Holdings
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Holdings
In onze ervaring heeft dat weinig met geluk te maken. We kunnen ons echter wel voorstellen dat dat voor anderen anders is.optibear schreef: ↑7 februari 2022, 21:47Wij geven u gelijk doch wij hebben niet het geluk zoveel cash geld te hebben dat we nu zomaar kunnen verruilen voor nieuwe aandelen. Wij zullen dus eerst verder euro's trachten te vergaren om ze hopelijk te kunnen verhandelen voor gelijkaardige aankopen. We zullen of dit een goede zet is doch wij kennen natuurlijk de toekomst niet.Ziehier onze recente aankopen, maar vraag ons niet waarom, want dat weten we eigenlijk zelf niet zo goed.
(behalve dat het volgens ons past in onze port)
Veel succes alvast met het vergaren van die euro's. Tip: reken niet op geluk.
Edit: ik ging even mee in "the flow" ... de reactie van DonDraper is uiteraard waardevoller dan die van mij.
Opmerkelijke stijging van Cresud gisteren. Het technisch plaatje ziet er al iets beter uit.
Vanaf welke koers achten jullie Investor AB koopwaardig? Is dit jaar al bijna 15% gedaald...
Op 31/12/21 had Investor AB een NAV van 248 SEK, maar het is de vraag hoe fel de onderliggende waarden zijn gezakt.
Ik vermoed de huidige stockprijs ongeveer in de lijn ligt met de huidige NAV dus kun je het als LT belegger als koopwaardig beschouwen.
Volgens mij noteert het met een korting. De koers is momenteel 196,50, dat is 20% minder dan de NAV op 31/12/21. Ik denk niet dat de NAV zo fel gezakt is.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
"bookvalue" is bij veel holdings de NAV/intrinsieke waarde, maar dat is niet altijd zo.
Bij Bois Sauvage wordt een belangrijk deel van de deelnemingen niet gewaardeerd aan de "reële waarde" maar aan de boekwaarde (zoals een gewoon bedrijf dat doet)
Bois Sauvage consolideert zijn chocoladetak zelfs, zodat aankopen cacao bij de holding als "bedrijfskosten" opduiken.
Het betekent dat P/Bs heel verschillende zaken kan dekken, niet altijd vergelijkbaar dus.
En dat niet alle holdings een NAV hebben.
Ik denk dat Sofina een grotere kemel heeft geslagen met THE HUT GROUP.DonDraper schreef: ↑7 februari 2022, 21:54
Van uw opgenoemde holdings zijn Brederode en Sofina ideale basiswaarden. Sofina noteert al een tijd met een premie, maar deze is momenteel wat teruggevallen. En Brederode circuleert wat rond hun intrinsieke waarde. Beide zijn volgens mij persoonlijk koopwaardig momenteel, maar op korte termijn kunnen lagere koersen er zeker nog inzitten.
Van Bois Sauvage, de goedkoopste van de 3 door de grote korting, zelf niet persé fan. Toch wat kemels geslagen met o.a. Recticel. Zelf ben ik meer voorstander van GBL die je opnoemt. Momenteel noteren deze nog aan korting, maar zijn recent van strategie veranderd wat hun korting kan terugbrengen.
Als je ziet wat Sofina al gepresteerd heeft, kan je eens 1 kemel vergeven. En wie weet blijkt binnen 10 jaar THG toch niet zo een kemel geweest te zijn...laeka schreef: ↑8 februari 2022, 15:17Ik denk dat Sofina een grotere kemel heeft geslagen met THE HUT GROUP.DonDraper schreef: ↑7 februari 2022, 21:54
Van uw opgenoemde holdings zijn Brederode en Sofina ideale basiswaarden. Sofina noteert al een tijd met een premie, maar deze is momenteel wat teruggevallen. En Brederode circuleert wat rond hun intrinsieke waarde. Beide zijn volgens mij persoonlijk koopwaardig momenteel, maar op korte termijn kunnen lagere koersen er zeker nog inzitten.
Van Bois Sauvage, de goedkoopste van de 3 door de grote korting, zelf niet persé fan. Toch wat kemels geslagen met o.a. Recticel. Zelf ben ik meer voorstander van GBL die je opnoemt. Momenteel noteren deze nog aan korting, maar zijn recent van strategie veranderd wat hun korting kan terugbrengen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Als ik de listed companies van Investor bekijk, 67% van de hele portefeuille dan zie ik dat enkele bedrijven ytd tegen de -16% aantikken.
Enkelingen waaronder Ericsson deed het goed.
Dan hebben we het niet over Patria en PE.
Vandaar mijn aanname dat het in de lijn lag van de NAV.
Je kunt evengoed gelijk hebben dat het aan een kleine korting noteert...
Sofina bezit ong. 8% van THG, maar THG neemt niet zoveel plaats in de hele Sofina- portefeuille dat het de NAV geheel doet omslaan.
En inderdaad...wie weet komt het wel in orde! Voor de rest heeft het goed gepresteerd.
Laatst gewijzigd door Georg op 8 februari 2022, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Onlangs Brederode bijgekocht, 1 pakket aan 116, tweede aan 112. GAK nu 97
Sofina bekijk ik nog even maar komt er waarschijnlijk ook nog bij, ik kocht een flink aantal bij de dip aan de start vd pandemie. Tevreden van, al is er weer een flink deel af sinds de top. GAK nu 226
GBL ook in port, maar veel minder. Benieuwd of het de verwachting die sommigen hebben gaat waarmaken. GAK 91,6.
Sofina bekijk ik nog even maar komt er waarschijnlijk ook nog bij, ik kocht een flink aantal bij de dip aan de start vd pandemie. Tevreden van, al is er weer een flink deel af sinds de top. GAK nu 226
GBL ook in port, maar veel minder. Benieuwd of het de verwachting die sommigen hebben gaat waarmaken. GAK 91,6.
-
- Verbannen Gebruiker
Is almancora nog koopwaardig volgens jullie?
Nog wat ARTOIS bijgekocht. Er zijn er precies die graag van hun stukken van af willen.
Ik vreesde er al voor, P/B gebruiken was iets te gemakkelijk geweest.el perro schreef: ↑8 februari 2022, 12:45"bookvalue" is bij veel holdings de NAV/intrinsieke waarde, maar dat is niet altijd zo.
Bij Bois Sauvage wordt een belangrijk deel van de deelnemingen niet gewaardeerd aan de "reële waarde" maar aan de boekwaarde (zoals een gewoon bedrijf dat doet)
Bois Sauvage consolideert zijn chocoladetak zelfs, zodat aankopen cacao bij de holding als "bedrijfskosten" opduiken.
Het betekent dat P/Bs heel verschillende zaken kan dekken, niet altijd vergelijkbaar dus.
En dat niet alle holdings een NAV hebben.