Holdings
TIP
Re: Holdings
Heb in het verleden genoeg gewaarschuwd voor die duurdere holdings. Het minste dat er iets tegenzit donderen die naar beneden zoals Kinnevik met -10% gisteren. Ze publiceerde een NAV van 260 SEK. Intussen zijn de beurzen sinds nieuwjaar al wat gecorrigeerd met gemiddeld 10% (kan iets minder zijn maar om gemakkelijk te rekenen) dus NAV ongeveer nu 234 SEK.
Hierop passen we een holding korting toe van 30% en ik kom pas aan een aankoopzone van 160 a 165 SEK.
Komen ze er niet dat is dan spijtig er zijn genoeg kwaliteitsholdings te vinden met nog grotere kortingen.
Hoe kom je aan een holding- korting van 30 %?
Gebaseerd op de daling van de onderliggende waarden die zich intussen heeft ingezet?
Ik hanteer altijd een korting van MINIMUM 30%. De NAV bedroeg op 31 december 260 SEK zodoende rekening houdend met de dalende markten noteren ze nu ondanks de afstraffing nog steeds met een premie. Maar... iedereen doet wat hij wil he.
Kinnevik zal wellicht inderdaad nog altijd met een premie noteren rekening houdend met de recente dalingen op de beurzen. Vermoedelijk komen er dus nog gunstigere instapmomenten. Maar ik ga er wel vanuit dat die NAV de komende jaren zal groeien (en vind een korting van 30% persoonlijk overdreven).laeka schreef: ↑4 februari 2022, 09:13Heb in het verleden genoeg gewaarschuwd voor die duurdere holdings. Het minste dat er iets tegenzit donderen die naar beneden zoals Kinnevik met -10% gisteren. Ze publiceerde een NAV van 260 SEK. Intussen zijn de beurzen sinds nieuwjaar al wat gecorrigeerd met gemiddeld 10% (kan iets minder zijn maar om gemakkelijk te rekenen) dus NAV ongeveer nu 234 SEK.
Hierop passen we een holding korting toe van 30% en ik kom pas aan een aankoopzone van 160 a 165 SEK.
Komen ze er niet dat is dan spijtig er zijn genoeg kwaliteitsholdings te vinden met nog grotere kortingen.
Als je zeker niet te veel wilt betalen kan je inderdaad wachten op nog fors lagere koersen met het risico om ze nooit te kunnen aankopen. Ikzelf geloof er wel in op LT en lig niet wakker van dalingen op korte termijn. Mijn holdings zijn allemaal LT posities, sommige met korting en andere dan weer wat duurder geprijsd. Zelf betaal ik ook liever geen premie, maar ga me er ook niet op blindstaren. Voor alle duidelijkheid, premie mag uiteraard ook niet te groot zijn. Ik ging ook geen Kinnevik kopen aan 400 of een Latour die nog veel duurder was en is dan Kinnevik. Maar ik ga niet voor iedere holding wachten op kortingen van 30%. Ieder zijn strategie natuurlijk.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Italmobiliare met kleine winst verkocht in de plaats PROSUS en de palmolie en rubberproducent SOCFINAF bijgekocht.
Moet de koers wel stijgen,tegenover andere holdings is de koers van Eurazeo niet echt geweldig te noemen.laeka schreef: ↑3 februari 2022, 13:36Een dividend gaat altijd van de koers bij ex dividend. Maar.. als de koers later stijgt hoe meer aandelen hoe meer winst.Denfi schreef: ↑3 februari 2022, 10:51
Belca heeft daar jaren geleden een studie overgemaakt, over het gratis aandeel. Als ik het juist heb was de conclusie dat dit geen/amper meerwaarde had voor aandeelhouders. Want verwatering,winst moet of steeds meer aandelen worden verspreid terwijl er geen extra meerwaarde gecreëerd wordt door de holding.
Durf ik niet te beantwoorden,ik volg de holding niet echt. Ik herinnerende mij gewoon die post van Belca nog.
Edit:Ik vond dit terug uit 2016
Belca2 schreef: ↑14 oktober 2016, 11:01 Ik zou toch wat voorzichtiger zijn in mijn bewoordingen: het speciaal dividend van €1.20 is niet gegarandeerd en het zogenaamde bonus aandeel is een ordinaire aandelensplit (die niets onmiddellijk bij brengt aan het vermogen). Zoals je ongetwijfeld gezien hebt op blz 8 van Eurazeo vs Sofina is het dividend van Eurazeo sinds 2007 onveranderd op €1.20 gebleven.
Dit alles belet niet dat ik, zoals reeds geschreven, het een interessant aandeel vind.
Met Eurazeo valt wel wat te verdienen als men trade. Voor de moment heb ik al een tijdje geen Eurazeo meer.Denfi schreef: ↑4 februari 2022, 16:06Moet de koers wel stijgen,tegenover andere holdings is de koers van Eurazeo niet echt geweldig te noemen.
Durf ik niet te beantwoorden,ik volg de holding niet echt. Ik herinnerende mij gewoon die post van Belca nog.
Edit:Ik vond dit terug uit 2016Belca2 schreef: ↑14 oktober 2016, 11:01 Ik zou toch wat voorzichtiger zijn in mijn bewoordingen: het speciaal dividend van €1.20 is niet gegarandeerd en het zogenaamde bonus aandeel is een ordinaire aandelensplit (die niets onmiddellijk bij brengt aan het vermogen). Zoals je ongetwijfeld gezien hebt op blz 8 van Eurazeo vs Sofina is het dividend van Eurazeo sinds 2007 onveranderd op €1.20 gebleven.
Dit alles belet niet dat ik, zoals reeds geschreven, het een interessant aandeel vind.
Stellantis krijgt een dik pak slaag vandaag zal wel grotendeels te maken hebben met de resultaten van FORD gisteren nabeurs.
Ook andere autoproducenten staan onder druk.
Ook andere autoproducenten staan onder druk.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Forse daling van Sofina 431 naar 345 euro op 1 maand tijd, 20 % eraf.
In mijn bvba heb ik fondsen via Bank van Breda, privé heb ik Colruyt, AMG en IWDA, allemaal buy and hold (tenzij AMG wat ik ga verkopen als het boven de 50 euro komt).
Maar nu kriebelt het toch wat om Sofina te kopen. Wat denken jullie hiervan ?
In mijn bvba heb ik fondsen via Bank van Breda, privé heb ik Colruyt, AMG en IWDA, allemaal buy and hold (tenzij AMG wat ik ga verkopen als het boven de 50 euro komt).
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb net Sofina bijgekocht net onder 350euro.
Nu Sofina verkopen lijkt mij persoonlijke geen goeie zet. Eigenlijk lijkt het mij nooit goed om een holding te verkopen als je beleggingshorizon lang genoeg is.Charlesvdw schreef: ↑4 februari 2022, 17:23 Forse daling van Sofina 431 naar 345 euro op 1 maand tijd, 20 % eraf.
-20 is een dip en lijkt erg, maar als je de hele context en het sentiment op de beurs bekijkt lijkt mij geen vuiltje aan de lucht. Holden is voor mij de boodschap wat holdings betreft. Ik heb zelf Brederode, die is van 130 naar 119 gegaan wat eigenlijk maar een klein dipje is. Mocht Brederode nu plots naar 90 zakken dan nog zou geen haar op mijn hoofd eraan denken te verkopen. Ik bekijk het wel eens over twintig jaar
Dat is de goede ingesteldheid, maar in dit geval ging het om aankopen.
Nu koop ik geen Sofina meer bij omdat ik eerst paar andere posities wil aanvullen, maar anders stond Sofina zeker op het vizier om bij te kopen. Het kan altijd verder zakken in de toekomst, maar de markt kan je toch niet timen. Kopen en leggen op de plank voor de komende jaren zou ik zeggen. Het slimste zou zijn om eventueel gespreid aan te kopen, nu een eerste positie en later eventueel nog een positie innemen.
Nu koop ik geen Sofina meer bij omdat ik eerst paar andere posities wil aanvullen, maar anders stond Sofina zeker op het vizier om bij te kopen. Het kan altijd verder zakken in de toekomst, maar de markt kan je toch niet timen. Kopen en leggen op de plank voor de komende jaren zou ik zeggen. Het slimste zou zijn om eventueel gespreid aan te kopen, nu een eerste positie en later eventueel nog een positie innemen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Sofina zou ik ook niet verkopen en heb zelfs een limietorder open staan om bij te kopen.
Nieuwtje over THG, waarin Sofina een participatie heeft: https://www.thisismoney.co.uk/money/mar ... Group.html
Nieuwtje over THG, waarin Sofina een participatie heeft: https://www.thisismoney.co.uk/money/mar ... Group.html
Ik heb flink deel Sofina bijgekocht eind januari.