Hoe lang gaat jouw smartphone mee ?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Hoe lang gaat jouw smartphone mee ?
Waarom zou je me teleurstellen?
De Acer had meestal wel 2G ontvangst (niet altijd), maar de 3G ontbrak (niet bekeken voor ik vertrok). Die 2G snelheid was onvoldoende om deftig de navigatie te kunnen gebruiken. De Moto die ik toen daar in de US gekocht heb heeft hier in BE perfect zijn dienst gedaan hoor, omdat die Moto zowel GSM als CDMA ondersteunde.
Sindsdien kijk ik voor ik een telefoon koop veel meer naar de ondersteunde banden/frequenties.
De Acer had meestal wel 2G ontvangst (niet altijd), maar de 3G ontbrak (niet bekeken voor ik vertrok). Die 2G snelheid was onvoldoende om deftig de navigatie te kunnen gebruiken. De Moto die ik toen daar in de US gekocht heb heeft hier in BE perfect zijn dienst gedaan hoor, omdat die Moto zowel GSM als CDMA ondersteunde.
Sindsdien kijk ik voor ik een telefoon koop veel meer naar de ondersteunde banden/frequenties.
Goed dat je je toestel niet voor niets hebt weggegooid want daar vreesde ik voor.
Het had gekund dat je van het bestaan van die banden niets afwist.
Ik heb mensen gekend die overtuigd waren van samenwerkingsakkoorden tussen hun eigen operator en de cdma operatoren in usa..
Zij vervloekten hun operator in BE maar wisten niet van die verschillen af.
2G is ondertussen op veel plaatsen in USA weg, heb ik gelezen. Je zal nu eerder 3G of 4G vinden.
Het had gekund dat je in een gebied was waar niet veel GSM ontvangst was maar des te meer CDMA..
Dat gebeurt nog steeds.
In china was er vroeger, een jaar of 10 geleden, ook 1 cdma operator en de rest gebruikte gsm.
Het is overigens niet alleen de frequentie die verschilt. Het is een andere technologie.
Maar als je ter plaatse naar een toestel gaat zoeken gaat het wel makkelijker om een polyvalente telefoon te vinden.
Toestellen die je hier koopt kunnen andere specificaties hebben dan hetzelfde type toestel aan de andere kant van de wereld.
Nog een opmerking over toestellen van hier : als je er eentje koopt van 150-200 euro zijn die wat sneller verouderd dan eentje van 400 euro of meer.
Het had gekund dat je van het bestaan van die banden niets afwist.
Ik heb mensen gekend die overtuigd waren van samenwerkingsakkoorden tussen hun eigen operator en de cdma operatoren in usa..
Zij vervloekten hun operator in BE maar wisten niet van die verschillen af.
2G is ondertussen op veel plaatsen in USA weg, heb ik gelezen. Je zal nu eerder 3G of 4G vinden.
Het had gekund dat je in een gebied was waar niet veel GSM ontvangst was maar des te meer CDMA..
Dat gebeurt nog steeds.
In china was er vroeger, een jaar of 10 geleden, ook 1 cdma operator en de rest gebruikte gsm.
Het is overigens niet alleen de frequentie die verschilt. Het is een andere technologie.
Maar als je ter plaatse naar een toestel gaat zoeken gaat het wel makkelijker om een polyvalente telefoon te vinden.
Toestellen die je hier koopt kunnen andere specificaties hebben dan hetzelfde type toestel aan de andere kant van de wereld.
Nog een opmerking over toestellen van hier : als je er eentje koopt van 150-200 euro zijn die wat sneller verouderd dan eentje van 400 euro of meer.
Ik krijg nu elke 2 jaar nieuwe op mijn werk ook, maar ik ben er al bijna 3 jaar mee aan het doen.
Ik doe traditioneel lang met gsm's
In een 20-tal jaar heb ik er in totaal 5 gehad ofzo
Ik doe traditioneel lang met gsm's
In een 20-tal jaar heb ik er in totaal 5 gehad ofzo
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Dat is op dit moment het grootste probleem: de ondersteuning voor updates stop vaak na 2 jaar (soms zelfs vroeger als je het toestel niet onmiddellijk bij release koopt), en dan zit je na een tijd toch met een onveilig/onbruikbaar systeem.
Merk ik ook zelf:
Acer: Gekocht met Android 5, naar 6 geüpgrade, maar daar blijven steken
Moto: Blijven steken op Android 7, laatste patch 1 juni '18 (nog tot in ('19 gebruikt)
Mi A2 lite: Update van Android 9 -> 10, maar patch levels zijn geëindigd in Juli '21, dus de klok is daar toch ook beginnen tikken...
Hopelijk kan Europa betere/langere ondersteuning afdwingen, want zelfs de budget telefoons kunnen wel langer mee (afhankelijk van het gebruik uiteraard)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik moet zeggen bij mij heb ik een periode gehad dat ik max een jaar met een smartphone deed. Heel erg grote verspilling.
Nu heb ik een die ik in augustus 2020 heb gekocht.
Ik zie dat mijn telefoon die ik nu heb de oneplus nord tot ergens juni 2023 ondersteund is. Ik wil het tot dan houden. Dat is 400 euro geweest die ik ervoor betaalde en dat vind ik zelf eigenlijk teveel. aan andere kant vraag ik me af wat ik precies nog kan verwachten van een toestel als je lager dan 400 gaat.
Ikzelf wil dus eigenlijk een 3 jaar met een toestel doen maar als ik voor dezelfde prijs of lager een apparaat kan krijgen die 4 jaar meegaat dan prefereer ik dat.
Iemand advies?
Gebruik is voornamelijk
Whatsapp/sms/snap
Bankapps
geen games
Accuduur is belangrijk maar gamen gebeurt niet op het apparaat.
Ik zie dat mijn telefoon die ik nu heb de oneplus nord tot ergens juni 2023 ondersteund is. Ik wil het tot dan houden. Dat is 400 euro geweest die ik ervoor betaalde en dat vind ik zelf eigenlijk teveel. aan andere kant vraag ik me af wat ik precies nog kan verwachten van een toestel als je lager dan 400 gaat.
Ikzelf wil dus eigenlijk een 3 jaar met een toestel doen maar als ik voor dezelfde prijs of lager een apparaat kan krijgen die 4 jaar meegaat dan prefereer ik dat.
Iemand advies?
Gebruik is voornamelijk
Whatsapp/sms/snap
Bankapps
geen games
-
- Full Member
- Contacteer:
Hier heel tevreden van Samsung Galaxy A52. 300 euro. Heel stabiel. Goede prijs/kwaliteits verhoudingTimoootjex schreef: ↑6 februari 2022, 19:32 Ik moet zeggen bij mij heb ik een periode gehad dat ik max een jaar met een smartphone deed. Heel erg grote verspilling.
Iemand advies?
Gebruik is voornamelijk
Whatsapp/sms/snap
Bankapps
geen games
-
- VIP member
- Contacteer:
Dat is het voordeel van Apple! Heel lang ondersteuning en updates maar daar betaal je een prijs voor op het vlak van hardware… inferieur aan gelijk geprijsde Android toestellen…azerty_123 schreef: ↑6 februari 2022, 19:19
Dat is op dit moment het grootste probleem: de ondersteuning voor updates stop vaak na 2 jaar (soms zelfs vroeger als je het toestel niet onmiddellijk bij release koopt), en dan zit je na een tijd toch met een onveilig/onbruikbaar systeem.
Hier sinds 2020 een Real me 5 g.haelewyn schreef: ↑5 februari 2022, 12:25
Als ik nu een nieuwe koop zou ik voor de Samsung A52s 5G kiezen maar die kost in de basis 399 euro.
Dat is nog altijd 324 euro zelf opleggen terwijl ik toch wel nog een jaar kan doen met de oude Nokia. En zo is een geschenk soms al eens meer een uitgave dan een inkomst
Gekocht bij electro depot 128 gb koste met buds bij 238 €.
Mijn ervaring uit verleden met Samsung de batterij levens duur.
Estate Guru believer.
Apple : zit voor mij nog altijd in de categorie van overprijsd, minder goed dan Android, de eeuwige dwarsligger- bv om garantie toe te staan- en eigenlijk een 'hype'.
Met Nokia had je ook 3 jaar lang updates... maar dat maakt dat ding geen betere telefoon.
Apple : het gekende probleem met hun batterijen is me zeker bijgebleven, het overmatig vertragen na het laden van een nieuwe IOS... Ik zou hun toestellen aan niemand aanraden.
Maar ieder zijn zin zeker ? Ik heb respect voor ieders' keuzes maar wel een sterke mening over dit onderwerp.
Eens je een bepaald systeem gewoon bent is de overschakeling een harde noot om te kraken. Het is normaal dat je je dan bij dat ene systeem wil houden.
Met Nokia had je ook 3 jaar lang updates... maar dat maakt dat ding geen betere telefoon.
Apple : het gekende probleem met hun batterijen is me zeker bijgebleven, het overmatig vertragen na het laden van een nieuwe IOS... Ik zou hun toestellen aan niemand aanraden.
Maar ieder zijn zin zeker ? Ik heb respect voor ieders' keuzes maar wel een sterke mening over dit onderwerp.
Eens je een bepaald systeem gewoon bent is de overschakeling een harde noot om te kraken. Het is normaal dat je je dan bij dat ene systeem wil houden.
Mijn huidige smartphone (Pocophone F1) (€306) gekocht op 10/10/2018
Die begint vandaag de dag een beetje af te zien van de batterij levensduur. Scherm is nog goed, apps werken nog vlot. Eigenlijk geen klachten, behalve de batterij levensduur. De laatste maand is het opvallend achteruit gegaan daarmee.
Dus die is nu 3,33 jaar oud.
Met mijn toestellen uit het verleden zit ik op een gemiddelde levensduur van ~3 jaar denk ik. Aangezien ik nooit in het premium segment koop vind ik dat heel goed. Zo'n €100 per jaar is spotgoedkoop voor zo'n belangrijk item. Wie een toestel van €800 koopt zou er dan 8 jaar mee moeten doen, onmogelijk...
Die begint vandaag de dag een beetje af te zien van de batterij levensduur. Scherm is nog goed, apps werken nog vlot. Eigenlijk geen klachten, behalve de batterij levensduur. De laatste maand is het opvallend achteruit gegaan daarmee.
Dus die is nu 3,33 jaar oud.
Met mijn toestellen uit het verleden zit ik op een gemiddelde levensduur van ~3 jaar denk ik. Aangezien ik nooit in het premium segment koop vind ik dat heel goed. Zo'n €100 per jaar is spotgoedkoop voor zo'n belangrijk item. Wie een toestel van €800 koopt zou er dan 8 jaar mee moeten doen, onmogelijk...
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Blijven wel toestellen die naast je broekzak op de grond aan stukken kunnen vallen en dat kan ook in jaar 1 gebeuren. Je gemiddelde levensduur zal daardoor enorm verkleind worden.
Ik ben van mening dat op een realistische levensduur mikken dat probleem opvangt en je bovendien met veel meer plezier altijd een recent toestel op zak hebt.
Zelf vind ik beschermingshoesjes en dergelijke zeer hatelijk, die heb ik nooit gebruikt bij mijn huidig toestel.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Ik doe er toch 5 jaar mee.
Mijn Samsung Galaxy J7 Prime heb ik intussen reeds +- 8 jaar zonder echte problemen. Toegegeven, openen van apps e.d. verloopt iets trager en de batterijcapaciteit is ook al verminderd. Destijds iets van een 225 € betaald.
Anderhalf jaar geleden een IPhone Se van mijn echtgenote ten geschenke ontvangen. Ik kan er niet zo goed mee overweg als mijn Android maar dat zal wel aan mij liggen! Zelf vind ik het de meerprijs niet waard. Een gegeven paard kijkt men niet in de bek, dus zal ik er niet over zagen.
Anderhalf jaar geleden een IPhone Se van mijn echtgenote ten geschenke ontvangen. Ik kan er niet zo goed mee overweg als mijn Android maar dat zal wel aan mij liggen! Zelf vind ik het de meerprijs niet waard. Een gegeven paard kijkt men niet in de bek, dus zal ik er niet over zagen.
Die van mij is wel eens gevallen.Nog wel tijdens het fietsen,ik was vergeten mijn rits te dichten Maar die van mij zit idd wel in beschermhoesje. Ook screenprotector.reteiP schreef: ↑7 februari 2022, 10:51Blijven wel toestellen die naast je broekzak op de grond aan stukken kunnen vallen en dat kan ook in jaar 1 gebeuren. Je gemiddelde levensduur zal daardoor enorm verkleind worden.
Ik ben van mening dat op een realistische levensduur mikken dat probleem opvangt en je bovendien met veel meer plezier altijd een recent toestel op zak hebt.
Zelf vind ik beschermingshoesjes en dergelijke zeer hatelijk, die heb ik nooit gebruikt bij mijn huidig toestel.
Ik heb ook niet de behoefte om toestel elke 3 jaar om te wisselen.Ieder zijn mentaliteit