Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Re: Octa+: een nieuwe leverancier van gas en elektriciteit
Tariefformule wijzigen is essentie van uw contract wijzigen. Dat kan zomaar niet uiteraard.
Misschien via algemene voorwaarden, maar dat is een heel ander mechanisme dan de automatische maandelijkse aanpassing via tariefformule.
Ik heb in elk geval nog nooit meegemaakt dat iemand de tariefformule wijzigde tenzij bij hernieuwing contract.
Misschien via algemene voorwaarden, maar dat is een heel ander mechanisme dan de automatische maandelijkse aanpassing via tariefformule.
Ik heb in elk geval nog nooit meegemaakt dat iemand de tariefformule wijzigde tenzij bij hernieuwing contract.
Klopt de tariefformule is vast gedurende het contract. Tenzij jij het een maand op voorraad opzegt of zij het twee maanden op voorhand opzeggen.
Wat ze nu wel doen is elke maand in de vregtest een nieuwe formule opladen die het beste resultaat geeft.
Via 2 manieren.
1) De ene maand is het de spot, de andere de future prijs. Dat was waar de ombudsman het in december over had bij de contracten van Mega. Toen was future voordeliger dan spot. Nu zijn de meeste spot.
2) de vaste kosten/intercept (a) in de formule a + bx verhogen. Of de variabele kosten/richtingscoefficient (b) verhogen. Of beiden. Mijn leverancier verdubbelde de intercept.
Wat ze nu wel doen is elke maand in de vregtest een nieuwe formule opladen die het beste resultaat geeft.
Via 2 manieren.
1) De ene maand is het de spot, de andere de future prijs. Dat was waar de ombudsman het in december over had bij de contracten van Mega. Toen was future voordeliger dan spot. Nu zijn de meeste spot.
2) de vaste kosten/intercept (a) in de formule a + bx verhogen. Of de variabele kosten/richtingscoefficient (b) verhogen. Of beiden. Mijn leverancier verdubbelde de intercept.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 11 februari 2022, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat klopt idd
Hoop wel dat MeOnline, pukkie etc zich eerst focussen op vatten van de basics,
De (marketing)truuken van de foor met tariefformules - met als doel bovenaan te staan bij prijsvergelijkers zoals v-test - is toch wel stof voor gevorderden
Hoop wel dat MeOnline, pukkie etc zich eerst focussen op vatten van de basics,
De (marketing)truuken van de foor met tariefformules - met als doel bovenaan te staan bij prijsvergelijkers zoals v-test - is toch wel stof voor gevorderden
Voor de duur van het contract. De deugnieten verkopen nu ook contracten van onbepaalde duur waarbij ze de tariefformule kunnen wijzigen wanneer ze dat willen, m.a.w. weet wat je koopt en lees vooral de kleine lettertjes.
Ik heb nu een contract van onbepaalde duur afgesloten. Ik zou dus elke maand moeten checken of de tariefformule die op dat moment geldig is, interessanter is dan datgene wat in mijn contract staat?
En als dat zo is, contact opnemen om aan te laten passen?
Probleem is dat het voor een leek zo goed als onmogelijk is om vast te stellen welke tariefformule interessant is. Je weet pas op het eind van de periode welke index parameter het voordeligst was, wat het best is voor volgende periode is al helemaal gokken.
Wie vandaag moet kiezen kijkt best niet te veel naar die vergelijking sites maar leest vooral de kleine lettertjes van de contracten, kies een leverancier met een zo klein mogelijk supplement op de index formule en een zo laag mogelijk vast recht (liefst pro rata zodat je niet voor een gans jaar moet betalen bij een overstap).
Wie verwacht dat energie prijzen zullen zaken neemt misschien best een contract dat op maandbasis geïndexeerd wordt, wie denkt dat ze hoog zullen blijven of nog gaan stijgen kan voor vast of per kwartaal geïndexeerd gaan.
Waar is de tijd dat er één intercommunale was die één prijs had, die voor elke klein gebruiker dezelfde was. Het zou allemaal transparanter en beter worden voor de consument
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Manmanman, alles om de kleine man in zijn zakken te zitten.
Ziehier de tariefformule op mijn contract, is deze OK of toch maar verder zoeken?
Ziehier de tariefformule op mijn contract, is deze OK of toch maar verder zoeken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tarief is dus gebaseerd op spot belix, gewogen gemiddelde van de spotprijzen van de afgelopen maand (nog zoiets, in plaats van de uniforme naam van de index te gebruiken). Pas op het eind van de maand weet je hoeveel er zal aangerekend worden. Uiteindelijk is dit de meest faire tariefformule, je betaalt in feite de reële kost van het moment, daar waar andere formules bv de prijs van voorgaande maand of kwartaal gebruiken. Of het ene of het andere beter is hangt dus af van de prijs evolutie.
Al bij al is het supplement laag, alleen in het geval van dubbel tarief zal het zaak zijn om vooral dal tarief te verbruiken, er is immers een vrij groot prijsverschil tussen dal en piek. Lijkt mij een goed contract om op dit moment te hebben![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Al bij al is het supplement laag, alleen in het geval van dubbel tarief zal het zaak zijn om vooral dal tarief te verbruiken, er is immers een vrij groot prijsverschil tussen dal en piek. Lijkt mij een goed contract om op dit moment te hebben
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Bij die van onbepaalde duur staat meestak in de kleine letters van de tariefformule dat die voor een jaar geld. Daarna kunnen ze aanpassen. Is het zelfde voor de andere kosten, we zeggen het contract niet op maar passen elk jaar de voorwaarden aan.vortex schreef: ↑11 februari 2022, 09:41Probleem is dat het voor een leek zo goed als onmogelijk is om vast te stellen welke tariefformule interessant is. Je weet pas op het eind van de periode welke index parameter het voordeligst was, wat het best is voor volgende periode is al helemaal gokken.
Wie vandaag moet kiezen kijkt best niet te veel naar die vergelijking sites maar leest vooral de kleine lettertjes van de contracten, kies een leverancier met een zo klein mogelijk supplement op de index formule en een zo laag mogelijk vast recht (liefst pro rata zodat je niet voor een gans jaar moet betalen bij een overstap).
Wie verwacht dat energie prijzen zullen zaken neemt misschien best een contract dat op maandbasis geïndexeerd wordt, wie denkt dat ze hoog zullen blijven of nog gaan stijgen kan voor vast of per kwartaal geïndexeerd gaan.
Waar is de tijd dat er één intercommunale was die één prijs had, die voor elke klein gebruiker dezelfde was. Het zou allemaal transparanter en beter worden voor de consument![]()
Uw index BE_Spot RLP is de nieuwe BELPEX RLP index die sinds dit jaar is uitgevonden. Die RLP is real load profile en zal vooral gebruikt worden voor het capaciteitstarief en injectietarief. Die volgt het reële net gebruik, zou meer seizoensgebonden zijn. Die vervangt de vroegere SLP of syntetic load profile waarbij de seizoenseffecten afgezwakt werden. Bij de leveranciers vind je voor dezelfde index gelijke waardes met een klein afrondingsverschil. De meeste leveranciers volgen de gewone BELPEX, groothandelsprijzen, zonder aanpassing naar het RLP profiel. Van SLP naar RLP in 2022 volgens het vreg https://www.vreg.be/nl/verbruiksprofiel ... 20afnemers.
De andere leveranciers zullen dit jaar ook nog overschakelen naar RLP indexen.
Hier vind je de indexwaarden van Octa+. Kijk hier elke maand naar en download de nieuwe indexwaarden.
Parameters = indices = indexwaarden = https://www.octaplus.be/nl/elektricitei ... /tarieven/
Pdf Jan 2022: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... lek_nl.pdf
Edit: waar er + 21% BTW staat in de formule moet je dat voor de berekening vervangen door x 1,21 voor jan-feb 2022 en jun-dec 2022. Te vervangen 1,06 voor mar-mei 2022.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 11 februari 2022, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet Telenet, Proximus zoveel beter ?
Dan nog de gouden data tarieven bij sommige providers.
September, oktober 2021 was de moment om actie te nemen.
Mijn gas tarief 5 cent vast 3 j. (engie)
Elek all in 0,28 cent alle taksen + btw . (ecopower) heden al een stop tot eind april voor nieuwe klanten.
Dus eind factuur 0,28 * verbruik.
Dus dat in de zakken zitten had u kunnen voorkomen door bijv. zonnepanelen te plaatsen.
Estate Guru believer.
Die komen ze woensdag plaatsen.platin schreef: ↑11 februari 2022, 13:46Doet Telenet, Proximus zoveel beter ?
Dan nog de gouden data tarieven bij sommige providers.
September, oktober 2021 was de moment om actie te nemen.
Mijn gas tarief 5 cent vast 3 j. (engie)
Elek all in 0,28 cent alle taksen + btw . (ecopower) heden al een stop tot eind april voor nieuwe klanten.
Dus eind factuur 0,28 * verbruik.
Dus dat in de zakken zitten had u kunnen voorkomen door bijv. zonnepanelen te plaatsen.