 3 gaan we over de 12.000 kwh ...
Straks gaan we nog met 2 verder, maar veel besparing verwacht ik niet. We weten waarvoor we werken.
Geen kinderen, een bad neem ik misschien 10 keer op een jaar en mijn vrouw nog nooit denk ik.woete schreef: ↑3 februari 2022, 21:40Amai, dat is zuinig. Is dat voor een gezin met kinderen als ik mag vragen?reteiP schreef: ↑3 februari 2022, 12:52
Wij zijn door gebruik van regenwater van 45 m³ per jaar naar 18 m³ per jaar waterverbruik gegaan.
Op regenwater zit de WC en de wasmachine (gebruiken een koolstoffilter als laatste stap).
Dat is 27.000 liter per jaar minder!
De put is 10 m³, wordt ook gebruikt voor de tuin, en is nog nooit leeg geweest.
Was zelf verrast van het lage verbruik maar stond op de watergroep: 19 m³ voor 2020 en 18 m³ voor 2021.
Wacht eens even, heb zelf een excel blad met meterstanden dat ik een periode heb bijgehouden, daar kom ik op 35 m³ op jaarbasis. Dan zal ik die cijfers van de watergroep toch ergens verkeerd gezien hebben. Mea culpa
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Vul zelf maar in:
1. Aankoop en plaatsen van regenwaterput + nodige toevoer- en afvoerleidingen.
2. Aankoop en plaatsing van hydrofoorgroep (+ sleet en/of vervanging).
3. Regelmatig reinigen van put.
4. Aankoop en regelmatige vervanging van filters.
5. Electriciteitsverbruik.
Ik ga er van uit dat je de meerkost tov enkel leidingwater er nooit uit kan halen.
Mijn koeien drinken ook geen leidingwater en zijn ook nooit ziek. Toch ga ik er van uit dat je zelf geen regenwater drinkt!TikTak schreef: ↑3 februari 2022, 19:43Mijn pomp is 20 jaar oud en werkt nog steeds perfect. Filter heb ik nog nooit vervangen. Ik reinig die wanneer ik de put kuis. Het reinigen van de put is een uurtje of twee werk. Om dat te doen heb ik een dompelpomp van 30 euro gekocht die ook al die tijd al probleemloos werkt
En aan mijn wc pot is niets mis. De kleur is nog steeds dezelfde als toen ie nieuw was 20 jaar geleden dus. Geen idee dus over welke kosten jullie het hebben.
Mijn honden drinken altijd regenwater en zijn nooit ziek dus zal de waterkwaliteit best ok zijn.
De contaminatie van regenwater (bvb door duivenuitwerpselen) is een feit en ongeschikt als drinkwater voor onze soort.
Vind ik nogal straf. Wat wel zeker is, de kosten worden onderschat en gratis kan je het al zeker niet noemen. Vooral de terugkerende kosten zijn groot, zeker als je twee linker...
Doet me denken aan "verplichte ventilatie" tegenwoordig in nieuwbouw, het onderhoud en allerlei verplichte keuringen bovendien. Al die extra kosten maakt wonen steeds duurder, zeker als je twee linker...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
https://www.regenwolk.be/regenwaterput/terugverdientijd Hier kan je ook je persoonlijke gegevens ingeven.dhalluinR schreef: ↑3 februari 2022, 23:12Vul zelf maar in:
1. Aankoop en plaatsen van regenwaterput + nodige toevoer- en afvoerleidingen.
2. Aankoop en plaatsing van hydrofoorgroep (+ sleet en/of vervanging).
Inderdaad eenmalige kosten
3. Regelmatig reinigen van put.
Kan je gemakkelijk zelf en is echt niet veel werk
4. Aankoop en regelmatige vervanging van filters.
Groffe voorfilter is gewoon jaarlijks proper te maken en de fijne nafilter kost nog geen €5 om jaarlijks te vervangen. Een eventuele actieve kool filter is wel duurder, maar onnodig.
5. Electriciteitsverbruik.
Ik heb nu geen cijfers, maar dat lijkt me echt wel verwaarloosbaar
Ik ga er van uit dat je de meerkost tov enkel leidingwater er nooit uit kan halen.
Straffe uitspraak. Als we google mogen geloven is de terugverdientijd voor een huishouden van 4 zo'n 32 jaar. Zie hieronder
Ik denk dat het ook naïef is om te denken dat water op termijn niet serieus duurder zal worden. Denk aan de huidige energiecrisis. Een regenwaterinstallatie heb je voor het leven. Mijn ouders gebruiken hun hydrofoorgroep nu bijna 30 jaar en zijn nog nooit kosten aan geweest.
Verwarm je dan ook elektrisch? Ik verwarm met een pelletkachel.pukkie007 schreef: ↑3 februari 2022, 21:57 Dat zijn echt getallen om verlegen van te worden.
Ik doe daarvoor eigenlijk niet veel speciaals. Ik heb overal LED-lampen. Ik laat wel nooit onnodig lichten branden.
Ik sta er eigenlijk ook van te kijken dat ik zo weinig verbruik.
Tja, dan zijn wij, gezin van 3, helemaal gek:
2021:
Water:8,4m³ (wc en wasmachine op regenwater, keuken en douche op leidingwater)
Gas:404m³ (alles vloerverwarming+boiler 100L)
Elektriciteit: 1370kWh
Bezig met overschakeling om gas er uit te krijgen: lucht/lucht warmtepomp is besteld en ik zal 2 kleine elektrische boilertjes plaatsen, eentje voor douche en eentje voor douche. Bedoeling is om met druk op de knop een opwarmcyclus te starten voorafgaand aan douche of afwas.
2021:
Water:8,4m³ (wc en wasmachine op regenwater, keuken en douche op leidingwater)
Gas:404m³ (alles vloerverwarming+boiler 100L)
Elektriciteit: 1370kWh
Bezig met overschakeling om gas er uit te krijgen: lucht/lucht warmtepomp is besteld en ik zal 2 kleine elektrische boilertjes plaatsen, eentje voor douche en eentje voor douche. Bedoeling is om met druk op de knop een opwarmcyclus te starten voorafgaand aan douche of afwas.
Hoofdverwarming is hout. Bijverwarming in keuken en badkamers is elektrisch.
Koken en wassen zijn hier grote verbruikers. Wassen zal wel serieus afnemen, warmwaterverbruik ook.
Verlichting ook weer vooral in keuken en badkamer. Verder hebben we nogal wat toestellen op batterijen, van een hybride-wagen, fietsen, alle tuingerei ...
Gelukkig is ons brandhout quasi gratis ( wel veel werkuren, maar dat beschouw ik als hobby).
Soit, ofwel investeer je ( en hoop je dat het rendabel is. We zijn ook niet zo honkvast ...) ofwel doe je het met de middelen van enkele decennia terug, en betaal je wat meer. Bottom line is dat we graag ruim ( 400 m² bewoonbaar, 17k m² parktuin) wonen en dat we daar ook (deels) voor willen werken. We reizen niet, de horeca verdient weinig aan ons en ik heb maar 1 dure hobby. Geld dat niet aan water of elektriciteit gegeven wordt gaat naar de spaar- of beleggersrekening.
Koken en wassen zijn hier grote verbruikers. Wassen zal wel serieus afnemen, warmwaterverbruik ook.
Verlichting ook weer vooral in keuken en badkamer. Verder hebben we nogal wat toestellen op batterijen, van een hybride-wagen, fietsen, alle tuingerei ...
Gelukkig is ons brandhout quasi gratis ( wel veel werkuren, maar dat beschouw ik als hobby).
Soit, ofwel investeer je ( en hoop je dat het rendabel is. We zijn ook niet zo honkvast ...) ofwel doe je het met de middelen van enkele decennia terug, en betaal je wat meer. Bottom line is dat we graag ruim ( 400 m² bewoonbaar, 17k m² parktuin) wonen en dat we daar ook (deels) voor willen werken. We reizen niet, de horeca verdient weinig aan ons en ik heb maar 1 dure hobby. Geld dat niet aan water of elektriciteit gegeven wordt gaat naar de spaar- of beleggersrekening.
Ik denk toch dat je de kosten wat overschat. (Wij hadden al een regenput, dus dat was eigenlijk een gezonken kost in ons geval.) Terugkerende kosten vallen toch wel zeer goed mee moet ik zeggen. We hebben eenmaal op 10 jaar onze put eens leeggemaakt en dat is het dan zo wat.Spaarplan schreef: ↑4 februari 2022, 02:10Vind ik nogal straf. Wat wel zeker is, de kosten worden onderschat en gratis kan je het al zeker niet noemen. Vooral de terugkerende kosten zijn groot, zeker als je twee linker...
Doet me denken aan "verplichte ventilatie" tegenwoordig in nieuwbouw, het onderhoud en allerlei verplichte keuringen bovendien. Al die extra kosten maakt wonen steeds duurder, zeker als je twee linker...
Waar ik niet zo bij stil gestaan had is de kost van het verbruik van de waterpomp, maar dat valt dus zo te lezen ook wel goed mee.
Regenwaterput niet onderhouden is het beste.
Een betonnen put met stilstaand water op grondtemperatuur is een ideale nabootsing van water in een grot, dat is perfect in balans. Geen chemie in gooien en zeker niet gaan uitschrobben of spuiten. De kans is groot dat je dan aerosolen inademt die schadelijk zijn.
De filters heb ik online gekocht, een set van 2 x 3 (3 x fijn, 3 x koolstof). De groffilter kan je zelf wassen en hergebruiken. De in-line filter in de regenwaterafvoer bekijk ik één of tweemaal per jaar en spoel ik dan ook even uit.
Alles samen is het een stuk goedkoper dan leidingwater in gebruik.
Maar de investering in een regenwaterput doen als je er geen hebt is moeilijk terug te verdienen. Het is vooral zaak om met een nieuwbouw waarbij je toch al verplicht bent regenwater te bufferen en te hergebruiken om er dan zoveel mogelijk van gebruik te maken (en het om die reden ook goed te filteren).
Een betonnen put met stilstaand water op grondtemperatuur is een ideale nabootsing van water in een grot, dat is perfect in balans. Geen chemie in gooien en zeker niet gaan uitschrobben of spuiten. De kans is groot dat je dan aerosolen inademt die schadelijk zijn.
De filters heb ik online gekocht, een set van 2 x 3 (3 x fijn, 3 x koolstof). De groffilter kan je zelf wassen en hergebruiken. De in-line filter in de regenwaterafvoer bekijk ik één of tweemaal per jaar en spoel ik dan ook even uit.
Alles samen is het een stuk goedkoper dan leidingwater in gebruik.
Maar de investering in een regenwaterput doen als je er geen hebt is moeilijk terug te verdienen. Het is vooral zaak om met een nieuwbouw waarbij je toch al verplicht bent regenwater te bufferen en te hergebruiken om er dan zoveel mogelijk van gebruik te maken (en het om die reden ook goed te filteren).
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik ben het grotendeels eens met wat reteiP hier stelt.
Bovendien wil ik niet beweren dat het gebruik van regenwater af te raden valt.
Het is mij er enkel om te doen dat het installeren van regenwater veel kosten met zich meebrengt en naar mijn aanvoelen in vele gevallen - zo niet de meeste - nooit (of toch niet binnen aanvaardbaar korte termijn)
kan terugverdiend worden in vergelijking met leidingwaterkost.
Verder ben ik wel degelijk voorstander ervan, omwille van ecologische redenen en om minder afhankelijk te worden van monopolisten zoals de watergroep.
Ook meen ik dat het aanwenden van regenwater in appartementsgebouwen aan de individuele bewoners minder kost dan “gewone” huizen.
Bovendien wil ik niet beweren dat het gebruik van regenwater af te raden valt.
Het is mij er enkel om te doen dat het installeren van regenwater veel kosten met zich meebrengt en naar mijn aanvoelen in vele gevallen - zo niet de meeste - nooit (of toch niet binnen aanvaardbaar korte termijn)
kan terugverdiend worden in vergelijking met leidingwaterkost.
Verder ben ik wel degelijk voorstander ervan, omwille van ecologische redenen en om minder afhankelijk te worden van monopolisten zoals de watergroep.
Ook meen ik dat het aanwenden van regenwater in appartementsgebouwen aan de individuele bewoners minder kost dan “gewone” huizen.
Het gaat niet enkel om de financiële voordelen voor het individu.
Lokaal water opvangen/tijdelijk vasthouden heeft ook voordelen voordelen voor de gemeenschap, dus ook op een iets onrechtstreekse manier voor het individu.
Ik heb zelf ook de overloop van onze regenwaterput afgekoppeld van de riolering, water loopt nu in de tuin.
Beter voor:
- grondwaterstand
- natuuromgeving
- efficiëntere waterzuivering (minder verdunning)
Proberen om iets verder te denken dan je eigen 'ik' is op de langere termijn een zeer goede investering, ook financieel.
Lokaal water opvangen/tijdelijk vasthouden heeft ook voordelen voordelen voor de gemeenschap, dus ook op een iets onrechtstreekse manier voor het individu.
Ik heb zelf ook de overloop van onze regenwaterput afgekoppeld van de riolering, water loopt nu in de tuin.
Beter voor:
- grondwaterstand
- natuuromgeving
- efficiëntere waterzuivering (minder verdunning)
Proberen om iets verder te denken dan je eigen 'ik' is op de langere termijn een zeer goede investering, ook financieel.
De vraag is weet men heden wel wat een m3 water van een watermaatschappij all in kost.
Estate Guru believer.