Besparen algemeen
Re: Besparen algemeen
Steenput is drinkbaar ,getest geweest in boorput zit er te veel ijzer moest keuze maken ofwel veel water ofwel dieper boren en drinkbaar water te hebben . Maar omdat ik al drinkbaar water had en boorput bedoeld was voor buiten gebruik dus eerste optie gekozen .
Hier beetje verder wel dieper geboord maar hebben maar 500 liter water per uur .
Was er een alternatief toen je er ging wonen en is dat veranderd (trein station verdwenen, busstop weg, school dicht, bakker failliet, etc)? En ben je daardoor in een situatie gekomen dat er geen alternatief meer is voor de auto?
Of ben je er vanuit gegaan dat toen je besloot daar te gaan wonen, je met de wagen het probleem oplost?
Dat is het verhaal van de believers in variabele energie contracten een jaar geleden.
Die piepen heden wel anders een jaar later.
En een filter aankopen en vervangen dat is echt technisch werk.
Estate Guru believer.
Die flauwekul is toch allemaal niet nodig om je wc door te trekken en je wasmachine te laten draaien. Mijn pompje van pakweg 300 euro draait al 20 jaar. Nog nooit een filter vervangen.MP1980 schreef: ↑14 februari 2022, 18:16 De buren hebben ook zo'n pomp met filters laten plaatsen pomp/triofilter/werkuren enz net geen 1200 euro ( waar het overgrote deel de pomp en filterset).
Das een beetje het verhaal van de thuisbatterij tegen dat het wat oplevert is uwe nest versleten.
Daarbij zijn de halfjaarlijks of jaarlijkse koolstoffilters (wist ik zo niet meer wat buurman zei ) ook niet bepaald goedkoop.
M.
Bae1 schreef: ↑14 februari 2022, 21:57 Ik val in herhaling;
Een koolstoffilter is niet nodig en pure geldverspilling als je het water alleen gebruikt voor WC & wasmachine.
Je hebt reeds een voorfilter voordat het water in de leidingen wordt gezogen, dan heb je nog een groffe filter en daarna volstaat een fijne filter die je ~€5/jaar kost om te vervangen.
Wie initieel een installatie voor regenwater recuperatie zet, kan imo het best 3 filters in rij plaatsen ipv 2. Grof, fijn en koolstof. De meerkost is miniem.woete schreef: ↑14 februari 2022, 21:49 Waarom een koolfilter eigenlijk?
Ik heb een groffilter bij de instroom van de put. En een fijnfilter na de pomp, zo'n draadfilter wat lijkt op dit https://www.hrshop.be/en/rainwater/rain ... f60ax.html .
Zou dat niet volstaan voor gebruik van het regenwater in wc's, wasmachine en tuin?
Vinden jullie de koolstoffilter verspilling, dan haal je de cartridge weg of vervang je deze gewoon nooit. Zo simpel is het.
Waar is het wel goed voor, alles dat niet organisch is en om welke reden dan ook in je regenwaterput zou kunnen komen weg te filteren. Chemicaliën maw. Voor de WC door te trekken is het niet nodig, al helpt het wel om aanslag in de pot te verminderen waardoor je die minder snel moet reinigen. Voor de wasmachine is het toch een extra veiligheid.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Het hangt er ook sterk vanaf of er bladeren ea. in je dakgoten (en dus in je regenput) terechtkomen of niet.
Bij ons is dat niet het geval, dus er valt ook nauwelijks iets te filteren. Ik heb zo'n 3-voudige filter waarvan ik af en toe (minder dan jaarlijks) de grof- en fijnfilter eens uitspoel (niets technisch aan), maar de koolfstoffilter is nog nooit vervangen. Het putwater is nog steeds helder en geurloos. We gebruiken het voor toilet en wasmachine.
Voor de was is het zowiezo beter (zacht water, minder zeep nodig).
Bij ons is dat niet het geval, dus er valt ook nauwelijks iets te filteren. Ik heb zo'n 3-voudige filter waarvan ik af en toe (minder dan jaarlijks) de grof- en fijnfilter eens uitspoel (niets technisch aan), maar de koolfstoffilter is nog nooit vervangen. Het putwater is nog steeds helder en geurloos. We gebruiken het voor toilet en wasmachine.
Voor de was is het zowiezo beter (zacht water, minder zeep nodig).
Je kan samen met je buren een auto kopen of een andere vorm van autodelen gebruiken
Autodelen werkt redelijk goed in de vlaamse steden, hier in een kleine gemeente alleen op papier.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Inderdaad.
Uw hobbies, familie, vrienden, werk moeten mijn inziens allemaal dichtbij wonen/zijn om zonder eigen wagen te kunnen.
Als je dan inderdaad op "den buiten" woont, is dat vaak niet het geval. En "verhuizen naar de stad", de oplossing volgens velen werkt ook niet want u familie en vrienden zullen niet volgen.. en dan moet/ga je in het weekend opnieuw met die wagen richting den buiten voor familie en vrienden bezoek...
Maar een wagen is absoluut 1 van de duurste bezittingen van een gezin, zowel in aankoop als lopende kosten.
Uw hobbies, familie, vrienden, werk moeten mijn inziens allemaal dichtbij wonen/zijn om zonder eigen wagen te kunnen.
Als je dan inderdaad op "den buiten" woont, is dat vaak niet het geval. En "verhuizen naar de stad", de oplossing volgens velen werkt ook niet want u familie en vrienden zullen niet volgen.. en dan moet/ga je in het weekend opnieuw met die wagen richting den buiten voor familie en vrienden bezoek...
Maar een wagen is absoluut 1 van de duurste bezittingen van een gezin, zowel in aankoop als lopende kosten.
Ik doe tegenwoordig maar 5.000 km per jaar maar houd mijn wagen toch maar. Buiten 300 euro verzekering , 0 euro verkeersbelasting en een tweejaarlijkse olieverversing die ik zelf doe heb ik daar geen vaste kosten aan.
Zal wel geen hippe wagen zijn, gelukkig zijn er nog die zonder hip tevreden zijn.
Estate Guru believer.
Ik vrees dat dit voor mij ook de enige oplossing gaat zijn. Spijtig, een (oude tweedehands) auto die in mijn geval 98 procent van de tijd ongebruikt gaat zijn, ik ga hem wel delen maar er zullen veel mensen komen kijken...
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
O euro wegenbelasting, welke auto is dat dan wel ??
Wacht maar als de mizerie begint met electrische auto's