Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Post van MisterDax nog eens goed lezen en proberen te begrijpen ...VincentVega schreef: ↑23 februari 2022, 15:40Ik heb weeral iets gemist, vrees ik. Heeft de VS militaire wapensystemen gestationeerd in Oekraïne?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Als het zo eenvoudig zou zijn.Ardennois schreef: ↑22 februari 2022, 15:13 € 300 miljard staat er op onze spaarboekjes ... en daar wordt nog altijd geen deel van aangewend om een onafhankelijke energiebevoorrading mee uit te bouwen en te financieren. Geef de houders 3% rente op deze energie-bons/obligaties en poot massaal windmolens neer, leg zonnepanelen, geothermische energie, bouw kerncentrales ... eender wat en het zal uiteindelijk veel voordeliger/duurzamer zijn dan energie te blijven importeren en ergo onafhankelijk te blijven van tirannen als Putin of andere oliesjeiks. Dan blijven deze centen en de winsten ook in Belgische handen wat weer goed is voor onze economie enz.
We kunnen misschien ook gewoon onze staatsschuld afbetalen
Als het geld al kan gevonden worden, dan lijkt er mij toch al een enorm groot obstakel uit de weg. Bovendien met veel terugverdieneffecten voor onze economie, niet in het minst omdat het geld dan bij de Belgische burger blijft, veel werkgelegenheid, ... naast uiteraard alle ecologische voordelen. Winwinwin.EarthNvstr1 schreef: ↑23 februari 2022, 20:10Als het zo eenvoudig zou zijn.Ardennois schreef: ↑22 februari 2022, 15:13 € 300 miljard staat er op onze spaarboekjes ... en daar wordt nog altijd geen deel van aangewend om een onafhankelijke energiebevoorrading mee uit te bouwen en te financieren. Geef de houders 3% rente op deze energie-bons/obligaties en poot massaal windmolens neer, leg zonnepanelen, geothermische energie, bouw kerncentrales ... eender wat en het zal uiteindelijk veel voordeliger/duurzamer zijn dan energie te blijven importeren en ergo onafhankelijk te blijven van tirannen als Putin of andere oliesjeiks. Dan blijven deze centen en de winsten ook in Belgische handen wat weer goed is voor onze economie enz.
Wat jaren terug - toen België het water aan de lippen stond met torenhoge interesten en financieringsmoeilijkheden voor onze schuld - hebben ze overigens een gelijkaardig principe toegepast op de staatsschuld via de Leterme-bons, weliswaar op kleinere schaal. Dat was in die mate een succes dat die bons in no time aan de man gebracht waren.
Met 300 miljard kunnen we overigens nog maar zowat de helft van onze staatsschuld te betalen.
Je had het over militaire wapensystemenVincentVega schreef: ↑23 februari 2022, 19:26Er is nog een verschil tussen kernwapens en gewone wapens.
Anderen hebben al gereageerd op de aanwezigheid van amerikaanse wapens in Oekraïne. Dat er amerikaanse nucleaire wapens in Europa gestationeerd zijn is toch ook geen nieuws dacht ik? Onder andere in ons Belgique, Nederland, Turkije, Italie en Duitsland.VincentVega schreef: ↑23 februari 2022, 15:40
Ik heb weeral iets gemist, vrees ik. Heeft de VS militaire wapensystemen gestationeerd in Oekraïne?
....
Er is nog een verschil tussen kernwapens en gewone wapens. Het Oekraïense leger mag zich toch bewapenen? Of hadden ze misschien wapens van Russische makkelijk moeten kopen, misschien?
https://cnduk.org/resources/united-stat ... ns-europe/
https://armscontrolcenter.org/fact-shee ... in-europe/
Moest het scenario omgekeerd zijn, Russische nucleaire wapens in Midden en Zuid-Amerika. Ik denk dat de Amerikanen daar ook niet zo blij mee zouden zijn was mijn punt. Cuban Missile Crisis vergeten?
Nu goed, ik hoor je al afkomen "ja maar die atoombommen dat is ter bescherming van Europa tegen de Russen." Weet dat voormalig Duits verdedigingsminister Willy Wimmer tijdens de Koude Oorlog een NATO oefening afbrak omdat het draaiboek van de Amerikanen inhield dat in het geval van een Soviet invasie de amerikaanse atoombommen Duitse steden zouden bombarderen, ja u leest het goed, Duitse steden! Om zo de opmars van het Soviet leger te stoppen. Gelijkaardige plannen bestaan volgens Willy Wimmer nog steeds. Zo ver de 'amerikaanse vriendschap'.
"NATO-Übung WINTEX 1986
Als Verteidigungsminister übungshalber nahm Wimmer 1986 an der NATO-Übung WINTEX im Regierungsbunker Marienthal teil. Im Verlaufe dieser NATO-Übung habe das NATO-Hauptquartier in Brüssel die Zustimmung zu einem Einsatz von Nuklearwaffen gegen Dresden und Potsdam erbeten. Wimmer lehnte es ab, sich weiter an der Planung eines Atomwaffeneinsatzes auf deutschem Boden zu beteiligen. Bundeskanzler Helmut Kohl habe daraufhin entschieden, dass sich die Vertreter der Bundesregierung sofort aus der weiteren Übung zurückziehen sollten. Die Übung sei dann ohne deutsche Beteiligung fortgesetzt worden."
https://de.wikipedia.org/wiki/Willy_Wim ... INTEX_1986
Vandaag echter zouden misschien geen Duitse steden nucleair gebombardeerd worden aangezien de NATO grens zich verder naar het oosten heeft opgeschoven. Ik hoop dat ze in Polen en de Baltische Staten veel vertrouwen hebben in de amerikaanse vriendschap...
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Nogmaals, hebben de Amerikanen kernwapens in Oekraïne gestationeerd? NEEN.MisterDax schreef: ↑23 februari 2022, 20:44Anderen hebben al gereageerd op de aanwezigheid van amerikaanse wapens in Oekraïne. Dat er amerikaanse nucleaire wapens in Europa gestationeerd zijn is toch ook geen nieuws dacht ik? Onder andere in ons Belgique, Nederland, Turkije, Italie en Duitsland.VincentVega schreef: ↑23 februari 2022, 15:40
Ik heb weeral iets gemist, vrees ik. Heeft de VS militaire wapensystemen gestationeerd in Oekraïne?
....
Er is nog een verschil tussen kernwapens en gewone wapens. Het Oekraïense leger mag zich toch bewapenen? Of hadden ze misschien wapens van Russische makkelijk moeten kopen, misschien?
https://cnduk.org/resources/united-stat ... ns-europe/
https://armscontrolcenter.org/fact-shee ... in-europe/
Moest het scenario omgekeerd zijn, Russische nucleaire wapens in Midden en Zuid-Amerika. Ik denk dat de Amerikanen daar ook niet zo blij mee zouden zijn was mijn punt. Cuban Missile Crisis vergeten?
Nu goed, ik hoor je al afkomen "ja maar die atoombommen dat is ter bescherming van Europa tegen de Russen." Weet dat voormalig Duits verdedigingsminister Willy Wimmer tijdens de Koude Oorlog een NATO oefening afbrak omdat het draaiboek van de Amerikanen inhield dat in het geval van een Soviet invasie de amerikaanse atoombommen Duitse steden zouden bombarderen, ja u leest het goed, Duitse steden! Om zo de opmars van het Soviet leger te stoppen. Gelijkaardige plannen bestaan volgens Willy Wimmer nog steeds. Zo ver de 'amerikaanse vriendschap'.
"NATO-Übung WINTEX 1986
Als Verteidigungsminister übungshalber nahm Wimmer 1986 an der NATO-Übung WINTEX im Regierungsbunker Marienthal teil. Im Verlaufe dieser NATO-Übung habe das NATO-Hauptquartier in Brüssel die Zustimmung zu einem Einsatz von Nuklearwaffen gegen Dresden und Potsdam erbeten. Wimmer lehnte es ab, sich weiter an der Planung eines Atomwaffeneinsatzes auf deutschem Boden zu beteiligen. Bundeskanzler Helmut Kohl habe daraufhin entschieden, dass sich die Vertreter der Bundesregierung sofort aus der weiteren Übung zurückziehen sollten. Die Übung sei dann ohne deutsche Beteiligung fortgesetzt worden."
https://de.wikipedia.org/wiki/Willy_Wim ... INTEX_1986
Vandaag echter zouden misschien geen Duitse steden nucleair gebombardeerd worden aangezien de NATO grens zich verder naar het oosten heeft opgeschoven. Ik hoop dat ze in Polen en de Baltische Staten veel vertrouwen hebben in de amerikaanse vriendschap...
Dat is dus geen reden voor Rusland om Oekraïne binnen te vallen.
Dat er kernwapens zijn in andere landen van Europa (waaronder België)? Dat is oud nieuws en gebeurde met toestemming van die landen. Rusland deed toen trouwens hetzelfde in de Oostbloklanden. Helaas voor de Russen zijn die landen nu onafhankelijk na het uiteenvallen van de USSR en het einde van het Oostblok. Enkel Wit-Rusland wil nog vazal spelen voor Poetin.
En de conventionele wapensystemen die Oekraïne heeft gekocht bij o.a. de VS? Die zijn van het Oekraïense leger, niet van het Amerikaanse leger. Oekraïne mag toch wapens kopen en een leger hebben, veronderstel ik.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Maar leuk om te lezen dat er zovelen hier pro-Russisch denken …
Is dit relevant? Als Oekraïne Chinese of zelfs Russische wapens had gekocht en aan de Russiche grenzen had gestationeerd, ging dit dan geen probleem zijn voor Poetin? Dit heeft weinig te maken met Amerikaanse troepen in Oekraïne, of een toetreding tot de NAVO.vortex schreef: ↑23 februari 2022, 17:57Ja natuurlijk, zowat alle moderne wapensystemen waarover Oekraïne beschikt is van VS makelij, als sinds 2014 leveren de VS en NAVO landen wapens aan Oekraïne en de Russen leveren wapens aan de rebellengebieden.VincentVega schreef: ↑23 februari 2022, 15:40 Ik heb weeral iets gemist, vrees ik. Heeft de VS militaire wapensystemen gestationeerd in Oekraïne?
The United States has provided over $2.5 billion in military aid since 2014, including Javelin anti-tank missiles.
Poetin heeft duidelijk kenbaar gemaakt dat Oekraïne daar geen recht op heeft, dus ik neem aan dat sommige forumleden hier deze mening delen.VincentVega schreef: ↑23 februari 2022, 21:00 Oekraïne mag toch wapens kopen en een leger hebben, veronderstel ik.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Poetin is niet vies van een leugentje meer of minder … getuige volgende recente uitspraken of feiten:pmu schreef: ↑23 februari 2022, 21:05Poetin heeft duidelijk kenbaar gemaakt dat Oekraïne daar geen recht op heeft, dus ik neem aan dat sommige forumleden hier deze mening delen.VincentVega schreef: ↑23 februari 2022, 21:00 Oekraïne mag toch wapens kopen en een leger hebben, veronderstel ik.
- “Oekraïne is volledig gecreëerd door Rusland, om precies te zijn, bolsjewistisch, communistisch Rusland. Dit proces begon onmiddellijk na de revolutie van 1917”, was een van de stellingen die Poetin opwierp tijdens zijn speech. In werkelijkheid is de geschiedenis van Oekraïne natuurlijk een pak gecompliceerder. De eerste Oekraïners maakten deel uit van de Slavische volkeren en de hoofdstad Kiev werd honderden jaren voor Moskou gesticht.
- Zo “ongepland” was Russische veiligheidsraad: horloges tonen hoe laat het écht was
De Russische veiligheidsraad van maandag waarop de potentiële erkenning van de twee pro-Russische ‘volksrepublieken’ Donetsk en Loehansk in het oosten van Oekraïne besproken werd, was minder “ongepland” dan de Russische president Vladimir Poetin liet uitschijnen. Dat blijkt uit observaties van onafhankelijke media in Rusland. Zij merkten aan de horloges van de deelnemers dat de bijeenkomst helemaal niet doorging op het moment dat het Kremlin ze uitzond.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mogen degenen die investeren er dan ook wat aan verdienen ? 3% bruto ? 2,1% netto ? welke termijn ? welke garanties ? welke projecten ?Ardennois schreef: ↑23 februari 2022, 20:29Als het geld al kan gevonden worden, dan lijkt er mij toch al een enorm groot obstakel uit de weg. Bovendien met veel terugverdieneffecten voor onze economie, niet in het minst omdat het geld dan bij de Belgische burger blijft, veel werkgelegenheid, ... naast uiteraard alle ecologische voordelen. Winwinwin.EarthNvstr1 schreef: ↑23 februari 2022, 20:10 Als het zo eenvoudig zou zijn.
Wat jaren terug - toen België het water aan de lippen stond met torenhoge interesten en financieringsmoeilijkheden voor onze schuld - hebben ze overigens een gelijkaardig principe toegepast op de staatsschuld via de Leterme-bons, weliswaar op kleinere schaal. Dat was in die mate een succes dat die bons in no time aan de man gebracht waren.
Met 300 miljard kunnen we overigens nog maar zowat de helft van onze staatsschuld te betalen.
Volgens sommigen gaat binnenkort de intrest op spaarboekjes gigantisch de hoogte in
Zelf ook een zinvolle bijdrage? Of kan alleen maar vragen stellen?EarthNvstr1 schreef: ↑23 februari 2022, 23:20Mogen degenen die investeren er dan ook wat aan verdienen ? 3% bruto ? 2,1% netto ? welke termijn ? welke garanties ? welke projecten ?Ardennois schreef: ↑23 februari 2022, 20:29
Als het geld al kan gevonden worden, dan lijkt er mij toch al een enorm groot obstakel uit de weg. Bovendien met veel terugverdieneffecten voor onze economie, niet in het minst omdat het geld dan bij de Belgische burger blijft, veel werkgelegenheid, ... naast uiteraard alle ecologische voordelen. Winwinwin.
Volgens sommigen gaat binnenkort de intrest op spaarboekjes gigantisch de hoogte in
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Ja, als iemand de vraag stelt of de VS "militaire wapensystemen" in Oekraïne geplaatst heeft, is bovenstaande uiteraard een relevant antwoord.pmu schreef: ↑23 februari 2022, 21:04Is dit relevant? Als Oekraïne Chinese of zelfs Russische wapens had gekocht en aan de Russiche grenzen had gestationeerd, ging dit dan geen probleem zijn voor Poetin? Dit heeft weinig te maken met Amerikaanse troepen in Oekraïne, of een toetreding tot de NAVO.vortex schreef: ↑23 februari 2022, 17:57
Ja natuurlijk, zowat alle moderne wapensystemen waarover Oekraïne beschikt is van VS makelij, als sinds 2014 leveren de VS en NAVO landen wapens aan Oekraïne en de Russen leveren wapens aan de rebellengebieden.
The United States has provided over $2.5 billion in military aid since 2014, including Javelin anti-tank missiles.
En ja, ook de vraag of de VS zou laten begaan mochten de situatie omgekeerd zijn, is relevant, toen Cuba toenadering vond bij de Russen, alvast niet. Varkensbaai fiasco van Kennedy zegt je niks zeker? In plaats van blind eenzijdige propaganda te lezen en verkondigen, misschien ook eens de ware aanleiding en geschiedenis achter dit zoveelste conflict tussen VS en Russen trachten te zien, het is echt geen the good and the bad verhaaltje zoals sommigen het hier verkondigen. Lees alvast dit eens, je zal zien dat die Cubaanse bewapening slechts een antwoord was op de op Rusland gerichte kernwapens vanuit Italië en Turkije
Putin is nu echt Oekraïne binnengevallen en jij blijft de Russen verdedigen? Ze mogen Oekraine aanvallen omdat de VS 60 jaar geleden Cuba heeft aangevallen?vortex schreef: ↑24 februari 2022, 07:37 En ja, ook de vraag of de VS zou laten begaan mochten de situatie omgekeerd zijn, is relevant, toen Cuba toenadering vond bij de Russen, alvast niet. Varkensbaai fiasco van Kennedy zegt je niks zeker? In plaats van blind eenzijdige propaganda te lezen en verkondigen, misschien ook eens de ware aanleiding en geschiedenis achter dit zoveelste conflict tussen VS en Russen trachten te zien, het is echt geen the good and the bad verhaaltje zoals sommigen het hier verkondigen.