De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
Prestaties - 5 jaar :Gudrun schreef: ↑13 februari 2022, 15:40Wat de voorbeelden ZPRS en IUSN bewijzen is dat je daarmee het rendement van je portefeuille naar beneden haalt.Superspaarder schreef: ↑13 februari 2022, 06:29 ...
2) Met IWDA+EMIM zijn er geen "developped small caps". IWDA+EMIM+ZPRS (of IUSN) is beter imo.
IWDA = 71,00%
EMIM = 39,40 %
ZPRS = 47,60%
Als ik uw redenering volg, koop ik IWDA en niets anders (en zeker niet EMIM) !
![Undecided :-\](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/undecided.gif)
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
-
- Full Member
- Contacteer:
Threadneedle global smaller companies ae eur 90% rendement over 5 jaar. Zonder laatste correctie zaten ze al aan 115%.... een veel beter rendement dan zprs....Superspaarder schreef: ↑13 februari 2022, 16:45Prestaties - 5 jaar :
IWDA = 71,00%
EMIM = 39,40 %
ZPRS = 47,60%
Als ik uw redenering volg, koop ik IWDA en niets anders (en zeker niet EMIM) !![]()
-
- Full Member
- Contacteer:
In andere periodes kunnen de small caps het beter doen dan iwda hoor. Sowieso meer diversificatie.... dan alleen de Heilige Spaargids Graal IWDAGudrun schreef: ↑13 februari 2022, 15:40Wat de voorbeelden ZPRS en IUSN bewijzen is dat je daarmee het rendement van je portefeuille naar beneden haalt.Superspaarder schreef: ↑13 februari 2022, 06:29 ...
2) Met IWDA+EMIM zijn er geen "developped small caps". IWDA+EMIM+ZPRS (of IUSN) is beter imo.
- Superspaarder
- Sr. Member
- Contacteer:
Daarom investeer ik in IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%). Top diversificatie
![Afro O0](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/afro.gif)
Threadneedle Smaller Companies is een actieve fonds. Ik investeer niet meer in actieve fondsen. Anders bestaat er altijd ook een betere fonds dan IWDA of EMIM !
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.Superspaarder schreef: ↑13 februari 2022, 18:20 Threadneedle Smaller Companies is een actieve fonds. ... Anders bestaat er altijd ook een betere fonds dan IWDA of EMIM !
Threadneedle Global Smaller Companies AE (LU0570870567) belegd ook niet enkel in small caps, o.a. 40% mid caps.
Op zich doen small caps het altijd beter dan large caps. Maar er is een reden waarom die literatuur niet meteen aanraadt om in small caps te investeren via trackers of actieve fondsen. De liquiditeit is lager en daardoor zijn de kosten vaak hoger.jantubaman schreef: ↑13 februari 2022, 16:58 In andere periodes kunnen de small caps het beter doen dan iwda hoor. Sowieso meer diversificatie.... dan alleen de Heilige Spaargids Graal IWDA
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Full Member
- Contacteer:
Voor de lange termijnbelegger met een horizon van 45 jaar minder een zorg. Small caps zijn veel flexibeler dan mega caps..... natuurlijk is de volatiliteit hoger. Maar dat biedt ook mooie investeringskansenGudrun schreef: ↑14 februari 2022, 08:35Op zich doen small caps het altijd beter dan large caps. Maar er is een reden waarom die literatuur niet meteen aanraadt om in small caps te investeren via trackers of actieve fondsen. De liquiditeit is lager en daardoor zijn de kosten vaak hoger.jantubaman schreef: ↑13 februari 2022, 16:58 In andere periodes kunnen de small caps het beter doen dan iwda hoor. Sowieso meer diversificatie.... dan alleen de Heilige Spaargids Graal IWDA
Juist voor de lange termijnbelegger zijn kosten de dief van je portemonnee. Reken maar eens uit wat het effect is op een halve procent meer of minder rendement op 45 jaar.jantubaman schreef: ↑14 februari 2022, 12:21 Voor de lange termijnbelegger met een horizon van 45 jaar minder een zorg. Small caps zijn veel flexibeler dan mega caps..... natuurlijk is de volatiliteit hoger. Maar dat biedt ook mooie investeringskansen
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
-
- Verbannen Gebruiker
Hebben wij, Bogleheads, nu chance gehad door de goeie spreiding of zijn we gewoon overbelegd in US en onderbelegd in Europa?
Merk ook op dat de dollar voor ons weer als een zacht kussentje heeft gewerkt die de kleine val nog meer verzacht heeft. Dat kan de komende maanden op onze eventuele winsten wegen als de euro normaliseert.
Mijn goud heeft ook gedaan wat ik er van verwacht, ook daar met extra rendement door die ijzersterke dollar.
Edit: ik zie dat US nu al goed is voor 70% van IWDA. Da’s wel stevig. Misschien toch een stoxx 600 Europe ofzo erbij nemen..
Merk ook op dat de dollar voor ons weer als een zacht kussentje heeft gewerkt die de kleine val nog meer verzacht heeft. Dat kan de komende maanden op onze eventuele winsten wegen als de euro normaliseert.
Mijn goud heeft ook gedaan wat ik er van verwacht, ook daar met extra rendement door die ijzersterke dollar.
Edit: ik zie dat US nu al goed is voor 70% van IWDA. Da’s wel stevig. Misschien toch een stoxx 600 Europe ofzo erbij nemen..
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik had vwce en swrd maar als ik kijk naar iwda. Dit houdt beter stand tot hiertoe. De beurs is een slagveld. Te laat ingegrepen...
Door breder te spreiden verklein je het risico. Je zal meer gemiddelde resultaten krijgen.
In de voorbije periodes hebben zij gelijk gehad.
Alle beleggers samen hebben vandaag hun geld zo verdeeld zodat nu 70% in US aandelen zit. Dit is hoe zij hun beleggingen verdelen.....
In de voorbije periodes hebben zij gelijk gehad.
Voor mij verschillen VWCE en SWRD/IWDA niet heel veel.robinvandyck schreef: ↑7 maart 2022, 17:29 Ik had vwce en swrd maar als ik kijk naar iwda. Dit houdt beter stand tot hiertoe. De beurs is een slagveld. Te laat ingegrepen...
Is dat zo? Gemiddeld ondergaan de beurzen om de 12 maanden een correctie (-10%) . Dit was nu al bijna 24 maanden geleden.
Wat is jouw strategie? Hoe ga je proberen om "in te grijpen"? Waarom denk jeij dat je de markt kan voorspellen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik had ook etf's van dax en cac 40 en deze waren rampzalig ten opzichte van iwda. Veel maakt het dan niet uit of je iwda had of vwce of swrd?
Waarom heb/had je fondsen met Duitse en Franse aandelen, als deze aandelen al reeds in de wereldwijd gespreide fondsen zitten?robinvandyck schreef: ↑7 maart 2022, 18:35 Ik had ook etf's van dax en cac 40 en deze waren rampzalig ten opzichte van iwda. Veel maakt het dan niet uit of je iwda had of vwce of swrd?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Weet niet waar jij vergelijkt maar je kan op justetf.com ETF prestaties vergelijken. SWRD presteert (net) iets beter of minder slecht dan IWDA voor 1 week; 1 maand; 3 maanden; 6 maanden; 1 jaar en 3 jaar.robinvandyck schreef: ↑7 maart 2022, 17:29 Ik had vwce en swrd maar als ik kijk naar iwda. Dit houdt beter stand tot hiertoe. De beurs is een slagveld. Te laat ingegrepen...
Ook VWCE presteert voor 1 week; 1 maand; 3 maanden; 6 maanden een tikkeltje beter dan IWDA.