Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Re: Oekraïne en het conflict tussen Rusland en het Westen
Misschien loop ik achter, maar waarom zijn hier in België - toch in onze regio - de tankstations van Lukoil nog open.
Bij elke tankbeurt vloeit er zo geld naar de oorlog.
Zal waarschijnlijk door de prijs komen, maar er staan tamelijk wat auto's aan te schuiven.
Normaal tank ik daar ook meestal, maar zal het nu bewust niet doen.
Zal waarschijnlijk door de prijs komen, maar er staan tamelijk wat auto's aan te schuiven.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Het was in het FRENGELS (samentrekking Frans - Engels)
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Thumbs UpE10ne schreef: ↑7 maart 2022, 15:28 Misschien loop ik achter, maar waarom zijn hier in België - toch in onze regio - de tankstations van Lukoil nog open.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Natuurlijk gaan de Russen die sancties voelen, zeker op wat langere termijn, maar denk nu niet dat de sancties de oorlog één dag zal inkorten. De sancties zijn enkel vergelding en gaan er alleen voor zorgen dat er tegen sancties komen. Als de gaskraan dicht gaat, moet ik het nog zien of de Russen harder getroffen worden, onze economie zal rap op zijn gat zitten vrees ik, één omdat er te weinig gas zal zijn en twee omdat het veel te duur is om nog concurrentieel te produceren. Een bijdrage aan een oplossing van het conflict gaan die sancties al helemaal niet zijn. Eer Europa onafhankelijk is van Russisch gas, we gaan ons dan afhankelijk maken van Amerikaans gas, zijn we minstens 5 a 6 jaar verder. Rusland zal veel sneller de Swift ban en het blokkeren van banken kunnen omzeilen, voor hun grondstoffen, graan, gas en olie vinden ze wel afzet op de Aziatische markten. We hebben dan wel veel noten op onze zang maar Europa speelt met heel zwakke kaarten, zowel economisch als militair.Denfi schreef: ↑6 maart 2022, 19:51 Edit:dus Vortex ik geef gelijk dat we beter geen oorlog beginnen tegen Rusland om putin uit zijn leiderschap te ontheven.Het lijkt mij nog steeds noodzakelijk maar zal op een andere manier moeten gebeuren. Op economisch vlak ben ik het wel niet met je eens. Rusland gaat die zoveel harder voelen dan de rest van de wereld. De zwakke sancties in 2014 hadden al effect. Ook het feit dat putin sinds gisteren over die sancties bezig is, bewijst dat ze Rusland raken.Hij zou dit niet vernoemen als de effecten nihil waren. Het zal niet direct voelbaar zijn maar Europa is al bezig om zijn afhankelijk af te bouwen van Russische energie. Het aantal bedrijven die wegtrekken uit Rusland stijgt elke dag.Rusland gaat Noord-Korea is het groot worden.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn artikel niet gelezen uit Knack? Rusland is militair groot, maar economisch klein. Hun economie is maar ongeveer even groot als die van de Benelux (hoewel Rusland 5 x meer inwoners heeft). Als de inkomsten uit gas en aardolie achterwege blijven, ligt de ganse Russische economie op hun gat ...vortex schreef: ↑7 maart 2022, 17:18Natuurlijk gaan de Russen die sancties voelen, zeker op wat langere termijn, maar denk nu niet dat de sancties de oorlog één dag zal inkorten. De sancties zijn enkel vergelding en gaan er alleen voor zorgen dat er tegen sancties komen. Als de gaskraan dicht gaat, moet ik het nog zien of de Russen harder getroffen worden, onze economie zal rap op zijn gat zitten vrees ik, één omdat er te weinig gas zal zijn en twee omdat het veel te duur is om nog concurrentieel te produceren. Een bijdrage aan een oplossing van het conflict gaan die sancties al helemaal niet zijn. Eer Europa onafhankelijk is van Russisch gas, we gaan ons dan afhankelijk maken van Amerikaans gas, zijn we minstens 5 a 6 jaar verder. Rusland zal veel sneller de Swift ban en het blokkeren van banken kunnen omzeilen, voor hun grondstoffen, graan, gas en olie vinden ze wel afzet op de Aziatische markten. We hebben dan wel veel noten op onze zang maar Europa speelt met heel zwakke kaarten, zowel economisch als militair.Denfi schreef: ↑6 maart 2022, 19:51 Edit:dus Vortex ik geef gelijk dat we beter geen oorlog beginnen tegen Rusland om putin uit zijn leiderschap te ontheven.Het lijkt mij nog steeds noodzakelijk maar zal op een andere manier moeten gebeuren. Op economisch vlak ben ik het wel niet met je eens. Rusland gaat die zoveel harder voelen dan de rest van de wereld. De zwakke sancties in 2014 hadden al effect. Ook het feit dat putin sinds gisteren over die sancties bezig is, bewijst dat ze Rusland raken.Hij zou dit niet vernoemen als de effecten nihil waren. Het zal niet direct voelbaar zijn maar Europa is al bezig om zijn afhankelijk af te bouwen van Russische energie. Het aantal bedrijven die wegtrekken uit Rusland stijgt elke dag.Rusland gaat Noord-Korea is het groot worden.
Waarom denk je anders dat Rusland gas blijft leveren aan "de vijand uit het Westen"? Omdat ze die inkomsten niet kunnen missen ...
Rusland is een economische dwerg
Rusland is een kernwapenmacht met een groot leger, maar economisch is het een dwerg, amper groter dan de Benelux. In 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, haalde Rusland een bruto binnenlands product (bbp) van 1698 miljard dollar. In datzelfde jaar haalde de Benelux een gezamenlijk bbp van 1511 miljard dollar, met vijf keer minder inwoners.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Klopt. Maar we hebben toch maar mooi Sjarel 'YOUOP IS A WARLD PAWER' op hen afgestuurd
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 7 maart 2022, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
We betalen nu een prijs voor een duitsland dat iedereen te vriend moest houden. We hebben in europa een externe clown nodig om ons "de waarheid" te zeggen.
https://www.youtube.com/watch?v=Vpwkdmwui3k
https://www.youtube.com/watch?v=Vpwkdmwui3k
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Mijn artikel hier niet gelezen? Daar staat ook dat Rusland maar een heel kleine economie heeft en er staat ook dat de gemiddelde Rus in vergelijking met een westerling veel minder afhankelijk is van internationale handels economie en van hun overheid. Hun economie is veel minder geglobaliseerd en meer zelfvoorzienend dan de onze.VincentVega schreef: ↑7 maart 2022, 17:31 Mijn artikel niet gelezen uit Knack? Rusland is militair groot, maar economisch klein.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
En wat is de bron van je artikel? Knack? Andere pers? Of zelf gefabriceerd? Ik gok op het laatste ...vortex schreef: ↑7 maart 2022, 17:48Mijn artikel hier niet gelezen? Daar staat ook dat Rusland maar een heel kleine economie heeft en er staat ook dat de gemiddelde Rus in vergelijking met een westerling veel minder afhankelijk is van internationale handels economie en van hun overheid. Hun economie is veel minder geglobaliseerd en meer zelfvoorzienend dan de onze.VincentVega schreef: ↑7 maart 2022, 17:31 Mijn artikel niet gelezen uit Knack? Rusland is militair groot, maar economisch klein.
Wat me vooral opviel is dat je Rusland beschouwt als een eiland (of als een 2e Noord-Korea), afgezonderd van de rest van de wereld en zelfvoorzienend. Misschien zijn ze dat meer dan België (dat zal wel) maar helemaal zelfvoorzienend zijn ze niet. Ze importeren ook flink wat en zijn ook sterk afhankelijk van de export van hun gas en aardolie. Ook de muntdepreciatie van de roebel laat je handig achterwege (of je bent het gewoon vergeten, dat kan gebeuren als je zelf artikels fabriceert). Die is sterk gedaald de laatste tijd. Dat de gemiddelde Rus minder afhankelijk zou zijn van de overheid is ook raar in een ex-communistische maar nog steeds sterk staatsgeleide economie.
Nog een artikel uit HLN (ik weet het, niet de meest kwaliteitsvolle bron) over de Russische economie:
Ruslandkenner over effect sancties: “Werkloosheid zal stijgen en roebel zal verder devalueren”
Creditcardmaatschappijen Visa en Mastercard hebben meerdere Russische financiële instellingen van hun netwerk geblokkeerd. Russen haasten zich massaal naar de bank om geld af te halen. De roebel zakte daardoor ruim 20 procent in waarde ten opzichte van de Amerikaanse dollar.
We moeten poetin laten zien dat we het menen:
1) kerncentrales voorlopig openhouden (ook al is dat misschien niet nodig).
2) massaal investeren in alternatieven voor gas en andere fossiele brandstoffen.
3) renteloze lening voor iedereen die in zonnepanelen en thuisbatterij wil investeren en belastingvoordeel...
4) geld voor onderzoek naar kernfusie verhogen.
enz...
Er staat veel geld op de spaarboeken, laat ons er iets nuttig mee doen.
Beter laat dan nooit.
1) kerncentrales voorlopig openhouden (ook al is dat misschien niet nodig).
2) massaal investeren in alternatieven voor gas en andere fossiele brandstoffen.
3) renteloze lening voor iedereen die in zonnepanelen en thuisbatterij wil investeren en belastingvoordeel...
4) geld voor onderzoek naar kernfusie verhogen.
enz...
Er staat veel geld op de spaarboeken, laat ons er iets nuttig mee doen.
Beter laat dan nooit.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ok, wij komen weer met onze domme denkwijze. Wij zien geopolitieke veranderingen. Volgens ons gaat het niet om de “NATO” maar om democratie.
Volodymyr Zelensky is kwaad aan het worden; het Westen helpt hem niet zoals hij zou willen en wellicht is ‘zijn kwaad zijn ‘ terecht. Maar aangezien onze democratie in verval is kunnen we het ons niet veroorloven om een WW3 te beginnen.
Na het vallen van het “IJzeren gordijn” heeft het Westen geen rekening gehouden met de ‘’gevoelens’’ van de andere kant van het “IJzeren gordijn” vandaar de problemen nu.
Eens of niet eens, is niet meer van belang. Het feit is dat een land waar geen democratie is, de landen en lees hier echt “de naties met democratie’’ aanvalt. China zal wellicht ietwat gaan helpen maar in feite hebben ze ook geen democratie.
Kort samengevat: Het Westen moet het alleen doen en wellicht komen veel mensen naar het Westen voor de vrijheid – die wij ook nog eens niet willen – Het feit blijft dat er interne onrust komt in die landen. Hetgeen uiteraard de bedoeling is van die landen die geen democratie aanhangen.
Volodymyr Zelensky is kwaad aan het worden; het Westen helpt hem niet zoals hij zou willen en wellicht is ‘zijn kwaad zijn ‘ terecht. Maar aangezien onze democratie in verval is kunnen we het ons niet veroorloven om een WW3 te beginnen.
Na het vallen van het “IJzeren gordijn” heeft het Westen geen rekening gehouden met de ‘’gevoelens’’ van de andere kant van het “IJzeren gordijn” vandaar de problemen nu.
Eens of niet eens, is niet meer van belang. Het feit is dat een land waar geen democratie is, de landen en lees hier echt “de naties met democratie’’ aanvalt. China zal wellicht ietwat gaan helpen maar in feite hebben ze ook geen democratie.
Kort samengevat: Het Westen moet het alleen doen en wellicht komen veel mensen naar het Westen voor de vrijheid – die wij ook nog eens niet willen – Het feit blijft dat er interne onrust komt in die landen. Hetgeen uiteraard de bedoeling is van die landen die geen democratie aanhangen.
-
- Verbannen Gebruiker
Omsingeling van Kiev gaat traag maar zeker verder.VLblokpate schreef: ↑6 maart 2022, 19:41
Tegen het einde van de week is Kiev omsingeld. En dan moeten we hopen dat Rusland toch een beetje respect heeft voor de stad die ook voor de Russen belangrijk is.
Maar dat zal wel buiten oorlogsmisdadiger Putin gerekend zijn. Het doel heiligt de middelen. Als Kiev platgebombardeerd moet worden, dan is dat maar zo.
Eens Kiev omsingeld is, is het te laat en heeft Rusland de facto gewonnen.
Betaalt daar enorme economische prijs voor, maar dit is door westerse sancties. Putin kan dus zeggen: zie je wat de US en NATO doen: ze willen Rusland kapot.
voor biden ( net als zelenski maar een acteur in dienst van cia, nsa of whatever ) loopt alle gesmeerd . ze hebben er niks rechtstreeks mee te maken , rusland redelijk geisoleerd en net als europa economisch fel verzwakt . en nu gaan zijn fabrieken, en vrienden, pas echt winst maken .... en die paar duizend doden ? peanuts in vergelijking met irak, libie, syrie, joegoslavie, jemen ................
hoewel ik eigenlijk niet echt meer in aandelen zat heb ik dus maar beetje amerikaanse aandelen gekocht , indien het verder escaleert zal het hout zijn ...
hoewel ik eigenlijk niet echt meer in aandelen zat heb ik dus maar beetje amerikaanse aandelen gekocht , indien het verder escaleert zal het hout zijn ...
-
- Verbannen Gebruiker
Niet enkel hier zijn er discussies over de reden waarom Rusland Ukraine binnengevallen is, steden platbombardeert en al 1,7 miljoen mensen verjaagd heeft.
Volgens Putin is het om Ukraine te de-nazi-ficeren en om een gedemilitariseerde bufferstaat tegen de NATO op te richten.
Volgens de Russische patriarch is het om een einde te maken aan de gay prides in Ukraine.
Hadden de Russen er beter niet op voorhand over nagedacht?
Russian Orthodox Church Leader Blames Invasion on Ukraine's 'Gay Pride'.
Volgens Putin is het om Ukraine te de-nazi-ficeren en om een gedemilitariseerde bufferstaat tegen de NATO op te richten.
Volgens de Russische patriarch is het om een einde te maken aan de gay prides in Ukraine.
Hadden de Russen er beter niet op voorhand over nagedacht?
Russian Orthodox Church Leader Blames Invasion on Ukraine's 'Gay Pride'.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
En ik dacht dat de de USA in de zak van Poetin zit? Of beter gezegd, zat. Want zo was het toch toen Trump aan de macht was in de USA? Soit, veel blablabla ... maar de kern van de zaak is dat de oorlog zich in Europa afspeelt, dat Poetin hem gestart heeft en dat de Oekraïnse bevolking het slachtoffer is. Poetin is verantwoordelijk voor die duizenden doden, niet Biden of wie dan ook. Al de rest is larie en apekool ...daver schreef: ↑8 maart 2022, 09:33 voor biden ( net als zelenski maar een acteur in dienst van cia, nsa of whatever ) loopt alle gesmeerd . ze hebben er niks rechtstreeks mee te maken , rusland redelijk geisoleerd en net als europa economisch fel verzwakt . en nu gaan zijn fabrieken, en vrienden, pas echt winst maken .... en die paar duizend doden ? peanuts in vergelijking met irak, libie, syrie, joegoslavie, jemen ................