De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
TIP
Re: De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie
"Remember regression to the mean". (John C. Bogle)
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Je hebt gelijk B7. Wederom bedankt voor je visie/herbevestiging. Ik heb hier zelf nog gepleit voor méér US. Het voelde wat raar om op winst te staan wanneer de beurzen dicht bij huis crashen (dax, bel20 etc). Ik dacht bij te kopen maar mijn portefeuille was gestegen ipv gezakt.. Alleen mijn emerging markets doen het wat minder.
-
- Full Member
- Contacteer:
Hallo Barryke,
En welke ETF's heb jij dan als ik vragen mag?
En welke ETF's heb jij dan als ik vragen mag?
Op dit moment ongeveer 40% IWDA, 10% EMIM, 20% IUSN en 30% SGLD. Maar mijn verdeling zou ik niet aan iedereen aanraden hoor…
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb gisteren mijn etf's van dax als cac 40 verkocht. Verlies was al richting 20% aan het gaan. Ik denk de enige juiste beslissing. Vwce heb ik behouden.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ai! Dit is nu net wat je niet moet doen met een tracker tijdens een berenmarkt. Je verlies is nu officieel :-/
-
- Verbannen Gebruiker
Kan dus niet meer groter wordentroglodytes schreef: ↑8 maart 2022, 07:12 Ai! Dit is nu net wat je niet moet doen met een tracker tijdens een berenmarkt. Je verlies is nu officieel :-/
Breed gespreide fondsen ondergaan gemiddeld om de 12 maanden een correctie, die zich om de 3 jaar of zo uitziet tot een beermarkt. Minder gespreide beleggingen zijn volatieler.robinvandyck schreef: ↑8 maart 2022, 05:18 Ik heb gisteren mijn etf's van dax als cac 40 verkocht. Verlies was al richting 20% aan het gaan. Ik denk de enige juiste beslissing. Vwce heb ik behouden.
Er is helemaal niets speciaal in wat er vandaag gebeurd. Was het in je 'plan' om te verkopen als die fondsen op groot verlies zouden komen?
Heb je jouw strategie veranderd? Heb je geherbalaceeerd? Wat heb je gedaan met het vrijgekomen geld?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb met het geld nog niets gedaan. Tips welkom!
-
- Full Member
- Contacteer:
Verlies was ongeveer 1000 euro. Jammer maar ik had vroeger moeten verkopen. Alle tips die je me willen geven zijn welkom.
-
- Full Member
- Contacteer:
Het was niet mijn plan maar zoals je zei ze zitten ook verweven in de grotere etf's. Iwda, swrd, vcwe. Zijn de verschillen tussen deze 3 groot in kosten en volatiliteit?
In alle eerlijkheid denk ik dat je je moet afvragen of de beurs wel iets voor jou is. Ik denk dat je te emotioneel betrokken bent en emotie is vaak een slechte raadgever wanneer het op financiën aankomt.robinvandyck schreef: ↑8 maart 2022, 05:18 Ik heb gisteren mijn etf's van dax als cac 40 verkocht. Verlies was al richting 20% aan het gaan. Ik denk de enige juiste beslissing. Vwce heb ik behouden.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dat is ook zo. Ik had het beter gehouden en op het einde van het jaar eens bekeken. Is normaal dat alles zakt maar de Duitse beurs is of kan heel volatiel zijn en dat was mijn grote fout om daar specifiek een etf voor te nemen.
Russische tracker juist op tijd verkocht,ga vermoedelijk het geld injecteren in i shares Canada EUR acc.
Je moet eerst je plan evalueren, en niet in het minst hoeveel van je fortuin je wil riskeren op de beurs.
Wat je ook koopt, er is een grote kans dat je in de volgende jaren meerdere keren 10%-20% zal verliezen. In je carrière zal je misschien een keer of 2-3 de helft van je belegging verliezen.
Markt timing is ontzettend moeilijk. Slechts heel weinig beleggers kunnen het goede moment kiezen om te kopen en te verkopen. Je moet zelf beslissen of je daar goed in bent, andere moet je een plan kiezen dat niet van markttiming afhangt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.