De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
-
- Verbannen Gebruiker
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Inflatie is vergelijking van prijsniveau met dat van een jaar eerder. Januari 2022 vergeleken met januari 2021 is stijging van 7,5%.EarthNvstr1 schreef: ↑10 februari 2022, 17:29Ik dacht 0,6% in afgelopen januari, lager dan juni en oktober vorig jaar.VLblokpate schreef: ↑10 februari 2022, 16:19 De inflatie is in de VS gestegen tot 7,5%, meer dan verwacht.
-
- Verbannen Gebruiker
Inflatie in Belgie is trouwens 7,6%.
Niet goed voor de Belgen maar zeer goed voor de overheidsschulden. Die ook van de Belgen is. Dus eigenlijk ook goed voor de (belastingbetalende) Belgen.
Niet goed voor de Belgen maar zeer goed voor de overheidsschulden. Die ook van de Belgen is. Dus eigenlijk ook goed voor de (belastingbetalende) Belgen.
En in het algemeen voor alle Belgen met een lening of vastgoed. De grote meerderheid dus. Die baksteen in onze maag blijkt nog zo geen slecht gegeven te zijn.VLblokpate schreef: ↑11 februari 2022, 10:12 Inflatie in Belgie is trouwens 7,6%.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
-
- Verbannen Gebruiker
Het financieel vermogen van de Belgen is meer dan 1300 miljard. Schulden slechts 300 miljard. Saldo 1000 miljard waarvan elk jaar 75 miljard verdwijnt. Goed voor wie enkel schulden en geen financieel vermogen heeft.
Vooral jongeren dus. Ze moeten niet meer klagen dat de ouderen alles verprutst hebben met die hoge staatsschulden. Het zijn de ouderen die meest financieel vermogen hebben en dus de pineut zijn. En dubbel want ze beleggen relatief minder (kortere horizon, nemen anders ook minder graag risico).
Maar ook waarde van vastgoed en alles verliest waarde. En ook daar zijn het de ouderen die de pineut zijn.
Jongeren moeten dus alleen maar hopen dat de hoge inflatie en hogere rentevoeten geen diepe economische crisis zal veroorzaken.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Oei, dan zijn we over 14 jaar faillietVLblokpate schreef: ↑11 februari 2022, 12:35 Het financieel vermogen van de Belgen is meer dan 1300 miljard. Schulden slechts 300 miljard. Saldo 1000 miljard waarvan elk jaar 75 miljard verdwijnt.
(of mogelijks al over 0,14 jaar )
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 11 februari 2022, 17:48, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Vraag maar aan de mensen in Turkije hoe ze zich voelen. Al hun geld smelt weg als sneeuw voor de zon. Misschien moet je eerst iets lezen over wat inflatie is, wat het betekent, wat de gevolgen zijn, wat een gezond niveau van inflatie is en wat niet, wat het verband is met economische groei en rijkdom, wat stagnatie en stagflatie is. En pas dan opmerkingen maken.EarthNvstr1 schreef: ↑11 februari 2022, 17:23Oei, dan zijn we over 14 jaar faillietVLblokpate schreef: ↑11 februari 2022, 12:35 Het financieel vermogen van de Belgen is meer dan 1300 miljard. Schulden slechts 300 miljard. Saldo 1000 miljard waarvan elk jaar 75 miljard verdwijnt.
Jouw bewering dat inflatie in de VS 0,6 is in januari, was al erg. Maar wat je nu zegt, ....
Correcte interpretatie.VLblokpate schreef: ↑11 februari 2022, 07:06Inflatie is vergelijking van prijsniveau met dat van een jaar eerder. Januari 2022 vergeleken met januari 2021 is stijging van 7,5%.EarthNvstr1 schreef: ↑10 februari 2022, 17:29
Ik dacht 0,6% in afgelopen januari, lager dan juni en oktober vorig jaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
reactie over inflatie verhuisd: viewtopic.php?f=1&t=30896&view=unread#unread
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 12 februari 2022, 13:08, 3 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
reactie over inflatie verhuisd: viewtopic.php?f=1&t=30896&view=unread#unread
-
- Newbie
- Contacteer:
Als Boglehead ben ik ook in 2022 present en heb ik een nieuwe video gemaakt. Sommige leden hier hadden al wat tips, waarvoor dank!. Dus hopelijk heb ik de tips goed kunnen verwerken! Hier share ik wat ik geloof de beste ETF is voor Belgen en Europa.
https://youtu.be/vs7_Y6Dj3xo
Alle feedback welkom!
Alle feedback welkom!
Zeer mooie video!polaroid22 schreef: ↑12 februari 2022, 22:46 Als Boglehead ben ik ook in 2022 present en heb ik een nieuwe video gemaakt. Sommige leden hier hadden al wat tips, waarvoor dank!. Dus hopelijk heb ik de tips goed kunnen verwerken! Hier share ik wat ik geloof de beste ETF is voor Belgen en Europa.
Alle feedback welkom!
Toch nog deze opmerkingen:
- een ETF is een indexfonds. Het is gewoon een beursgenoteerd indexfonds.
- de notie van weging naar marktkapitalistie vind ik wel belangrijk. Er zitten veel aandelen in VWCE, maar de meest populaire krijgen het meeste gewicht
- ik zou zelf niet onmiddelijk brokers bespreken en aanraden
-
- Newbie
- Contacteer:
Bedankt voor de feedback! Wordt erg geapprecieerd!pmu schreef: ↑12 februari 2022, 22:58Zeer mooie video!polaroid22 schreef: ↑12 februari 2022, 22:46 Als Boglehead ben ik ook in 2022 present en heb ik een nieuwe video gemaakt. Sommige leden hier hadden al wat tips, waarvoor dank!. Dus hopelijk heb ik de tips goed kunnen verwerken! Hier share ik wat ik geloof de beste ETF is voor Belgen en Europa.
Alle feedback welkom!
Toch nog deze opmerkingen:
- een ETF is een indexfonds. Het is gewoon een beursgenoteerd indexfonds.
- de notie van weging naar marktkapitalistie vind ik wel belangrijk. Er zitten veel aandelen in VWCE, maar de meest populaire krijgen het meeste gewicht
- ik zou zelf niet onmiddelijk brokers bespreken en aanraden
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Een leuke video. Bedankt.
Twee opmerkingen over VWCE :
1) IMIE is een geldige alternatieve
2) Met IWDA+EMIM zijn er geen "developped small caps". IWDA+EMIM+ZPRS (of IUSN) is beter imo.
Dank u.
Twee opmerkingen over VWCE :
1) IMIE is een geldige alternatieve
2) Met IWDA+EMIM zijn er geen "developped small caps". IWDA+EMIM+ZPRS (of IUSN) is beter imo.
Dank u.
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
Wat de voorbeelden ZPRS en IUSN bewijzen is dat je daarmee het rendement van je portefeuille naar beneden haalt.Superspaarder schreef: ↑13 februari 2022, 06:29 ...
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat lijkt me een zeer eenzijdige/simplistische zienswijze. De opmerking van Superspaarder is terecht n.m.i.Gudrun schreef: ↑13 februari 2022, 15:40Wat de voorbeelden ZPRS en IUSN bewijzen is dat je daarmee het rendement van je portefeuille naar beneden haalt.Superspaarder schreef: ↑13 februari 2022, 06:29 ...
Edit: ik denk trouwens dat IWDA+IEMA een juister (niet noodzakelijk beter) alternatief (qua FTSE vs MSCI) voor VWCE is
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 februari 2022, 18:06, 5 keer totaal gewijzigd.