Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Dat hangt af van de omstandigheden.
In de woestijn bij 45gr ruil ik onmiddellijk mijn USB-stick met 100 Bitcoin voor een m³ drinkwater.
Als ik langs een bergriviertje met kristalhelder water zou wonen zou ik waarschijnlijk niet betalen voor leidingwater.
In de woestijn bij 45gr ruil ik onmiddellijk mijn USB-stick met 100 Bitcoin voor een m³ drinkwater.
Als ik langs een bergriviertje met kristalhelder water zou wonen zou ik waarschijnlijk niet betalen voor leidingwater.
Inderdaad, naast de kostprijs van drinkbaar water is er ook de kost om ons afvalwater weer te zuiveren zodat het in waterlopen geloosd mag worden. Dus ook voor het regenwater dat via wasmachine of WC in het riool terecht komt zou die kost moeten gelden, de werkelijke kost van regenwater gebruik wordt met andere woorden onderschat.
Uiteraard moet er wel op regenwater buffering en nog veel meer op infiltratie ingezet worden, dit draagt niet enkel bij tot het voorkomen van waterschaarste in droge periodes, ook tegen wateroverlast bij hevige regen.
7,6 liter/dag per man/vrouw, hoe doe je dat?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ik douche* 1x per week zonder zeep. Meer als ik mij vuil gemaakt heb of sterk gezweet heb.
Voor de rest 's morgens aan de lavabo gezicht en oksels en zo.
En elke dag vers onderbroek, kousen en t-shirt.
Iemand die dagelijks doucht zonder dat ie effectief sterk gezweet heeft of zich vuilgemaakt heeft is gewoon gek want zeer slecht voor de huid.
*Spaardouche 4l/min, met koud water in lente/zomer.
Voor de rest 's morgens aan de lavabo gezicht en oksels en zo.
En elke dag vers onderbroek, kousen en t-shirt.
Iemand die dagelijks doucht zonder dat ie effectief sterk gezweet heeft of zich vuilgemaakt heeft is gewoon gek want zeer slecht voor de huid.
*Spaardouche 4l/min, met koud water in lente/zomer.
Je woont inderdaad ruim. Bij mij is het maar 185m2 bewoonbare oppervlakte.pukkie007 schreef: ↑4 februari 2022, 08:26 Hoofdverwarming is hout. Bijverwarming in keuken en badkamers is elektrisch.
Koken en wassen zijn hier grote verbruikers. Wassen zal wel serieus afnemen, warmwaterverbruik ook.
Verlichting ook weer vooral in keuken en badkamer. Verder hebben we nogal wat toestellen op batterijen, van een hybride-wagen, fietsen, alle tuingerei ...
Gelukkig is ons brandhout quasi gratis ( wel veel werkuren, maar dat beschouw ik als hobby).
Soit, ofwel investeer je ( en hoop je dat het rendabel is. We zijn ook niet zo honkvast ...) ofwel doe je het met de middelen van enkele decennia terug, en betaal je wat meer. Bottom line is dat we graag ruim ( 400 m² bewoonbaar, 17k m² parktuin) wonen en dat we daar ook (deels) voor willen werken. We reizen niet, de horeca verdient weinig aan ons en ik heb maar 1 dure hobby. Geld dat niet aan water of elektriciteit gegeven wordt gaat naar de spaar- of beleggersrekening.
Wat ik wel doe is douchen op het werk of in de fitness. Mijn vrouw doet dat eveneens zo.
Dat spaart natuurlijk heel wat warm water thuis uit. Zoals woz zegt is dagelijks douchen eigenlijk erg slecht voor de huid.
Mijn elektrische fiets wordt altijd op het werk opgeladen.
Het hoeft voor mij ook niet overal 21 graden te zijn. Ik ben tevreden met 19 in de keuken en de living. Mijn slaapkamer wordt zelfs nooit verwarmd.
Dat deel van de kosten van regenwatergebruik wordt niet aangerekend, aan de regenwatergebruikers. De kosten worden wel gemáákt, en aangerekend aan "de gemeenschap". Lijkt een beetje op de zonnepanelenkwestie (en andere herverdelingen) waarbij niet-zonnepaneleneigenaars lasten dragen die veroorzaakt worden door zonnepaneleneigenaars. Niet?vortex schreef: ↑4 februari 2022, 11:19 Inderdaad, naast de kostprijs van drinkbaar water is er ook de kost om ons afvalwater weer te zuiveren zodat het in waterlopen geloosd mag worden. Dus ook voor het regenwater dat via wasmachine of WC in het riool terecht komt zou die kost moeten gelden, de werkelijke kost van regenwater gebruik wordt met andere woorden onderschat.
Helemaal akkoord.
-
- Full Member
- Contacteer:
5 € per kuub?
Veel douchen is inderdaad niet nodig. Ik was me met koud regenwater aan de lavabo. Een mens moet niet te flauw zijn ook.
Douchen op het werk kunnen we niet. Fietsen en auto opladen ook niet.TikTak schreef: ↑4 februari 2022, 12:49
Je woont inderdaad ruim. Bij mij is het maar 185m2 bewoonbare oppervlakte.
Wat ik wel doe is douchen op het werk of in de fitness. Mijn vrouw doet dat eveneens zo.
Dat spaart natuurlijk heel wat warm water thuis uit. Zoals woz zegt is dagelijks douchen eigenlijk erg slecht voor de huid.
Mijn elektrische fiets wordt altijd op het werk opgeladen.
Het hoeft voor mij ook niet overal 21 graden te zijn. Ik ben tevreden met 19 in de keuken en de living. Mijn slaapkamer wordt zelfs nooit verwarmd.
Keuken, woonkamer en salon worden verwarmd tot 22°. Als de vrouw thuis is, is het tussen de 24 en 27°. Daar valt geen speld tussen te krijgen. Bij 20° staat er bij manier van spreken ijs op haar handen en voeten. Enorme ijskleum!
Slaapkamers hebben bewust geen verwarming. Tijdens de slaap staat er steevast een raam open. Het bed moet dan wel weer voorverwarmd worden voor mevrouw ...
Door het opdoeken van het nacht- en exclusief nachttarief vallen we ook weer in de prijzen. Het hele huis is eigenlijk gebouwd naar een lage elektriciteitsprijs. Dat heeft ook zijn voordelen zoals: geen technische ruimte nodig, geen onderhoud van verwarmingstoestellen, niet afhankelijk van gas of stookolie ( en ook geen kans op lekkage), ... Maar wat doe je als die elektriciteitsprijs de hoogte in schiet? Buiten hier en daar wat besparen, doe ik momenteel niets. Gewoon rustig verder leven en elke maand de elektriciteitsleveranciers eens vergelijken en eventueel opzeggen en overstappen.
Als je helemaal niet wil delen en alles op een weegschaaltje wil leggen moet je op een eiland gaan wonen.woete schreef: ↑4 februari 2022, 12:54Dat deel van de kosten van regenwatergebruik wordt niet aangerekend, aan de regenwatergebruikers. De kosten worden wel gemáákt, en aangerekend aan "de gemeenschap". Lijkt een beetje op de zonnepanelenkwestie (en andere herverdelingen) waarbij niet-zonnepaneleneigenaars lasten dragen die veroorzaakt worden door zonnepaneleneigenaars. Niet?vortex schreef: ↑4 februari 2022, 11:19 Inderdaad, naast de kostprijs van drinkbaar water is er ook de kost om ons afvalwater weer te zuiveren zodat het in waterlopen geloosd mag worden. Dus ook voor het regenwater dat via wasmachine of WC in het riool terecht komt zou die kost moeten gelden, de werkelijke kost van regenwater gebruik wordt met andere woorden onderschat.
Wacht, daar woon jij al op toch?!
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Wekelijks samen in bad ( 480 liter) heeft ook wel zijn charmes. De boog moet niet altijd gespannen staan.
In de jaren '70, toen ik nog voetbalde, wasten we ons ook met koud water in plastic kommetjes. Douches en/of warm water waren er toen nog niet. Mijn eerste douche met warm water nam ik in Tielen ( Ijsboerke) en Westmalle ( Mintjens). Dat waren hier de pioniers qua voetbalinfrastructuur. Als het moet was ik me nu nog met koud water uit een kom, maar thuis heb ik nu andere opties.
Jaarafrekening schoonpa (alleenwonend, watermaatschappij De Watergroep):
162 euro voor 17 m3 ... da's 9,5 euro voor 1 m3 ...
Als je dan gaat googlen op hoeveel kost 1 m3 water ... tja ... daar houdt men precies geen rekening met de bijkomende kosten (afvoer, zuivering, ...) ...
Temperatuur op 27 gr wanneer de vrouw thuis is ? Misschien een beetje minder eieren leggen onder de vrouw of haar eens naar de dokter sturen want daar mankeert iets aan. Bij de dokters van geneeskunde voor het volk waar ik ga is dat best betaalbaar aangezien zij werken tegen terugbetalingstarief.