Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Troepen bewegen mag. Andere landen intimideren mag ook, maar is niet bepaald vriendelijk. Met die troepen een land binnenvallen, mag niet. Of dat laatste ook zal gebeuren, is uiteraard nog maar de vraag.Aerolla schreef: ↑12 februari 2022, 22:59 En soevereniteit en onafhankelijkheid geldt dus niet voor Rusland?
Dat is toch net het argument van Poetin: "ik ben onafhankelijk en heb het recht als soeverein land mijn troepen over het hele land te bewegen"
Onafhankelijkheid komt met vrijheid, vrijheid dat een land mag doen wat het wil, ook als het je niet zint, tenzij ze een andere regel verbreken.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
In zin eigen land mag Poetin doen wat hij wil, of beter wat het Russische volk wil. Over Oekraïne, een onafhankelijk, soeverein en vrij land, heeft hij echter niks te zeggen.Aerolla schreef: ↑12 februari 2022, 22:59 En soevereniteit en onafhankelijkheid geldt dus niet voor Rusland?
Dat is toch net het argument van Poetin: "ik ben onafhankelijk en heb het recht als soeverein land mijn troepen over het hele land te bewegen"
Onafhankelijkheid komt met vrijheid, vrijheid dat een land mag doen wat het wil, ook als het je niet zint, tenzij ze een andere regel verbreken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Je moet natuurlijk de context van Taiwan en Nepal wat kennen. Taiwan werd altijd al zelfbestuur toegestaan op voorwaarde dat ze zich niet als een onafhankelijk land profileerden. Tja... dat begonnen ze nu wel te doen en mag je een reactie verwachten natuurlijk. Dat China profiteert van 'verdeel in heers' om te krijgen wat ze wil kan je hen niet kwalijk nemen. Het feit dat de EU werkt met horten en stoten is onze eigen schuld.
Hetzelfde met HongKong... totaal geen probleem tot onder westerse invloed ze zich begonnen te profileren als onafhankelijk. Dat moet je natuurlijk niet doen.
Trouwens... de laagste inkomens in de VS zijn al een tijdje dalende terwijl de 50% laagste inkomens in China aan het stijgen zijn. De middenklasse wordt er langzaamaan groter. De Big Tech van de VS lijkt aanlokkelijk maar voor de gewone arbeider is de situatie niet altijd even rooskleurig zoals vaak wordt voorgesteld.
Ik heb de indruk dat we voorbije decennia de VS teveel zijn gaan ophemelen en het Oosten te veel gaan demoniseren. Nog een restant van de Koude Oorlog mentaliteit. Jammer want zo mis je waardevolle kansen om partnerschappen aan te gaan.
Hetzelfde met HongKong... totaal geen probleem tot onder westerse invloed ze zich begonnen te profileren als onafhankelijk. Dat moet je natuurlijk niet doen.
Trouwens... de laagste inkomens in de VS zijn al een tijdje dalende terwijl de 50% laagste inkomens in China aan het stijgen zijn. De middenklasse wordt er langzaamaan groter. De Big Tech van de VS lijkt aanlokkelijk maar voor de gewone arbeider is de situatie niet altijd even rooskleurig zoals vaak wordt voorgesteld.
Ik heb de indruk dat we voorbije decennia de VS teveel zijn gaan ophemelen en het Oosten te veel gaan demoniseren. Nog een restant van de Koude Oorlog mentaliteit. Jammer want zo mis je waardevolle kansen om partnerschappen aan te gaan.
Mijn punt was, en blijft, dat er van de VS tegenwoordig weinig dreiging uitgaat. De destabiliserende factor lijkt op dit moment vooral te komen van autocratieën die niet kunnen aanvaarden dat bepaalde (al dan niet de facto) onafhankelijke staten liever een andere weg uitgaan. En daar moet alles dan maar voor wijken, stabiliteit en vrede, de wil en het belang van de inwoners... Deze landen hebben ook niet ontoevallig beiden een sterke drang naar een "eigen rijk".Tarbo schreef: ↑12 februari 2022, 23:19 Je moet natuurlijk de context van Taiwan en Nepal wat kennen. Taiwan werd altijd al zelfbestuur toegestaan op voorwaarde dat ze zich niet als een onafhankelijk land profileerden. Tja... dat begonnen ze nu wel te doen en mag je een reactie verwachten natuurlijk. Dat China profiteert van 'verdeel in heers' om te krijgen wat ze wil kan je hen niet kwalijk nemen. Het feit dat de EU werkt met horten en stoten is onze eigen schuld.
Ik heb niet onmiddellijk de indruk dat de VS op dit moment Mexico zou binnenvallen als er daar een minder Amerikaansgezinde regering zou komen. Hongarije hebben we ook nog niet binnengevallen, ondanks hun liefde voor Rusland en China. Om dan nog maar over een aantal zwakke Balkanstaten te spreken.
(Hong Kong, waarover ik het niet heb gehad, is een wat moeilijker geval gezien dit niet een onafhankelijke staat was)
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Oekraïne is op weg naar een “partnerschap” met Rusland, naar het voorbeeld van Kazachstan en Wit-Rusland.Tarbo schreef: ↑12 februari 2022, 23:19 Je moet natuurlijk de context van Taiwan en Nepal wat kennen. Taiwan werd altijd al zelfbestuur toegestaan op voorwaarde dat ze zich niet als een onafhankelijk land profileerden. Tja... dat begonnen ze nu wel te doen en mag je een reactie verwachten natuurlijk. Dat China profiteert van 'verdeel in heers' om te krijgen wat ze wil kan je hen niet kwalijk nemen. Het feit dat de EU werkt met horten en stoten is onze eigen schuld.
Let's agree to disagree op dit punt.
Ik kan enkel hopen dat het niet tot een oorlog komt.
Ik kan enkel hopen dat het niet tot een oorlog komt.
Het is niet omdat niemand het over NAVO kernwapens in Oekraïne heeft, dat het geen dreiging is voor Rusland, een terechte dreiging trouwens want de NAVO was ook van plan om B61 kernwapens in Polen te stationeren (mogelijks liggen die daar reeds). Rusland was al langer vragende partij om onderhandelingen te starten over de NAVO uitbreiding in ex Sovjet landen, maar kreeg geen gehoor in het westen. Vandaar wellicht dat Poetin de druk opgevoerd heeft via militaire oefeningen aan de grens, zodat er wel moest onderhandeld worden. Dit conflict heeft twee kanten, bezorgdheden van een partij negeren gaat nooit tot een oplossing leiden, wel tot escalatie.VincentVega schreef: ↑12 februari 2022, 19:12Moeilijk liggen? Een understatement voor een dreiging met een indrukwekkende legermacht vlakbij de grens.vortex schreef: ↑12 februari 2022, 18:21
Jaja, Cuba was destijds ook een soevereine staat die autonoom toetreding gezocht heeft tot de Sovjet-Unie. Als er vervolgens kernwapens vlak naast de deur geplaatst werden, is er ook wel enig protest gekomen van de VS. Blijkbaar moeilijk te verstaan voor sommigen dat een NAVO bondgenoot vlak naast de deur ook voor Rusland moeilijk ligt. En ja, ook de VS kan kernwapens in Oekraïne plaatsen eenmaal het tot het NAVO bondgenootschap behoort.
En niemand heeft het over kernwapens plaatsen in Oekraïne. Enkel jij en Poetin …
Uitbreiding van de NAVO
Tis raar hoe jij het verschil niet ziet tussen hele en halve dictaturen, als rusland, china, cuba en democratien als usa, ukraine en het "westen". democratien vallen geen andere democratien aan, enkel (hele) en (halve) dictaturen. (hele) en (halve) Dictaturen vallen iedereen aan.vortex schreef: ↑13 februari 2022, 08:38Het is niet omdat niemand het over NAVO kernwapens in Oekraïne heeft, dat het geen dreiging is voor Rusland, een terechte dreiging trouwens want de NAVO was ook van plan om B61 kernwapens in Polen te stationeren (mogelijks liggen die daar reeds). Rusland was al langer vragende partij om onderhandelingen te starten over de NAVO uitbreiding in ex Sovjet landen, maar kreeg geen gehoor in het westen. Vandaar wellicht dat Poetin de druk opgevoerd heeft via militaire oefeningen aan de grens, zodat er wel moest onderhandeld worden. Dit conflict heeft twee kanten, bezorgdheden van een partij negeren gaat nooit tot een oplossing leiden, wel tot escalatie.VincentVega schreef: ↑12 februari 2022, 19:12
Moeilijk liggen? Een understatement voor een dreiging met een indrukwekkende legermacht vlakbij de grens.
En niemand heeft het over kernwapens plaatsen in Oekraïne. Enkel jij en Poetin …
Uitbreiding van de NAVO
Dat is een vreemde redenering, ik zou zweren dat USA in het verleden redelijk vaak andere landen heeft aangevallen...
Democratieën zijn niet de facto vredelievender dan dictaturen, bovendien ben ik niet zeker of Rusland wel een dictatuur is, als je met Russen praat, die mensen zijn ECHT voor Poetin...(en redelijk algemeen)
Dus die stemmen er ECHT voor, en ze snappen de voor en nadelen wel en weten wat Poetin ook verkeerd doet.
Maar zij vinden ook dat Poetin veel goede dingen doet voor hun, dus stemmen ze voor hem, dus wordt Poetin steeds herverkozen met heel veel stemmen, zoals in een echte democratie (in sommige democratieën heeft de premier met moeite 10% van de stemmen).
Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen onregelmatigheden zijn in Rusland, maar ik denk eigenlijk dat die onregelmatigheden niet echt relevant zijn voor de uitslag...
Democratieën zijn niet de facto vredelievender dan dictaturen, bovendien ben ik niet zeker of Rusland wel een dictatuur is, als je met Russen praat, die mensen zijn ECHT voor Poetin...(en redelijk algemeen)
Dus die stemmen er ECHT voor, en ze snappen de voor en nadelen wel en weten wat Poetin ook verkeerd doet.
Maar zij vinden ook dat Poetin veel goede dingen doet voor hun, dus stemmen ze voor hem, dus wordt Poetin steeds herverkozen met heel veel stemmen, zoals in een echte democratie (in sommige democratieën heeft de premier met moeite 10% van de stemmen).
Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen onregelmatigheden zijn in Rusland, maar ik denk eigenlijk dat die onregelmatigheden niet echt relevant zijn voor de uitslag...
Ach, is het niet democratisch genoeg zijn nu ook al een geldige reden om een land aan te vallen?ChrisHuys schreef: ↑13 februari 2022, 09:40
Tis raar hoe jij het verschil niet ziet tussen hele en halve dictaturen, als rusland, china, cuba en democratien als usa, ukraine en het "westen". democratien vallen geen andere democratien aan, enkel (hele) en (halve) dictaturen. (hele) en (halve) Dictaturen vallen iedereen aan.
Laat ons dan maar eens beginnen met het NAVO kaartje hierboven, daar zitten er ook wel een paar tussen die het niet zo nauw nemen met democratie en democratische rechtsregels.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Wat bewijst dit kaartje?
Dat landen die vroeger tot de USSR behoorden of onder de invloedssfeer ervan waren (de Oostbloklanden) na het uiteenvallen van de USSR en de val van de Berlijnse Muur zelfstandig zijn geworden en zich vrijwillig hebben aangesloten bij de EU en/of NAVO.
Een lidmaatschap bij de EU of NAVO gebeurt op vrijwillige basis. De NAVO heeft deze landen niet “veroverd”, zij zijn vrijwillig toegetreden. Waarschijnlijk om onder de invloedssfeer van Rusland vandaan te geraken …
Dat landen die vroeger tot de USSR behoorden of onder de invloedssfeer ervan waren (de Oostbloklanden) na het uiteenvallen van de USSR en de val van de Berlijnse Muur zelfstandig zijn geworden en zich vrijwillig hebben aangesloten bij de EU en/of NAVO.
Een lidmaatschap bij de EU of NAVO gebeurt op vrijwillige basis. De NAVO heeft deze landen niet “veroverd”, zij zijn vrijwillig toegetreden. Waarschijnlijk om onder de invloedssfeer van Rusland vandaan te geraken …
Laatst gewijzigd door VincentVega op 13 februari 2022, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Dat Rusland geen democratie is, dat is zeker (zie hieronder). Dat de Russen hun dictator graag hebben? Sommigen wel, anderen niet. Dat de verkiezingen in Rusland niet eerlijk verlopen? Dat is zeker.Aerolla schreef: ↑13 februari 2022, 09:46 Dat is een vreemde redenering, ik zou zweren dat USA in het verleden redelijk vaak andere landen heeft aangevallen...
Maar voor mij geen probleem, de Russen doen in hun land wat ze willen. Net zoals Oekraïne doet wat ze willen, bv. Zich aansluiten bij de NAVO.
In een ander topic op dit forum “nieuwe federale regering” vind je een Democracy Index van een ganse reeks landen. Hoewel ik een aantal bedenkingen heb bij de berekening van deze index, is het zo dat België “slechts”op plaats 36 staat (de meeste Westeuropese landen staan hoger), en Rusland niet in de top 100.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Welke grote democratien heeft usa in het recentelijke verleden dan aangevallen ?Aerolla schreef: ↑13 februari 2022, 09:46 Dat is een vreemde redenering, ik zou zweren dat USA in het verleden redelijk vaak andere landen heeft aangevallen...
irak, afghanistan, vietnam, cuba, noord korea ?
Voor zover ik weet is poetin al 20 jaar aan de macht. En vermoordt/schakelt hij uit/vervalst verkiezingsresultaten , al degene die een bedreiging zijn voor zijn continue heerschappij. Bovendien valt hij democratien aan, georgie/ ukraine. Redelijk dictatoriale neigingen dus.
Deze week en volgende weken interessante koopjes op de beurs als je het mij vraagt