De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ondertussen een nieuwe (serieuze) schel salami van de Bel20 en andere Europese beurzen.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
Het volstaat om even uit te zoomen zodat maart 2020 in beeld komt en dan zie je de relativiteit van die schel. Op zich lijkt mij deze oorlog toch zeker op de lokale europese beurzen recht te mogen hebben op een impact die gelijkaardig is aan corona. Een goed gediversifieerde portefeuille lijkt er trouwens duidelijk minder effect van te hebben.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Ik dacht verleden week een koopje te doen met KBC maar de solden moesten nog beginnen blijkbaar.
Gisteren op stap met enkele bevriende koppels. Op een bepaald moment maakte een vrouw in het gezelschap de volgende opmerking: "je zult eens zien hoe snel een oorlog went in ons hoofd,en in welke korte tijdspanne het van de voorgrond naar de achtergrond in het nieuws gaat verdwijnen,op voorwaarde dat er geen buurlanden aangevallen worden."
Wijze woorden !!
Voor al de twijfelaars om aan te kopen ,iets om over na te denken.....
Wijze woorden !!
Wat kun je haast anders doen dan Poetin laten begaan? 't Is een kernmacht hé. In het beste geval wordt er een deal gemaakt. Laten we niet vergeten dat Oekraïne een (nog steeds corrupte) ex-sovietstaat is. Het zijn misschien onze buren maar veel verder dan dat gaat het niet denk ik. In de jaren 80 was Oekraïne nog deel van de baarlijke duivel.VLblokpate schreef: ↑7 maart 2022, 09:15Putin heeft de politici wakker geschud, maar ze kijken verdwaasd naar wat er gebeurt, nog slaapdronken Ze vragen zich nog steeds af of het geen droom is die vanzelf gaat weggaan. Het kan niet dat een buurland van de EU door Rusland gebombardeerd wordt, 2000 km van Brussel, 1000 km van Berlijn, 400 km van Warschau. In 2022. Dus moet het een droom zijn. Dus laten ze Putin begaan.
Qua diplomatie maakt onze voorzitster van de EC ook geen beste beurt.
Misschien als eens je tijd hebt het volgende filmpje bekijken dan kan je alles in een perspectief zetten. https://www.youtube.com/watch?v=8X7Ng75e5gQ
Maar niks rechtvaardigt uiteindelijk dit geweld, dat is zeker.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
-
- Jr. Member
- Contacteer:
ING : ook al lang mijn zinnen op gezet maar vorige week toch maar niet toegehapt omdat de curve naar beneden blijft gaan en het er naar uitziet dat het niet direct eindigt.
ING schijnt ook nogal wat schulden te hebben uitstaan in Rusland. Dat kan er mee te maken hebben.
Voorlopig kijk ik daar toch nog wat de kat uit de boom.
Tuurlijk. Je zou versteld zijn aan welke omstandigheden een mens zich kan aanpassen. In maart 2020 leek het einde van de wereld in zicht door corona. 2 jaar later zitten we er nog mee, maar gaat ons leven gewoon verder.Divi schreef: ↑7 maart 2022, 10:00 Gisteren op stap met enkele bevriende koppels. Op een bepaald moment maakte een vrouw in het gezelschap de volgende opmerking: "je zult eens zien hoe snel een oorlog went in ons hoofd,en in welke korte tijdspanne het van de voorgrond naar de achtergrond in het nieuws gaat verdwijnen,op voorwaarde dat er geen buurlanden aangevallen worden."
Wijze woorden !!
Voor mij is die oorlog ook niet het grote probleem, maar de torenhoge inflatie. Als de oorlog wel echt een probleem wordt (bijvoorbeeld als België wordt aangevallen), dan zal de beurs wellicht het laatste van ons zorgen zijn.
Etf's (33%) + holdings (36%) + vastgoed (11%) + dividend/groeiwaarden (20%) (zie profiel)
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Een bijkomende zorg in dit al 5 keer failliet gegane België. De gigantische stroom vluchtelingen die op gang is gekomen en waarvan ieder land er toch wel een groot deel zal moeten opvangen.
Anderhalf miljoen mensen op de vlucht. Hoveel gaat dat kosten in dit Westen dat zich blijkbaar als doel stelt om iedereen die vlucht een dak en voedsel + zakgeld te geven ?
Welke invloed heeft dat op koopkracht en economie ?
Wij kunnen in het Westen wel economische sancties nemen tegen Rusland maar zij kunnen de oorlog rekken en ons mee op kosten jagen.
Het wordt een gewoonte omdat de oorlog zich vooral afspeelt buiten de grenzen van de EU en van de Navo.
Dat is ook het verschil met ons en Zelenski / Oekraïne.
Hij moet een andere grens bewaken die al is overschreden. Onze te bewaken grens is een andere.
Anderhalf miljoen mensen op de vlucht. Hoveel gaat dat kosten in dit Westen dat zich blijkbaar als doel stelt om iedereen die vlucht een dak en voedsel + zakgeld te geven ?
Wij kunnen in het Westen wel economische sancties nemen tegen Rusland maar zij kunnen de oorlog rekken en ons mee op kosten jagen.
Het wordt een gewoonte omdat de oorlog zich vooral afspeelt buiten de grenzen van de EU en van de Navo.
Hij moet een andere grens bewaken die al is overschreden. Onze te bewaken grens is een andere.
-
- Verbannen Gebruiker
Ukraine is buurland van EU en Navo. Andere EU en Navo landen grenzen aan Rusland.Piepenolleken schreef: ↑7 maart 2022, 10:51 Het wordt een gewoonte omdat de oorlog zich vooral afspeelt buiten de grenzen van de EU en van de Navo.
Ben je er zo gerust in dat Putin stopt in Ukraine? Dat is wat een redelijk mens zou doen. Maar in 2022 steden bombarderen met raketten en tanks, 300.000 mensen gijzelen zonder elektriciteit, water, voedsel in Mariupol en andere steden, de eigen economie om zeep helpen, zijn niet echt daden van een redelijk mens.
Of hij stopt in Ukraine of niet: de economische impact op de Europese economie zal zeer zwaar zijn. De impact op de Russische economie nog veel meer maar dat is geen bekommernis voor Putin. Integendeel, het komt hen goed uit. Het zijn de gevolgen van de sancties van de US en andere agressoren tegen het Russische volk.
Laatst gewijzigd door VLblokpate op 7 maart 2022, 11:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik vraag mij vaak af, is het nu het juiste (instap)moment?
Beurzen zijn doorgaans niet zo "volatiel" en herstel heeft ook tijd nodig.
Ik hoor ook vaak "don't catch a falling knife" en als we even terug reflecteren naar het begin toen deze crisis uitbrak is dit voor de meeste aandelen wel correct gebleken. Ik denk dat we het laatste nog lang niet gezien hebben.
Ik heb dus besloten om te wachten tot de zon weer opklaart in het oosten, hoe lang dit ook mag duren.
Geduld is een schone deugd?
Beurzen zijn doorgaans niet zo "volatiel" en herstel heeft ook tijd nodig.
Ik hoor ook vaak "don't catch a falling knife" en als we even terug reflecteren naar het begin toen deze crisis uitbrak is dit voor de meeste aandelen wel correct gebleken. Ik denk dat we het laatste nog lang niet gezien hebben.
Ik heb dus besloten om te wachten tot de zon weer opklaart in het oosten, hoe lang dit ook mag duren.
Geduld is een schone deugd?
Dat zijn zeker wijze woorden. Maar... economie mag zich voor een groot deel in ons hoofd afspelen, het speelt zich heus niet alleen af in het hoofd. Wanneer brandstofprijzen, gasprijzen, broodprijzen, vleesprijzen etc de hoogte in gaan, dan merk je dat wel degelijk in je portefeuille. Een combinatie van hoge inflatie en lage economische groei zal zich vertalen in verslechterende bedrijfwinsten. En dan blijven de gevolgen op de beurs ook niet uit natuurlijk.Divi schreef: ↑7 maart 2022, 10:00 (...)Op een bepaald moment maakte een vrouw in het gezelschap de volgende opmerking: "je zult eens zien hoe snel een oorlog went in ons hoofd,en in welke korte tijdspanne het van de voorgrond naar de achtergrond in het nieuws gaat verdwijnen,op voorwaarde dat er geen buurlanden aangevallen worden."
Wijze woorden !!
(...)
Dat weet niemand. Het enige wat we zeker weten is dat het contraproductief is om erop te anticiperen in en uit de markt te dansen. Blijf gewoon belegd, druppelgewijs de markt voeden en het hoofd koel houden zal zich op termijn lonen.
-
- Verbannen Gebruiker
Is nu al geval. Eurostoxx 50 al 20% lager dit jaar. En dit is enkel nog maar anticiperen op verslechterende economie.
-20%: dat is nog altijd denken dat het nog zal meevallen, dat het niet erg zal zijn.
44 miljoen mensen zijn er in Oekraïne. Als je Europa hoort zijn ze allemaal welkom: 10% inwoners er bij in de EU. Voor de West Europese landen (oa Belgie) zal dat +40% zijn want uiteindelijk zullen zij ook wel zien waar de broodjes het zoetst zijn. Waar zullen zij wonen. De solidariteit zal rap wegsmelten zo.Piepenolleken schreef: ↑7 maart 2022, 10:51 Een bijkomende zorg in dit al 5 keer failliet gegane België. De gigantische stroom vluchtelingen die op gang is gekomen en waarvan ieder land er toch wel een groot deel zal moeten opvangen.
En Putin heeft een leeg land over waar hij mee kan doen wat hij wil.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
Bankaandelen staan echt goedkoop nu . Of nog wat wachten en geduld hebben