De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Wat vinden jullie van inflation-linked bonds? Ik ben iemand aan het helpen om een gediversifieerde portefeuille samen te stellen, 60% aandelen/40% bonds, bijna op pensioen. Op het bogleheadsforum wordt vaak aangeraden om een deel van de bonds in TIPS te steken om te beschermen tegen onverwachte inflatie en als verdere diversificatie van het obligatiegedeelte. Zeker als je dichter bij je pensioen komt en dus ook voor een deel wilt gaan leven van de portefeuille. Heeft dit ook zin voor de Belgische belegger? Volgens mij zijn er alvast geen bonds specifiek gelinkt aan de Belgische inflatie.
Een aantal mogelijkheden:
- iShares USD TIPS UCITS ETF EUR Hedged (Acc)
- Xtrackers Global Inflation-Linked Bond UCITS ETF 1C EUR hedged
Een puur euro inflation-linked bond fund vind ik minder interessant omdat dit grote hoeveelheden Spanje/Italië heeft die toch iets mindere credit rating hebben.
Een puur euro inflation-linked bond fund vind ik minder interessant omdat dit grote hoeveelheden Spanje/Italië heeft die toch iets mindere credit rating hebben.
Ik heb i shares inflation linked via gratis kernselectie degiro-flatex, waarschijnlijk geen hoge rendementen meer, maar wel goede schokdemper in woelige beurs tijden.
Het geld dat je belegd hebt ininflation-linked obligaties is beschermd tegen onverwachte inflatie.ignition schreef: ↑8 februari 2022, 12:11 Wat vinden jullie van inflation-linked bonds? Ik ben iemand aan het helpen om een gediversifieerde portefeuille samen te stellen, 60% aandelen/40% bonds, bijna op pensioen. Op het bogleheadsforum wordt vaak aangeraden om een deel van de bonds in TIPS te steken om te beschermen tegen onverwachte inflatie en als verdere diversificatie van het obligatiegedeelte. Zeker als je dichter bij je pensioen komt en dus ook voor een deel wilt gaan leven van de portefeuille. Heeft dit ook zin voor de Belgische belegger? Volgens mij zijn er alvast geen bonds specifiek gelinkt aan de Belgische inflatie.
Het rendement van deze obligaties is normaal (bij verwachte inflatie) iets lager dan van gewone obligaties van gelijkaardige duur en kwaliteit, dat is de prijs die je betaald voor de inflatie bescherming.
Het is een goede vraag in welke mate je dit hebt in Belgie?
- Normaal geven aandelen(fondsen) een goede inflatiebescherming voor het geld dat daar in belegd is.
- In Belgie zijn er reeds aan aantal uitbetalingen die een ingebouwde inflatiebescherming (dmv indexatie) hebben. Denk hierbij bvb aan het pensioen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Normaal wel, maar soms pas op de lange termijn. Kijk maar naar de stagflatie van de jaren 70. Inflation linked obligaties zouden in theorie tijdens die periode geholpen hebben. Jammer genoeg bestonden deze toen nog niet dus kunnen we niet zien hoe ze in het verleden presteerden bij hoge inflatie. Het is een extra veiligheid/diversificatie.
Ze hebben idd een pensioen maar willen ook extra geld uit de portfeuille halen. Ik dacht zelf aan 50% inflation linked bonds/50% nominale bonds. De inflation linked bonds beschermen bij inflatie, de nominale bonds bij deflatie. Het lijkt mij op het eerste zich een no-brainer maar weet niet of ik bepaalde nadelen over het hoofd zie?
Ik vraag mij ook af wat fiscaal gezien het beste is, accumulerend of distribuerend? Als de rente wordt uitgekeerd veronderstel ik dat je geen Reynderstax betaalt op de meerwaarde van de ETF (die misschien zal toenemen wanneer er onverwachte inflatie is)?
Puur uit interesse: welke looptijd van obligaties heb je in gedachten? Ga je voor een specifieke looptijd of eerder voor de aggregate ETFs?
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Aggregate ETF's. Voor nominale bonds: iShares Core Global Aggregate Bond UCITS ETF EUR Hedged (Acc). Voor inflation linked bonds zat ik te denken aan iShares USD TIPS UCITS ETF EUR Hedged (Acc). Beiden hebben een effective duration van 7-8 jaar.
En zo kom je grofweg op de termijn van intermediate treasuries.
Hou er wel rekening mee dat een bond ETF maximaal 2x duration nodig heeft om te herstellen van rentestijgingen en dus terug break even te draaien.
Een ETF met een effectieve looptijd van 8 jaar kan dus 16 jaar nodig hebben om het verlies goed te maken.
Hou er wel rekening mee dat een bond ETF maximaal 2x duration nodig heeft om te herstellen van rentestijgingen en dus terug break even te draaien.
Een ETF met een effectieve looptijd van 8 jaar kan dus 16 jaar nodig hebben om het verlies goed te maken.
Waarom 2x duration? Ik dacht 1x.
De regel van 1x duration is als je zelf obligaties koopt. Als je die dan houdt tot het einde van de looptijd is er geen verlies.
Een bond ETF gaat de obligaties echter niet bijhouden tot ze aflopen. Neem als voorbeel een ETF met obligaties van 3 tot 5 jaar. De gemiddelde duration zal rond 4 jaar liggen. Als ze al die obligaties bijhouden tot vervaldatum, heb je op den duur een fonds met een looptijd van 3 jaar, en dan 2 jaar, en dan 1 jaar en dan niets meer. Ze kopen dus eerder obligaties van 5 jaar en verkopen ze weer als er minder dan 3 jaar te gaan is. Zo houden ze het fonds op een gemiddelde duration van 4 jaar maar dat maakt wel dat je mogelijk langer dan de duration nodig hebt om te herstellen.
Banker on wheels heeft wat interessante zaken ivm bond ETFs:
https://www.bankeronwheels.com/bond-etf ... vironment/
https://www.bankeronwheels.com/bond-etf-calculator/ => hiermee kan je zelf wat spelen om te zien wat het effect is van rente op een bond ETF
Een bond ETF gaat de obligaties echter niet bijhouden tot ze aflopen. Neem als voorbeel een ETF met obligaties van 3 tot 5 jaar. De gemiddelde duration zal rond 4 jaar liggen. Als ze al die obligaties bijhouden tot vervaldatum, heb je op den duur een fonds met een looptijd van 3 jaar, en dan 2 jaar, en dan 1 jaar en dan niets meer. Ze kopen dus eerder obligaties van 5 jaar en verkopen ze weer als er minder dan 3 jaar te gaan is. Zo houden ze het fonds op een gemiddelde duration van 4 jaar maar dat maakt wel dat je mogelijk langer dan de duration nodig hebt om te herstellen.
Banker on wheels heeft wat interessante zaken ivm bond ETFs:
https://www.bankeronwheels.com/bond-etf-calculator/ => hiermee kan je zelf wat spelen om te zien wat het effect is van rente op een bond ETF
Ik zou denken dat een aggregate bond ETF dat wel doet.
Interessant thanks. Moet al wel een heel pessimistisch scenario zijn om 2x duration nodig te hebben.borgie schreef: ↑9 februari 2022, 15:41 Banker on wheels heeft wat interessante zaken ivm bond ETFs:
Toch niet want anders zouden ze uiteindelijk hetzelfde probleem hebben. De resterende looptijd vermindert steeds, maar de target duration van het fonds moet wel op peil blijven. Dan zou je steeds nieuwe obligaties moeten kopen zonder de oudere te verkopen. Dat is financieel niet haalbaar voor een fonds omdat de obligatiemarkt eigenlijk heel illiquide is (iemand die zelf obligaties koopt, houdt die meestal bij tot het einde) plus dat de gewichten van de verschillende looptijden uit evenwicht raken.
Dus alle bond fondsen (ETF of mutual fund; ze doen allebei hetzelfde) roteren hun obligaties.
Da's waar. 2x duration is dan ook de marge om 100% veilig te zijn maar in normale omstandigheden gaat het verlies door rentestijgingen sneller goedgemaakt zijn. Ge er gewoon van uit dat het langer duurt dan wanneer je zelf de obligaties zou bezitten, dus langer dan duration.
Inflation linked bonds:
Ze beschermen tegen onverwachte inflatie; de verwachte inflatie voor de duurtijd van de olbigatie is reeds ingerekend in de huidige prijs van de obligatie.
Veronderstel dat de rente(*) 3% is en de verwachte inflatie 2% dan zal een nieuwe gewone obligatie een coupon hebben van 3% en de inflation-linked obligatie een coupon van 0.95% of zo. Als de inflatie uitkomt op de verwachte waarde krijg je jaarlijks een jaarlijkse betaling van 2.95%. Indien de inflatie lager is zal je minder krijgen, als de inflatie hoger is zal je meer krijgen (dit is waarom je deze obligaties zou kopen).
Wat is de verwachte inflatie voor de volgende jaren? 5%,4%,3%,2%,2%,2%,2% Dat is dan ingerekend in de prijzen van vandaag.
Belastingen op interest en meerwaarde. Welke interest? Welke meerwaarde? De kans dat je veel belastingen zal moeten betalen lijkt me klein.
Meestal verkopen de obligatiefondsen obligaties waarvan de looptijd minder is dan 1 jaar. Deze worden in de egel aanzien als 'cash'. Je kan de verdeling van de looptijden opzoeken per fonds.
(*)
Er is niet zoiets als "de rente" - > er zijn vele rentes afhankelijk van munt, kwaliteit, duration, .... .
Enkel de korte termijn rente wordt gezet.
De andere "rentes" zijn "een gevolg" van de prijzen die op de beurs betaald worden voor de obligaties met die bepaalde kwaliteit, munt, duration, ... Deze prijzen worden door "alles" beïnvloed; en dus ook de verwachtingen rond inflatie.
Ze beschermen tegen onverwachte inflatie; de verwachte inflatie voor de duurtijd van de olbigatie is reeds ingerekend in de huidige prijs van de obligatie.
Veronderstel dat de rente(*) 3% is en de verwachte inflatie 2% dan zal een nieuwe gewone obligatie een coupon hebben van 3% en de inflation-linked obligatie een coupon van 0.95% of zo. Als de inflatie uitkomt op de verwachte waarde krijg je jaarlijks een jaarlijkse betaling van 2.95%. Indien de inflatie lager is zal je minder krijgen, als de inflatie hoger is zal je meer krijgen (dit is waarom je deze obligaties zou kopen).
Wat is de verwachte inflatie voor de volgende jaren? 5%,4%,3%,2%,2%,2%,2% Dat is dan ingerekend in de prijzen van vandaag.
Belastingen op interest en meerwaarde. Welke interest? Welke meerwaarde? De kans dat je veel belastingen zal moeten betalen lijkt me klein.
Meestal verkopen de obligatiefondsen obligaties waarvan de looptijd minder is dan 1 jaar. Deze worden in de egel aanzien als 'cash'. Je kan de verdeling van de looptijden opzoeken per fonds.
(*)
Er is niet zoiets als "de rente" - > er zijn vele rentes afhankelijk van munt, kwaliteit, duration, .... .
Enkel de korte termijn rente wordt gezet.
De andere "rentes" zijn "een gevolg" van de prijzen die op de beurs betaald worden voor de obligaties met die bepaalde kwaliteit, munt, duration, ... Deze prijzen worden door "alles" beïnvloed; en dus ook de verwachtingen rond inflatie.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat is niet helemaal hoe het werkt. Zie ook https://www.bogleheads.org/wiki/Treasur ... w_it_worksB7H4long schreef: ↑9 februari 2022, 17:32 Veronderstel dat de rente(*) 3% is en de verwachte inflatie 2% dan zal een nieuwe gewone obligatie een coupon hebben van 3% en de inflation-linked obligatie een coupon van 0.95% of zo. Als de inflatie uitkomt op de verwachte waarde krijg je jaarlijks een jaarlijkse betaling van 2.95%. Indien de inflatie lager is zal je minder krijgen, als de inflatie hoger is zal je meer krijgen (dit is waarom je deze obligaties zou kopen).
Voor 5 year TIPS zou het rond de 2,82% zijn.
Tenzij de inflatie groter is dan de verwachte inflatie
US Treasury Inflation Protected Security lijken anders te werken dan de inflatie beschermde Euro bond waar ik enkele jaren geleden naar keek, specifiek - ik herinner me niet dat de eindbetaling ook geindexeerd was. Maar het lijkt niet "onlogisch". Ik weet niet of dit specifiek is aan TIPS of dat het veralgemeend kan worden.ignition schreef: ↑9 februari 2022, 18:15Dat is niet helemaal hoe het werkt. Zie ook https://www.bogleheads.org/wiki/Treasur ... w_it_worksB7H4long schreef: ↑9 februari 2022, 17:32 Veronderstel dat de rente(*) 3% is en de verwachte inflatie 2% dan zal een nieuwe gewone obligatie een coupon hebben van 3% en de inflation-linked obligatie een coupon van 0.95% of zo. Als de inflatie uitkomt op de verwachte waarde krijg je jaarlijks een jaarlijkse betaling van 2.95%. Indien de inflatie lager is zal je minder krijgen, als de inflatie hoger is zal je meer krijgen (dit is waarom je deze obligaties zou kopen).