Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Als ik het goed begrijp, wordt je engels raaigras niet op het veld gedroogd vooraleer te bewerken maar quasi onmiddellijk na het "oogsten" aan je processing onderworpen?
Wat de groene activisten betreft; alhoewel ik zeker een hart voor de natuur heb, zijn de meesten onder hen niet mijn beste vriendjes.
Zelf heb ik een hemeltergende ervaring met zo'n kereltje waarover ik boeken zou kunnen schrijven.
Het betreft een voorzitter van een lokale natuurpuntvereniging die het bvb doodnormaal vond
om wikkelfolie te begraven en een 40-tal weidebatterijen in een poldersloot te dumpen.
Wat de groene activisten betreft; alhoewel ik zeker een hart voor de natuur heb, zijn de meesten onder hen niet mijn beste vriendjes.
Zelf heb ik een hemeltergende ervaring met zo'n kereltje waarover ik boeken zou kunnen schrijven.
Het betreft een voorzitter van een lokale natuurpuntvereniging die het bvb doodnormaal vond
om wikkelfolie te begraven en een 40-tal weidebatterijen in een poldersloot te dumpen.
Klopt. Op internet zijn ook persen om van planten afval koekvorm of worst vorm te maken voor dierenvoeder.
In pelletpers is gras veel te vochtig en koekt alles ineen.
Spreek uit ervaring.
Blokken is beste en stapelen met 1/4 spatie tussen om te drogen.
Geen afgreden gras, moet juist gehaksel zijn.
Korte stukje,veert minder.
Bedoel je “mulching”?odbc schreef: ↑6 februari 2022, 13:49Klopt. Op internet zijn ook persen om van planten afval koekvorm of worst vorm te maken voor dierenvoeder.
In pelletpers is gras veel te vochtig en koekt alles ineen.
Spreek uit ervaring.
Blokken is beste en stapelen met 1/4 spatie tussen om te drogen.
Geen afgreden gras, moet juist gehaksel zijn.
Korte stukje,veert minder.
Een Lada vergelijken met een moderne SUV, kan het nog gekker?Brembos schreef: ↑2 februari 2022, 18:57Ik heb ook een verwarmbaar stuur ,, nooit gebruikt , en zetels voor en achter maar gebruik de zetelverwarming alleen maar wanneer ik naar de frituur ga en de friet warm wil houden. 5.5 l op 100 km is wel erg veel ,zelfs voor zo'n onaerodynamische kubusvormige auto. Mijn vroegere Lada Niva SUV verbruikte inderdaad nog meer.Ik voel me prima bij 18 gr , na een week zonder verwarming is de temperatuur even gezakt naar 17.5 gr maar door mijn warme persoonlijkheid intussen terug gestegen naar 18.5 gr. Verbruik aardgas vandaag : 0.2 m3dhalluinR schreef: ↑1 februari 2022, 15:15 Op verwarming in mijn woning zal ik NOOIT besparen door de temperatuur instelling te verlagen. We staan nu reeds op het randje van een aangename gevoelstemperatuur; nl. 23,5 gr. C overdag en 22 ‘s nachts.
Overdag zal ik mij wel buitenshuis verwarmen door te wandelen op mijn landerijen. De weg ernaar toe leg ik af met mijn mild hybrid SUV die na opwarming 5,5 tot 6,5 liter dieselolie per 100km verbruikt. Om mijn rijcomfort te verhogen heb ik een versie met verwarmbaar stuur + zetels.
Diegenen die zich al het hedendaags beschikbaar comfort willen ontzeggen, doen maar. De zaken liggen natuurlijk anders als diezelfden niet over de nodige financiële middelen beschikken om zich een en ander te veroorloven. Maar een aantal van hen blaast hier en bij andere gelegenheden hoog van de toren bewerende dat zij zo “vrekkig” zijn uit “groene” en andere klimaat naïeve overwegingen. Laat ze maar doen! Als ze denken daarmee hun hemel te verdienen, het weze hen gegund.
Bovendien is mijn wagen verre van kubusvormig. Ook vind ik het verbruik goed meevallen daar hij uitgerust is met 4wielaandrijving en beschikt over extra-brede banden. Ik heb dat namelijk nodig om probleemloos over mijn landerijen te rijden en soms zware lasten te traileren. Daarenboven is 4wd een extra beveiliging op modderige en gladde wegen.
Mijn Lada had ook vierwielaandrijving.Op mijn huidige wagen lagen ook brede banden (245/55/18 of zoiets) , ik heb die vervangen door 205/60/16 banden. Bolt veel comfortabeler en 8% zuiniger tegenover de zogenaamd sportieve ballonbanden die er eerst op lagen.
odbc, gebruik je zo'n pelletmachine?
https://youtu.be/vkKvysRJfrk
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Methyl cellulose of behanglijm is echt milieu vriendelijk.
Estate Guru believer.
Lijkt mij een ideale manier om het te veel aan zonne energie in de zomer "op te slaan". In plaats van stroom voor een habekrats te injecteren, pellets draaien voor verkoop en eigen gebruik. Wie aan grotere hoeveelheden zaagsel, kaf of ander fijn biologisch afval geraakt, kan hier met gemak een zaakje aan doenreteiP schreef: ↑7 februari 2022, 14:32 odbc, gebruik je zo'n pelletmachine?
Ik zou die blokken wel eens willen zien, maar heb nog meer interesse in de verbranding ervan.
Wij maakten vroeger 'worsten' van geperst zaagsel, zonder enig toevoegsel. Het was wel broos en soms deden we het in broodzakken. Het grote probleem was: dit brandde veel te hard, en beschadigde elke kachel waar we het in stookten.
Daarom zijn de huidige houtpellets ook zo klein.
Wij maakten vroeger 'worsten' van geperst zaagsel, zonder enig toevoegsel. Het was wel broos en soms deden we het in broodzakken. Het grote probleem was: dit brandde veel te hard, en beschadigde elke kachel waar we het in stookten.
Daarom zijn de huidige houtpellets ook zo klein.
Er worden allerhande blokken geperst met wisselende samenstelling, met verwarming als doel.
Google maar eens op 'briketten'.
Hopelijk geen herhaling maar je zou ook briketten kunnen persen van papier. Daar zijn goedkope toestelletjes voor.
Google maar eens op 'briketten'.
Hopelijk geen herhaling maar je zou ook briketten kunnen persen van papier. Daar zijn goedkope toestelletjes voor.
Daarom dat ik interesse heb in DIT verhaal. Papier heb ik niet in overvloed, maar wel gras, zaagsel en gehakseld hout.
Brandhout heb ik ook meer dan genoeg. Ik zou dus ofwel brandhout ofwel die 'blokken' kunnen verkopen. Daarom wil ik weten hoe 'schoon' de verbranding van die blokken is. Ik ga voorlopig geen Vortexje doen.
Brandhout heb ik ook meer dan genoeg. Ik zou dus ofwel brandhout ofwel die 'blokken' kunnen verkopen. Daarom wil ik weten hoe 'schoon' de verbranding van die blokken is. Ik ga voorlopig geen Vortexje doen.
-
- Verbannen Gebruiker
Gewoon de chauffage een graadje of 3 lager op 16 graden en met de fiets rijden