Pandwissel bij 2de woning mogelijk of enkel eigen woning?
TIP
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Pandwissel bij 2de woning mogelijk of enkel eigen woning?
Heeft iemand ervaring/kennis over pandwissel bij de niet eigen woning?
Een woning die je dus aankocht om te verhuren, die je wilt verkopen maar waar nog een lening op loopt en je wilt een andere woning aankopen en diezelfde lening meenemen, kan dat?
Ik vind er niet meteen iets van terug. Ben wel benieuwd nu de rentes weer licht stijgen.
Alvast bedankt,
Centiempje
Een woning die je dus aankocht om te verhuren, die je wilt verkopen maar waar nog een lening op loopt en je wilt een andere woning aankopen en diezelfde lening meenemen, kan dat?
Ik vind er niet meteen iets van terug. Ben wel benieuwd nu de rentes weer licht stijgen.
Alvast bedankt,
Centiempje
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Re: Pandwissel bij 2de woning mogelijk of enkel eigen woning?
Waarom twijfel je dat dit niet zou mogen?
Het idee achter een pandwissel is om je lening te behouden (zelfde rentes in principe) maar kan besparen op alle administratieve kosten (schuld saldo verzekering, registratierechten, hypotheekrecht,...). 1 aspect van de vele is dat je er ook je woonbonus mee kan behouden.
Ik spreek niet uit expertise of ervaring, maar er staat zover ik weet niets in dat dit niet zou mogen voor een woning waar je zelf niet in woont.
Het idee achter een pandwissel is om je lening te behouden (zelfde rentes in principe) maar kan besparen op alle administratieve kosten (schuld saldo verzekering, registratierechten, hypotheekrecht,...). 1 aspect van de vele is dat je er ook je woonbonus mee kan behouden.
Ik spreek niet uit expertise of ervaring, maar er staat zover ik weet niets in dat dit niet zou mogen voor een woning waar je zelf niet in woont.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Hoh, gewoon geen ervaring mee en online spreken ze steeds van je eigen woning.
Ondertuusen heeft ook iemand anders privé bevestigd dat het wel degelijk kan, super dus!
Ondertuusen heeft ook iemand anders privé bevestigd dat het wel degelijk kan, super dus!
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als de hypotheek van je hypothecaire lening gevestigd is op het pand dat je verkoopt, dan moet er n.m.i. toch een nieuwe hypotheek gevestigd worden op het pand dat je aankoopt (of een ander pand). Is dat dan gratis ?SMGGM schreef: ↑15 februari 2022, 21:18 Het idee achter een pandwissel is om je lening te behouden (zelfde rentes in principe) maar kan besparen op alle administratieve kosten (schuld saldo verzekering, registratierechten, hypotheekrecht,...). 1 aspect van de vele is dat je er ook je woonbonus mee kan behouden.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een hypothecaire lening wordt normaal gezien afgesloten voor een bepaald pand met een bepaald doel (bv. verhuur).centiempje schreef: ↑15 februari 2022, 19:53 Een woning die je dus aankocht om te verhuren, die je wilt verkopen maar waar nog een lening op loopt en je wilt een andere woning aankopen en diezelfde lening meenemen, kan dat?
Als je het pand wil wijzigen, dan kan je dit best eerst bespreken met je leningverstrekker n.m.i.
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Neen hoor, ben je misschien Nederlander? Daar is dat zo, in België echt niet. Hier kan je zonder probleem je eigen woning ook gewoon verhuren en zelf verhuizen naar een andere woning.EarthNvstr1 schreef: ↑16 februari 2022, 19:15Een hypothecaire lening wordt normaal gezien afgesloten voor een bepaald pand met een bepaald doel (bv. verhuur).centiempje schreef: ↑15 februari 2022, 19:53 Een woning die je dus aankocht om te verhuren, die je wilt verkopen maar waar nog een lening op loopt en je wilt een andere woning aankopen en diezelfde lening meenemen, kan dat?
Als je het pand wil wijzigen, dan kan je dit best eerst bespreken met je leningverstrekker n.m.i.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben Belg ;-)centiempje schreef: ↑18 februari 2022, 20:37 Neen hoor, ben je misschien Nederlander? Daar is dat zo, in België echt niet. Hier kan je zonder probleem je eigen woning ook gewoon verhuren en zelf verhuizen naar een andere woning.
Wat je zegt klopt.
Waar het echter over gaat is het wisselen van pand, waarbij er (vemoedelijk) op het te verkopen pand een lening met hypotheek zit.
Edit: alsook dat een leningverstrekker bij het verstrekken van een lening uitgaat van bepaalde aannames (al dan niet "bewezen" en/of "verzekerd").
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Vermoedelijk? De pandwissel gaat net om een hyp. krediet te kunnen overzetten, waar zou het anders over gaan?
(Ik krijg het gevoel dat je mijn vraag precies niet begrijpt.)
Uiteindelijk wil een bank maar 1 ding, zekerheid dat de lening terugbetaald wordt, als de pandwissel gaat over een woning van dezelfde of hogere waarde, zou het de bank niets uitmaken.
(Ik krijg het gevoel dat je mijn vraag precies niet begrijpt.)
Uiteindelijk wil een bank maar 1 ding, zekerheid dat de lening terugbetaald wordt, als de pandwissel gaat over een woning van dezelfde of hogere waarde, zou het de bank niets uitmaken.
Sinds een paar jaar moet een Belgische bank ook het doel van de lening in het basisattest en het jaarlijks fiscaal attest opgeven. Bij een investeringspand zal de bank eerder kiezen voor een vereffening van de lening dan een hypotheekoverdracht. De lening diende om dat pand aan te kopen en te verhuren.centiempje schreef: ↑18 februari 2022, 20:37Neen hoor, ben je misschien Nederlander? Daar is dat zo, in België echt niet. Hier kan je zonder probleem je eigen woning ook gewoon verhuren en zelf verhuizen naar een andere woning.EarthNvstr1 schreef: ↑16 februari 2022, 19:15
Een hypothecaire lening wordt normaal gezien afgesloten voor een bepaald pand met een bepaald doel (bv. verhuur).
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Dit staat toch echt niet op mijn fiscale attesten hoor?
Ik zie geen verschil tussen die van mijn eigen woning en die van het verhuurpand...
Ik zie geen verschil tussen die van mijn eigen woning en die van het verhuurpand...