Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Ik denk dat eigenlijk niet dat dat het probleem is...VLblokpate schreef: ↑28 februari 2022, 10:08
Het probleem van Rusland (niet de gewone Russen, maar Putin en andere koude oorlog nostalgici) is dat ze niet kunnen accepteren dat ze niet meer het grote USSR van vroeger zijn.
Dat is wat vaak wordt gezegd door mensen die er niks vanaf weten, maar ik ben er weinig van overtuigd dat Rusland een grote expansiedrang heeft...
Ik denk dat Rusland vooral
1. drang naar eigen veiligheid heeft
2. samenwerking met China en hun buren zoekt
Maar ik snap dat we het niet eens zullen raken, want ik kan ook niet in Putin zijn hoofd kijken, dus misschien ben ik volkomen fout. Hoewel ik er natuurlijk aan twijfel
En ik snap wel dat als je denkt dat expansie de drijfreden is voor Rusland, je anders naar dit conflict kijkt, dus ik snap je volledig wel hoor.
Maar je axioma dat Rusland expansiedrang heeft, I doubt it very much...
Misschien wel een beetje in de marge, maar niet naar USSR-normen.
Als ze het gratis kunnen doen zouden ze het wel willen, maar dat weten ze ook wel dat dat het geval niet zal zijn.
Jij bent duidelijk ook iemand die geen halfuur had om naar de video te kijken, want dit topic wordt hierin goed besproken.
Dit noemen ze trouwens expansiedrang:VLblokpate schreef: ↑28 februari 2022, 10:08
Het probleem van Rusland (niet de gewone Russen, maar Putin en andere koude oorlog nostalgici) is dat ze niet kunnen accepteren dat ze niet meer het grote USSR van vroeger zijn.
UK regeerde vroeger de wereldzeeën. Als in de UK een nostalgicus aan het bewind komt die de grootheid van UK wil herstellen, moeten we dan ook die problemen erkennen en naar een oplossing zoeken?
Idem voor Mongolië, het Ottomaanse Rijk, ...
https://www.hln.be/buitenland/von-der-l ... ~a558360a/
Maar blijkbaar mogen wij dat wel en Rusland niet.
we zijn immers democratisch, ofzoiets
Maar allez... moeten wij nu ECHT gaan uitleggen waar het verschil zit?
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Je kan discussieren over vanalles aangaande dit conflict maar een rechtvaardiging voor deze inval is er gewoonweg niet.
-
- Verbannen Gebruiker
Blijft fake news.
Het is al erg genoeg dat Aerolla hier zijn Rusland propaganda spuit.
Aerolla krijgt trouwens stevige concurrentie van Russische schaakmeester op het gebied van Rusland propaganda
quite the opposite. I consider ordinary Ukrainians to be brothers, but the government that bombs its people and supports the Nazis, of course, deserves punishment.
— Sergey Karjakin (@SergeyKaryakin)
This is not a random idiots. They were killing many people in Ukraine. And government did not do anything with them many years. If you think it is ok, you are stupid your self.
— Sergey Karjakin (@SergeyKaryakin)
-
- Verbannen Gebruiker
Wel, dus... goed opletten he want ik weet niet of het duidelijk en begrijpbaar genoeg zal zijn. Eens even kijken, hoe leg ik dat best uit... Kijk: Rusland... is als het ware een land. Maar dan heb je ook Oekraine, dat is een ANDER land. Twee verschillende landen dus. Snap je? Goed, nu wordt het ingewikkeld: Rusland is namelijk... OEKRAINE BINNENGEVALLEN. Daarmee bedoelen ze: Met tanks, gevechtvliegtuigen, gewapende personen. Op het nieuws gebruiken ze hier een moeilijk woord voor: HET LEGER. Rusland is dus, met zijn LEGER een ander land, namelijk Oekraine, BINNENGEVALLEN. Nu, dit fenomeen heeft ook een specifieke naam. Ze noemen dit: een OORLOG. Rusland is een oorlog begonnen met Oekraine. Maar nu komt het: De Europese unie is GEEN oorlog begonnen. Daar zit het verschil. Zie je: oorlog vs GEEN oorlog.
Laatst gewijzigd door Gudrun op 28 februari 2022, 10:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik betwist niks van wat je hier zegt...Gudrun schreef: ↑28 februari 2022, 10:38Wel, dus... goed opletten he want ik weet niet of het duidelijk en begrijpbaar genoeg zal zijn. Eens even kijken, hoe leg ik dat best uit... Kijk: Rusland... is als het ware een land. Maar dan heb je ook Oekraine, dat is een ANDER land. Twee verschillende landen dus. Snap je? Goed, nu wordt het ingewikkeld: Rusland is namelijk... OEKRAINE BINNENGEVALLEN. Daarmee bedoelen ze: Met tanks, gevechtvliegtuigen, gewapende personen. Op het nieuws gebruiken ze hier een moeilijk woord voor: HET LEGER. Rusland is dus, met zijn LEGER een ander land, namelijk Oekraine, BINNENGEVALLEN. Nu, dit fenomeen heeft ook een specifieke naam. Ze noemen dit: een OORLOG.
Maar... dit is toch geen uitleg van hetgene ik je vroeg om uit te leggen?
Ah nee?
Aerolla schreef:Maar blijkbaar mogen wij dat wel en Rusland niet.
we zijn immers democratisch, ofzoiets
Nee, je ging me uitleggen waarom wij mogen uitbreiden en Rusland niet.
De inval doet hier eigenlijk weinig ter zake, maar bon, als je dat wil erbij trekken, sure.
Maar ik denk echt dat je beide zaken los van elkaar moet zien...
De inval doet hier eigenlijk weinig ter zake, maar bon, als je dat wil erbij trekken, sure.
Maar ik denk echt dat je beide zaken los van elkaar moet zien...
https://theconversation.com/what-can-th ... egy-177912It also has been a popular discussion in the Western media and academia. Even prominent US academics such as John Mearsheimer have made a version of this argument for years. These academic arguments don’t go as far as Putin’s, and certainly the US would like to contain Russia’s power, but such arguments can be misinterpreted as justifying a war in Ukraine.
Aah OK. Tja, ik vond dat een vrij essentieel onderdeel van de hele discussie. Er is uitbreiden door verdragen te sluiten en er is uitbeiding door een land binnen te vallen met je leger, eb daarbij het internationele recht met de voeten te treden. Voor mij is dat een vrij belangrijk onderscheid, voor jou blijkbaar niet.