Tak 23 beleggingsverzekeringen
Re: Tak 23 beleggingsverzekeringen
Wanneer ik TAK 23 verkoop wat raad u me dan aan opdat ik mijn kapitaal te behouden?
Wat zijn de mogelijkheden voor een kapitaalgarantie te hebben met een beleggingshorion van 5 jaar?
Wat zijn de mogelijkheden voor een kapitaalgarantie te hebben met een beleggingshorion van 5 jaar?
Dan heb je maar 2 mogelijkheden volgens mij: spaarboekje of termijnrekening.
Een Tak-21 moet je al 8 jaar houden om geen roerende voorheffing te betalen. Al de rest is minstens gedeeltelijk belegd en vor dat gedeelte is er nooit een kapitaalsgarantie.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
-
- Hero Member
- Contacteer:
Heb even een vraagje.
Kan iemand me uitleggen welke kosten je nu mee moet rekening houden?
Tak 23 beheerskost 0,9%
https://marketing.be.athora.site/docume ... L-SMFE.pdf
Onderliggend fonds 1,59%
https://www.morningstar.be/be/funds/sna ... F00000O9HI
Met welke lopende kost moet je rekening houden? MEt allebei of?
Kan iemand me uitleggen welke kosten je nu mee moet rekening houden?
Tak 23 beheerskost 0,9%
https://marketing.be.athora.site/docume ... L-SMFE.pdf
Onderliggend fonds 1,59%
https://www.morningstar.be/be/funds/sna ... F00000O9HI
Met welke lopende kost moet je rekening houden? MEt allebei of?
Een Tak 23 neemt een of meerdere fondsen onder zich. Je betaalt dus kosten voor de Tak 23 én de onderliggende fondsen. Goedkoper is daarom om zelf rechtstreeks in de onderliggende fondsen te beleggen in plaats van via een Tak 23 te gaan.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ah thanks voor de info
Een TAK23 structuur kan dan weer heel interessant zijn in successie structuren (fond dédiés)
Er zijn hier zoveel mensen die tegen tak 23 zijn wegens hoge kosten.
Maar indien je dit gebruikt voor de fiscaliteit dan kun je 30% van jouw inleg jaarlijks terugvorderen van de fiscus.
Als je de jaarlijkse totale kost 4,5% aftrekt van de 30%, dan heb je een jaarlijkse "opbrengst" 25,5%.
Dan zwijg ik over de veronderstelde inkomsten na decennia die de beleggingsverzekering opgebracht heeft, of bekijk ik dit verkeerd?
Maar indien je dit gebruikt voor de fiscaliteit dan kun je 30% van jouw inleg jaarlijks terugvorderen van de fiscus.
Als je de jaarlijkse totale kost 4,5% aftrekt van de 30%, dan heb je een jaarlijkse "opbrengst" 25,5%.
Dan zwijg ik over de veronderstelde inkomsten na decennia die de beleggingsverzekering opgebracht heeft, of bekijk ik dit verkeerd?
-
- Verbannen Gebruiker
-
- Verbannen Gebruiker
Het is inderdaad anders. De 30% terugvordering is eenmalig. Je betaalt als het ware maar 70 en je belegt 100. Die 100 brengt dus op terwijl je maar 70 betaalt.Georg schreef: ↑23 juni 2023, 16:51 Er zijn hier zoveel mensen die tegen tak 23 zijn wegens hoge kosten.
Maar vanaf dan betaal je 4,5% kosten (of 3% of 2% of wat het ook is) per jaar.
Als de jaarlijkse opbrengst 7% is, dan krijg je dus 4,5% of3% of 2% minder, elk jaar.
Dus moet je vergelijken:
- 70€ kost (100 -30% belastingaftrek,), die elk jaar 7%-4,5% van 100€ opbrengt, of 7% - 3%, of 7% - 2%, dus: slechts 2,5% of 4% of 5% opbrengst per jaar.
- 100€ kost (dus geen belastingaftrek) die 7% opbrengt
Je zult snel zien dat 100 € kost die 7%opbrengt, veel interessanter is dan het alternatief dat maar 70€ kost, en veel minder opbrengt (ook al is die laatste opbrengst gebaseerd op 100€).
Absoluut onjuist. Mogelijk voor 'kleinere' bedragen mits je de juiste partijen kent.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 juni 2023, 16:54Ja, als je een paar miljoen euro hebt. Anders zal het niet lukken.
En welke zijn die dan?JensGP schreef: ↑27 juni 2023, 10:44Absoluut onjuist. Mogelijk voor 'kleinere' bedragen mits je de juiste partijen kent.huisjetuintjefiets schreef: ↑23 juni 2023, 16:54
Ja, als je een paar miljoen euro hebt. Anders zal het niet lukken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Obligaties van emittenten van voldoende kwaliteit (A- of hoger) zijn ook een mogelijkheid.
En geldmarktfondsen in euro zolang de € STR positief blijft.
Lombard international om een voorbeeld te geven. Ik dacht vanaf 100K/150K.
Onderhuid kan je altijd nog beheren zijnde: individuele posities, fondsen, etf's, ...
Kan je hier een link plaatsen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Inderdaad, vanaf beperkte bedragen zeker mogelijk
Neem Baloise Lux: vanaf 30.000 euro in clean shares, en dan kom je met kost voor tussenpersoon en verzekeringsjasje uit op dezelfde kostprijs als retailfonds, soms zelfs goedkoper
Zeker als je kijkt naar de fonds dédié 'light', nl. de CIF of collectieve interne fondsen, die een aparte beheerder hebben en zeker scherpe pricing voeren tov klassieke unit-linked fondsen die 'patrimoniaal' gericht zijn
Premietaks laten voorfinancieren, kosteloze arbitrages, geen beurstaksen, lagere transactiekosten, mogelijkheid voor geldmarktfondsen als alternatief voor termijnrekening, verzekeringsgeheim, ...
Ook vaak fondsen die niet direct retail beschikbaar zijn, zoals PTAM Global Allocation bijvoorbeeld.
Zelfs soms mogelijk om 100% van de inleg uit te laten keren aan begunstigden, ongeacht evolutie onderliggende activa ten dage van overlijden
Ik zie het probleem niet dat sommige leden hiermee hebben, er zijn tak23 en tak23
Neem Baloise Lux: vanaf 30.000 euro in clean shares, en dan kom je met kost voor tussenpersoon en verzekeringsjasje uit op dezelfde kostprijs als retailfonds, soms zelfs goedkoper
Zeker als je kijkt naar de fonds dédié 'light', nl. de CIF of collectieve interne fondsen, die een aparte beheerder hebben en zeker scherpe pricing voeren tov klassieke unit-linked fondsen die 'patrimoniaal' gericht zijn
Premietaks laten voorfinancieren, kosteloze arbitrages, geen beurstaksen, lagere transactiekosten, mogelijkheid voor geldmarktfondsen als alternatief voor termijnrekening, verzekeringsgeheim, ...
Ook vaak fondsen die niet direct retail beschikbaar zijn, zoals PTAM Global Allocation bijvoorbeeld.
Zelfs soms mogelijk om 100% van de inleg uit te laten keren aan begunstigden, ongeacht evolutie onderliggende activa ten dage van overlijden
Ik zie het probleem niet dat sommige leden hiermee hebben, er zijn tak23 en tak23