De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Is dat zo? Geef eens bescheiden: 2 jaar telkens 1% rente stijging in voor de hier zo populaire 7 jaar duration en een realistische 0,75% YTM. Je zult zien dat je pas na 6 jaar break even staat en op 14 jaar op 25% winst, wat overeen komt met een geannualiseerd rendement van 1,6% terwijl de marktrente in dit voorbeeld reeds 12 jaar 2,75% bedraagt.ignition schreef: ↑9 februari 2022, 16:18
https://www.bankeronwheels.com/bond-etf-calculator/ => hiermee kan je zelf wat spelen om te zien wat het effect is van rente op een bond ETF
Interessant thanks. Moet al wel een heel pessimistisch scenario zijn om 2x duration nodig te hebben.
Je moet wel gek zijn om daar nu in te zitten, Yield stelt niks voor en het risico op rente stijging is groot, zelfs een bescheiden rente stijging maakt dat dit voor jaren een slecht rendement oplevert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klopt, maar de bedoeling is natuurlijk niet om geweldige rendementen te halen met de obligaties. Eerder om als ballast te dienen voor het aandelengedeelte. Het zou ook een set it and forget it portefeuille moeten worden. Dus niet proberen in te spelen op renteveranderingen en asset allocatie constant aanpassen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben zeker geen expert in deze materie, maar volgens mij heb je nu zelf het antwoord gegeven op je eigen vraag.ignition schreef: ↑9 februari 2022, 20:01 Klopt, maar de bedoeling is natuurlijk niet om geweldige rendementen te halen met de obligaties. Eerder om als ballast te dienen voor het aandelengedeelte. Het zou ook een set it and forget it portefeuille moeten worden. Dus niet proberen in te spelen op renteveranderingen en asset allocatie constant aanpassen.
Wel ik heb beantwoord dat ik bonds een goed idee vind, maar heb ik ook beantwoord of inflation linked bonds een goed idee zijn?EarthNvstr1 schreef: ↑9 februari 2022, 20:16 Ik ben zeker geen expert in deze materie, maar volgens mij heb je nu zelf het antwoord gegeven op je eigen vraag.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Geen idee en ik heb ook geen zin om het "na te kijken".ignition schreef: ↑9 februari 2022, 20:25Wel ik heb beantwoord dat ik bonds een goed idee vind, maar heb ik ook beantwoord of inflation linked bonds een goed idee zijn?EarthNvstr1 schreef: ↑9 februari 2022, 20:16 Ik ben zeker geen expert in deze materie, maar volgens mij heb je nu zelf het antwoord gegeven op je eigen vraag.
Waarom vind je bonds een "goed idee" ? (los van de vraag of "inflation linked bonds" een "goed idee" zijn...)
Ik vind de idee om inflation linked bonds toe te voegen op zich niet slecht. Je kan het zien als een spreiding van het risico dat bij bonds aanwezig is.
Als je voor de US TIPS zou gaan, zorg dan wel dat het EUR hedged is. Lokale bonds in EUR of globale bonds gehedged naar EUR gaan op lange termijn een nagenoeg identiek rendement hebben.
Of ik het bondsgedeelte 50/50 zou opsplitsen dat is nog wat anders.
Als je voor de US TIPS zou gaan, zorg dan wel dat het EUR hedged is. Lokale bonds in EUR of globale bonds gehedged naar EUR gaan op lange termijn een nagenoeg identiek rendement hebben.
Of ik het bondsgedeelte 50/50 zou opsplitsen dat is nog wat anders.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Zie mijn post hierboven.EarthNvstr1 schreef: ↑9 februari 2022, 20:28 Waarom vind je bonds een "goed idee" ? (los van de vraag of "inflation linked bonds" een "goed idee" zijn...)
Ja 50% is misschien wat overdreven. Ik denk eigenlijk ook niet dat inflatie zo'n enorm probleem gaat zijn. Er zijn verschillende redenen om te denken dat de inflatie wel mee zal vallen: globalisatie, nieuwe technologieën, demografie, ... Nu zitten we even in een speciale situatie met COVID (supply chain issues en extra monetaire stimulus).
Als je voor lange tijd geld veilig zoekt te parkeren, gaat mijn keuze toch naar een TAK21 in plaats van bonds op dit moment.
VAGF -4,85% YTY
IEGA ongeveer -6% YTY
Ben ik dan de enige?
Ik ben alvast blij dat ik geen 30% of meer in obligaties heb zitten.
VAGF -4,85% YTY
IEGA ongeveer -6% YTY
Ben ik dan de enige?
Ik ben alvast blij dat ik geen 30% of meer in obligaties heb zitten.
24%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
23%Bonds - 2%IEGA - 1%CASH Updated 01/01/2025
Elke belegging bevindt zich ergens op de risico/rendement curve.
Als je meer rendement wil moet je meer risico nemen.
Als je minder risico neemt zal je minder rendement hebben.
De verschillende elementen in een beleggingsportefeuille hebben verschillende functies in die portefeuille.
Obligaties worden niet in de portefeuille opgenomen voor het rendement, daarvoor dient het groeigedeelte van de portefeuille, met bvb aandelen. Obligaties maken in de meeste portefeuilles deel uit van het stabiele gedeelte van de portefeuille, een deel waar je een lager rendement aanvaard en in ruil een lager risico krijgt.
Obligaties evalueren door naar het rendement te kijken is volgens mij de verkeerde manier om ernaar te kijken, als je rendement wil neem dan aandelen.
Obligaties gaan veel minder op en neer dan aandelen, ze zijn niet gecorreleerd met aandelen, en gaan dikwijls de andere richting uit dan aandelen. Concreet als aandelen crashen, stijgen obligaties dikwijls.
Dit was niet het geval tijdens deze correctie van de aandelenmarkt. De aandelenmarkt corrigeerde in januari met een 10 tal percent, de obligaties gingen met minder dan 2 percent naar beneden. In februari herstelde de aandelenmarkt lichtjes, de obligaties gingen tot nu toe verder achteruit.
Er zijn verschillende alternatieven voor het stabiele gedeelte van je portefeuille.
Als je naar de obligaties kijkt zie je dat die nog het meeste rendement halen, maar ook meer risicovol zijn.
Cash is een ander alternatief, weinig risico op kapitaalverlies, maar ook een laag rendement, eigenlijk een gegarandeerd negatief rendement. Het rendement van obligaties over de laatste 3-5 jaar is 0,8-1%.
Tak 21 kan een plaats hebben in een portefeuille, zeker voor een belegger van >50j die via pensioensparen en/of lange termijnsparen het rendement met enkele percenten kan opkrikken. De laaste jaren is er zelfs een gegarandeerd rendement van 10,15 en 30%! Dit zijn rendementen die je nergens anders kan krijgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Verbannen Gebruiker
De inflatie is in de VS gestegen tot 7,5%, meer dan verwacht. Tienjaarse rente verder gestegen tot 2% (nu daar iets onder)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik dacht 0,6% in afgelopen januari, lager dan juni en oktober vorig jaar.VLblokpate schreef: ↑10 februari 2022, 16:19 De inflatie is in de VS gestegen tot 7,5%, meer dan verwacht.
Ja is iets meer dan 0,6% in januari maar er zijn er 12 maanden in een jaar , Dus is op jaarbasis 7.5% momenteelEarthNvstr1 schreef: ↑10 februari 2022, 17:29Ik dacht 0,6% in afgelopen januari, lager dan juni en oktober vorig jaar.VLblokpate schreef: ↑10 februari 2022, 16:19 De inflatie is in de VS gestegen tot 7,5%, meer dan verwacht.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.
Ik reageerde dan ook op de reactie van VLblokpate op ignition om aan te geven dat 1 maand niet een heel jaar maakt...
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 11 februari 2022, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.