Quality-beleggen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Quality-beleggen
Ik zie ook geen apart topic naar waar de afgesplitste posts werden verhuisd.
Er lijkt mij inderdaad iets misgelopen te zijn met de afsplitsing, hopelijk valt het recht te zetten ...
Edit: dank voor de herstelling Vaganzza!
Daar was inderdaad wat fout gelopen, maar geen nood. Geen onherstelbare schade
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Het aandeel Inditex doet het tegenwoordig barslecht. Voor mij nog geen reden om te kopen. De sterke omzetgroei uit het verleden kwam hoofdzakelijk door nieuwe winkels te openen, en daar heeft corona wellicht een einde aan gemaakt. In de tabel hieronder zie je dat beleggers altijd bereid geweest zijn om heel hoge multiples te plakken op de kwaliteitsretailer. Dat lijkt mij voorbij te zijn. Ik vermoed dat een vrije kasstroom van €3,8 miljard de komende jaren haalbaar moet zijn (capex zal de komende jaren een stuk minder zijn dan in het verleden) en dat dit nadien bescheiden kan oplopen. Een multiple van 21 lijkt mij gezien de pandemiegevoeligheid fair te zijn, en dus kom ik uit op een target van ~€26. Het opwaarts potentieel is voor mij niet voldoende. Aan €18 zou ik misschien wel al durven kopen. De grote nettokaspositie van bijna €10 miljard zou wel eens mogen aangewend worden voor een share buyback.
Zara is wereldwijd een van de meest gezochte modemerken op Google (onderzoek Money.co.uk, oktober 2021)
Recente notities (o.a. uit laatste earnings call 9M/2022):
- in de periode van 1 november tot 10 december steeg de omzet in cw met 33% tov vorig jaar
- op 16 maart 2022 publicatie jaarresultaten
- Óscar García Maceiras wordt CEO vanaf 29 november 2021; hij volgt Carlos Crespo op
- Marta Ortega Pérez wordt voorzitter RvB vanaf 1 april 2022; zij volgt Pablo Isla op
- migratie naar het Inditex Open Platform is voor bijna 97% compleet
- in juni 2020 werd begonnen met het afslanken van het winkelnetwerk
- management verwacht dat online sales minstens 25% van de omzet zal bedragen over het volledige boekjaar
- de online shops zijn even winstgevend als de winkels en vereisen minder investeringen going forward
- voor het volledige boekjaar verwacht het management een brutowinstmarge van 57,5%
- management tijdens earnings call: "We expect to deliver higher returns and lower capital intensity"
- earnings call: Inditex legt de focus op full price sales; amper of geen promoties tijdens eindejaar
Zara is wereldwijd een van de meest gezochte modemerken op Google (onderzoek Money.co.uk, oktober 2021)
Recente notities (o.a. uit laatste earnings call 9M/2022):
- in de periode van 1 november tot 10 december steeg de omzet in cw met 33% tov vorig jaar
- op 16 maart 2022 publicatie jaarresultaten
- Óscar García Maceiras wordt CEO vanaf 29 november 2021; hij volgt Carlos Crespo op
- Marta Ortega Pérez wordt voorzitter RvB vanaf 1 april 2022; zij volgt Pablo Isla op
- migratie naar het Inditex Open Platform is voor bijna 97% compleet
- in juni 2020 werd begonnen met het afslanken van het winkelnetwerk
- management verwacht dat online sales minstens 25% van de omzet zal bedragen over het volledige boekjaar
- de online shops zijn even winstgevend als de winkels en vereisen minder investeringen going forward
- voor het volledige boekjaar verwacht het management een brutowinstmarge van 57,5%
- management tijdens earnings call: "We expect to deliver higher returns and lower capital intensity"
- earnings call: Inditex legt de focus op full price sales; amper of geen promoties tijdens eindejaar
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Momenteel: 42% IVU, WTW, Alfa, Rapid7, Salesforce, Aon; 58% cash
Leuk om Inditex tegen te komen bij quality-beleggen. Dit was volgens mij eerder een groeiaandeel, dat nu eerder een cashflow- of waardeaandeel aan het worden is, zoals gpv1 ook al aangeeft.
Inditex heeft tot nu toe een sterk management gehad, maar de vraag is of dit zo blijft na de pensionering van Pablo Isla en de transitie van founder Amancio Ortega naar dochter Marta Ortega. Ik heb ergens gezien dat dit in Spanje wordt gezien als een punt van zorg.
Inditex kwam na de uitbraak van Corona inderdaad snel met een stevig plan om bij te sturen door het winkelnetwerk af te slanken en meer in te zetten op flagship stores en online verkoop. Dit (b)lijkt een goede aanpak en Inditex heeft de middelen om deze strategie succesvol uit te voeren.
Inditex heeft tot nu toe een sterk management gehad, maar de vraag is of dit zo blijft na de pensionering van Pablo Isla en de transitie van founder Amancio Ortega naar dochter Marta Ortega. Ik heb ergens gezien dat dit in Spanje wordt gezien als een punt van zorg.
Inditex kwam na de uitbraak van Corona inderdaad snel met een stevig plan om bij te sturen door het winkelnetwerk af te slanken en meer in te zetten op flagship stores en online verkoop. Dit (b)lijkt een goede aanpak en Inditex heeft de middelen om deze strategie succesvol uit te voeren.
Inditex ging tot 9% lager vandaag na een aankondiging dat alle winkels en webshops in Rusland tijdelijk gesloten worden. Rusland is goed voor 8,5% van de EBIT.
Inmiddels staat het aandeel op -6%.
Analisten reageren zeer somber (Reuters):
** Credit Suisse says the current year is looking very challenging for Inditex as current events in Eastern Europe and the challenging environment in China add to rising input costs and a subdued consumer outlook in Europe
** CS forecasts a like-for-like drop of 7% in 2022/23 with a gross margin decrease of 100bp, leading to a 22% reduction in earnings per share - an estimate the broker says is 30% below current consensus
** JPMorgan says in its first take estimate that forecasts for FY22 earnings could move lower by around 10-11%, but believes the potential downgrade from direct impacts is no worse than feared
** Jefferies estimates that a protracted Ukrainian conflict would impact Inditex's earnings by 9% as the company's disclosure confirmed that Russia contributed 8.5% of group EBIT; including Ukraine, the broker sees this slightly above 9%
** CM Capital Markets sees the news as negative for the stock, pointing out Inditex has its second largest number of stores in Russia, surpassed only by Spain
Inmiddels staat het aandeel op -6%.
Analisten reageren zeer somber (Reuters):
** Credit Suisse says the current year is looking very challenging for Inditex as current events in Eastern Europe and the challenging environment in China add to rising input costs and a subdued consumer outlook in Europe
** CS forecasts a like-for-like drop of 7% in 2022/23 with a gross margin decrease of 100bp, leading to a 22% reduction in earnings per share - an estimate the broker says is 30% below current consensus
** JPMorgan says in its first take estimate that forecasts for FY22 earnings could move lower by around 10-11%, but believes the potential downgrade from direct impacts is no worse than feared
** Jefferies estimates that a protracted Ukrainian conflict would impact Inditex's earnings by 9% as the company's disclosure confirmed that Russia contributed 8.5% of group EBIT; including Ukraine, the broker sees this slightly above 9%
** CM Capital Markets sees the news as negative for the stock, pointing out Inditex has its second largest number of stores in Russia, surpassed only by Spain
Aandelenportefeuille netto met 1222% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +2,6% (tem 28 jun '24)
Vandaag WTW toegevoegd aan de port.
www.wtwco.com / presentatieslides februari 2022
Huidige koers en beurswaarde: $231 en $27,2 miljard
- WTW is met $9 miljard omzet een van de grote spelers op vlak van verzekeringsmakelaardij en HR-advies aan bedrijven, samen met Aon, Marsh McLennan en Gallagher.
- Begin 2016 ontstaan door de fusie van het Britse Willis en het Amerikaanse Towers Watson.
- In juli 2021 werd een geplande fusie tussen Aon en WTW afgeblazen na tegenwerking van de mededingingsautoriteiten. Enkele weken later besloot WTW haar herverzekeringsmakelaarsdivisie Willis Re ($745 mio omzet) te verkopen aan Gallagher, een move die ik liever niet had zien gebeuren.
- De geplande fusie creëerde heel wat onzekerheid bij het personeel van WTW, vooral in de verzekeringsmakelaarsdivisie, waarbij veel werknemers het bedrijf hebben verlaten en aan de slag gingen bij de concurrentie. Intussen is er veel nieuw volk aangeworven, maar het duurt even vooraleer die beginnen 'renderen'.
- In september 2021 werd een Investor Day gehouden: via een reeks kostenbesparingen en initiatieven moet de aangepaste operationele marge in 2022, 2023 en 2024 telkens verhogen richting 24 à 25%; de vrije kasstromen moeten in deze driejarige periode cumulatief $5 à $6 miljard bedragen; omzet van minstens $10 miljard in 2024. De kost voor de verhoging van de winstgevendheid is $750 mio waarvan ~$260 mio capex en ~$490 mio opex.
- Vorig jaar nieuwe CFO, begin dit jaar nieuwe CEO (deze laatste is al sinds 1989 werkzaam bij het bedrijf, heeft ook mee de Investor Day geleid).
- In januari werd een rebranding doorgevoerd: 'Willis Towers Watson' werd 'WTW'. Daarnaast werden de vier bedrijfssegmenten teruggebracht naar twee: Health, Wealth & Career (~60%) en Risk & Broking (~40%). Beide ingrepen zijn volgens mij een goede zaak.
- Sinds midden vorig jaar is het bedrijf massaal eigen aandelen beginnen inkopen.
- Jaarlijkse organische omzetgroei 2017 > 2021 (5 jaren): +5%, +5%, +5%, +1%, +6%.
- Analisten zijn sceptisch over de guidance van een mid-single digit organische omzetgroei voor 2022.
- Geografische omzetverdeling: 54% Noord-Amerika, 19% Groot-Brittannië, 16% overig West-Europa, 11% rest van wereld.
Koersdoel: $363 tegen 2024
Assumpties: $1,9 miljard vrije kasstroom in 2024, een multiple van 21,5 en 112,5 miljoen uitstaande aandelen
($1,5 mia fcf in 2022, $1,7 mia fcf in 2023 en $1,9 mia fcf in 2024)
Willis chief responds to activist criticism after failed Aon tie-up (Financial Times, 9 maart 2022)
Health, Wealth & Career
> advies aan bedrijven inzake talentontwikkeling, werknemersbetrokkenheid, werknemerswelzijn, fusies/overnames, verloningsbeleid, pensioenplannen, groepsverzekeringen, hospitalisatie- en zorgverzekeringen,…
> advies aan institutionele beleggers inzake beleggingsstrategieën en opportuniteiten
Risk & Broking
> verzekeringsmakelaardij aan bedrijven
> advies aan bedrijven inzake risicobeheer (financieel, juridisch, klimaat, cyber, rampen, schade, aansprakelijkheid,...)
> advies aan verzekeringsmaatschappijen inzake risicobeheer, kapitaalbeheer, strategie, groei, technologie en operationele efficiëntie/winstgevendheid
Laatst gewijzigd door gpv1 op 22 maart 2022, 14:01, 3 keer totaal gewijzigd.
Pabrai over Nick Sleep. -> https://www.youtube.com/watch?v=JvNYK-QLlHE
in't kort;
- Pabrai heeft dus ook de shift gemaakt van 'deep value' naar 'quality'.
-Nick Sleep had maar 3 stocks in z'n fund.
->Costco
->Berkshire
->Amazon
- In 2014 stopte de man z'n fund & hij raadde z'n investeerders aan hun geld gewoon te herbeleggen in dezelfde aandelen.
Reken de winst maar uit 7-8jaar later (25à30% CAGR schat ik)
in't kort;
- Pabrai heeft dus ook de shift gemaakt van 'deep value' naar 'quality'.
-Nick Sleep had maar 3 stocks in z'n fund.
->Costco
->Berkshire
->Amazon
- In 2014 stopte de man z'n fund & hij raadde z'n investeerders aan hun geld gewoon te herbeleggen in dezelfde aandelen.
Reken de winst maar uit 7-8jaar later (25à30% CAGR schat ik)
Dank je Umi om dit te delen
Zeer boeiend.Umi schreef: ↑22 maart 2022, 08:29 Annual meeting Fundsmith.
https://www.youtube.com/watch?v=Ha2zG4sVTeo
Doet je toch even nadenken
Op welk gebied bedoel je ?
Welk stuk bekijk ik best, want ik heb niet de tijd om alles te bekijken .
Welk stuk bekijk ik best, want ik heb niet de tijd om alles te bekijken .
Elke dag een kwartiertje en dit een week lang, moet toch kunnen ? Wel niet voor het slapen gaan ...
De shift van value beleggen naar quality beleggen. Er is niet echt een hoofdstuk in het filmpje waar je naartoe kan zappen, maar vanaf de Q&A (grofweg halverwege) wordt het interessant.
Het is boeiend omdat ik zelf ook in dezelfde vraagstelling zit. Ik heb waarde aandelen in pf a la Ter Beke en Roularta, wachtend op de rerating, maar onderliggend zijn dit oninteressante bedrijven die je niet wil vasthouden. Wachten op de rerating en verkopen is een valabele tactiek, maar de rust van een goed gemanaged bedrijf met een mooie toekomst is me meer waard. Ik heb Recticel, Tessenderlo, VGP, Payton, Meta etc in pf.
Het moeilijke blijft om bedrijven te kopen met een PE van 30. Druist een beetje in tegen hun tweede pilaar “don’t overpay”.
Bedankt ! Ik ga zeker proberen een gaatje te zoeken om toch minstens vanaf de Q&A te luisteren.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Inderdaad enorm wikken en wegen!
Echte kwaliteitsbedrijven als Amazon, L’Oreal etc. kon je vroeger vlot aan een PE van >40 gekocht hebben en nog steeds de markt kloppen met waanzinnige returns. Die echt goede bedrijven noteren niet voor niets aan zo’n hoge multiples. Hun business is zo robuust wat deze hoge waardering verantwoordt. Of zoals Terry Smith het zegt ‘good businesses don’t become bad businesses and vice versa’. Af en toe wel natuurlijk. Hun bedrijfsmodel is zo sterk wat ergens overeenkomt met de ‘downside protection’ die Mohnish zoekt zijn value stocks.
Maar ik ben het wel eens dat het moeilijk is om aan zo’n multiples te kopen. Ik probeer wel te kopen aan een toekomstige ‘aanvaardbare’ FCF-yield van >3%. Hangt een beetje af van de AAA-kwaliteit en de groei. Het voordeel is dat je als lange termijn belegger niet gestraft wordt als je een beetje teveel betaalt voor een bedrijf dat consequent aan hoge returns on capital kan investeren.