cooperatieve aandelen
TIP
Re: cooperatieve aandelen
Elia heb ik ook, zou eens moeten uitrekenen hoeveel kwh transmissie mijn aandelen waard zijn
Kosten distributienet (fluvius) zijn wel véél hoger dan de kosten van hoogspanningsnet
Daar kan je als burger geen aandelen van kopen
De vetpotten van fluvius zitten stevig in handen van de gemeenten
Nota:
Ik dacht dat distributienettarieven ook een component hoogspanningsnet bevatten, kwestie het super ondoorzichtig te maken
Kosten distributienet (fluvius) zijn wel véél hoger dan de kosten van hoogspanningsnet
Daar kan je als burger geen aandelen van kopen
De vetpotten van fluvius zitten stevig in handen van de gemeenten
Nota:
Ik dacht dat distributienettarieven ook een component hoogspanningsnet bevatten, kwestie het super ondoorzichtig te maken
2021 was zowieso een jaar met veel minder wind dan gemiddeld
Elektriciteitsverbruik België/vervoerd over hoogspanningsnet: 84 TWh = 84000 GWh = 84 miljoen MWh
#aandelen Elia: 69 miljoen
-> per aandeel vervoert Elia 1,2 MWh, met nog een Duits extraatje erbovenop
Dus enkele aandelen volstaan :-)
Lijkt wel mee te vallen:
Volgens de cijfers van Elia produceerden de offshore windmolens evenveel elektriciteit dan in 2020
terwijl het park ongewijzigd bleef.
Het windseizoen is wel goed op dreef!
Tot 14 m/s volgende week!
En dat bij, nog steeds, relatief hoge elektriciteitsprijzen. Al heeft de wind voor een sterke daling gezorgd, vooral 's nachts gaan de tarieven weer naar 0 of zelfs negatief.
Tot 14 m/s volgende week!
En dat bij, nog steeds, relatief hoge elektriciteitsprijzen. Al heeft de wind voor een sterke daling gezorgd, vooral 's nachts gaan de tarieven weer naar 0 of zelfs negatief.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
75% aandelen, 15% obligaties, 10% cash
Deze keer gaat het trager. Formulier staat nog steeds open.En ik mij maar haasten op 2/02 uit schrik dat ik niet bij de eerste 600 zou zitten
Idem dito
.
Omdat ik bij wijze van diversificatie, overwoog om (na X jaren, opnieuw) enkele Cera-aandelen te kopen, ben ik mij gaan informeren.Denfi schreef: ↑10 januari 2022, 16:04In groene kader staat toch letterlijk dat je geen klant moet zijn.EarthNvstr1 schreef: ↑10 januari 2022, 15:20 Cera:
Hier moet je klant zijn bij KBC blijkbaar, maar verder geen "randvoorwaarden en/of kosten. Ik heb echter geen behoefte om KBC klant te worden. ...
https://www.cera.coop/nl/particulieren/aandelen-kopen
Daar ik indertijd wegens onaangename ervaringen met een KBC-medewerker, mijn bankrelatie stopgezet heb, wens ik niet meer naar een KBC kantoor te gaan.
Het mail-antwoord van Cera op mijn vraag of ik met "een desktop PC + eIK + een eenvoudige GSM" Cera aandelen kan kopen zonder naar een KBC-kantoor te moeten:
Dus geen Cera-aandelen meer voor mij! Daarvoor eerst een dure smartphone kopen? Neen 'bedankt' Cera en KBC.Bedankt voor je mail. Dan zal dit helaas niet mogelijk zijn. Je dient (om aandelen aan te kopen) in te loggen in de systemen van KBC. Hiervoor dien je ofwel over een bankkaart van KBC en een kaartlezer van KBC te beschikken ofwel dien je over ItsMe (applicatie op smartphone) te beschikken. De enige andere optie is om langs te gaan bij een KBC bankkantoor.
Gelukkig heb ik ArgenCo, Ecopower en nu ook 1 Beauvent.
Tja, de voordelen van ArgenCo eens bekijken en dat is precies toch gene vetten als je die naast die van CERA legt.Nefertari schreef: ↑15 februari 2022, 20:13Idem dito
.
Omdat ik bij wijze van diversificatie, overwoog om (na X jaren, opnieuw) enkele Cera-aandelen te kopen, ben ik mij gaan informeren.Denfi schreef: ↑10 januari 2022, 16:04
In groene kader staat toch letterlijk dat je geen klant moet zijn.
https://www.cera.coop/nl/particulieren/aandelen-kopen
Daar ik indertijd wegens onaangename ervaringen met een KBC-medewerker, mijn bankrelatie stopgezet heb, wens ik niet meer naar een KBC kantoor te gaan.
Het mail-antwoord van Cera op mijn vraag of ik met "een desktop PC + eIK + een eenvoudige GSM" Cera aandelen kan kopen zonder naar een KBC-kantoor te moeten:Dus geen Cera-aandelen meer voor mij! Daarvoor eerst een dure smartphone kopen? Neen 'bedankt' Cera en KBC.Bedankt voor je mail. Dan zal dit helaas niet mogelijk zijn. Je dient (om aandelen aan te kopen) in te loggen in de systemen van KBC. Hiervoor dien je ofwel over een bankkaart van KBC en een kaartlezer van KBC te beschikken ofwel dien je over ItsMe (applicatie op smartphone) te beschikken. De enige andere optie is om langs te gaan bij een KBC bankkantoor.
Als 150 € al te veel is .... wat daar mee mogelijk is heden.
Geen gedoe met kaartlezers, bank kaarten enz.
Estate Guru believer.
Maar ze "willen" me blijkbaar niet (meer) bij Cera!
Ik heb gedurende 10-tallen jaren lang, Cera-aandelen gehad (ooit was ik bij Raiffeisenkas, nadien Cera, later KBC).
Van de voordelen heb ik bijna nooit gebruik kunnen maken (behalve 1 keer gratis naar de Gentse Floraliën).
En als ik naar hun huidige voordelen kijk, dan denk ik niet dat ik er ooit gebruik van zou kunnen maken.
Hoe dan ook: het is niet dáár dat mijn interesse ligt, maar wél in wat geld van spaarrekeningen te kunnen herplaatsen.
En: hoeveel aandelen en hoeveel jaren, zouden er nodig zijn om de extra uitgave van een smartphone terug te verdienen?
Mijn budget is beperkt; bijsparen komt er niet meer van (integendeel); mijn gezinsinkomen ligt nauwelijks boven het minimum.
Ik ben tevreden met mijn vaste PC en mijn recent aangekochte GSM van 70€. Ik voel geen behoefte om mijn financiele zaken mobiel af te handelen.
1 cera E-aandeel = 50€
Max E-aandelen/ vennoot = 100 = 5000€
Stel jaarlijks dividendpercentage 3%
Smartphone = 150€
Rv = 30%
A) Aantal aandelen nodig met terugverdientijd 1j:
(150/(50*0,03*0,7))= 150/1,05 ="142,86 = 143 aandelen -> niet mogelijk max 100 aandelen.
Minimum terugverdientijd = 2 jaar
B) Terugverdientijd met het standaardpakket van 25 E-aandelen: (150/(1,05 * 25) )= 150/26,25 = 5,71 = 6 jaar
De ironie wil dat je met 25 aandelen nu 250€ korting krijgt bij aankoop van een Samsung Smartphone. Zie https://www.cera.coop/nl/particulieren/ ... 1435546875
Tip: Je kan ook een KBC-rekening in een ander KBC kantoor een paar dorpen verder openen.
Max E-aandelen/ vennoot = 100 = 5000€
Stel jaarlijks dividendpercentage 3%
Smartphone = 150€
Rv = 30%
A) Aantal aandelen nodig met terugverdientijd 1j:
(150/(50*0,03*0,7))= 150/1,05 ="142,86 = 143 aandelen -> niet mogelijk max 100 aandelen.
Minimum terugverdientijd = 2 jaar
B) Terugverdientijd met het standaardpakket van 25 E-aandelen: (150/(1,05 * 25) )= 150/26,25 = 5,71 = 6 jaar
De ironie wil dat je met 25 aandelen nu 250€ korting krijgt bij aankoop van een Samsung Smartphone. Zie https://www.cera.coop/nl/particulieren/ ... 1435546875
Tip: Je kan ook een KBC-rekening in een ander KBC kantoor een paar dorpen verder openen.
Ja full of mini he in een ander topic.
En de smartphone is enkel om op eenvoudige manier toegang te hebben tot alles van de overheid, ziekenfonds enz.
Maar ja als liever ID-lezer, tokens, bankkaart lezer oude gewoontes.
Wat financiële zaken met smartphone te maken heeft?
Estate Guru believer.
Ik heb toen telefonisch een afspraak gemaakt bij het KBC-kantoor. Het heeft daar 15 min geduurd om alles in orde te krijgen.Geld gestort op tijdelijke rekening, dus buiten de aandelen heb ik niks bij KBC.Ik kan begrijpen dat je niet naar een kantoor wilt gaan door een slechte ervaring. Maar als je tijd hebt zou ik toch overwegen om een afspraak te maken bij een ander kantoor.In het kantoor hebben ze mij verder niks opgedrongen, ik heb telefonisch wel duidelijk gemaakt dat het alleen voor de aandelen was.Nefertari schreef: ↑15 februari 2022, 20:13Dus geen Cera-aandelen meer voor mij! Daarvoor eerst een dure smartphone kopen? Neen 'bedankt' Cera en KBC.Bedankt voor je mail. Dan zal dit helaas niet mogelijk zijn. Je dient (om aandelen aan te kopen) in te loggen in de systemen van KBC. Hiervoor dien je ofwel over een bankkaart van KBC en een kaartlezer van KBC te beschikken ofwel dien je over ItsMe (applicatie op smartphone) te beschikken. De enige andere optie is om langs te gaan bij een KBC bankkantoor.
Je moet je zeker niet laten dwingen om de itsme te gebruiken.Tot nu toe kun je gemakkelijk zonder(zodat al je persoonlijke gegevens niet worden gecentraliseerd=groter risico voor identiteitsdiefstal).Zolang het kan vermijd ik het ook.
Ik denk dat de meeste mensen coöperatieve aandelen bezitten voor het dividend
Wauw! Wat een berekening.Tycoon schreef: ↑16 februari 2022, 13:51 ...
Thx voor de moeite, maar het was nooit mijn bedoeling om het eventuele beetje winst te besteden aan een smartphone waar ik geen behoefte aan heb.
En die 250 € korting krijg je zéker niet op een toestel van pakweg 300 €. Aan dergelijke acties doe ik niet mee wegens meestal te mooi om waar te zijn.
Thx voor de ongetwijfeld goedbedoelde tip. Maar bij een bankkantoor elders gaan, terwijl er één om de hoek is, ga ik zeker ook niet doen: het is niet dat ik niet durf, maar wél dat ik niet wil: hier niet en elders niet.
Dus Cera aandelen hoeft niet meer voor mij.
Laatst gewijzigd door Nefertari op 16 februari 2022, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.