Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Valt er met Poetin een akkoord te sluiten??pmu schreef: ↑1 maart 2022, 21:33 Het zou voor iedereen beter zijn als er een oplossing uit de bus komt waarmee zowel Poetin als Oekraïne kan zeggen dat ze de oorlog gewonnen hebben, bijvoorbeeld door een formele onafhankelijkheid van Donetsk, Lugans en de Krim, en onafhankelijk statuut van Oekraïne, maar tegelijkertijd ook een voortzetting van de democratie die Oekraïne nu is (in de rest van het land), en een soort niet-aanvalsakkoord met Rusland en de mogelijkheid zich te verdedigen indien nodig. De escalaties langs Europese kant, zoals omtrent de potentiële toetreding van Oekraïne tot de EU, dragen weinig bij tot een oplossing.
1- K De Gucht heeft als vervanger van Europees voorzitter Barroso met Poetin een akkoord gesloten om de Krim niet binnen te vallen, en diezelfde week werd de oorlog opgestart.
2- Poetin beweerde maanden dat de troepenopbouw maar militaire oefeningen waren en verschillende Europese leiders zijn persoonlijk met Poetin op gesprek gegaan -en weer bevestigd gekregen dat het oefeningen waren.
3- Macron heeft gisteren de telefonische belofte van Poetin verkregen dat geen burgerdoelwitten worden geviseerd => Nu kun je op het internet een filmpje zien van de inzet van thermobarische bommen, na het telefoontje nog gedropt in Kharkiv!
De vraag die ik de laatste dagen stel aan de Russen is:
"voel je de sancties?"
Het antwoord is quasi altijd dat het eigenlijk nog wel meevalt, blijkbaar zijn vooral de prijzen van de huizen gestegen, maar voor de rest weinig last van. Ze hebben wel wat meer last/papierwerk met export, maar blijkbaar is het niet onoverkomelijk.
Sommige kleine bedrijven overwegen wel te sluiten.
Die run on the banks waar ze hier soms over spreken, ik heb nog niemand gevonden die dat bevestigd, maar misschien gaat het maar om een beperkt aantal steden. (ik blijf die vraag stellen, misschien vind ik iemand )
Ze vinden het vooral erg dat de inval er is, en ze schamen zich volgens mij er een beetje voor.
Uiteraard willen ze liever dat de invasie stopt.
En daarnet nog iemand die zei: als je mij dit een week geleden had gezegd, had ik je nooit geloofd
"voel je de sancties?"
Het antwoord is quasi altijd dat het eigenlijk nog wel meevalt, blijkbaar zijn vooral de prijzen van de huizen gestegen, maar voor de rest weinig last van. Ze hebben wel wat meer last/papierwerk met export, maar blijkbaar is het niet onoverkomelijk.
Die run on the banks waar ze hier soms over spreken, ik heb nog niemand gevonden die dat bevestigd, maar misschien gaat het maar om een beperkt aantal steden. (ik blijf die vraag stellen, misschien vind ik iemand )
Ze vinden het vooral erg dat de inval er is, en ze schamen zich volgens mij er een beetje voor.
En daarnet nog iemand die zei: als je mij dit een week geleden had gezegd, had ik je nooit geloofd
Ze kunnen de sancties nu nog niet voelen want die zijn nog maar pas ingesteld. Hoogstens ervaren ze wat ongemakken. Sancties zullen pas op lange termijn effect hebben.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Goed zo, ik wil ook niet dat de Russische bevolking teveel lijdt onder die sancties omwille van de fratsen van een dictator.Aerolla schreef: ↑2 maart 2022, 08:59 De vraag die ik de laatste dagen stel aan de Russen is:
"voel je de sancties?"
Maar Poetin zelf en de oligarchen zullen het wel voelen: al hun buitenlandse bezittingen en rekeningen zijn momenteel bevroren.
Rijke Russen vluchten met hun luxejachten naar plekken waar ze geen inbeslagname vrezen
Sommige superjachten die eigendom zijn van Russische miljardairs, hebben hun gebruikelijke havens verlaten en zijn op weg naar staten waar ze geen inbeslagname vrezen.
De gewone Rus heeft gelukkig maar weinig buitenlandse bezittingen en rekeningen …
Op termijn zullen ze het natuurlijk wel voelen, als de Russische bedrijven minder exporteren of failliet gaan, er minder werk en meer werkloosheid is, hogere prijzen voor basisproducten …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Het geld moet toch ooit eens 'opdrogen'? Poetin kan dit toch onmogelijk weken volhouden? Heel z'n land ligt plat, de bevolking keert zich tegen hem...
Eigenlijk zou dat Russisch regime omver geworpen moeten worden. Maar daar ontketen je een kernoorlog mee.
Eigenlijk zou dat Russisch regime omver geworpen moeten worden. Maar daar ontketen je een kernoorlog mee.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Toch vrees ik dat Poetin enkel gestopt kan worden als de Russische oligarchen en/of de Russische bevolking zich tegen hem keren. Of als hij voelt dat hij hun steun aan het verliezen is.
Het buitenland kan niet ingrijpen, zeker niet militair, wegens de dreiging van kernwapens. En met een onberekenbaar iemand als Poetin aan de knoppen, zal geen enkel land zoiets riskeren.
Rusland heeft een centrale bank, en de economische theorie zegt dat je dan per definitie niet failliet kan gaan.
Om een of andere reden geloven we dat dit voor Rusland niet geldt, terwijl ik net denk dat het voor Rusland meer geldt dan voor andere landen. Wij hebben Rusland immers goed getrained in zelfbedruipend zijn
PS: ik denk niet dat de bevolking zich tegen Poetin keert... niet veel veranderd op dat vlak, en het land ligt ook niet plat.
Maar de bevolking staat zeker niet achter de oorlog, maar er is zeker geen bijkomende haat tegen Poetin.
Om een of andere reden geloven we dat dit voor Rusland niet geldt, terwijl ik net denk dat het voor Rusland meer geldt dan voor andere landen. Wij hebben Rusland immers goed getrained in zelfbedruipend zijn
PS: ik denk niet dat de bevolking zich tegen Poetin keert... niet veel veranderd op dat vlak, en het land ligt ook niet plat.
Maar de bevolking staat zeker niet achter de oorlog, maar er is zeker geen bijkomende haat tegen Poetin.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Aerolla schreef: ↑2 maart 2022, 11:14 Rusland heeft een centrale bank, en de economische theorie zegt dat je dan per definitie niet failliet kan gaan.
Zelfbedruipend? Als een tweede Noord-Korea dan? Volledig in isolatie, los van de rest van de wereld. Good luck voor alle Russen, vooral dan voor de rijkeren en de gestudeerden, die de voorbije jaren hebben kunnen proeven van vrijheid en rijkdom in de rest van de wereld …
Als de oorlog nog even blijft duren, dan kan Poetin zijn soldaten niet meer betalen. Eens benieuwd hoelang hij dan nog populair blijft …
Poetin betaalt zijn soldaten in Roebel, of wat dachten jullie?
Dus die mannen zullen iets van 100k RUB krijgen per maand ofzo en of dat dan 1€ is of 1000€ , dat maakt toch niet uit?
Dus ze zullen hun soldaten nog heel lang kunnen blijven betalen...
Zoals iemand me net zei: ze kunnen gewoon niet meer op vakantie komen in Europa...
Noord-Korea is niet zelf-bedruipend, ze voeren massaal in uit China en Rusland
Rusland is net ietsjes groter en met net ietjes meer grondstoffen...
Maar 100% zelf-bedruipend bestaat natuurlijk niet
Dus die mannen zullen iets van 100k RUB krijgen per maand ofzo en of dat dan 1€ is of 1000€ , dat maakt toch niet uit?
Zoals iemand me net zei: ze kunnen gewoon niet meer op vakantie komen in Europa...
En je denkt niet dat dit er ook voor zal zorgen dat ze in Rusland zelf minder kunnen kopen met hun roebels? Putin print extra roebels die hij gebruikt om de oorlog te financieren. De economische productie van Rusland blijft gelijk. De producten van eigen makelij zullen dus ook duurder worden en Putin zal meer en meer moeten printen om zijn soldaten tevreden te houden. Dit kan dan uiteindelijk voor hyperinflatie zorgen (afhankelijk van hoeveel Putin moet bijprinten)
-
- Verbannen Gebruiker
Klopt niet.Aerolla schreef: ↑2 maart 2022, 11:14 Rusland heeft een centrale bank, en de economische theorie zegt dat je dan per definitie niet failliet kan gaan.
Heel grappig wat je over Rusland zegt. Zie hieronder bij de voorbeelden.
Een staatsbankroet, ook wel nationaal faillissement, nationale insolventie of staatsfaillissement geheten, is een situatie waarin een nationale overheid haar verplichtingen gedeeltelijk of geheel niet nakomt. Dit kan zowel door economische als politieke oorzaken komen.
Hoewel een staat soeverein is en dus niet echt failliet kan gaan zoals natuurlijke personen en private rechtspersonen in die zin dat er een procedure moet worden doorlopen, kan een staatsbankroet toch ernstige gevolgen voor de staat en diens bevolking hebben. De economische crisis die hiervan het gevolg is noemt men een (staats)schuldencrisis.
1998, Rusland
In augustus 1998 kondigde Rusland de herstructurering van een obligatielening aan, wat de Roebelcrisis veroorzaakte.
2002, Argentinië
Wegens de Argentijnse economische crisis kondigde president Adolfo Rodríguez Saá het staatsbankroet van Argentinië aan. Het was vrijwel zijn enige wapenfeit in zijn 5-daagse presidentschap.
[/quote]
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 2 maart 2022, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ignition, Klopt, de strategie om niet failliet te gaan is om je munt te devalueren, met de nadelen die erbij horen. De inflatie zal m.i. het grootste probleem worden voor de bevolking.
Ik vraag het me eigenlijk af, hoeveel Rusland importeert tegenover export, zou interessant zijn dit te zien.
Vergeet ook niet: wij betalen hun gas in dollar of euro , niet in Roebel (dat was leuk geweest )
En Gazprombank is (om evidente redenen) niet afgesloten van SWIFT.
Dus wij ondersteunen de roebel ook wel, tenzij we stoppen met gas kopen, maar dat doen we natuurlijk niet.
Ik vraag het me eigenlijk af, hoeveel Rusland importeert tegenover export, zou interessant zijn dit te zien.
Vergeet ook niet: wij betalen hun gas in dollar of euro , niet in Roebel (dat was leuk geweest )
En Gazprombank is (om evidente redenen) niet afgesloten van SWIFT.
Dus wij ondersteunen de roebel ook wel, tenzij we stoppen met gas kopen, maar dat doen we natuurlijk niet.
-
- Verbannen Gebruiker
Iemand is verkeerd want er zijn momenteel 50.000 Russen op vakantie in Ukraine, en er staan er nog 100.000 te trappelen van ongeduld om ook op vakantie te mogen.
En ze doen hetzelfde als altijd wanneer ze op vakantie zijn, zoals ze doen wanneer ze in Spanje, Griekenland, ... op vakantie zijn: met iedereen vechten en ruzie maken, alles kapotmaken, de boel kort en klein slaan, 's nachts de nachtrust storen door hevig lawaai, branden stichten, ...
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 2 maart 2022, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik weet niet wat je bedoeling is met het minimaliseren van de economische sancties. Is het misschien een pleidooi om militaire maatregelen te nemen in plaats van economische? Ik kan er in ieder geval uit besluiten dat we gerust nog meer sancties mogen nemen want de Russen voelen het toch niet volgens jou …Aerolla schreef: ↑2 maart 2022, 11:39 Poetin betaalt zijn soldaten in Roebel, of wat dachten jullie?
Uit Trouw (Nederlandse pers): ‘Veel ellende voor de gewone Rus’
Na een lang weekend van nieuwe sancties tegen Rusland, escalerend taalgebruik uit Moskou als antwoord daarop en weer nieuwe sancties, ligt de roebel er zwaar gehavend bij.
Bij het openen van de handel daalde de wisselkoers maandagochtend direct met 30 procent ten opzichte van afgelopen vrijdag. Rond lunchtijd kon je met één dollar zo’n 110 roebel kopen, waar dat voor het weekend nog 83 roebel was.
“Voor de gewone bevolking betekent dit straks heel veel ellende”, zegt de Groningse hoogleraar macro-economie Steven Brakman. De inflatie was al hoog in Rusland. En nu zal het leven mogelijk nog veel duurder worden doordat de prijs van buitenlandse producten en onderdelen omhooggaat. “Als er vanwege de sancties überhaupt nog producten uit het buitenland aangevoerd kunnen worden, natuurlijk.”
Zijn dat dezelfde Russische vriendjes die 2 weken gelden no zegden dat Rusland nooit Oekraïne zou aanvallen? En gaat get om de gewone Russen of rijkeluiskindjes want niet elke Rus brengt zijn vakantie door in Rusland. Maar inderdaad, Europa zal niet meer mogelijk zijn, Siberië nog wel …
En dus zullen ze het wel voelen. Als ze buitenlandse producten willen importeren en vaststellen dat hun Roebel niks meer waard is. Of ze moeten terug massaal Lada’s gaan produceren en BMW, Mercedes en co verbannen …
Laatst gewijzigd door VincentVega op 2 maart 2022, 12:17, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen Gebruiker
Moeilijke vraag hoor, maar iemand van de World Bank zei me:
Russian Federation had a total export of 426,720,332.66 in thousands of US$ and total imports of 247,161,342.90 in thousands of US$ leading to a positive trade balance of 179,558,989.76
Benieuw hoeveel daarvan overblijft in 2022.