Dividendaandelen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Dividendaandelen
Wat maakt dat uit voor een eventueel aankoop vandaag ?
Zelfs al keert Proximus slechts 1 EUR dividend uit de volgende jaren, dan heb je aan een koers van 20 EUR zelfs nog steeds 5% bruto dividendrendement.
Koop dan 1000 aandelen van proximusEarthNvstr1 schreef: ↑20 februari 2022, 11:41Wat maakt dat uit voor een eventueel aankoop vandaag ?
Zelfs al keert Proximus slechts 1 EUR dividend uit de volgende jaren, dan heb je aan een koers van 20 EUR zelfs nog steeds 5% bruto dividendrendement.
Je krijgt elk jaar 1 euro terwijl er elk jaar 1 euro van de koers gaat? Wat dat uit maakt? Wel dat je over twintig jaar je investering misschien terug hebt, wat de inflatie ondertussen doet buiten beschouwing gelaten.EarthNvstr1 schreef: ↑20 februari 2022, 11:41Wat maakt dat uit voor een eventueel aankoop vandaag ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, als je er vanuit gaat dat de koers elk jaar 1 EUR zal dalen. Daar ga ik niet vanuit.
Prestaties uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Zoals ik al zei, ik heb laag gekocht.
Dat is wel een heel simplistische kijk op de zaak. Sinds de vorige ex-div date (8/12/21) is de koers van 16.06 naar 18.60 gegaan.vortex schreef: ↑20 februari 2022, 12:04Je krijgt elk jaar 1 euro terwijl er elk jaar 1 euro van de koers gaat? Wat dat uit maakt? Wel dat je over twintig jaar je investering misschien terug hebt, wat de inflatie ondertussen doet buiten beschouwing gelaten.EarthNvstr1 schreef: ↑20 februari 2022, 11:41
Wat maakt dat uit voor een eventueel aankoop vandaag ?
Ook geen fan van Proximus (of Telenet). Wat ben je met een hoog dividend als het een sigaar uit eigen doos is. Stel mij ook vragen bij de houdbaarheid van hun dividend. Ik heb dan liever een iets lager dividendrendement waarvan je weet dat het dividend de komende jaren minstens gelijk blijft en de koers stabiel blijft. Bpost was ook zogezegd een dividendaandeel, maar heeft al een jaar moeten passen om dividend uit te betalen met grote dalingen tot gevolg.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Zo, ik heb even mijn huiswerk gemaakt.
Ik beleg zelf niet in aandelen maar ik vind het wel interessant om erover te lezen en hier wat te volgen.
Aangezien ik dit weekend toch thuis bleef met dit stormachtige weer heb ik mij wat bezig gehouden met een poging tot fundamentele analyse. Ik heb 'at random' wat Belgische dividend aandelen gekozen en ben die wat gaan uitpluizen.
Als "bijvraag" kwam daarbij: stel dat ik €50 netto aan dividend per jaar wil ontvangen, welke aandelen uit diegene die geselecteerd zijn, zijn dan het meest geschikt?
Dit is geen advies, dit is puur hobbymatig wat proberen inzicht te krijgen en te vergelijken.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
Ik beleg zelf niet in aandelen maar ik vind het wel interessant om erover te lezen en hier wat te volgen.
Aangezien ik dit weekend toch thuis bleef met dit stormachtige weer heb ik mij wat bezig gehouden met een poging tot fundamentele analyse. Ik heb 'at random' wat Belgische dividend aandelen gekozen en ben die wat gaan uitpluizen.
Als "bijvraag" kwam daarbij: stel dat ik €50 netto aan dividend per jaar wil ontvangen, welke aandelen uit diegene die geselecteerd zijn, zijn dan het meest geschikt?
Dit is geen advies, dit is puur hobbymatig wat proberen inzicht te krijgen en te vergelijken.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
In Google sheets kan je automatisch de koers, PE, ... binnenhalen in je spreadsheet via functie googlefinance.
Ik wist dat het een goed idee was dit hier te posten heb weer bijgeleerdvidar schreef: ↑20 februari 2022, 18:15 In Google sheets kan je automatisch de koers, PE, ... binnenhalen in je spreadsheet via functie googlefinance.
WDP geen stabiele dividendgeschiedenis?
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Als je de koers van proximus bekijkt op lange termijn is deze alleen maar dalende. Dan ben je dus niks met een hoog dividend want je verliest alleen maar kapitaal. Zelfs als je geen kapitaalgroei meer beoogd lijkt mij kapitaalbescherming toch belangrijker. Dan zou ik een aandeel als Gimv nemen of het saaie Tinc. Zelfs Tinc heeft een beter koersverloop,sinds zijn IPO in 2015, dan proximus.
Proximus was 1 van mijn eerste aandelen,toen nog Belgacom. Daarna niet meer echt gevolgd. Als ik zie wat de koers nu nog maar is,ben ik blij dat ik ze bijna 10 jaar geleden verkocht heb aan €25. Zelfs met het (te) hoog dividend zou ik anders al jaren verlies hebben.
Proximus is alleen nog maar goed om te kopen in een dal, om daarna zo snel mogelijk terug te verkopen bij een korte stijging. Maar zeker niet voor de lange termijn,wat de meeste dividend beleggers toch doen. Dit is geen duuurzaam bedrijf.
Als ik je post kon liken deed ik het. Ik heb ondertussen al geleerd om van overheidsbedrijven te blijven. Dus ook niet echt blij met wat er onlangs bij Ageas is gebeurd.DonDraper schreef: ↑20 februari 2022, 15:33 Ook geen fan van Proximus (of Telenet). Wat ben je met een hoog dividend als het een sigaar uit eigen doos is. Stel mij ook vragen bij de houdbaarheid van hun dividend. Ik heb dan liever een iets lager dividendrendement waarvan je weet dat het dividend de komende jaren minstens gelijk blijft en de koers stabiel blijft. Bpost was ook zogezegd een dividendaandeel, maar heeft al een jaar moeten passen om dividend uit te betalen met grote dalingen tot gevolg.
Die dalen worden met de jaren alleen maar dieper.In 2006 €26, 2009 €22, 2013 €17 om dan uiteindelijk onder de €16 te gaan in 2020.
Proximus was 1 van mijn eerste aandelen,toen nog Belgacom. Daarna niet meer echt gevolgd. Als ik zie wat de koers nu nog maar is,ben ik blij dat ik ze bijna 10 jaar geleden verkocht heb aan €25. Zelfs met het (te) hoog dividend zou ik anders al jaren verlies hebben.
Proximus is alleen nog maar goed om te kopen in een dal, om daarna zo snel mogelijk terug te verkopen bij een korte stijging. Maar zeker niet voor de lange termijn,wat de meeste dividend beleggers toch doen. Dit is geen duuurzaam bedrijf.
Ik ging daarbij af op het dividend dat de laatste vier jaar werd uitgekeerd. Ik interpreteerde dit als ofwel eenzelfde bedrag ofwel een bedrag dat telkens hoger was dan vorige jaren
Pas op, ik ben pas begonnen met het leren kijken naar cijfers en gegevens dus schiet mij niet dood :p
WDP heeft in die periode al ieder jaar zijn dividend verhoogd. Het aandeel van WDP heeft een aantal jaar geleden wel een splitsing ondergaan (gedeeld door 7) waardoor het dividend per aandeel dus ook gedeeld door 7 ging. Daardoor dat je wellicht denkt dat WDP zijn dividend had verlaagd.Tarbo schreef: ↑20 februari 2022, 20:14Ik ging daarbij af op het dividend dat de laatste vier jaar werd uitgekeerd. Ik interpreteerde dit als ofwel eenzelfde bedrag ofwel een bedrag dat telkens hoger was dan vorige jaren
Pas op, ik ben pas begonnen met het leren kijken naar cijfers en gegevens dus schiet mij niet dood :p
Ah oké, dat wist ik niet. Dat verklaart mijn foutieve interpretatie! Bedankt!DonDraper schreef: ↑20 februari 2022, 21:02WDP heeft in die periode al ieder jaar zijn dividend verhoogd. Het aandeel van WDP heeft een aantal jaar geleden wel een splitsing ondergaan (gedeeld door 7) waardoor het dividend per aandeel dus ook gedeeld door 7 ging. Daardoor dat je wellicht denkt dat WDP zijn dividend had verlaagd.Tarbo schreef: ↑20 februari 2022, 20:14
Ik ging daarbij af op het dividend dat de laatste vier jaar werd uitgekeerd. Ik interpreteerde dit als ofwel eenzelfde bedrag ofwel een bedrag dat telkens hoger was dan vorige jaren