De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
De futures staan er slecht voor omwille van de spanningen in Oost Oekraïne.
Gaan jullie vandaag inkopen doen of is het beter nog wat te wachten?
Misschien is een correlatie te zien met soortgelijke gebeurtenissen in het verleden? (Jom Kippoer, Krim annexatie, ...)
Misschien is een correlatie te zien met soortgelijke gebeurtenissen in het verleden? (Jom Kippoer, Krim annexatie, ...)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hier wordt gewacht en cash opgebouwd, ik overweeg ook posities te verkopen om te switchen naar meer olie.Georg schreef: ↑22 februari 2022, 08:56 De futures staan er slecht voor omwille van de spanningen in Oost Oekraïne.
In 2019 ook een deel aandelen verkocht voor vastgoed, maar in 2020 in de crash heb ik alle beschikbare middelen aangewend om terug veel aandelenposities bij te nemen. Daardoor dit jaar al een verlies waar ik toch een heel jaar voor mag gaan werken. Als ik hier lees €500 verlies, mja dan kan je niet klagen toch. Klagen ga ik ook niet doen, ik blijf gewoon bijkopen om op ~70% aandelen te zitten.
72% aandelen, 17% obligaties, 11% cash
Ik heb het nog niet nagekeken, maar alleen al vandaag zal er een veelvoud van 500 euro verlies inzitten.reteiP schreef: ↑22 februari 2022, 09:17 In 2019 ook een deel aandelen verkocht voor vastgoed, maar in 2020 in de crash heb ik alle beschikbare middelen aangewend om terug veel aandelenposities bij te nemen. Daardoor dit jaar al een verlies waar ik toch een heel jaar voor mag gaan werken. Als ik hier lees €500 verlies, mja dan kan je niet klagen toch. Klagen ga ik ook niet doen, ik blijf gewoon bijkopen om op ~70% aandelen te zitten.

En op groene dagen zijn dat dergelijke bedragen in het groen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Ga vandaag nu toch wel een aantal zaken bijkopen, maar hou zeker nog genoeg achter de hand.Georg schreef: ↑22 februari 2022, 08:56 De futures staan er slecht voor omwille van de spanningen in Oost Oekraïne.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
ik heb mijn Tesla"s van 2020 verdeden jaar aan usd 1.111 ,00 verkocht en blijf voorlopig nog even op 100% cash zitten.
Een aankoopplan uitwerken is niet slecht vermoed ik.
Voor dit jaar staat het meeste al goed in het rood.
Ik heb recent al wat bijgekocht en elke dip dieper komt er nog wat bij (Wanneer?/Hoeveel?).
Ik laat er mijn slaap niet voor maar ik moet wel zeggen dat ik op vlak van individuele aandelen wel twijfel aan bepaalde posities. Een groot deel zit in trackers en holdings waarbij ik het minder moeilijk heb om ze in het rood te zien staan.
Het deel dat in vastgoed (REITs) zit is ook wat dubbel.
Voor dit jaar staat het meeste al goed in het rood.
Ik heb recent al wat bijgekocht en elke dip dieper komt er nog wat bij (Wanneer?/Hoeveel?).
Ik laat er mijn slaap niet voor maar ik moet wel zeggen dat ik op vlak van individuele aandelen wel twijfel aan bepaalde posities. Een groot deel zit in trackers en holdings waarbij ik het minder moeilijk heb om ze in het rood te zien staan.
Het deel dat in vastgoed (REITs) zit is ook wat dubbel.
Buiten de bevolking in de getroffen regio's ligt niemand in de wereld wakker van wat er ginds in Oost-Europa gebeurt. De enige negatieve impact is de stijging van de gasprijs. Doordat in de media een heel gedoe wordt gecreëerd rond de kwestie duwen traders op de verkoopknoppen omdat ze denken dat anderen zullen afgeschrikt worden door de nieuwsberichten en uit paniek ook zullen verkopen. En toch, Europa gaat voorlopig 1% lager, dus echte paniek blijft tot dusver uit. Jammer eigenlijk, want de meeste kwaliteitsaandelen blijven oninteressant om te kopen. Als de Europese en Amerikaanse indexen op de huidige niveaus blijven, dan liggen er voor indexbeleggers magere returns in het vooruitzicht de komende jaren.
In Europa is SAP mijn top pick, zeker aan de koers die vandaag onder de €100 gezakt is. Ik koop bij bij dalingen (zoals deze ochtend) om mijn gemiddelde naar omlaag te brengen (ligt nu op €108,94). London Stock Exchange Group is een strong buy aan 6300p en lager. Esprinet is ook interessant en komt binnenkort met jaarresultaten. Gezien de verkoop van IT-producten in Italië en Portugal sinds begin van het jaar gekelderd is zullen ze mogelijks wel een magere guidance geven voor dit jaar, dus bijkopen doe ik voorlopig niet.
In Europa is SAP mijn top pick, zeker aan de koers die vandaag onder de €100 gezakt is. Ik koop bij bij dalingen (zoals deze ochtend) om mijn gemiddelde naar omlaag te brengen (ligt nu op €108,94). London Stock Exchange Group is een strong buy aan 6300p en lager. Esprinet is ook interessant en komt binnenkort met jaarresultaten. Gezien de verkoop van IT-producten in Italië en Portugal sinds begin van het jaar gekelderd is zullen ze mogelijks wel een magere guidance geven voor dit jaar, dus bijkopen doe ik voorlopig niet.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
LSEG ziet er idd interessant uit. Nick Train is ook een grote fangpv1 schreef: ↑22 februari 2022, 09:51 In Europa is SAP mijn top pick, zeker aan de koers die vandaag onder de €100 gezakt is. Ik koop bij bij dalingen (zoals deze ochtend) om mijn gemiddelde naar omlaag te brengen (ligt nu op €108,94). London Stock Exchange Group is een strong buy aan 6300p en lager.
Ik heb daar nog een podcast van 'business breakdowns' van klaar staan.
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cH ... HQAAAAAQCg
Met HelloFresh & Fever Tree denk ik ook +15% jaarlijkse returns te halen aan huidige koersen.
Vestas komt ook terug in de koopzone; reken ik onder quality vanwege hun services business & >> GDP growth
ps Dorsey z'n top pick 'Wix.com' krijgt ook serieuze klappen. Waardering ziet er zéér schappelijk uit momenteel, maar de gigantische jaarlijkse verwatering houdt me tegen.
Ik heb toch nog wat meer Sofina gekocht (330,2€)...zou er toch LT in blijven zitten.
... Meta Platforms noteert ondertussen aan 11x EV/FCF voor 2024 (volgens de reeds fors verlaagde consensus).
De markt gaat er vanuit dat men geen oplossing vindt voor de 'Apple privacy policies' & dat Facebook niet zal overleven naast de andere social media platforms + dat de metaverse een flop wordt.
Mijn idee; als FB niet overleeft zie ik hun gebruikers eerder migreren naar Instagram dan naar TikTok
Risico's zitten imo meer dan ingeprijsd.
De markt gaat er vanuit dat men geen oplossing vindt voor de 'Apple privacy policies' & dat Facebook niet zal overleven naast de andere social media platforms + dat de metaverse een flop wordt.
Mijn idee; als FB niet overleeft zie ik hun gebruikers eerder migreren naar Instagram dan naar TikTok

Risico's zitten imo meer dan ingeprijsd.
Een woning, wat agrarisch gebied en bos bijgekocht. Alle obligaties en vele aandelen verkocht.
Heb nog wat cash liggen om enkele koopjes te doen zoals een Ahold, Unilever, Gilead of een aflopende obligatie.
Momenteel is het zaak geen geld te verliezen en de inflatie bij te benen. Beleggen voor langere ( +2 jaar) termijn doe ik niet meer.
Is het niet de tijd om ons pijlen te richten op Amerikaanse aandelen?
Vrees dat de Europese beurzen moeilijke tijden tegemoet gaan.Dat je beter af bent in andere werelddelen.
Het is per slot ,binnen Europa dat er een oorlog zich ontwikkelt.Zou me niks verbazen,dat de Duitse economie,rake klappen krijgt vanwege de "energie-afhankelijkheid" van Rusland.Duitsland is nog steeds de economische motor binnen Europa.
Vrees dat de Europese beurzen moeilijke tijden tegemoet gaan.Dat je beter af bent in andere werelddelen.
Het is per slot ,binnen Europa dat er een oorlog zich ontwikkelt.Zou me niks verbazen,dat de Duitse economie,rake klappen krijgt vanwege de "energie-afhankelijkheid" van Rusland.Duitsland is nog steeds de economische motor binnen Europa.
-
- Verbannen Gebruiker
In de discussie rond het openhouden van de kerncentrales hebben meerdere personen mij erop gewezen dat mijn argument dat Belgie maar 4 a 6% gas uit Rusland betrekt en dus geen vrees moet hebben, niet klopt. Want energieprijzen zijn mondiaal.
Ik geef toe: ze hebben gelijk. Ik was verkeerd.
Maar de invasie van Rusland in Ukraine doet de mondiale gasprijzen en mondiale energieprijzen in het algemeen, nog meer stijgen en ze waren al zeer hoog.
Slecht voor personen, slecht voor bedrijven. Dus niet goed voor de economie wereldwijd. Denk aan de oliecrisis van 1973-1974: recessie tot in de jaren 1980.
Voor het uitbreken van de oliecrisis in oktober 1973 werden de VS al geplaagd door hoge inflatie. Net zoals nu.
De FED heeft in de jaren 1970 de rente tot bijna 20% opgetrokken om de hoge inflatie te counteren, daarmee de VS in een recessie stortend.
De vraag is dus: gaan de huidige hoge inflatie in de VS, gekoppeld aan de huidige stijgende rentevoeten, en de huidige energiecrisis, de VS, of om het even welk ander geïndustrialiseerd land vrijwaren van een jarenlange recessie? Of komen we in een mondiale recessie terecht?
Ik heb geen idee, maar ik zou niet zeggen dat het totaal uitgesloten is.
-
- Verbannen Gebruiker