Hoe lang gaat jouw smartphone mee ?
Hoe lang gaat jouw smartphone mee ?
Hoe lang slaag je er in een smartphone bij te houden en in goede staat, goed werkend ?
Ik zit op een keerpunt.
Ik heb een cadeaucheque van Orange gekregen die maar geldig is tot maart, voor een bedrag van 75 euro.
Mijn huidige Nokia 6.1 heeft al eens wat tijden van softwarematig vastlopen gekend maar doet het de laatste tijd redelijk goed. Ooit nog gekocht, begin 2019, einde modelreeks, voor ongeveer 170 euro.
Het toestel toont nu dat het wat overbelast is.
Als ik op een Shortlink druk om een favoriet te bellen gaat dat bellen sneller dan dat het gesprek op mijn scherm komt (vertraging). Dat is het begin van het einde.
Als ik nu een nieuwe koop zou ik voor de Samsung A52s 5G kiezen maar die kost in de basis 399 euro.
Dat is nog altijd 324 euro zelf opleggen terwijl ik toch wel nog een jaar kan doen met de oude Nokia. En zo is een geschenk soms al eens meer een uitgave dan een inkomst![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Ik zit op een keerpunt.
Ik heb een cadeaucheque van Orange gekregen die maar geldig is tot maart, voor een bedrag van 75 euro.
Mijn huidige Nokia 6.1 heeft al eens wat tijden van softwarematig vastlopen gekend maar doet het de laatste tijd redelijk goed. Ooit nog gekocht, begin 2019, einde modelreeks, voor ongeveer 170 euro.
Het toestel toont nu dat het wat overbelast is.
Als ik op een Shortlink druk om een favoriet te bellen gaat dat bellen sneller dan dat het gesprek op mijn scherm komt (vertraging). Dat is het begin van het einde.
Als ik nu een nieuwe koop zou ik voor de Samsung A52s 5G kiezen maar die kost in de basis 399 euro.
Dat is nog altijd 324 euro zelf opleggen terwijl ik toch wel nog een jaar kan doen met de oude Nokia. En zo is een geschenk soms al eens meer een uitgave dan een inkomst
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Re: Hoe lang gaat jouw smartphone mee ?
Ik krijg 2-jaarlijks een nieuwe van het werk. Vroeger was dit 3-jaarlijks en toen vond ik de batterij in het 3de jaar sterk achteruit gaan.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Heb zelf een iPhone 3GS gehad, nadien een iPhone 6, telkens voor ongeveer 5 jaar.
Nu iPhone 13. De reden voor vervanging van de 6 was dat een aantal apps er niet meer op werkten, de batterij was nog goed, nooit vervangen geweest. Mijn schoonbroer heeft intussen de batterij van zijn 6 al 2 keer vervangen.
Ik denk dat het ligt aan de manier waarop ik mijn iPhone oplaadt. Ik probeer hem nooit heel leeg te laten lopen, en laad hem ook nooit volledig op 's nachts. Elke avond laad ik hem bij van ergens tussen de 60 of 80% (afhankelijk van hoeveel ik 'm gebruikt heb) naar 90-95 %. Dat is het beste voor de batterij.
Nu iPhone 13. De reden voor vervanging van de 6 was dat een aantal apps er niet meer op werkten, de batterij was nog goed, nooit vervangen geweest. Mijn schoonbroer heeft intussen de batterij van zijn 6 al 2 keer vervangen.
Ik denk dat het ligt aan de manier waarop ik mijn iPhone oplaadt. Ik probeer hem nooit heel leeg te laten lopen, en laad hem ook nooit volledig op 's nachts. Elke avond laad ik hem bij van ergens tussen de 60 of 80% (afhankelijk van hoeveel ik 'm gebruikt heb) naar 90-95 %. Dat is het beste voor de batterij.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Normaal krijg ik met de jaren problemen met batterij, en/of usb connector
Als prestatie het probleem is, probeer dan toch eens met apps grondig op te kuisen (indien twijfel over app: verwijderen)
Als opslagruimte vol raakt, kan het helpen foto's/muziek/filmpjes te verplaatsen/wissen
Een krappe opslagruimte kan serieus vertragen
Als prestatie het probleem is, probeer dan toch eens met apps grondig op te kuisen (indien twijfel over app: verwijderen)
Als opslagruimte vol raakt, kan het helpen foto's/muziek/filmpjes te verplaatsen/wissen
Een krappe opslagruimte kan serieus vertragen
Batterij is redelijk goed. Enige slijtage maar toch... USB connector is ook nog goed.
Opslagplaats begint een probleem te worden. Het is er nog één met 32 GB en daar is nu ongeveer 3GB van over.
Het dilemma is natuurlijk dat de smartphone niet per se buiten moet maar dat ik met die bons van Orange iets moet kopen voor maart 2022. Anders zijn ze (75 euro) voor de vuilbak.
Als ik dan toch iets moet kopen ga ik het leven van mijn huidige (goedkope) smartphone niet meer rekken.
Eigenlijk draai ik al minder apps dan ik zou willen draaien. Ik zet er een paar alleen op mijn tablet die meer opslagruimte heeft.
Je doet me ineens weer denken aan een voordeel van een nieuwe telefoon : Minstens 128 GB opslag.
Geen idee wat daarvan tegenwoordig door het besturingssysteem wordt ingenomen bij de laatste Android maar het zal wel minder dan de helft zijn zeker ?
Opslagplaats begint een probleem te worden. Het is er nog één met 32 GB en daar is nu ongeveer 3GB van over.
Het dilemma is natuurlijk dat de smartphone niet per se buiten moet maar dat ik met die bons van Orange iets moet kopen voor maart 2022. Anders zijn ze (75 euro) voor de vuilbak.
Als ik dan toch iets moet kopen ga ik het leven van mijn huidige (goedkope) smartphone niet meer rekken.
Eigenlijk draai ik al minder apps dan ik zou willen draaien. Ik zet er een paar alleen op mijn tablet die meer opslagruimte heeft.
Je doet me ineens weer denken aan een voordeel van een nieuwe telefoon : Minstens 128 GB opslag.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Geen idee wat daarvan tegenwoordig door het besturingssysteem wordt ingenomen bij de laatste Android maar het zal wel minder dan de helft zijn zeker ?
Promos zijn er altijd wel
maar als uw telefoon te beperkend wordt waarom niet.
Size:
https://www.samsung.com/nl/smartphones/ ... 28bzkdeub/
ROM 128GB
beschikbare geheugen: 101.5GB
Dus system is 27GB
dit artikel geeft wat achtergrond bij de extra ruimte die android inneemt
https://www.pcworld.com/article/399260/ ... ymore.html
maar als uw telefoon te beperkend wordt waarom niet.
Size:
https://www.samsung.com/nl/smartphones/ ... 28bzkdeub/
ROM 128GB
beschikbare geheugen: 101.5GB
Dus system is 27GB
dit artikel geeft wat achtergrond bij de extra ruimte die android inneemt
https://www.pcworld.com/article/399260/ ... ymore.html
In januari 2013 mijn eerste smartphone gekocht. Ik twijfelde toen tussen Iphone en Samsung. Gekozen voor Iphone 5 (€ 710) omdat die kleiner was dan samsung (past beter in broekzak).
Ik heb dat toestel pas vorig jaar vervangen,dus meer dan 8 jaar mee gedaan. De enigste reden van vervanging was dat ik meer en meer app niet meer kon gebruiken,ik kreeg geen updates meer, toestel opzich werkte nog perfect.
Ik heb dat toestel pas vorig jaar vervangen,dus meer dan 8 jaar mee gedaan. De enigste reden van vervanging was dat ik meer en meer app niet meer kon gebruiken,ik kreeg geen updates meer, toestel opzich werkte nog perfect.
Voor mij gaat die mee tot de gebruikservaring zo ergerlijk is dat ik een nieuwe koop. Omdat die zo traag werkt met de actuele apps. Tot nu is dat na een 5-tal jaar.
Ik heb er zo ook nog een liggen waar bijna geen enkele bankapp nog op draait.
Die had meer vertraging dan mijn huidige smartphone en ging weg met omdat enkele bankapps er niet meer op draaiden.
Die had meer vertraging dan mijn huidige smartphone en ging weg met omdat enkele bankapps er niet meer op draaiden.
-
- VIP member
- Contacteer:
Maart 2018 : huawei ongeveer 300 euro. Dood aan geërgerd. Weggedaan omdat huawei ergens in 2019-2020 in opspraak kwam in de usa met spionage of zoiets.
Maart 2019 : Nokia 7.1 ongeveer 300 euro. ging goed maar was niks meer mee aan te vangen na update naar Android 10. Van frustratie weggedaan.
Maart 2020 : galaxy a71. Ongeveer 500 euro. Op zich geen probleem mee gehad. Gebruik ik nog altijd als tweede gsm.
Maart 2021: iPhone se 2020. Ongeveer 500 euro. Gekocht omdat ik vond dat ik al miserie gehad heb met Android… tot op heden zeer tevreden van. Deze ga ik zo lang mogelijk houden!!!!
Maart 2019 : Nokia 7.1 ongeveer 300 euro. ging goed maar was niks meer mee aan te vangen na update naar Android 10. Van frustratie weggedaan.
Maart 2020 : galaxy a71. Ongeveer 500 euro. Op zich geen probleem mee gehad. Gebruik ik nog altijd als tweede gsm.
Maart 2021: iPhone se 2020. Ongeveer 500 euro. Gekocht omdat ik vond dat ik al miserie gehad heb met Android… tot op heden zeer tevreden van. Deze ga ik zo lang mogelijk houden!!!!
iPhone 5 S ( 2013 ) doorgeven aan mijn vrouw, werkt nog steeds prima, alleen batterij alle dagen opladen.
Momenteel een drie jaar oude Motorola met Android One. Daar staat weinig overbodige brol op en ik krijg nog steeds updates. Heel tevreden van
Idem als bij Nokia. Ook altijd android one daar.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ze gaan bij mij een jaar of 2-3 mee. Ik wil er langer mee werken, maar de kwaliteit (gezien het budgettelefoons van ~150 zijn) is vaak na die tijd een stuk minder...
Bijv mijn huidige (Xiaomi A2 Lite, gekocht in 2019) krijgt al een half jaar geen software updates meer, heeft een kleine verkleuring in 1 hoek van het scherm en loopt altijd vast als ik overschakel naar een buitenlands netwerk... Voorlopig vind ik het nog niet erg genoeg om over te schakelen.
De vorige (Moto G Play, gekocht in 2016) heb ik weggedaan omdat er ook een klein stuk van het scherm losgekomen was, en omdat de GPS daar kuren kreeg.
De voorloper daarvan is vervangen geweest omdat ik tijdens een roadtrip door de US geen netwerk had... Wat als GPS met Maps wel vrij cruciaal was![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Bijv mijn huidige (Xiaomi A2 Lite, gekocht in 2019) krijgt al een half jaar geen software updates meer, heeft een kleine verkleuring in 1 hoek van het scherm en loopt altijd vast als ik overschakel naar een buitenlands netwerk... Voorlopig vind ik het nog niet erg genoeg om over te schakelen.
De vorige (Moto G Play, gekocht in 2016) heb ik weggedaan omdat er ook een klein stuk van het scherm losgekomen was, en omdat de GPS daar kuren kreeg.
De voorloper daarvan is vervangen geweest omdat ik tijdens een roadtrip door de US geen netwerk had... Wat als GPS met Maps wel vrij cruciaal was
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Beste azerty, ik ga jou hiermee misschien teleurstellen maar in USA gebruiken ze ook een andere technologie dan GSM.
Die noemt CDMA.
De twee zijn niet met elkaar compatibel.
Voor een CDMA netwerk heb je een CDMA toestel nodig, net zoals je voor een gsm netwerk een gsm toestel nodig hebt. Dat was het oorspronkelijk idee.
Tegenwoordig zijn er toestellen die met beide netwerken compatibel zijn maar bv. voor enkele jaren / 2016 was dat niet het geval.
Edit :
""""The general rule is that a CDMA phone wont work on a GSM network, and vice versa—they run on different frequencies. However, most new iPhones like the 8 and 8 Plus and some Google Nexus phones CAN run on both technologies.
In the US, Verizon, US Cellular, and the old Sprint network (now owned by T-Mobile) used CDMA. AT&T and T-Mobile used GSM. Most of the rest of the world used GSM.
"""""
Gsm dekking is in USA verre van volledig.
Die noemt CDMA.
De twee zijn niet met elkaar compatibel.
Voor een CDMA netwerk heb je een CDMA toestel nodig, net zoals je voor een gsm netwerk een gsm toestel nodig hebt. Dat was het oorspronkelijk idee.
Tegenwoordig zijn er toestellen die met beide netwerken compatibel zijn maar bv. voor enkele jaren / 2016 was dat niet het geval.
Edit :
""""The general rule is that a CDMA phone wont work on a GSM network, and vice versa—they run on different frequencies. However, most new iPhones like the 8 and 8 Plus and some Google Nexus phones CAN run on both technologies.
In the US, Verizon, US Cellular, and the old Sprint network (now owned by T-Mobile) used CDMA. AT&T and T-Mobile used GSM. Most of the rest of the world used GSM.
"""""
Gsm dekking is in USA verre van volledig.