De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Umicore daar geloof ik in tijdje beneden 35 gecirkeld maar die zijn aan het doorstijgen gaan vlot boven 40 gaan op korte termijn ook dividend erbijreteiP schreef: ↑17 februari 2022, 12:57 Ach gewoon stick to the plan. Veel beter dit soort salami bewegingen dan een beurs die week na week een lichtjes beter record neerzet.
Heb heel wat aandelen gehamsterd de voorbije 3 maand. 10% van mijn huidige portwaarde is er netto ingestroomd in die periode.
Ik zit nu mooi op 70% aandelen allocatie.
Vanochtend nog Umicore gekocht, was laatst aandeelhouder in 2016. Blij om terug te zijn, nu hopelijk voor de zeer lange termijn.
De laatste keer was dus in de jaren 70VLblokpate schreef: ↑17 februari 2022, 17:40Het houdt geen steek wat je zegt. De laatste keer dat de FED de rentevoeten sterk verhoogd heeft , in de jaren 1970, is de VS, en de hele wereld, in een jarenlange recessie terechtgekomen.
Waarom? Omdat ze achteraf gezien de rente te snel te veel hebben verhoogd. Niemand kan voorspellen hoe snel en hoeveel je de rente moet verhogen. Te weinig en te traag is niet goed. Te veel en te snel is niet goed. Maar je weet dat pas achteraf.
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
Dacht dat de laatste keer de FED zijn rente verhoogde in 2015 was dit voor 9 renteverhogingen in totaal
In de jaren 70 en 80 was de opec de oorzaak van de recessie en had dit niks te maken met de rente die werd verhoogd
Daarom dat het ook de olie crisis werd genoemd .
Wat ik zeg klopt ik zuig het niet uit mijn duim zoals jij dus wel doet .
Controleer de feiten voor dat je commentaar geeft .
-
- Verbannen Gebruiker
Hier de feiten. Controleer jij maar deze feiten voor je commentaar geeft.lop schreef: ↑17 februari 2022, 18:28
In de jaren 70 en 80 was de opec de oorzaak van de recessie en had dit niks te maken met de rente die werd verhoogd
Highest Fed Funds Rate
The fed funds rate reached a high of 20% in 1980 to combat double-digit inflation.5
Inflation began to skyrocket beginning in March 1973 when President Richard Nixon disengaged the dollar from the gold standard. Inflation increased from 4.7% to 12.3% in December 1974.6 The Fed increased the fed funds rate from 7% in March to 11% by August.
Inflation continued to remain in the double digits through April 1975. The Fed increased the benchmark rate to 16% in March 1975, worsening the 1973 to 1975 recession.7 It then reversed course, dramatically lowering the rate to 5.25% by April 1975.
These sudden changes were part of a “stop-go” monetary policy, and they weren't sustained enough to either end inflation or spur growth. Confused businesses kept prices high to stay ahead of the Fed's interest rate spikes, which only made inflation worse. Fed leaders learned that managing inflation expectations was a critical factor in controlling inflation itself.
Federal Reserve chair Paul Volcker ended the Fed's stop-go policy in 1979. He instead raised rates and kept them there to finally end inflation. That created the 1980 recession, but it thoroughly ended double-digit inflation, which hasn't been a threat since.
Moge duidelijk zijn dat de vette beursjaren van het gratis geld en lage rente voorbij zijn.
Terwijl iedereen op Oekraine focust toonden eergisteren de laatste PPI cijfers met 9,7% inflatie YoY wat boven verwachting was nogmaals dat de inflatie nog lang hoog zal blijven.
PPI (Producers Price Index) is indicatief voor toekomstige CPI inflatie data gezien producenten hun kosten doorrekenen naar consumenten.
Goud zal mss een mooie tijd tegemoet gaan.
Terwijl iedereen op Oekraine focust toonden eergisteren de laatste PPI cijfers met 9,7% inflatie YoY wat boven verwachting was nogmaals dat de inflatie nog lang hoog zal blijven.
PPI (Producers Price Index) is indicatief voor toekomstige CPI inflatie data gezien producenten hun kosten doorrekenen naar consumenten.
De olie crisis was de oorzaak van deze inflatie dus de crisis had NIKS te maken met de inflatie zelf !VLblokpate schreef: ↑17 februari 2022, 19:21Hier de feiten. Controleer jij maar deze feiten voor je commentaar geeft.lop schreef: ↑17 februari 2022, 18:28
Highest Fed Funds Rate
The fed funds rate reached a high of 20% in 1980 to combat double-digit inflation.5
Inflation began to skyrocket beginning in March 1973 when President Richard Nixon disengaged the dollar from the gold standard. Inflation increased from 4.7% to 12.3% in December 1974.6 The Fed increased the fed funds rate from 7% in March to 11% by August.
Inflation continued to remain in the double digits through April 1975. The Fed increased the benchmark rate to 16% in March 1975, worsening the 1973 to 1975 recession.7 It then reversed course, dramatically lowering the rate to 5.25% by April 1975.
These sudden changes were part of a “stop-go” monetary policy, and they weren't sustained enough to either end inflation or spur growth. Confused businesses kept prices high to stay ahead of the Fed's interest rate spikes, which only made inflation worse. Fed leaders learned that managing inflation expectations was a critical factor in controlling inflation itself.
Federal Reserve chair Paul Volcker ended the Fed's stop-go policy in 1979. He instead raised rates and kept them there to finally end inflation. That created the 1980 recession, but it thoroughly ended double-digit inflation, which hasn't been a threat since.
De olie crisis begon in 1973 waardoor de inflatie begon op te lopen .
Ik weet wat ik schrijf en beweer jij duidelijk niet
Beste bescherming tegen inflatie op middellange en zeker lange termijn zijn aandelen.Nikki01 schreef: ↑17 februari 2022, 20:09 Moge duidelijk zijn dat de vette beursjaren van het gratis geld en lage rente voorbij zijn.
Dit is een goed artikel hierover:
https://www.bankeronwheels.com/how-to-p ... inflation/
![Afbeelding](https://www.bankeronwheels.com/wp-content/uploads/2019/08/hedges-against-short-and-long-term-inflation-cash-bond-etfs-TIPS-etfs-gold-reits-real-estate-inded-investing-1-768x589.png)
Ik heb zelf vastgoed en goud, maar die beschouw ik niet als onderdeel van het belegbare kapitaal. Dat zit in aandelen en ik zie geen enkele reden om dat in iets anders om te zetten, zeker inflatie niet.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
-
- Verbannen Gebruiker
Deze persoon beweert hetzelfde als ik over de renteverhogingen van de jaren 1970. FED voorzitter van Chicago, de langst dienende FED voorzitter onder de FED voorzitters.
Maar in jouw ogen nog iemand die niet weet wat hij zegt. Je zou je best heel veel zorgen maken als dit soort onbekwame mensen over de renteverhogingen in de VS beslissen. Kan alleen maar een complete ramp betekenen voor de komende tientallen jaren.
Fed’s Evans sees no need for ‘extra’ restrictive rate hikes like the kind that caused recessions 40 years ago
Chicago Fed President Charles Evans has been in office since 2007, making him the longest-serving regional Fed president
In the 1970s and 1980s, Federal Reserve policy often caused recessions to get inflation down. It might not have to take such draconian steps this time, said Chicago Fed President Charles Evans on Friday.
Ik zeg de feiten !VLblokpate schreef: ↑18 februari 2022, 17:25Deze persoon beweert hetzelfde als ik over de renteverhogingen van de jaren 1970. FED voorzitter van Chicago, de langst dienende FED voorzitter onder de FED voorzitters.
Maar in jouw ogen nog iemand die niet weet wat hij zegt. Je zou je best heel veel zorgen maken als dit soort onbekwame mensen over de renteverhogingen in de VS beslissen. Kan alleen maar een complete ramp betekenen voor de komende tientallen jaren.
Fed’s Evans sees no need for ‘extra’ restrictive rate hikes like the kind that caused recessions 40 years ago
Chicago Fed President Charles Evans has been in office since 2007, making him the longest-serving regional Fed president
In the 1970s and 1980s, Federal Reserve policy often caused recessions to get inflation down. It might not have to take such draconian steps this time, said Chicago Fed President Charles Evans on Friday.
De olie was de oorzaak van de inflatie , daarna hebben ze de rente beginnen verhogen !
Waardoor er een recessie is ontstaan.
Is dan de oorzaak het verhogen van de rente ?
Nee dat was het niet .
Het was de olie .
Er staat duidelijk ook op wiki dat de oliecrisis leidde tot de inflatie !
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oliecrisis_van_1973
En weeral de schuldige Europa zelf die zich met alles moest moeien .
Het zelfde dat ze vandaag ook terug doen in Oekraïne.
-
- Verbannen Gebruiker
Jammer dat je niet eens de moeite doet om bij te lezen. Begrijpen wat toen gebeurde kan je helpen om te begrijpen wat nu de gevaren zijn bij deze hoge inflatie en de situatie in Ukraine. Misschien ben je geen belegger, maar hoge inflatie en de beslissingen van de FED treffen ons allemaal, nu de wereld een dorp geworden is, veel meer nog dan in de 1970s.lop schreef: ↑18 februari 2022, 17:46 Ik zeg de feiten !
De olie was de oorzaak van de inflatie , daarna hebben ze de rente beginnen verhogen !
Nee dat was het niet .
Het was de olie .
Ik begrijp trouwens niet waarom je Europa de schuld geeft van wat in de jaren 1970 in de VS aan het gebeuren was, en nu in Ukraine aan het gebeuren is, en al helemaal niet waarom dit belangrijke is voor onze discussie over de goede of slechte rentebeslissingen van de FED.
-
- Verbannen Gebruiker
Jouw feiten verklaren niet waarom de beurscrash van 1973-1974 in januari 1973 begonnen is, terwijl jouw oliecrisis pas in oktober 1973 begonnen is.
We zijn nu misschien ook begonnen aan een gelijkaardige beurscrash: 18 maanden dalingen tot 45% van de beurswaarde verdwenen is. Over 2 jaar weten we het. Maar de crisis in Ukraine en de acties van de FED gaan zeker impact hebben.
Ondertussen in Ukraine: soldaat gestorven in beschietingen, evacuaties naar Rusland vanuit separatistische bewegingen (niet de mannen: ze moeten vechten), een (door de Russen) geënsceneerde bomaanslag op de auto van een van de leiders van de separatisten, start van de strategische nucleaire oefeningen door Rusland in bijzijn van Putin.
Rusland stapelt de excuses op om Ukraine binnen te vallen en maakt er geen geheim van.
Ga je over 2 jaar zeggen: ik had dat niet zien aankomen want in 1974 was er een oliecrisis, en nu is het toch geen oliecrisis?
De S&P en nasdaq is nu ook al rond de 10% gedaald terwijl er niks is veranderd ! Ze noemen dat de voorspellende factor .VLblokpate schreef: ↑19 februari 2022, 12:07Jouw feiten verklaren niet waarom de beurscrash van 1973-1974 in januari 1973 begonnen is, terwijl jouw oliecrisis pas in oktober 1973 begonnen is.
We zijn nu misschien ook begonnen aan een gelijkaardige beurscrash: 18 maanden dalingen tot 45% van de beurswaarde verdwenen is. Over 2 jaar weten we het. Maar de crisis in Ukraine en de acties van de FED gaan zeker impact hebben.
Ondertussen in Ukraine: soldaat gestorven in beschietingen, evacuaties naar Rusland vanuit separatistische bewegingen (niet de mannen: ze moeten vechten), een (door de Russen) geënsceneerde bomaanslag op de auto van een van de leiders van de separatisten, start van de strategische nucleaire oefeningen door Rusland in bijzijn van Putin.
Rusland stapelt de excuses op om Ukraine binnen te vallen en maakt er geen geheim van.
Ga je over 2 jaar zeggen: ik had dat niet zien aankomen want in 1974 was er een oliecrisis, en nu is het toch geen oliecrisis?
Zou je toch moeten weten
Waarom Europa de schuldige was ? Meen je dat nu echt ?VLblokpate schreef: ↑19 februari 2022, 11:21Jammer dat je niet eens de moeite doet om bij te lezen. Begrijpen wat toen gebeurde kan je helpen om te begrijpen wat nu de gevaren zijn bij deze hoge inflatie en de situatie in Ukraine. Misschien ben je geen belegger, maar hoge inflatie en de beslissingen van de FED treffen ons allemaal, nu de wereld een dorp geworden is, veel meer nog dan in de 1970s.lop schreef: ↑18 februari 2022, 17:46 Ik zeg de feiten !
Nee dat was het niet .
Het was de olie .
Ik begrijp trouwens niet waarom je Europa de schuld geeft van wat in de jaren 1970 in de VS aan het gebeuren was, en nu in Ukraine aan het gebeuren is, en al helemaal niet waarom dit belangrijke is voor onze discussie over de goede of slechte rentebeslissingen van de FED.
Waarom moesten ze per se Israël steunen ? Wat hadden zij daar te zoeken ?
Belgie is 50% schuldig voor de hele crisis in de jaren 1970 begrijp dat goed .
En vandaag heeft Europa ook niks te zoeken in Oekraïne het zelfde voor de VS .
Want ze lokken het zelf uit besef dat goed als je dat niet ziet ben je echt blind
-
- Verbannen Gebruiker
Lop, je antwoordt alweer naast de kwestie. Ik geloof niet meer dat je weet waarover je het hebt. Ik ga niet meer op jou reageren.lop schreef: ↑19 februari 2022, 15:40De S&P en nasdaq is nu ook al rond de 10% gedaald terwijl er niks is veranderd ! Ze noemen dat de voorspellende factor .VLblokpate schreef: ↑19 februari 2022, 12:07
Jouw feiten verklaren niet waarom de beurscrash van 1973-1974 in januari 1973 begonnen is, terwijl jouw oliecrisis pas in oktober 1973 begonnen is.
Zou je toch moeten weten
-
- Verbannen Gebruiker
Belgie die iets te betekenen heeft op het wereldtoneel? Zelfs 50% verantwoordelijk voor een wereldcrisis?lop schreef: ↑19 februari 2022, 15:47Waarom Europa de schuldige was ? Meen je dat nu echt ?VLblokpate schreef: ↑19 februari 2022, 11:21
Jammer dat je niet eens de moeite doet om bij te lezen. Begrijpen wat toen gebeurde kan je helpen om te begrijpen wat nu de gevaren zijn bij deze hoge inflatie en de situatie in Ukraine. Misschien ben je geen belegger, maar hoge inflatie en de beslissingen van de FED treffen ons allemaal, nu de wereld een dorp geworden is, veel meer nog dan in de 1970s.
Waarom moesten ze per se Israël steunen ? Wat hadden zij daar te zoeken ?
Belgie is 50% schuldig voor de hele crisis in de jaren 1970 begrijp dat goed .
En vandaag heeft Europa ook niks te zoeken in Oekraïne het zelfde voor de VS .
Want ze lokken het zelf uit besef dat goed als je dat niet ziet ben je echt blind
Lop, je hebt vreemde meningen.
Veel succes met je beleggingen.
Is dat naast de kwestie ? Er waren al spanningen in het jaar 1972 de beurs voorzag dus gewoonweg deze crisis voor deze begon . Pas in 1973 werd de productie beperkt en daarna kwam de inflatie door de hogere olie prijzen .VLblokpate schreef: ↑19 februari 2022, 15:49Lop, je antwoordt alweer naast de kwestie. Ik geloof niet meer dat je weet waarover je het hebt. Ik ga niet meer op jou reageren.
Lijkt mij juist alles behalve naast de kwestie