Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Ik ken in Europa zelf een land waar de meerderheid het niet voor het zeggen heeft ...vortex schreef: ↑13 februari 2022, 16:46Heb nergens geschreven dat het OK is dat Rusland een inval zou plegen in Oekraïne, Kazachstan heb ik zelfs niet eens vernoemd. Ik zou nu een reeks voorbeelden kunnen aanhalen waar de VS is binnengevallen voor veel minder dan hulp aan een minderheid, maar daar het hier niet over.VincentVega schreef: ↑13 februari 2022, 14:30 Dus als ik het goed begrijp mag Rusland autonome landen, zoals Oekraïne of Kazachstan, binnenvallen om een Russische minderheid te helpen door een marionettenregering te installeren (Kazachstan) of bepaalde landsdelen met vele Russen af te scheuren en “onafhankelijk” te maken (Oekraïne - Krim).
Maar binnen Rusland mogen minderheden, die een minderheid in Rusland vormen maar een meerderheid in bepaalde regio’s (zoals Tsjetsjenië of Dagestan), dat niet
En om je tweede statement even tegen het licht te houden. Binnen Spanje mogen de Catalanen die een minderheid in Spanje vormen maar een meerderheid in de Catalaanse regio zich niet eens uitspreken in een referendum over onafhankelijkheid. Enkele van de Catalaanse regeringsleden zijn daar zelfs voor opgesloten. Dat is dan Europa en democratie! Misschien beter eens voor eigen deur vegen voor we anderen de les gaan spellen?
Maar dat is allemaal interne, binnenlandse politiek, zowel in het geval van Spanje (met Catalonië) als van Rusland. Voor mijn part doet Rusland binnen de eigen landsgrenzen wat ze willen. En zeker als de meerderheid van het Russische volk daar mee akkoord gaat.
Wat in Kazachstan gebeurd is, en nu in Oekraine gebeurt, is buitenlandse politiek. Een buitenlandse macht (Rusland) die een ander land wil opleggen wat dat autonome en soevereine land (Oekraine) wil en niet kan, en desnoods militair ingrijpt. Dat kan voor mij niet ...
Troouwens, Oekraïne wordt niet geannexeerd door de VS of door welk ander Westers land, ze vragen enkel - net zoals zovele ex-Oostbloklanden (Polen, Roemenië, Bulgarije ... ) om lid te mogen worden van de NAVO. Op eigen vraag.
En ja, de VSA hebben ook al in andere landen op eigen houtje invallen gedaan. Ook al is het vaak - maar niet altijd - om ergens een dictatuur omver te werpen, zoiets is niet goed te keuren. Zoiets zou enkel onder de auspiciën van de VN mogen gebeuren en niet door 1 land. Al is het eveneens waar dat als er ergens in de wereld iets gebeurt (Assad die in Syrië zijn eigen bevolking vermoordt met chemische wapens of Khadaffi die in Libië tijdens de Arabische Lente het leger op zijn volk liet schieten), dan roept iedereen dat het Westen (VS + Europa) moet ingrijpen.
Edit: Rusland en China zijn grootmachten maar van China of Rusland horen we niks als er bv. vluchtelingen uit Syrië of Afghanistan moeten opgevangen worden. Of als er geld moet gevonden worden voor de wederopbouw van een land na oorlog. Dan zijn de VS en Europa plots wel goed om de lasten van de ganse wereld op hun schouders te nemen en gebaren China en Rusland van "krommen aas" ...
Hoe moet ik dat nu weten?VincentVega schreef: ↑12 februari 2022, 21:55“Dobryy vecher” (goedenavond in het Russisch), beste Igor! Alles kits bij de FSB/ex-KGB?
Bwa, Rusland ontvangt veel vluchtelingen(merendeel uit afghanistan), maar inderdaad: we horen hun er niet over
Misschien dus het voorbeeld voor Europa?
Ze gaan er vast van uit dat die toch zullen doodvriezen
Eigenlijk ontvangt Rusland ongeveer evenveel vluchtelingen dan elk anders westers land, als je dat pro-rata met hun BBP bekijkt...
Hoeveel er naar China komen weet ik niet, maar dat zullen er vast in verhouding niet veel zijn
Eigenlijk ontvangt Rusland ongeveer evenveel vluchtelingen dan elk anders westers land, als je dat pro-rata met hun BBP bekijkt...
Hoeveel er naar China komen weet ik niet, maar dat zullen er vast in verhouding niet veel zijn
Macron sprak al meerdere keren over het Europese leger. Dat gaat sowieso een mooie stap in de richting van onafhankelijkheid maar ik vrees dat het efkes gaat duren.
Economisch gezien is Europa al minder afhankeljk van de VS door meer handel te drijven met China. Het is ook ergens logisch als je kijkt hoe de VS Europa behandelt de laatste tijd.
Ook economische vluchtelingen uit Oekraine niet vergeten, er zijn ondertussen 3 miljoen Oekrainers in Rusland, twee derde zijn daar om te werken. En dat is idd iets om van Rusland te leren, ze nemen wel veel mensen aan maar als je naar daar komt, moet je zien dat je werk vindt. Europa heeft een mooi sociaal opvangnet maar het is niet gemaakt voor economische vluchtelingen.Aerolla schreef: ↑13 februari 2022, 20:12 Bwa, Rusland ontvangt veel vluchtelingen(merendeel uit afghanistan), maar inderdaad: we horen hun er niet over
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Aerolla schreef: ↑13 februari 2022, 20:12 Bwa, Rusland ontvangt veel vluchtelingen(merendeel uit afghanistan), maar inderdaad: we horen hun er niet over
Kan je dit ook ergens staven met cijfers?
Blijkbaar heb jij dan toch ergens cijfers. Delen graag!
En zelf als het waar is, dan is dat nog steeds geen reden om een autonoom buurland, Oekraïne, te bedreigen met een militaire inval.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
https://migrants-refugees.va/country-profile/russia/
Nu toegegeven: het vaticaan is niet meteen de meest betrouwebare bron ooit, maar bon, in principe zijn Russen niet echt Rooms-katholiek
Nu toegegeven: het vaticaan is niet meteen de meest betrouwebare bron ooit, maar bon, in principe zijn Russen niet echt Rooms-katholiek
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ja, en? Je hebt ergens iets gevonden. Wat denk je nu te bewijzen?Aerolla schreef: ↑13 februari 2022, 21:07 https://migrants-refugees.va/country-profile/russia/
...
je vroeg toch cijfers met een bron?
Daar had ik het vandaan...
je vroeg toch cijfers met een bron?
Daar had ik het vandaan...
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Welke cijfers bedoel je dan precies? Ik lees dat de Russen vooral Russen toelaten die in een vroegere staat van de USSR wonen en daar een minderheid vormen. En blijkbaar is er ook heel wat gedwongen interne migratie binnen Rusland.
En zoals ik al zei: het rechtvaardigt nog steeds niet het dreigen met een militaire inval in een buurland.
-
- Verbannen Gebruiker
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Welke datum neem je dan als startpunt ?VLblokpate schreef: ↑14 februari 2022, 15:24 ... De Russische beurs is 18% gezakt sinds Putin Ukraine aan het bedreigen is.
Edit:
Welke datum zie je als "sinds Putin Ukraine aan het bedreigen is" ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 14 februari 2022, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
In plaats van "zoek de verschillen", laten we "zoek de gelijkenissen" eens spelen ...
Source: https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... prijsindex
Source: https://nl.investing.com/equities/gazprom_rts
Source: https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... prijsindex
Source: https://nl.investing.com/equities/gazprom_rts
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 14 februari 2022, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik stel voor dat we als niet-trollen de topics zelf ook niet bezoedelen en opmerkingen over bepaalde forumleden of over moderators (als die nodig zijn) hier te geven: veranderingen-op-het-forum-t2739-645.html#p538753 (edit: of maak een nieuw topic aan om het daarover te hebben)
@Indalo: ik soliciteer alvast niet, wees gerust (ik kan wel begrijpen dat je dat denkt)
Edit: dit mogelijks "gevoelig topic" verliep n.m.i. nu eens relatief vredelievend ... laat het ons zo houden aub
@Indalo: ik soliciteer alvast niet, wees gerust (ik kan wel begrijpen dat je dat denkt)
Edit: dit mogelijks "gevoelig topic" verliep n.m.i. nu eens relatief vredelievend ... laat het ons zo houden aub