Lange termijn sparen - best storten begin jaar?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Lange termijn sparen - best storten begin jaar?
In tegenstelling tot pensioensparen waar je de markt tracht te timen zou je best storten voor LT sparen op 1/1. Dit omdat het tak 21 met winstdeelname betreft. Klopt dit?
Re: Lange termijn sparen - best storten begin jaar?
In verband met de datum waarop men de premie voor lange termijn sparen stort, ben ik altijd in de overtuiging geweest dat men die vrij mag kiezen.
In het begin van het jaar lijkt mij het beste, zodat wij dat tot nu toe altijd in januari deden.
Maar nu lukt dat (wegens budget) even niet en willen we het met enkele maanden uitstellen.
De verzekeringsinstelling lijkt daarmee echter niet akkoord te zijn, en stuurt nu plots maandelijks betalingsherinneringen.
Is het tegenwoordig misschien normaal dat er een verplichte vaste vervaldatum is?
...
PS: daar de binnenkomende antwoorden alleen gaan over de beste tijd vh jaar voor de stortingen, maar niet over het 2de deel van mijn vraag, heb ik deze in het vet gezet, in de hoop dat iemand hier antwoord op heeft.
In het begin van het jaar lijkt mij het beste, zodat wij dat tot nu toe altijd in januari deden.
Maar nu lukt dat (wegens budget) even niet en willen we het met enkele maanden uitstellen.
De verzekeringsinstelling lijkt daarmee echter niet akkoord te zijn, en stuurt nu plots maandelijks betalingsherinneringen.
Is het tegenwoordig misschien normaal dat er een verplichte vaste vervaldatum is?
...
PS: daar de binnenkomende antwoorden alleen gaan over de beste tijd vh jaar voor de stortingen, maar niet over het 2de deel van mijn vraag, heb ik deze in het vet gezet, in de hoop dat iemand hier antwoord op heeft.
Laatst gewijzigd door Nefertari op 16 maart 2019, 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het rendement van lange termijnsparen heeft 3 componenten:
- de gegarandeerde rentevoet - die weet je nu.
- de bonus - weet je pas begin 2020
- de belasting vermindering volgend jaar. Hoe later je stort hoe hoger het rendement.
Waar staat je geld nu? Brengt het minder op dan het LTS (rente+bonus) dan stort je best nu. Brengt het meer op (rente+bonus) dan het LTS, stort dan in december.
- de gegarandeerde rentevoet - die weet je nu.
- de bonus - weet je pas begin 2020
- de belasting vermindering volgend jaar. Hoe later je stort hoe hoger het rendement.
Waar staat je geld nu? Brengt het minder op dan het LTS (rente+bonus) dan stort je best nu. Brengt het meer op (rente+bonus) dan het LTS, stort dan in december.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Klopt, een storting op 1/1 levert een heel jaar rente op (weinig maar toch nog meer dan een spaarboekje), een storting op 30/12 brengt voor dat jaar niks meer op terwijl je wel de 2% verzekeringstaks moet betalen.
Ook voor pensioensparen met een TAK23 fonds zou storten in januari het beste zijn, ook hier zit steeds een stuk vast rentend papier (obligaties) en statistisch zijn er meer stijgende beursjaren dan dalende.
ik las onlangs dat wanneer je 60 jaar word en een contract hebt gestart voor uw 55ste verjaardag dat je dan belast word 10%,
je dan dat jaar best niet stort op 1/1 maar wacht tot na de belasting, omdat je anders ook op die laatste storting belast word.
Nu kan iemand zeggen hoe die practisch verloopt, hoe weet je dat die belasting is doorgegaan. Wie moet dit aangeven, de verzekeraar, en wanneer en/of van wie krijg je hier informatie van ?
je dan dat jaar best niet stort op 1/1 maar wacht tot na de belasting, omdat je anders ook op die laatste storting belast word.
Nu kan iemand zeggen hoe die practisch verloopt, hoe weet je dat die belasting is doorgegaan. Wie moet dit aangeven, de verzekeraar, en wanneer en/of van wie krijg je hier informatie van ?
In het jaar dat je 60 wordt stort je inderdaad best maar na je verjaardag.
[/quote]
En nog ietsje veiliger, NADAT ze de taks hebben ingehouden.
Meestal doen ze dat een aantal dagen NA je 60 ste verjaardag
[/quote]
En krijg je daar een bericht van of kan je dat ergens nakijken, want zonder bericht kan je storting nog te vroeg zijn
En nog ietsje veiliger, NADAT ze de taks hebben ingehouden.
Meestal doen ze dat een aantal dagen NA je 60 ste verjaardag
[/quote]
En krijg je daar een bericht van of kan je dat ergens nakijken, want zonder bericht kan je storting nog te vroeg zijn
normaal krijgt men daar ZEKER bericht van, weet natuurlijk niet of ALLE maatschappijen een bericht sturen
-
- Verbannen Gebruiker
ja mij zeiden ze ook beter begin van het jaar alles
ik heb monument overnemer van integrale een email gestuurd voor meer informatie