Besparen algemeen
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: Besparen algemeen
@odbc, gezien de vele vragen in dit topic over die grasblokken lijkt een nieuw topic met extra uitleg wel interessant
Hij stuurt ons naar Youtube en is zelf vertrokken naar de zuiderzon.
Prijzen in Italië zijn normaal, hier vragen ze er belachelijk veel te veel geld voor
Tip: Warmtepomp kopen in Italië, Spanje, Portugal, scheelt zeer veel!
Als men 2 linkerhanden heeft, is het alternatief betalen.
Hoe men zich hier ter lande nog steeds laat pluimen
Na de Oost-Europese invasie in de bouw, nu de Italiaanse voor airco's.
De afwerking op zijn Zuiders of Oost-Europese kan men dan achteraf over gaan klagen.
Estate Guru believer.
Ik heb het over een A+++ model, zowel in koelen als ook verwarmen. Een A+ model kan je hier ook voor 5 a 600 euro kopen, maar dat is appelen met peren vergelijken.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Sinds begin deze maand 2 m3 gas verbrukt , die koude douches schelen echt wel veel in de aardgas factuur. Verwarming staat reeds 2 weken uit en de binnentemperatuur staat nog steeds op een comfortabekle 18.5 graden. Ik heb vandaag het 1.000 euro punt in mijn uitgaven voor dit jaar bereikt , 4 dagen later dan een jaar geleden. Consuminderen is best wel leuk.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik zit in 2021 (verplicht telewerk groot deel van het jaar)op 2500kwh gas, daarvoor (zo goed als geen telewerk) 2000kwh. Ik verwarm als ik terugkom van het werktot 21 graden, zet de verwarming af en tegen de morgen erna is het 19,5 graden. Ik ga 2 a 3 keer per week in bad. Een koude douche zou ik nog kunnen maar ik ga echt niet in een koud bad liggen
Korte samenvatting op jaarbasis (van voor Corona vergeleken met 2021). Elektriciteit van 1500 kWh naar 1900 kWh en dan vooral een gigantische stijging in het dagverbruik.
Gas van 2000kwh naar 2500kwh dat is ongeveer 20m3 per maand.
Water : geen significante stijging en situeert zich sinds ik een woning gekocht heb (februari 2016) tussen 28 en 32 m3
Korte samenvatting op jaarbasis (van voor Corona vergeleken met 2021). Elektriciteit van 1500 kWh naar 1900 kWh en dan vooral een gigantische stijging in het dagverbruik.
Gas van 2000kwh naar 2500kwh dat is ongeveer 20m3 per maand.
Water : geen significante stijging en situeert zich sinds ik een woning gekocht heb (februari 2016) tussen 28 en 32 m3
Iemand ervaring met warmtepomp,we twijfelen tussen Samsung en Daikin.(om geïsoleerde ruimte van 25 vierkante meter te verwarmen)
-
- Full Member
- Contacteer:
Hier sinds lang een WP van Daikin voor de volledige woning.
Geen klagen van.
Geen klagen van.
Waar ga je de ruimte voor gebruiken? Let vooral op het rendement van een lucht/lucht WP, een A+++ (zowel koelen als verwarmen A+++!) kost een pak meer maar het geld verdien je snel terug. Ga zeker ook eens kijken naar een toestel, als je kan. Blaast hij niet te hard en wel in de juiste richting? Kan je het blazen echt goed regelen? Samsung heeft een "wind free" model. Voor 25 m2 kom je toe met een 2 of 2,5kw model, zeker als de isolatie goed is.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
In onze woning in een tropisch Midden-Amerikaans land hebben we +- 17 jaar geleden 6 Daikin inverters geplaatst. Met uitzondering van een jaarlijks onderhoud (is hoofdzakelijk reinigen van de buiten-unit) hebben we nog nooit schadegevallen gehad.
Of toch wel eens; door niet wegnemen van batterijen in de remote controls bij langdurige afwezigheid, was er in een ervan batterijlekkage die dit ding om zeep hielp.
Bedankt allen,nu nog knoop doorhakken, Samsung windfree C09 of daikin FTXP35M9, vermoed dat het deze laatste gaat worden.
Een "wind free" model, betekent dit dan dat de airco geheel geluidloos is binnen?Spaarplan schreef: ↑11 februari 2022, 18:23 Waar ga je de ruimte voor gebruiken? Let vooral op het rendement van een lucht/lucht WP, een A+++ (zowel koelen als verwarmen A+++!) kost een pak meer maar het geld verdien je snel terug. Ga zeker ook eens kijken naar een toestel, als je kan. Blaast hij niet te hard en wel in de juiste richting? Kan je het blazen echt goed regelen? Samsung heeft een "wind free" model. Voor 25 m2 kom je toe met een 2 of 2,5kw model, zeker als de isolatie goed is.
(De buitenunit zal wel lawaai maken natuurlijk.)
Iets minder geluid en vooral minder tocht (nadat de kamer op temperatuur is gebracht). Voor mij is het rendement van een toestel belangrijker, een hoge COP of SCOP bij zowel koelen als verwarmen.gilberke schreef: ↑12 februari 2022, 10:08Een "wind free" model, betekent dit dan dat de airco geheel geluidloos is binnen?Spaarplan schreef: ↑11 februari 2022, 18:23 Waar ga je de ruimte voor gebruiken? Let vooral op het rendement van een lucht/lucht WP, een A+++ (zowel koelen als verwarmen A+++!) kost een pak meer maar het geld verdien je snel terug. Ga zeker ook eens kijken naar een toestel, als je kan. Blaast hij niet te hard en wel in de juiste richting? Kan je het blazen echt goed regelen? Samsung heeft een "wind free" model. Voor 25 m2 kom je toe met een 2 of 2,5kw model, zeker als de isolatie goed is.
(De buitenunit zal wel lawaai maken natuurlijk.)