Ervaringen met Itsme
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ervaringen met Itsme
Vermits meningen over Itsme regelmatig in allerhande topics terugkomen ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Ervaringen met Itsme
Bwa... ik denk niet dat banken smartphones willen pushen.
Ik denk eerder dat zij zien dat potentiële klanten daar belang aan hechten.
Daarnaast is er inderdaad wel een algemene "app" trend.
Dat een bank bekijkt hoe het kosten kan uitsparen, lijkt mij niet abnormaal.
Zeker niet als een substantiëel deel van je klanten niet meer wil betalen voor een dienst.
Itsme is inderdaad ook gevoelig voor phishing, net zoals analoge toepassing dat zijn ... je weet wel... een vertegenwoordiger aan de deur ... daar trappen sommigen evengoed in.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bwa ... je kan dat als positief zien en ervaren.VincentVega schreef: ↑21 februari 2022, 13:38 In plaats van steeds te klagen en te zagen, misschien ook eens de positieve kant van -itsme benadrukken: als burger met 4 zichtrekeningen (en nog een paar spaarrekeningen) bij 4 verschillende banken, had ik tot voor kort 4 bankkaarten en ook 4 "bakskes" nodig. Door itsme nog 0 "bakskes" en mijn kaarten laat ik thuis (nadat ik ze gekoppeld heb aan mijn itsme-account).
Ik wil echter naast Itsme nog altijd wel een alternatief en mijn kaarten laat ik voorlopig ook niet thuis.
Daarnaast heb ik ook nog altijd steeds cash op zak.
Hier ben ik mee akkoord.VincentVega schreef: ↑21 februari 2022, 13:38 En de fraude en phishingpogingen? Net zoals bij een bankkaart moet je als klant er maar voor zorgen dat je niet in die (meestal heel doorzichtige) pogingen trapt (dus geen url's aanklikken op sms'jes of in mails). Als je jouw geheime code op een post-itje bij je bankkaart steekt, dan ben je ook verantwoordelijk ...
Ik kan echter ook wel begrijpen dat dat niet voor iedereen zo doorzichtig is. Maar dat is hetzelfde als voor andere dingen dan Itsme.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.Denfi schreef: ↑21 februari 2022, 13:52 Komt er op neer of je privacy wilt op offeren voor gebruiksgemak en tot welke hoogte. Dat is een persoonlijke keuze waarbij je niemand mag dwingen naar een bepaalde richting.
Nu niet specifiek over dit,maar algemeen moet je altijd kritisch zijn. Gewoon volgen met de grote kudde kan goed zijn maar niet altijd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. En dan wakker liggen van Itsme ?!?TikTak schreef: ↑21 februari 2022, 14:06 Ja die itsme zal het verschil maken in privacy. Privacy bestaat niet meer. Facebook, Instagram, TikTok, Linkedin, enz, enz. Overal hangen camera's, ANPR en andere. Elke betaling die je doet met je bankkaarten wordt gelogd. Je smartphone kunnen ze overal traceren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.MisterDax schreef: ↑21 februari 2022, 14:21 Het gaat niet alleen 'maar' over de privacy, als alles via itsme verloopt heb je een single point of failure en een 'honeypot' aan data ideaal voor scammers en hackers om dat proberen te kraken. Of gewoon technische problemen, wat ga je dan doen? Ben absoluut voorstander om meerdere opties te behouden ipv alles te centraliseren via 1 app.
Het "single point (of failure)" is waar het om gaat n.m.i. (edit: zowel qua beschikbaarheid als qua veiligheid)
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Ik vind itsme zeer gemakkelijk.
Heb het ook nodig om thuis in te loggen op werkwebsite.
Ook gemakkelijk inderdaad voor bankwebsites, niet steeds het bakje moeten halen.
Ook gemakkelijk inderdaad voor bankwebsites, niet steeds het bakje moeten halen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dus het enige dat voor jou telt is gebruiksgemak ? (naast de verplichting vanuit je werk voor je werk)Charlesvdw schreef: ↑21 februari 2022, 20:22 Ik vind itsme zeer gemakkelijk.
Bechikbaarheid en veiligheid doen er niet toe ?
Dat lees ik nergens in Charles zijn bericht.EarthNvstr1 schreef: ↑21 februari 2022, 23:42Dus het enige dat voor jou telt is gebruiksgemak ? (naast de verplichting vanuit je werk voor je werk)Charlesvdw schreef: ↑21 februari 2022, 20:22 Ik vind itsme zeer gemakkelijk.
Fallacy:

Waarbij x gebruiksgemak, A(_) relevantie.

k heb weer tijd teveel....
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
We moesten Itsme ook gebruiken om thuis in te kunnen loggen op de werkomgeving.Charlesvdw schreef: ↑21 februari 2022, 20:22 Ik vind itsme zeer gemakkelijk.
Dus vroeg ik hoe dat moest zonder smartphone, want dat ik er zelf geen koop. Maar nu bleek dat ik er een nodig had voor het werk, mochten ze me die geven (zoals bij vele andere collega's). Plots was dat niet meer nodig. Ik kreeg zo'n sleutel (te vergelijken met het vroegere inlogsysteem van Keytrade), en moet dat af en toe opzetten om een code te generen.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Je hebt groot gelijk!
Ook op mijn werk is het geven van een smartphone aan iedere medewerker nog lang niet ingeburgerd ... maar ze verwachten wel dat we telefonisch steeds bereikbaar zijn. Zodus, als de smartphone een onderdeel is van mijn werkpakket dan moet de werkgever er maar voor zorgen dat ik er één heb.
Ik begrijp het ook niet zo goed vanwege de werkgevers. Het is één van de weinige en goedkopere voordelen in natura die je als werkgever aan je werknemer kan geven. Een win/win voor allebei. En het gaat niet om een bedrijfswagen maar om een smartphone
Ook op mijn werk is het geven van een smartphone aan iedere medewerker nog lang niet ingeburgerd ... maar ze verwachten wel dat we telefonisch steeds bereikbaar zijn. Zodus, als de smartphone een onderdeel is van mijn werkpakket dan moet de werkgever er maar voor zorgen dat ik er één heb.
Ik begrijp het ook niet zo goed vanwege de werkgevers. Het is één van de weinige en goedkopere voordelen in natura die je als werkgever aan je werknemer kan geven. Een win/win voor allebei. En het gaat niet om een bedrijfswagen maar om een smartphone

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Voor mijn werk is het veilig, is het tweede deel van de two-factor authentication.EarthNvstr1 schreef: ↑21 februari 2022, 23:42Dus het enige dat voor jou telt is gebruiksgemak ? (naast de verplichting vanuit je werk voor je werk)Charlesvdw schreef: ↑21 februari 2022, 20:22 Ik vind itsme zeer gemakkelijk.
En als het minder veilig was dan andere methodes, zouden de banken het dan gebruiken ?
En wat bedoel je met beschikbaarheid ? Staat toch gewoon op de smartphone ?
Nog iets, ook buitenlanders die zich in België op overheidswebsites moeten identificeren, kunnen het gebruiken.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
itsme is niet onveiliger, het heeft gewoon andere risico's.
Kaartlezer en kaart is niet heilig, er zijn genoeg mensen die in de val trappen en hun codes doorgeven op een malafide website of aan de telefoon.
itsme heeft ook gebreken. De kans dat je via telefoon opgelicht wordt is een pak kleiner maar een slachtoffer die op een malafide website terecht komt en iets van itsme zit te aanvaarden ZONDER TE LEZEN!!! zijn er evengoed.
Blijkbaar is het frequente kost bij banken. Vandaar dat iedereen hier waarschijnlijk al een valse SMS heeft ontvangen van "je itsme is geblokkeerd" of de echte ads gezien van itsme om toch na te lezen wat je zit te aanvaarden. Als het allemaal niet zou werken, zouden die berichten er niet zijn.
Als er 4 miljoen Belgen zijn dat het gebruiken om aan te melden op hun bank, dan is er een zeer grote kans dat je slachtoffer het wel heeft (= spray and pray phishing, massa berichten uitsturen en "hopen" dat iemand in de val trapt).
Daarnaast mag itsme natuurlijk wel al het nodige hebben gedaan om een veilige app te bouwen, het is en blijft geïnstalleerd op een toestel dat ze niet onder controle hebben. Een zeer oude Android / iOS versie, een van fingerprint scanner van twijfelbare kwaliteit op je toestel (vandaar dat veel banken niet toelaten om te tekenen met vingerafdruk), wat "vreemde apps" op je toestel,...
Ergens mag je wel gerust zijn dat de tokens (itsme, kaart,...) zeer goed beveiligd zijn. De zwakste schakel is en blijft de persoon die het gebruikt.
Iets zogezegd onschuldig als een knappe "babe" toevoegen als "vriendin" op Facebook is zeer gevaarlijk. Je geeft die persoon inkijk in je posts wat die op hun beurt kunnen misbruiken voor social engineering.
Onlangs nog iemand gehad waarbij zijn vader een SMS bericht kreeg van zijn zoon dat starten met zijn examens dat waren afgelopen (wat correct was) maar zijn smartphone en geld kwijt was en vroeg om snel even iets te storten. Allemaal informatie dat dit vals profiel kon bemachtigen via een "stom" vriendschapsverzoek. Ga niet via SMS vragen stellend waarvan de informatie sowieso toch al op sociale media staan (bel hen eventueel op naar hun echt nummer -> dat is wat die vader had gedaan en die zijn zoon wist van niets). Heb je kinderen, leer hen hiermee werken. De manieren zijn overigens eindeloos en de ene meer geloofwaardig als de andere. Ook de case gehoord van een slachtoffer dat te horen kreeg dat een kennis in het buitenland overvallen was en vroeg om geld op te sturen via Western Union (die persoon was effectief in het buitenland, die kwaadwillige kon details als hotel enz zeggen want -> alles staat op Facebook en veel mensen aanvaarden echt iedereen als "vriend").
Dit zijn dan de meer gerichte acties die een zeer hoge geloofwaardigheid hebben en een grotere kans op slagen. Het is hier een beetje toegelicht: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2022/ ... _46742654/
Kaartlezer en kaart is niet heilig, er zijn genoeg mensen die in de val trappen en hun codes doorgeven op een malafide website of aan de telefoon.
itsme heeft ook gebreken. De kans dat je via telefoon opgelicht wordt is een pak kleiner maar een slachtoffer die op een malafide website terecht komt en iets van itsme zit te aanvaarden ZONDER TE LEZEN!!! zijn er evengoed.
Blijkbaar is het frequente kost bij banken. Vandaar dat iedereen hier waarschijnlijk al een valse SMS heeft ontvangen van "je itsme is geblokkeerd" of de echte ads gezien van itsme om toch na te lezen wat je zit te aanvaarden. Als het allemaal niet zou werken, zouden die berichten er niet zijn.
Als er 4 miljoen Belgen zijn dat het gebruiken om aan te melden op hun bank, dan is er een zeer grote kans dat je slachtoffer het wel heeft (= spray and pray phishing, massa berichten uitsturen en "hopen" dat iemand in de val trapt).
Daarnaast mag itsme natuurlijk wel al het nodige hebben gedaan om een veilige app te bouwen, het is en blijft geïnstalleerd op een toestel dat ze niet onder controle hebben. Een zeer oude Android / iOS versie, een van fingerprint scanner van twijfelbare kwaliteit op je toestel (vandaar dat veel banken niet toelaten om te tekenen met vingerafdruk), wat "vreemde apps" op je toestel,...
Ergens mag je wel gerust zijn dat de tokens (itsme, kaart,...) zeer goed beveiligd zijn. De zwakste schakel is en blijft de persoon die het gebruikt.
Iets zogezegd onschuldig als een knappe "babe" toevoegen als "vriendin" op Facebook is zeer gevaarlijk. Je geeft die persoon inkijk in je posts wat die op hun beurt kunnen misbruiken voor social engineering.
Onlangs nog iemand gehad waarbij zijn vader een SMS bericht kreeg van zijn zoon dat starten met zijn examens dat waren afgelopen (wat correct was) maar zijn smartphone en geld kwijt was en vroeg om snel even iets te storten. Allemaal informatie dat dit vals profiel kon bemachtigen via een "stom" vriendschapsverzoek. Ga niet via SMS vragen stellend waarvan de informatie sowieso toch al op sociale media staan (bel hen eventueel op naar hun echt nummer -> dat is wat die vader had gedaan en die zijn zoon wist van niets). Heb je kinderen, leer hen hiermee werken. De manieren zijn overigens eindeloos en de ene meer geloofwaardig als de andere. Ook de case gehoord van een slachtoffer dat te horen kreeg dat een kennis in het buitenland overvallen was en vroeg om geld op te sturen via Western Union (die persoon was effectief in het buitenland, die kwaadwillige kon details als hotel enz zeggen want -> alles staat op Facebook en veel mensen aanvaarden echt iedereen als "vriend").
Dit zijn dan de meer gerichte acties die een zeer hoge geloofwaardigheid hebben en een grotere kans op slagen. Het is hier een beetje toegelicht: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2022/ ... _46742654/
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mij lijkt de veiligheid van Itsme inderdaad toereikend en dat is ook één van hun prioriteiten.Charlesvdw schreef: ↑22 februari 2022, 19:34En als het minder veilig was dan andere methodes, zouden de banken het dan gebruiken ?EarthNvstr1 schreef: ↑21 februari 2022, 23:42 Dus het enige dat voor jou telt is gebruiksgemak ? (naast de verplichting vanuit je werk voor je werk)
En wat bedoel je met beschikbaarheid ? Staat toch gewoon op de smartphone ?
Met beschikbaarheid bedoel ik:
- dat het werkt wanneer je het nodig hebt (de Itsme systemen en de verbinding)
- dat je afhankelijk bent van je smartphone ... als ie het laat afweten, ook geen Itsme meer